Gemeenteblad van Wijk bij Duurstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijk bij Duurstede | Gemeenteblad 2020, 148599 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijk bij Duurstede | Gemeenteblad 2020, 148599 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent georganiseerd buiten sporten en bewegen in de openbare ruimte in de gemeente Wijk bij Duurstede in Coronatijd
Per 19 mei 2020 heeft de rijksoverheid de maatregelen versoepeld die eerder werden afgekondigd om de uitbraak en verspreiding van het Coronavirus te beperken. Deze zijn uitgewerkt in de noodverordening COVID-19 Veiligheidsregio Utrecht van 1 juni 2020.
Een onderdeel van de versoepeling betreft het onder voorwaarden weer georganiseerd buiten mogen sporten en bewegen. In Wijk bij Duurstede vertaalt dit zich in een toename van verzoeken van aanbieders van sportactiviteiten, die in de openbare ruimte een sport- of beweegactiviteit willen aanbieden. De omvang van de activiteiten betreft meerdere locaties, van maandag t/m zondag, van 09:00 t/m 23:00 uur. Daarbij wordt versterkt geluid gebruikt (muziek en instructie) en wordt verzocht om afzettingen, hekwerken en tenten te mogen plaatsen.
Om bovenstaande ontwikkeling in goede banen te leiden en duidelijkheid te verschaffen aan initiatiefnemers, sporters, omwonenden en handhavers is deze notitie opgesteld. Achtereenvolgens wordt ingegaan op het wettelijk kader, de uitgangspunten en beleidsregels en procedure voor het organiseren van sportactiviteiten in de openbare ruimte.
Ten aanzien van georganiseerd sporten en bewegen in de openbare ruimte in Coronatijd is het volgende wettelijk kader van toepassing:
In de APV is het organiseren van sportactiviteiten in de openbare ruimte niet als zodanig omschreven. Voor wat betreft aard en omvang benaderen “kleine evenementen” deze activiteiten nog het best. Een klein evenement wordt in de APV omschreven als: een evenement dat maximaal één dag duurt, waarbij maximaal 200 personen worden verwacht en een lokale uitstraling heeft, waaronder in ieder geval begrepen: …viering, fietstour- en wandeltochten, straatspeeldag, …
In artikel 2.25, lid 2, zijn regels opgenomen voor kleine evenementen (uitsnede APV):
2.25, lid 2 : In afwijking van het bepaalde in het eerste lid is geen vergunning vereist voor een klein evenement als:
|
Hoewel formeel gesproken geen evenementen zijn toegestaan op basis van de NvCOVID, wordt bovenstaand kader als leidraad en toetsingskader gebruikt, voor de beoordeling en handhaving van georganiseerde sport- en beweegactiviteiten in de openbare ruimte. Te zijner tijd zal nieuwe COVID-19 wet- en regelgeving hiervoor in de plaats treden, zo is de verwachting.
Een kanttekening is op zijn plaats m.b.t. de geluidsvoorschriften. Voor een klein evenement wordt max. 65 dB(A) toegestaan (zie hierboven onder punt d.) en vindt het evenement plaats tussen 07:00 en 21:00 uur. De achterliggende gedachte daarvan is dat het éénmalig is (bijv. een straatfeest) en daarom een behoorlijke geluidsproductie en belasting op gevels is toegestaan. In de situatie van het toestaan van georganiseerd buiten sporten en/of bewegen wordt vaak verzocht om structureel, meerdere dagen in de week op een locatie actief te zijn. Dat kan met name in of nabij een woonomgeving tot hogere geluidsbelastingen leiden, over meerdere dagen en lange perioden.
Om de woonomgeving voldoende te beschermen worden daarom de volgende aanpassingen voorgesteld:
APV, art. 2.25, lid 2 wordt als volgt aangepast (onderstreept), voor het toepassingsgebied in deze notitie:
|
In de NvCOVID is in art. 2.2, lid 1 opgenomen dat het verboden is zich in de publieke ruimte te bevinden zonder tot een andere persoon een afstand aan te houden van ten minste 1,5 meter. Samenkomsten in de publieke ruimte zijn niet langer verboden, mits deze voorwaarde wordt nageleefd.
Uitzonderingen op het handhaven van een onderlinge afstand van 1,5m zijn (uitsnede NvCOVID):
3. Uitgangspunten en beleidsregels
Het is fijn dat na maanden van beperkingen weer kan worden gesport in de openbare ruimte. Met openbare ruimte bedoelen we hier veldjes, parkeerterreinen, voetbalkooi, skatebaan, parken e.d. Deze ruimten zijn openbaar en kunnen niet worden geclaimd of gereserveerd door een sport- en/of beweegaanbieder. Daarnaast moet worden voorkomen dat (geluids-)overlast ontstaat voor omwonenden van die openbare ruimten. Dit geldt ook voor gebruik van schoolpleinen.
