Gemeente Uden - Jaarverslag Wabo en Milieu 2019

1 Inleiding

 

Algemeen

Waarom een jaarverslag?

Ten eerste wil de gemeente Uden voldoen aan de wettelijke verplichtingen. Het opstellen van een jaarverslag maakt daar onderdeel van uit. Daarnaast zijn wij ook een professionele organisatie. We willen nieuwe ontwikkelingen invoeren en uitvoeren binnen onze organisatie. Een planmatige aanpak en borging van kwaliteit, gebaseerd op de landelijk vastgestelde PUmA kwaliteitscriteria, is daarbij het leidend principe. Ook willen we onze inwoners zo helder mogelijk informeren en evalueren.

 

Status

Wettelijk geldt dat we de uitvoering van ons handhavingsbeleid jaarlijks moeten verantwoorden en evalueren. Met de vaststelling van dit jaarverslag door het College van burgemeester en wethouders wordt daaraan voldaan.

 

Reikwijdte

In dit verslag hebben we VTH-taken voor de volgende beleidsterreinen opgenomen.

  • Bouwen/slopen en RO

  • Milieu en brandveiligheid

  • Uitwegen en objecten

 

Sommige Wabo-taken komen erg weinig voor of worden structureel opgenomen in integrale Wabo-vergunningen. Deze zijn daarom niet separaat genoemd. Denk hierbij aan aanlegvergunningen, archeologie-taken en monumenten-taken. Zo nodig worden zij ad hoc opgepakt.

 

Voor overige milieutaken is verder opgenomen wat we hier in 2019 aan hebben gedaan:

  • Bodem

  • Afvalinzameling

  • Water en riolering

  • Geluid

  • Lucht (inclusief geur)

  • Externe veiligheid

  • Volksgezondheid

 

Concernplan en afdelingsplan

Op basis van het concernplan stellen we de afdelingsplannen op. Deze plannen maken onderdeel uit van de HRM-cyclus waarin de start-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken met de individuele werknemers plaatsvinden. Het doel van het concernplan is meer gericht op het leggen van accenten in de organisatie. Het is niet gericht op sturing van de “goïng-concern” taken.

 

Functie

Wij kennen de volgende functies aan het jaarverslag toe.

  • Invulling geven aan wettelijke verplichtingen.

  • Informatieverstrekking naar de raad en onze burgers.

  • Ondersteunend instrument voor het afdelingshoofd en teamleiders.

 

1.1 Opbouw

De hiervoor bij “reikwijdte” aangegeven beleidsvelden zijn in afzonderlijke hoofdstukken en paragrafen uitgewerkt. Het is belangrijk om de daadwerkelijke uitvoering in beeld te brengen. Met andere woorden: wat is ons doel en wat hebben we gedaan? Zoals gezegd handelen we vanuit een beleidscyclische benadering. Dit houdt in dat we smart gerichte doelstellingen formuleren en daarbij behorende indicatoren. Dit laten we per beleidsthema terugkomen.

De ODBN-taken hebben betrekking op verschillende beleidsvelden:

  • Basistaken (Vergunningverlening en toezicht milieu)

  • Verzoektaken (Geluid, lucht, Externe veiligheid, volksgezondheid)

  • Collectieve taken (Innovatie, verbeteren keten aanpak en milieu criminaliteit)

 

De Basistaken zijn op hoofdlijnen opgenomen in dit verslag maar de ODBN heeft met name voor de basistaken haar eigen p&c-cyclus waarvan de programma- en verantwoordingsdocumenten steeds aan ons college en aan onze raad worden voorgelegd. De verzoektaken en collectieve taken zijn in twee separate bijlagen opgenomen. De bijzondere taken op gebied van groen en natuur worden door de ODBN voor ons uitgevoerd in het project “Samen Sterk in Brabant” (SSiB). Dit is een provinciebrede samenwerkingsvorm waarin provincie, gemeenten, terreinbeherende organisaties, waterschappen en waterwinbedrijven participeren. Ook hiervan is als bijlage een separaat jaarverslag opgenomen.

 

1.2 Uitvoering

Uitvoering van het jaarprogramma gebeurt mede door de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN). In dit verslag zijn zowel de ODBN-werkzaamheden als onze gemeentelijke inspanningen opgenomen.

2 Bouwen/slopen en RO

2.1 Wabo Vergunningverlening Bouwen

Wat waren de doelen voor Wabo-vergunningverlening Bouwen in 2019?

  • a.

    Kwalitatief hoogwaardige integrale advisering en vergunningverlening op het gebied van bouwen binnen de gestelde wettelijke termijnen (8 weken bij reguliere vergunningprocedures en 26 weken bij uitgebreide vergunningprocedures) met oog voor de specifieke wensen van de aanvrager, waarbij de focus ligt op maatwerk waar dat mogelijk is, naast de wens om de afhandelingstermijnen zo kort mogelijk te houden.

  • b.

    Vergunningen houden stand in bezwaar-en beroepsprocedures.

