Gemeenteblad van Rijssen-Holten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijssen-Holten | Gemeenteblad 2020, 1528 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijssen-Holten | Gemeenteblad 2020, 1528 | Verordeningen |
Verordening werkgeverscommissie van de raad van de gemeente Rijssen-Holten 2020
De raad van de gemeente Rijssen-Holten
- gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 25 november 2019;
- gelet op artikel 83 eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en de afdelingen 10.1.1 en 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
- gezien de bespreking in het presidium van 9 december 2019;
'Verordening werkgeverscommissie van de raad van de gemeente Rijssen-Holten 2020':
Artikel 1 Taken en bevoegdheden
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de andere bij de griffie werkzame werknemers, op grond van delegatie door de raad aan de werkgeverscommissie: van delegatie zijn uitgezonderd de besluiten van de raad over benoeming, schorsing en ontslag van de griffier;
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;
b. het leiden van de vergaderingen;
c. het doen naleven van deze verordening;
d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;
e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als er sprake is van strijd met het een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Besluit genomen in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Rijssen-Holten
op 19 december 2019
drs. G.H. Veerman, A.C. Hofland
griffier, voorzitter
Toelichting verordening werkgeverscommissie van de raad
De gemeente is de werkgever van de werknemers die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap verschillend in. De raad is de werkgever van de griffier en de andere bij de griffie werkzame werknemers. De artikelen 107 en 107e vormen de wettelijke grondslag hiervoor.
Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad is voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie ingesteld waaraan hij deze werkgeverstaak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet is een bestuurscommissie ingesteld. Deze verordening regelt de taken en bevoegdheden van deze bestuurscommissie. De oude verordening is samen met het formele instellingsbesluit van een werkgeverscommissie op 27 januari 2011 door de raad vastgesteld. In het kader van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, die in werking treedt op 1 januari 2020, is een actualisering van de oude verordening uit 2010 noodzakelijk. De overige beslispunten, zoals het instellingsbesluit behoeven geen actualisering. Ten aanzien van de personele samenstelling van de werkgeverscommissie is al bij het aantreden van de nieuwe raad in 2018 een besluit genomen.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden
Artikel 1, lid 1 geeft aan dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult, met uitzondering van de besluiten van de raad over benoeming, schorsing en ontslag van de griffier. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren personeelsbeleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap.
Andere voorbeelden van onderwerpen die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 1, lid 3 geeft aan dat de werkgeverscommissie de aan haar gedelegeerde bevoegdheden ten aanzien van de andere bij de griffie werkzame werknemers kan mandateren aan de griffier.
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester en wethouders geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij rechtstreeks de gemeentesecretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is dus niet aan hem ondergeschikt.
Omdat de burgemeester voorzitter is van de raad doet hij in die hoedanigheid vaak een beroep op de griffier. In dat kader neemt de burgemeester als adviseur deel aan de vergaderingen van de werkgeverscommissie. In de oude verordening was gekozen voor een ingewikkelde constructie in die zin dat de commissie de burgemeester kon uitnodigen om de vergaderingen van de commissie bij te wonen. In de praktijk is gebleken dat de burgemeester altijd aanwezig is, dus is het correct om dat nu ook formeel vast te leggen.
Dit inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
Dit artikel geeft aan dat de ondersteuning van de commissie plaatsvindt door de griffier en dat als ondersteuning nodig is bijvoorbeeld op het terrein van personeel en organisatie, op het betreffende organisatieonderdeel een beroep kan worden gedaan. Desgewenst kunnen hierover nadere afspraken gemaakt worden met de gemeentesecretaris, aangezien deze afdeling onder verantwoordelijkheid van het college valt. Dit sluit naadloos aan op de regeling zoals vastgelegd in de verordening op de ambtelijke bijstand.
Artikelen 5 en 6 Besluitvorming en verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Omdat in vergaderingen van de werkgeverscommissie veelal personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen daar wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat de commissie in beslotenheid vergadert. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn niet openbaar. Een raadslid kan een verzoek indienen als hij stukken wil inzien. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, derde lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. De werkgeverscommissie kan beslissen dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, op de agenda, de stukken en de besluitenlijst of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt in wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.
Artikelen 10, 11 en 12 Onvoorziene omstandigheden, inwerkingtreding en citeertitel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-1528.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.