De gemeente Wijk bij Duurstede ziet bij voorkeur dat sportactiviteiten worden georganiseerd op de daarvoor bestemde locaties: sportpark Mariënhoeve en de beide sportparken in Cothen en Langbroek. Die accommodaties zijn toegesneden op het ontvangen van bezoekers en goed gelegen t.o.v. omliggende bebouwing. Via onderstaande contactgegevens kan een aanbieder met de beheerders van deze accommodaties in contact treden, om te bespreken of de sportactiviteit kan worden ingepast.
Voetbal: voorzittersvf@svfcothen.nl Tennis:psw.verkuijlen@gmail.com |
||
Stichting: carlazumbrink@gmail.com |
||
Sportparkmanager: herke.van.der.weij@stichtingwijksport.nl |
||
Stichting: eduard_1@casema.nl |
Wanneer het niet mogelijk blijkt op een bestaande sportaccommodatie de activiteiten aan te bieden, wordt in de openbare ruimte bij voorkeur gebruik gemaakt van locaties met een recreatieve bestemming. Dit zijn o.a. recreatieterrein Gravenbol, de jachthavens aan de Aalswaard en campings in de gemeente. Een aanbieder van sport- en/of beweegactiviteiten dient met de betreffende eigenaar/exploitant van de recreatieve inrichting af te stemmen. Of een locatie is bestemd voor recreatie kan worden nagegaan op de website: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/viewer
Wanneer een aanbieder van één van de hierboven genoemde locaties gebruik wilt maken, dient dit te worden gemeld bij de gemeente Wijk bij Duurstede, via bijgaand formulier (zie bijlage). Op die manier heeft de gemeente zicht op welke terreinen worden gebruikt voor sport-/beweegactiviteiten en kan worden bekeken of de activiteiten passen binnen de regels.
Wanneer ook bovenstaande terreinen met een recreatieve bestemming niet kunnen voldoen aan de behoefte, bestaat de mogelijkheid andere terreinen in de openbare ruimte te gebruiken, zoals groenstroken, nadat dit met de gemeente is overlegd. Houd er rekening mee dat trapveldjes ook op wijkniveau een belangrijke functie hebben voor sportende kinderen en deze niet kunnen worden geclaimd ten behoeve van georganiseerd sporten en/of bewegen.
Bij het beoordelen van locaties wordt onder meer gekeken naar het huidige gebruik (vindt er verdringing van andere activiteiten plaats), hinder voor omwonenden (voldoende afstand) en of er sprake is van versterkt (muziek-)geluid.
Via bijgaand formulier dient te worden aangegeven op welke locatie een aanbieder een sport-/beweegactiviteit wilt organiseren en kan deze vooraf contact opnemen met de gemeente. Na toetsing verleent de gemeente al dan niet goedkeuring met bijbehorende voorwaarden.
Voor de beoefening van sommige sport-/beweegactiviteiten kunnen overkappingen in de vorm van tenten wenselijk zijn voor schaduw of het droog houden van apparatuur. De plaatsing van party-tenten, die kleiner zijn dan 10 m2 is dan toegestaan. Deze bouwwerken zijn vergunningsvrij en bieden enige bescherming tegen weersinvloeden. Door tussen de tenten minimaal 1,5m afstand te houden kan worden gegarandeerd dat ook tussen de sporters 1,5m afstand wordt gehouden. De partytenten mogen niet worden aanééngeschakeld tot één grote tent.
Gebruik van hekwerken ter afscherming van de sportactiviteiten is onder voorwaarden toegestaan:
Voor het gebruik van gemeentegrond wordt een vergoeding gevraagd op grond van de Verordening precariobelasting 2018:
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Wijk%20bij%20Duurstede/CVDR481132.html
De gemeente verleent uitstel van betaling van precariobelasting tot 31 augustus 2020.
De aanbieder van sport- en/of beweegactiviteiten dient ook een plan op te stellen voor het veilig (1,5m afstand tussen sporters) van, naar en op de plaats van de sport- en beweegactiviteiten te kunnen bewegen.
Ten behoeve van het aanbieden van georganiseerde sport- en/of beweegactiviteiten in de openbare ruimte dient het “Meldingsformulier Georganiseerde sport- en/of beweeg activiteiten in de openbare ruimte en op buitensportaccommodaties” te worden ingediend bij de gemeente.
Wij streven er naar dit binnen 5 werkdagen af te handelen en aan u terug te koppelen.
5. Inwerkingtreding en duur van de beleidsregels
Deze beleidsregels treden in werking de dag na bekend making en kunnen worden gewijzigd, ingetrokken of anderszins worden geformaliseerd wanneer daar naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede aanleiding toe is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-148599.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.