  • c.

    Het begeleiden van de vergunde activiteiten door middel van toetsing, toezicht en advisering

  • d.

    Implementatie Wet Private kwaliteitsborging. Indien en zodra er van rijkswege meer bekend is over de invoeringsdatum, komen tot een optimaal functionerende organisatie die is afgestemd op de nieuwe Wet Private kwaliteitsborging en aansluit bij de inhoudelijke doelen van de afdeling Ruimte.

  • e.

    Samenwerken op het gebied van VTH. Met de Maashorstgemeenten (Landerd, Oss en Bernheze) zoeken naar mogelijkheden om elkaar te versterken op het gebied van VTH/kwaliteitscriteria en waar mogelijk samen optrekken in de regio.

  • f.

    Zoeken naar vermindering en vereenvoudiging van de administratieve lasten. Op dit moment is voor vergunningverlening registratie noodzakelijk in Corsa en SBA.

  • g.

    Integraliteit van advisering en samenwerking verder bevorderen door het volledige Wabo-proces te stroomlijnen en taakverdeling, rollen en verantwoordelijkheden te optimaliseren.

 

Welke van deze doelen zijn geheel of gedeeltelijk behaald in 2019?

Ad.a-b-c-g

In 2019 is de werkvoorraad op het gebied van omgevingsvergunningen heel hoog geweest. Nagenoeg alle vergunningen zijn binnen de wettelijke termijnen verleend. Tegen deze vergunningen zijn relatief weinig bezwaren ingediend en in procedure houden nagenoeg alle vergunningen stand. Verder heeft de optimalisatie van het werkproces rondom de Wabo verder vorm gekregen en wordt het proces in april 2020 geïmplementeerd. In dit kader hebben we gezamenlijk naar vereenvoudiging van het proces, duidelijkheid rondom rollen en verantwoordelijkheden gecreëerd, en maatregelen getroffen om de integrale samenwerking te verbeteren, is een centrale intake uitgewerkt en een start gemaakt met invoering van een regiekamer.

 

Ad.e

Daar waar we mogelijkheden zagen, is er samengewerkt door de 4 gemeenten. In 2019 is de samenwerking in de regio, gelet op de mogelijke herindeling, vooral gericht geweest op Landerd, en dan nog met name op het gebied van opleidingen en incompany-trainingen.

 

Ad f

De vorming van een regionaal samenwerkingsverband op het gebied van ICT is niet doorgegaan. Dat betekende dat alle gemeenten voor zichzelf voor het aanpassen/vernieuwen van systemen moeten gaan zorgen. De invoering van een eenvoudigere administratieve verwerking is hierdoor ernstig vertraagd. Maar inmiddels hebben we ons als Uden en Landerd in 2019 aangesloten bij een aanbesteding voor een nieuw omgevingswetproof VTH-systeem. Dat zal in 2020 worden geïmplementeerd en daarin zal nadrukkelijk gekeken worden naar vermindering van de administratieve lasten en uniformering van de werkwijze Uden-Landerd.

 

Welke doelen zijn niet gehaald in 2019 en waarom niet?

Ad.d

Vanuit het Rijk lag de besluitvorming rondom de Wet Private Kwaliteitsborging stil. Inmiddels zijn de regels omtrent de Private Kwaliteitsborging als een Amvb onder de Omgevingswet geplaatst en worden deze gelijktijdig ingevoerd. De implementatie van de wet/regels zal in het project Omgevingswet worden meegenomen.

 

Was er voor het behalen van de doelen voldoende capaciteit in 2019?

Vanwege de grote werkvoorraad op het gebied van vergunningverlening en de inspanningen op het gebied van stroomlijnen van de Wabo-processen, is juridische capaciteit ingehuurd (1 fte) (vergunningverlening en handhaving) voor het gehele jaar.

 

Is aanpassing van de capaciteit noodzakelijk?

Inmiddels hebben we in het jaarprogramma van 2019 de juridische capaciteit structureel verhoogd met 1 fte. Invulling van deze Fte heeft op zich laten wachten maar inmiddels zijn we op volle sterkte

 

Zijn er andere beleidsmatige of uitvoerende aanpassingen nodig of reeds getroffen naar aanleiding van de ervaringen in 2019?

Momenteel wordt een afdelingsbrede notitie voorbereid richting college en gemeenteraad over de planning en capaciteit van de gehele afdeling Ruimte. Daarin is ook aandacht voor de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd op het gebied van vergunningverlening en handhaving.

2.2 Wabo handhaving Bouwen

Wat waren de doelen voor Wabo-handhaving Bouwen in 2019?

  • a.

    Opsporing en toezicht van het gehele grondgebied van de gemeente Uden verzorgen, inclusief juridisch vervolg.

  • b.

