2e wijziging van de Beleidsregels terrassen Gouda 2016 (Coronamaatregelen)

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Gouda

 

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

 

gelezen het voorstel van 16 juni 2020;

 

gelet op de bevoegdheid van de burgemeester tot het beslissen op aanvragen om terrasvergunningen als bedoeld in artikel 2:15, vijfde lid, en artikel 2:5 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009 (APV);

 

gelet op de bevoegdheid van het college tot het beslissen op aanvragen om terrasvergunningen als bedoeld in artikel 2:15, vijfde lid, en artikel 2:5 van de APV voor zover de aanvraag is ingediend door inrichting, die geen inrichting van vermakelijkheid als bedoeld in artikel 2:14 van de APV is;

 

dat zij op 6 september 2016 ingevolge artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 hebben vastgesteld met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheden;

 

dat sinds 13 maart 2020 meerdere noodverordeningen van kracht zijn en van kracht zijn geweest in de Veiligheidsregio Hollands Midden ter bescherming van de veiligheid en de gezondheid als een van de maatregelen om verdere verspreiding van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19), behorende tot groep A van de infectieziektes, in Nederland maar ook wereldwijd;

 

dat in de noodverordeningen was bepaald, dat horeca-inrichtingen gesloten dienden te zijn, met uitzondering van een afhaal- en bezorgfunctie van de inrichtingen, maar dat dit gebod met ingang van 1 juni 2020 om 12.00 uur gedeeltelijk is opgeheven in die zin, dat de horeca-inrichtingen en de daarbij behorende terrassen weer mogen worden geëxploiteerd, waarbij maximaal 30 bezoekers gelijktijdig binnen in horeca-inrichtingen mogen worden ontvangen en daarnaast onder voorwaarden bijbehorende terrassen weer mogen worden opengesteld, waaronder de verplichting tot het treffen van maatregelen om te allen tijde 1,5 meter afstand tot anderen te kunnen bewaren;

 

dat in verband hiermee bij besluit van 26 mei 2020 deze beleidsregels tijdelijk zijn gewijzigd, in het bijzonder voor wat betreft de voorschriften inzake de plaatsing en de omvang van de terrassen op de Markt en de daaraan verbonden inrichtings-, cultuurhistorische en welstandseisen, en het voorschrift dat de terrassen, die niet op de Markt zijn geplaatst, maximaal gevelbreed dienen te zijn, om op deze wijze medewerking te kunnen verlenen aan tijdelijke uitbreidingen van reeds vergunde terrassen en aan het plaatsen van terrassen bij horeca-inrichtingen die geen terras exploiteren, opdat de vergunninghouders over voldoende ruimte kunnen beschikken om hun terras zodanig te kunnen plaatsen, dat zij maximaal hetzelfde aantal zitplaatsen op het terras kunnen exploiteren als op hun eerder vergunde terrassen mogelijk was;

 

dat de praktijk (een terrassenschouw op 27 mei 2020 en diverse gesprekken met ondernemers en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) afdeling Gouda) uitwees dat de op 26 mei 2020 vastgestelde Eerste wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 en bijbehorende situatietekening (kleine) wijzigingen c.q. aanpassing behoeven en dat hiertegen naar de mening van het college en de burgemeester geen bezwaren bestaan;

 

gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:15, vijfde lid, van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009;

 

besluiten

 

de eerder vastgestelde Beleidsregels Terrassen Gouda 2016, laatstelijk gewijzigd op 26 mei 2020 middels de 1e wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016, als volgt te wijzigen:

Artikel 1 Wijzigingen

Het college en de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, stellen de navolgende wijzigingen vast:

 

Artikel 20. Verboden tappunt, terrasverwarming, terrasschotten, objecten en muziek; gebruik van kleine parasols en aanbrengen van tekens

  • -

    Het woordje ´kleine´ uit de titel van dit artikel wordt verwijderd, zodat deze komt te luiden: “Verboden tappunt, terrasverwarming, terrasschotten, objecten en muziek; gebruik van parasols en aanbrengen van tekens”

 

  • -

    De tekst van het huidige lid 3 wordt vervangen en komt als volgt te luiden:

    3. Het tijdelijke terras wordt in een open opstelling geplaatst. Dit houdt in dat het terras een open karakter heeft en houdt. Het terras mag niet worden ‘dicht’ gezet met parasols, tenten, zeilen, overkappingen of vergelijkbare voorzieningen. Op het tijdelijke terras worden slechts tafels, stoelen en parasols geplaatst. Er mogen slechts losstaande, niet met de grond verankerde, inklapbare parasols of inklapbare tafelparasols worden geplaatst, die kunnen worden verwijderd als het tijdelijke terras niet is opengesteld voor het publiek. Het is niet toegestaan om voorwerpen, stoffen of objecten op de parasols te leggen of aan de parasols te hangen, zoals een zeildoek. Tussen de (uiteinden van de) parasols dient tenminste anderhalve meter ruimte te zitten. Het plaatsen van losse objecten of van terrasschotten op of direct aan het tijdelijke terras is niet toegestaan.

 

Artikel 21. Sluitingstijden en verwijderen terrasmeubilair na sluitingstijd

  • -

    De tekst van lid 2 wordt vervangen en komt als volgt te luiden:

    2. De exploitant laat het tijdelijke terras slechts tijdens de openingsuren als terras gebruiken. Vanaf één uur vóór opening is het de exploitant toegestaan het tijdelijk terras op te bouwen en in te richten. Binnen één uur na sluitingstijd dient de exploitant het tijdelijke terras opgeruimd te hebben door het terrasmeubilair te verwijderen en op te slaan in de inrichting of direct tegen de gevel van de horeca-inrichting te plaatsen.

 

Artikel 23. Situering en tijden tijdelijk terras

  • -

    Lid 2 wordt gewijzigd voor wat betreft de toegestane aanvangstijd voor de exploitatie van een tijdelijk terras op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag (feestdagen uitgezonderd). De aanvangstijd wordt op deze dagen vervroegd naar 10:00 uur, zodat het artikellid als volgt komt te luiden:

    2. Een tijdelijk terras, dat op de Markt is gesitueerd, mag daar worden geëxploiteerd op:

    maandag vanaf 10.00 uur tot en met 23.00 uur;

    dinsdag vanaf 10.00 uur tot en met 23.00 uur;

    woensdag vanaf 10.00 uur tot en met 23.00 uur;

    donderdag vanaf 14.30 uur tot en met 23.00 uur (in verband met de warenmarkt);

    vrijdag vanaf 10.00 uur tot en met 00.00 uur;

    zaterdag vanaf 19.00 uur tot en met 00.00 uur (in verband met de warenmarkt);

    zon- en feestdagen vanaf 12.00 uur tot en met 23.00 uur.

 

  • -

    Aan het artikel wordt een derde lid toegevoegd dat luidt als volgt:

    3. Onverminderd het bepaalde in artikel 21, tweede lid, geldt voor de exploitant met een tijdelijk terras op de Markt dat hij voor het na sluitingstijd opslaan van het terrasmeubilair, inclusief de parasols, ook gebruik mag maken van de op de bij deze beleidsregels behorende situatietekening met 1.) 2.) 3.) en 4.) in het lichtgrijs gemarkeerde vakken ‘Opslag Terrasmeubilair’ en de in het lichtgrijs gemarkeerde vakken nabij De Tapperij en David’s Gelato.

 

Artikel 25. Situering en tijden tijdelijk terras

  • -

    Lid 3 wordt gewijzigd voor wat betreft de toegestane aanvangstijd voor de exploitatie van een tijdelijk terras op maandag tot en met zaterdag. De aanvangstijd wordt op deze dagen (feestdagen uitgezonderd) vervroegd naar 10.00 uur. Op vrijdag wordt de sluitingstijd met één uur verlaat naar 00.00 uur. Gelet op het vorenstaande komt het artikellid als volgt te luiden:

    3. Het tijdelijke terras als bedoeld in het eerste lid, mag worden geëxploiteerd op maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot en met 23.00 uur, vrijdag en zaterdag van 10.00 uur tot en met 00.00 uur en op zon- en feestdagen van 12.00 uur tot en met 23.00 uur.

Artikel 2 Citeertitel

Deze wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 wordt aangehaald als: Tweede wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot 16 juni 2020.

Aldus vastgesteld op 16 juni 2020

De burgemeester van Gouda,

mr. drs. P. Verhoeve

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

dr. E.M. Branderhorst

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve

Bijlage 2 Situatietekening tijdelijke terrassen

Naar boven