Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Echt-Susteren houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Echt-Susteren 2020)

De raad van de gemeente Echt-Susteren,

 

gezien het voorstel van de Werkgeverscommissie;

 

gelet op het bepaalde in artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet ;

 

 

Besluit:

 

  • 1.

    de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie’ in te trekken;

  • 2.

    vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Echt-Susteren 2020’

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2.

    De commissie heeft volmacht tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met het personeel van de griffie en voor het nemen van alle uitvoeringsmaatregelen die met de arbeidsovereenkomst verband houden;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan met betrekking tot de aan haar overdragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel volmacht verlenen aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie leden: een voorzitter (de plaatsvervangend voorzitter van de raad) en twee andere leden uit de raad;

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter;

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek: het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad en het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad wordt uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter van de commissie draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie (m.u.v. het ondertekenen van de arbeidsovereenkomsten van de medewerkers van de griffie);

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Specifieke taken en bevoegdheden werkgeverscommissie griffie

De werkgeverscommissie heeft als taken:

  • a.

    het nemen van besluiten volgend uit de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en vastgesteld rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet;

  • b.

    het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake aanwijzing, schorsing, vervanging en ontslag en de instructie van de raadsgriffier evenals over de organisatie van de griffie;

  • c.

    het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken, beide 1x per jaar, met de raadsgriffier;

  • d.

    overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de raadsgriffier met inachtneming van het delegatiebesluit;

  • e.

    het aangaan van een arbeidsovereenkomst, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet;

  • f.

    het nemen van besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

  • g.

    het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over eventuele incidentele of structurele ondersteuning op het gebied van personele aangelegenheden.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekken oude verordening en inwerkingtreding nieuwe verordening

  • 1.

    Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie’, zoals vastgesteld op 12 december 2012, ingetrokken

  • 2.

    De ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Echt-Susteren 2020’ treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Echt-Susteren 2020’.

 

 

 

 

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 2 april 2020.

De raad voornoemd,

mr. M.M.W.H.Y. Hermans

griffier

dr. J.W.M.M.J. Hessels

burgemeester

Naar boven