    Formuleren beleid intrekking verleende vergunningen. Niet alle verleende vergunningen worden gerealiseerd. Het is noodzakelijk om het digitale archief verleende vergunningen in overeenstemming te brengen met de werkelijkheid. Vergunningen van bouwplannen die niet uitgevoerd worden, moeten worden ingetrokken. Hiermee wordt voorkomen dat het digitale archief vervuilt met bouwplannen die nooit zullen worden uitgevoerd. Daarnaast wordt hiermee ook bevorderd dat nieuwe gebouwen voldoen aan recente eisen van het Bouwbesluit.

  • c.

    Integrale handhaving. Themagerichte integrale handhaving wordt gestart door het cluster veiligheid, zij vragen hierbij ondersteuning van de inspecteurs bouwzaken. Thema’s waarop gecontroleerd wordt zijn: Preventieve voorzieningen Campings en huisvesting arbeidsmigranten, Controle vastgoed en bedrijventerrein, gebruik bedrijfspanden.

 

Welke van deze doelen zijn geheel of gedeeltelijk behaald in 2019?

Ad.a.

Eens per kwartaal zorgen de toezichthouders ervoor dat hun gehele rayon gecontroleerd wordt in het kader van opsporing. De juridische opvolging verloopt volgens de in het VTH-beleidsplan opgenomen prioritering. In deze prioritering ligt vooral de nadruk op gevaar, veiligheid en politieke gevoeligheid. Er is niet voldoende capaciteit om overal opvolging aan te geven.

Ad.c.

De toezichthouders nemen deel aan de integrale controles. De juridisch opvolging verloopt volgens de in het VTH-beleidsplan opgenomen prioritering. In deze prioritering ligt vooral de nadruk op gevaar, veiligheid en politieke gevoeligheid. Er is niet voldoende capaciteit om alles opvolging te geven.

Als project is de handhaving van 2 campings opgepakt. Dit vraagt, gelet op de complexiteit, veel van de beschikbare capaciteit.

 

Welke doelen zijn niet gehaald in 2019 en waarom niet?

Ad.b.

Dit is in 2019 niet gelukt. Dit heeft deels te maken met de enorme drukte rondom vergunningverlening en deels met de verdeling van de beschikbare capaciteit. Door de grote werkvoorraad op het gebied van vergunningverlening het afgelopen jaar en de inzet en capaciteit die noodzakelijk is geweest voor het stroomlijnen van de wabo-vergunningsprocessen, heeft het beleid intrekkingen een lagere prioriteit gekregen. Wel heeft er een inventarisatie/opschoning van de verleende vergunningen lijst plaatsgevonden, als eerste start om te komen tot het opstellen van het beleid.

 

Was er voor het behalen van de doelen voldoende capaciteit in 2019?

Vanwege de grote werkvoorraad op het gebied van vergunningverlening en de inspanningen op het gebied van stroomlijnen van de Wabo-processen, is juridische capaciteit ingehuurd (1 fte) (vergunningverlening en handhaving) gedurende geheel 2019. Daarmee is het reguliere werk geborgd, maar was er niet voldoende capaciteit om ook het uitvoerend beleid te verzorgen.

 

Is aanpassing van de capaciteit noodzakelijk?

Inmiddels hebben we in het jaarprogramma van 2019 de juridische capaciteit structureel verhoogd met 1 fte. Invulling van deze Fte heeft op zich laten wachten maar inmiddels zijn we op volle sterkte.

 

Zijn er andere beleidsmatige of uitvoerende aanpassingen nodig of reeds getroffen naar aanleiding van de ervaringen in 2019?

Momenteel wordt een afdelingsbrede notitie voorbereid richting college en gemeenteraad over de planning en capaciteit van de gehele afdeling Ruimte. Daarin is ook aandacht voor de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd op het gebied van vergunningverlening en handhaving.

2.3 Uitwegen en objecten

Wat waren de doelen voor vergunningverlening?

  • a.

    Kwalitatief hoogwaardige advisering

  • b.

    Vergunningverlening op het gebied van uitwegen binnen de wettelijk gestelde termijn (8 weken).

 

Welke van deze doelen zijn geheel of gedeeltelijk behaald in 2019?

Alle doelen zijn behaald (63 vergunningen verleend binnen de gestelde termijnen en 15 aanvragen afgewezen binnen de gestelde termijnen)

 

Welke doelen zijn niet gehaald in 2019 en waarom niet ?

--

 

Was er voor het behalen van de doelen voldoende capaciteit in 2019?

Ja er was voldoende capaciteit beschikbaar

  • 0,33 fte; specialist vergunningverlening openbare ruimte.

  • 0,25 fte juridisch adviseur openbare ruimte.

  • Minimale tijdsbesteding voor overige adviseurs: groen, verkeer, kabels en leidingen.

 

Is aanpassing van de capaciteit noodzakelijk?

Nee, niet noodzakelijk

 

Zijn er andere beleidsmatige of uitvoerende aanpassingen nodig of reeds getroffen naar aanleiding van de ervaringen in 2019?

Nee, is niet aan de orde.

