Aanwijzingsbesluit archivaris gemeente Heerenveen 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen; in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;

gelet op artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;

besluit:

  • I.

    als gemeentearchivaris aan te wijzen: N. Molenaar;

  • II.

    dat dit besluit in werking treedt op 10 juni 2020 en wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit archivaris gemeente Heerenveen 2020.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen van 9 juni 2020.

Burgemeester,

T. van der Zwan

Secretaris,

J. van Leeuwestijn

Toelichting

 

In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.

 

Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.

 

Onderdeel I betreft de benoeming van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een gemeentearchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek. Burgemeester en wethouders zijn eveneens bevoegd tot het benoemen, schorsen en ontslaan van voldoende deskundig personeel (artikel 160, eerste lid, aanhef en onder d, van de Gemeentewet).

Naar boven