3 Milieutaken

 

De Basis-milieutaken worden in hoofdzaak door de ODBN uitgevoerd en zijn hierna op hoofdlijnen opgenomen in dit verslag. De ODBN heeft met name voor de basistaken haar eigen p&c-cyclus waarvan de programma- en verantwoordingsdocumenten steeds aan ons college en aan onze raad worden voorgelegd. De verzoektaken en de collectieve taken zijn in separate bijlagen opgenomen. De specialismen Geluid, Luchtkwaliteit, Geur, Volksgezondheid, Externe Veiligheid en Bodem zijn als verzoektaken overgedragen aan de ODBN (bijlage 2). In deze paragraaf zijn verder de milieuaspecten opgenomen die de gemeente zelf uitvoert, te weten afval- en afvalwaterinzameling.

3.1 Vergunningverlening Toezicht en Handhaving Milieu en Brandveiligheid

Wat was het doel in 2019?

Op 21 augustus 2018 hebben we het nieuwe Vergunningen Toezicht en Handhavingsbeleid 2018-2022 (VTH beleidsplan) vastgesteld. Hierin hebben we de volgende strategische doelstellingen opgenomen:

  • Veilige, gezonde en duurzame leefomgeving voor wonen, werken en recreëren.

  • Dienstbaar samenwerken met burgers, bedrijven, initiatiefnemers en ketenpartners om op een samenhangende wijze een gedragen en gemotiveerde uitkomst te realiseren.

  • Betere naleving van wetgeving, regelgeving en voorschriften en een efficiënte, heldere en transparante uitvoering van taken.

  • Financiën en bedrijfsvoering willen wij inzichtelijker en transparanter maken.

 

Welke doelen hebben we gerealiseerd?

  • a.

    Vergunningverlening

In het bedrijvenbestand van de gemeente Uden staan ongeveer 1.375 inrichtingen (bedrijven) geregistreerd. Wij zijn hierover het bevoegd gezag. Ten gevolge van het dereguleringstraject van de rijksoverheid zijn steeds minder bedrijven vergunning plichtig. Ongeveer 95% van het bedrijvenbestand valt onder de algemene regels van het Activiteitenbesluit milieubeheer. Wij hebben nu ongeveer 85 vergunning plichtige bedrijven. Het grootste deel hiervan is agrarisch. Dit sluit aan bij het gemiddelde landelijke beeld.

 

Vanaf 1 januari 2015 zijn alle vergunningverlenende taken in het milieu domein, bij de ODBN ondergebracht. Het gaat dan onder andere over industriële en agrarische vergunningaanvragen, AMvB meldingen, milieueffectrapportages, omgevingsvergunningen beperkte milieutoets en maatwerkvoorschriften.

 

De activiteiten die we in 2019 onszelf ten doel hebben gesteld om te realiseren zijn allemaal verplichte activiteiten. De resultaten zijn hieronder aangegeven. In totaal is ongeveer 10% meer gerealiseerd dan vooraf was geraamd.

Omschrijving

Afgerond

Ibb

ODBN

Vergunningverlening 2.1 e Wabo

9

12

Omgevingsvergunning beperkte milieutoets (obm) 2.1 i Wabo

3

7

Milieuneutrale wijziging 3.10 lid3 Wabo

10

2

Actualiseren voorschriften paragraaf 2.6 Wabo

1

3

Intrekking vergunningen Wabo paragraaf 2.6 Wabo

1

5

Advies Wabo vergunningen Mer/aanmeldnotitie

11

6

AMvB meldingen 8.40 Wm / Activiteitenbesluit

24

11

Maatwerkvoorschriften 8.42 Wm / Activiteitenbesluit

0

5

Beoordelingen asbest inventarisatierapporten

115

1

Beoordelingen meldingen Besluit bodemkwaliteit (incl Besluit mobiel breken)

22

1

Uden

AMvB meldingen 8.40 Wm / Actviteitenbesluit

29

15

Stookontheffing 5.34 APV

10

0

Geluidontheffingen 2.19 Activiteitenbesluit en 4.3 APV

19

0

Adviezen intern (inclusief bzv toetsing)

39

0

 

  • Het vergunningentraject is aan de voorkant niet goed stuurbaar en sterk afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt. Het is duidelijk dat de crisistijd achter de rug is en er veel meer ontwikkelingen plaatsvinden. De ontwikkelingen gelden over de volle breedte in het werkveld vergunningverlening. Een voorbeeld daarvan is de renovatie van gebouwen waar asbest bij betrokken is. Ondanks het gegeven dat het asbestverbod van tafel is, is het aantal beoordelingen van de asbestinventarisatierapporten hoger dan het gemiddelde van de afgelopen jaren.

  • Daarnaast lopen er landelijke en provinciale ontwikkelingen die leiden tot extra uitvoeringskosten. De provincie wil tot de meest innovatieve, duurzame en slimme agrofoodregio van Europa behoren en ziet de noodzaak om de vernieuwings- en innovatieslag in de veehouderij sector te versnellen. De provincie ondersteunt deze innovatie met een breed pakket aan maatregelen. Een groot aantal stallen moet voldoen aan de Verordening natuurbescherming. Voor het aanpassen van deze stallen moet een ontvankelijke vergunningsaanvraag ingediend worden.

 

  • b.

    Toezicht en handhaving

De activiteiten die we in 2018 onszelf ten doel hebben gesteld om te realiseren evenals de realisatie daarvan zijn hieronder in de tabel aangegeven. Dit zijn allemaal verplichte activiteiten. De brandveiligheidstaken hebben we bij de Regionale Brandweer ondergebracht en de overige toezicht en handhaving taken bij de ODBN. In totaal is ruim 10% meer gerealiseerd dan vooraf geraamd.

 

Omschrijving

Afgerond

ODBN

Toezicht programmatisch

240

Toezicht niet programmatisch (waaronder klachten)

54

Behandelen klachten en incidenten

90

Toezicht Besluit bodemkwaliteit (inclusief vrije veld controles)

11

Toezicht asbestsloop en mobiel breken

166

Juridische ondersteuning (voornemen- en last onder dwangsom)

39 en 11

 

Binnen de regio zijn we bezig om het inrichtingenbestand op orde te krijgen en te behouden. Het bedrijvenbestand is dynamisch. Desondanks willen we zoveel als mogelijk grip op de veranderingen houden en moeten we ervoor zorgen dat het bedrijvenbestand op een gewenst kwaliteitsniveau blijft. Het gewenste kwaliteitsniveau zien we als volledig, juist en actueel. Wij hebben samen met de gemeente Oss hierin het voortouw genomen en hebben een actualisatie project uitgevoerd. Inmiddels hebben bijna alle deelnemers deze inhaalslag uitgevoerd en zijn we in de volgende fase van actief beheer terecht gekomen. Begin 2019 hebben we een werkwijze ontwikkeld voor actief beheer van het inrichtingenbestand. Er loopt momenteel een proef bij de gemeenten Uden, Oss en Meierijstad. Tijdens de proef doen we het volgende:

  • De maandelijks ontvangen BAG en KVK mutaties worden gefilterd op mogelijk relevante mutaties;

  • De mogelijk relevante mutaties worden beoordeeld door een administratief medewerker;

  • Aan de mutaties wordt een vervolgscenario gekoppeld: geen actie, administratieve wijziging of inventariserende controle;

  • De vervolgscenario’s worden in de lijn opgepakt en leiden dus tot wijziging van ons inrichtingenbestand of inplannen en uitvoeren van een inventariseerde controle.

De pilot heeft vertraging opgelopen. Dat heeft er vooral mee te maken dat stap 4 nog ingeregeld moet worden. De verwachting is dat de resultaten begin 2020 gereed zijn.

 

Sinds 1 januari 2018 zijn op initiatief van de Noord-Brabantse gemeenten en de provincie Noord-Brabant de inspecties bij veehouderijen geïntensiveerd, onder de noemer Intensivering Toezicht veehouderijen ITv). ZLTO is op de hoogte van het project en ondersteunt het doel. Gedurende drie jaar controleren de toezichthouders van de drie betrokken omgevingsdiensten (ODZOB, OMWB en ODBN) op uniforme wijze of de agrarische bedrijven aan de wet- en regelgeving voldoen. Daarnaast informeren zij agrariërs over asbestverwijdering en energiebesparing. Naast de inhoudelijke bevindingen is uit de controles in 2019 gebleken dat de toezichthouders, meer dan in voorgaande jaren, geconfronteerd worden met ondernemers voor wie het toekomstperspectief van hun bedrijf onduidelijk is. De veehouderij is in transitie; bedrijven verduurzamen of stoppen. Toezichthouders kijken daarom tijdens de controle ook of bedrijven ondersteuning nodig hebben. Wij hebben alle (potentiele) stoppers in Uden in beeld en met allen is in meer of mindere mate, afhankelijk van de persoonlijke situatie, afstemming geweest.

In totaal zijn binnen het ITv-project 125 van de 196 agrarische bedrijven in de gemeente Uden gecontroleerd. Dat is bijna 65% van de planning. Het controlerestant is in het uitvoeringsprogramma 2020 opgenomen. Met betrekking tot het naleefgedrag voldoet ongeveer 50% procent van de controles aan alle controleaspecten. Bij de andere 50% van de controles zijn één of meerdere overtredingen vastgesteld. Van elk van deze overtredingen is volgens de systematiek van de Landelijke Handhavingsstrategie (LHS) de zwaarte bepaald. Daarbij maakt de toezichthouder een inschatting van de mogelijke gevolgen voor het milieu en van het gedrag van de overtreder. De zwaarte van de overtreding is bepalend voor het vervolg. Dit kan zijn:

  • Informeren (geen vervolgactie)

  • Bestuurlijke waarschuwing (hercontrole)

  • Bestuurlijk en/of strafrechtelijk optreden (voornemen last onder dwangsom, bestuurlijke strafbeschikking of proces-verbaal).

Van de controles met overtreding(en) heeft ongeveer 9% niet geleid tot een vervolgactie. In deze gevallen zijn bij de controle alleen lichte overtreding aangetroffen. Hierover wordt de ondernemer wel geïnformeerd, maar er wordt geen hercontrole uitgevoerd.

Van de controles met overtreding(en) heeft ongeveer 87% geleid tot een bestuurlijke waarschuwing. Hierbij krijgt de ondernemer een termijn om de overtreding op te lossen. Na afloop van die termijn wordt een hercontrole uitgevoerd.

De resterende 4% van de controles met overtreding(en) heeft geleid tot direct bestuurlijk en/of strafrechtelijk optreden. In de meeste gevallen wordt daarbij een voornemen last onder dwangsom opgelegd. In een aantal gevallen wordt ook strafrechtelijk opgetreden.

 

Energie nemen we standaard mee bij de reguliere controles. Energie is relevant als het energieverbruik hoger is dan 25.00m3 gas of 50.000 Kwh elektriciteit. Daar waar dat het geval was, is steekproefsgewijs gecontroleerd op de uitvoering van de verplichte energiemaatregelen.

 

Op 1 juli 2019 is de informatieplicht energie van kracht geworden. Op 1 januari 2020 had circa 30% zich spontaan gemeld. In 2019 zijn de voorbereidingen voor de handhaving getroffen. In 2020 starten we met het aanschrijven van de bedrijven die zich niet hebben aangemeld.

 

  • c.

    Brandveiligheid

Sinds begin 2017 werken de aangesloten gemeenten en Brandweer Brabant-Noord volgens een gezamenlijk ontwikkelde en vastgestelde risicogerichte toezichtstrategie brandveiligheid. Deze strategie is zodanig ingericht dat op regionaal niveau primair een maximale veiligheidswinst behaald wordt op de bestuurlijke doelstelling: ‘Het voorkomen van slachtoffers’. Secundair gaat de aandacht uit naar het voorkomen van onherstelbare schade bij brand en het voorkomen van grootse maatschappelijke ontwrichting bij brand. Dit betekent in de praktijk dat niet het volledige objectenbestand elk jaar bezocht wordt maar dat daarin een spreiding plaatsvindt. De toezichtstrategie is een lerend model dat op basis van ervaringen wordt bijgesteld. Een onderdeel van de strategie is dan ook het uitvoeren van een analyse, evaluatie en bijstelling. Dat is in 2019 gebeurd. In de evaluatie zijn diverse verbeterpunten c.q aandachtspunten naar boven gekomen. Deze hadden vooral betrekking op de procesvoering en communicatie. Het grootste gedeelte hiervan is in 2019 in de bedrijfsvoering toegepast.

 

In de tabel hieronder is aangegeven welke productie in 2019 is gerealiseerd.

Risicogericht toezicht

35

Hercontrole risicogericht toezicht

11

Vooroverleg wabo vergunningen

15

Wabo vergunning - Bouw

87

Controle deelzaak bouw

2

Contact externe (burgers / bedrijven)

28

Installaties (programma van eisen / keuringen)

39

Controle bouw oplevering

4

Gebruiksmelding

2

Wabo vergunning - Gebruik

6

Veilige ruimte - Ruimtelijke ordening inrichting

4

Doormelding Openbaar Meld Systeem

13

Veilige ruimte - Ruimtelijke ordening wegen

13

Installaties 5 jaarlijkse

2

Wabo vergunning - Milieu

2

Vuurwerk Ontbrandingstoestemming

4

Openbaar Meld Systeem toezicht

2

RGT Adhoc

4

Brandweersleutelsysteem (beoordelen en installeren)

6

Besluit Risico Zware Ongevallen Toezicht

1

Veilige ruimte - Ruimtelijke ordening buisleidingen

1

Evenement opleveringscontrole

7

Evenement vergunning

22

Dienst Verlenings Overeenkomst Brandveiligheid

2

Totaal

312

 

Zijn er andere beleidsmatige of uitvoerende aanpassingen nodig of reeds getroffen naar aanleiding van de ervaringen in 2018?

Nee

 

Welke doelen hebben we niet gerealiseerd?

Het hebben van een regionaal VTH beleid voor tenminste de basistaken is verplicht. In het domein toezicht en handhaving hebben we hier al invulling aan gegeven. Voor het onderdeel vergunningverlening dient het regionaal beleid nog opgesteld te worden. Een systematiek voor de actualisatie van vergunningvoorschriften gaat onderdeel van uit maken. De bedoeling was dat het regionale vergunningenbeleid in de loop van 2019 vastgesteld zou worden. Dit heeft vertraging opgelopen. Eind 2019 is het project nieuw leven ingeblazen en is een nieuwe projectgroep voor de eerste keer bij elkaar gekomen. De bedoeling is dat in 2020 een nieuw Regionaal Operationeel Kader Vergunningverlening door de deelnemers is vastgesteld. We zorgen ervoor dat het regionale beleid aansluit op onze eigen VTH beleidsnota.

 

Was er voor het behalen van de doelen voldoende capaciteit in 2019?

Ja.

 

Is aanpassing van de capaciteit noodzakelijk?

In het VTH werkprogramma 2019 van de ODBN hebben we uren opgenomen voor de uitvoering van:

  • Vergunningverlening

  • Toezicht en handhaving

  • Collectieve taken

  • Verzoektaken

De benodigde middelen vallen onder het gemeentelijke FCL47230090 budget voor de ODBN. In totaal is hiervoor in 2019 €936.000 in de begroting van de gemeente Uden opgenomen. In 2019 is het beschikbare budget met bijna €30.000 overschreden. Het gaat over structureel verplichte taken.

3.2 Afvalinzameling

Ontwikkelingen

Europese afvalregelgeving stelt dat er meer afval gerecycled moet worden. Ook wordt aangegeven dat de kosten voor de verwijdering van afvalstoffen volgens het beginsel ‘de vervuiler betaalt’ voor rekening moeten komen van de houder die afvalstoffen afgeeft of de producent van het product. De Rijksoverheid werkt met maatschappelijke partijen aan het programma Van Afval Naar Grondstof (VANG) om de gevraagde transitie naar een circulaire economie te bevorderen. Daar is de ambitie uitgesproken dat in 2020 maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar wordt ingezameld. Het resterende afval wordt gescheiden en gerecycled. De Rijksoverheid heeft ook haar ambities uitgesproken over na 2020. In 2050 wil zij een economie waar al het afval maximaal wordt hergebruikt als grondstof.

 

Doel van gemeente Uden

Het Udense bestuur heeft in 2015 uitgesproken dat zij zich sterk wil maken voor duurzaamheid en de coalitie onderschrijft het principe van de circulaire economie. De ambitie van het gemeentebestuur is dat in 2020 maximaal 75 kg restafval per inwoner per jaar wordt ingezameld en het overig afval beschikbaar is voor hergebruik.

 

Acties

Voor 2019 stonden geen verbeteracties gepland, wel het evalueren van een jaar nieuwe afvalinzameling bij laagbouw en van de afvalproeven bij de hoogbouw.

 

Resultaat

Uit de evaluatie laagbouw is naar voren gekomen dat de hoeveelheid restafval bij de laagbouw door de nieuwere afvalinzamelmethode ruim gehalveerd is. Het is gedaald van 233 kilo per persoon naar 102 kilo. Inclusief de hoeveelheid restafval bij hoogbouw heeft Uden in 2018 117 kilo restafval per persoon. Onderzoek naar verdere verbetering van scheiden van afval staan voor 2020 gepland.

De afvalproeven hoogbouw zijn in 2019 geëvalueerd en is een nieuwe afvalinzamelingmethode, een meer afvalinzameling op maat, door het bestuur vastgesteld. Voorbereidingen tot invoering hiervan starten in 2020.

 

Personele/financiële capaciteit

Voor de werkzaamheden rondom het inzamelen van huishoudelijk afval zijn een beleidsadviseur, werkvoorbereider en administratief medewerker afvalbeheer (2,1 fte) in dienst. In het jaarprogramma van de Toezichthouders zijn 200 uur opgenomen voor hun toezichthoudende werkzaamheden rondom huishoudelijk afval (bv. bijplaatsingen, containers op tijd op eigen terrein terugzetten of zonder vergunning inzamelen van oude metalen of textiel).

3.3 Afvalwaterinzameling

Volgens de wet Milieubeheer zijn Nederlandse gemeenten verplicht een Gemeentelijk Rioleringsplan op te stellen. Sinds de introductie van de Wet gemeentelijke watertaken op 1 januari 2008, heeft de gemeente naast de zorgplicht voor stedelijk afvalwater, ook de zorgplicht voor hemelwater en grondwater. Hiermee is de zorgplicht verbreed. Wij hebben er voor gekozen het Waterplan en het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) samen te voegen tot één verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2017 – 2021 (vGRP+). De plus staat voor de opname van de visie en onderdelen uit het Waterplan in het vGRP. Verder is voor de kernen Uden, Volkel en Odiliapeel een Basisrioleringsplan opgesteld. Het team Water en Rioleringen heeft de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt op het gebied van rioolbeheer. Om hiervan optimaal gebruik te maken heeft de gemeente er voor gekozen om invulling te geven aan de werkzaamheden, zoals aangegeven in het vGRP+ 2017-2021.

 

Doel van gemeente Uden

Ten opzichte van het in het verleden gevoerde rioleringsbeleid is voor de planperiode 2017-2021 een koerswijziging voorzien. Enerzijds komt dit door de verbreding van de zorgplichten. Anderzijds komt dit doordat het fysieke rioolsysteem en de kwaliteit ervan nu bekend zijn en dat het beheer van de riolering gestuurd kan worden op kwaliteit en risico. Verder heeft het Udense bestuur zich uitgesproken dat zij zich sterk willen maken voor duurzaamheid. Bij het maken van afwegingen staat doelmatigheid voorop. De afschrijvingstermijn van de riolen is veranderd van 60 naar 70 jaar, die van de pompen is veranderd van 15 naar 20 jaar. De afschrijvingstermijnen zijn ten opzichte van de voorgaande planperiodes aangepast op basis van praktijkervaring en geoptimaliseerde berekeningen.

 

Verbeteracties

In de komende planperiode zal het stelsel van “Afvalwaterzorgplicht” verder geoptimaliseerd worden op basis van maatregelen die voortvloeien uit het Basisrioleringsplan. Hierdoor zal de hoeveelheid water die overstort op het oppervlaktewater verminderen ten opzichte van de huidige situatie. De kwaliteit van het oppervlaktewater zal hierdoor verbeteren. Naast de noodzakelijke vervanging van hoofdriolering verbeteren we de riolering door het uitvoeren van reparaties en vervangen van de drukriolering in het buitengebied. Daarnaast is er een vervolg gegeven aan het project om de foutieve aansluitingen (van regenwater) op de drukriolering op te sporen en af te laten koppelen.

 

Om een meer klimaatbestendige inrichting te realiseren heeft de gemeente Uden de ambitie om 50% van het verhard oppervlak af te koppelen door middel van integrale projecten. Dit is een doelmatige invulling van de hemelwateropgave waarbij de afkoppelkansen worden benut. Deze keuze past uitstekend bij de gemeente, omdat we beschikken over een bijzonder watersysteem. 'De wijst' is uniek in Europa en heeft een grote cultuurhistorische, aardkundige en landschappelijke waarde. Het streven naar een duurzaam en veerkrachtig watersysteem komt tot uiting in het vanuit het Waterplan geïnitieerde motto: “Uden, gastvrij voor water.”

 

Alle gemeenten in Nederland moeten uiterlijk in 2019 een stresstest uitvoeren om knelpunten op het gebied van onder meer wateroverlast in kaart te brengen. Dat staat in het zogenoemde Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Als het gaat om wateroverlast is het vooral belangrijk om te weten waar het water naartoe stroomt om vervolgens eventuele knelpunten in kaart te brengen. In 2019 is voor de gemeente Uden een stresstest-hemelwater uitgevoerd, dit is met de actualisatie van het BRP (Basisrioleringsplan) meegenomen.

 

Daarnaast worden de stresstest-aspecten ‘’uitzonderlijke droogte” en “hitte” opgepakt in het samenwerkingsverband As50+.

 

Door het uitvoeren van het beleid op het gebied van kolkenreiniging en straatvegen, voorkomen we overbodige vervuiling van de riolering. Daarmee worden aanzienlijke kosten bespaart op het gebied van rioolreiniging.

 

De gemeente Uden participeert in de werkeenheid As50⁺ samen met waterschap Aa en Maas en de gemeenten Bernheze, Boekel, Landerd, Oss en Meierijstad. Een ambtelijke werkgroep heeft in het afgelopen jaar de regionale situatie in beeld gebracht, potenties in besparingsmogelijkheden geformuleerd en de ‘best practices’ gedeeld. Ook is een richting geformuleerd voor de samenwerking, welke de komende jaren verder wordt uitgewerkt en ingevuld.

 

Resultaat

In 2020 dient een landelijke jaarlijkse besparing in de lasten te zijn gerealiseerd van 380 miljoen euro (140 miljoen door gemeenten, 100 miljoen door waterschappen en 140 miljoen gezamenlijk). Als uitgangsdatum (0-meting) wordt 2010 gehanteerd. In 2020 wordt door klimaatadaptatie, rioolvervanging en waterkwaliteitsverbetering een kostenverhoging van 600 miljoen euro t.o.v. 2010 verwacht. Het is mogelijk dat hierdoor de heffingen stijgen.

 

In 2019 hebben we in Uden de navolgende werkzaamheden uitgevoerd. Dit zijn o.a.:

Overleg met waterschap Aa en Maas over o.a. het gebiedsproces (Kaderrichtlijn Water).

Het vervangen van de drukriolering in het buitengebied. Parallel hieraan worden de foutieve regenwater aansluitingen op de drukriolering opgespoord en afgekoppeld.

Onderhoud/beheer vrijvervalstelsel inclusief bijbehorende installaties.

Het treffen van maatregelen die voortvloeien uit het Basisrioleringsplan.

Herstelwerkzaamheden op basis van de inspectie van voorgaande jaren.

Relinen transportriool Burenstraat en Missielaan

Reconstructie Schepersweg.

 

Personele/financiële capaciteit

Op dit moment zijn 7 medewerkers werkzaam bij de cluster water en rioleringen. Het budget hiervoor is meegenomen in het vGRP+ Uden 2017 – 2021 en geborgd in de gemeentelijke begroting.

Uden, april 2020

Naar boven