Gemeenteblad van Roerdalen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Gemeenteblad 2020, 14530 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Gemeenteblad 2020, 14530 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende nadere regels omtrent evenementen (Nadere regels evenementen Roerdalen 2020)
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
De in dit document opgenomen nadere regels zijn van toepassing op A, B en C - evenementen zoals bedoeld in artikel 2:10 en 2:11 Apv 2019.
Het organiseren en houden van een A - evenement wordt gemeld bij de burgemeester door middel van het meldformulier (zie bijlage 2).
Het organiseren en houden van een B – of een C evenement wordt aangevraagd bij de burgemeester door middel van het aanvraagformulier (zie bijlage 2)
Artikel 1:6 Maatwerkvoorschriften
Naast het genoemde in artikel 1:5 kunnen maatwerkvoorschriften worden opgelegd.
Artikel 1:7 Andere publiekrechtelijke toestemmingen en overige wet- en regelgeving
De organisator is verantwoordelijk voor het aanvragen van de overige noodzakelijke publiekrechtelijke toestemmingen op basis van de geldende wet- en regelgeving benodigd om het meldingsplichtig of vergunningsplichtig evenement te realiseren.
Artikel 2:3 Verkeersveiligheid
Een verkeersbesluit is vereist voor:
het treffen van maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderden van voorzieningen ter regeling van het verkeer en de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken; en
HOOFDSTUK 3 CONSTRUCTIEVE VEILIGHEID
De organisator van het evenement is verplicht zich vooraf en tijdens het evenement op de hoogte te stellen van de voorspelde weersomstandigheden. Bij voorspellingen, afwijkend van de waarde waarop de bouwsels/constructies berekend zijn, moeten aanvullende maatregelen worden getroffen. De aanvullende (beheers)maatregelen zijn omschreven in het veiligheidsplan en/of ontruimingsplan.
In geval van het roeren van de grond dient via www.kadaster.nl/klic een klic-melding te worden gedaan om schade aan ondergrondse infra te voorkomen.
HOOFDSTUK 4 OVERNACHTEN IN EEN BOUWWERK NIET ZIJNDE EEN LOGIESGEBOUW
Artikel 4:1 Overnachten in een bouwwerk niet zijnde een logiesgebouw
Als wordt overnacht in een gebouw dat hier niet toe is ingericht (geen logiesgebouw conform Bouwbesluit), dan wordt een melding brandveilig gebruik ingediend via www.omgevingsloket.nl.
De veiligheid wordt gewaarborgd door hulpverleners in een permanente wachtdienst. De betreffende personen worden hiervoor goed geïnstrueerd en zijn tenminste in het bezit van een BHV-diploma of een gelijkgesteld diploma. Het aantal personen in wachtdienst is afhankelijk van de mate van zelfredzaamheid van de groep zoals bedoeld in het tweede lid en wordt bepaald in overleg met de gemeente.
HOOFDSTUK 5 VREUGDEVUREN/SINT MAARTENSVUREN
Artikel 5:1 Vreugdevuren/Sint Maartensvuren
Het vreugdevuur is minimaal op een afstand van:
Indien dit niet haalbaar is, dan kan middels een stralingsberekening worden aangetoond dat de gewenste situatie op een veilige manier haalbaar is. Uitzondering hierop is de afstand tot rijks(snel)wegen (A-wegen), provinciale wegen (N-wegen), spoor- en waterwegen. Om te voorkomen dat het verkeer op deze wegen ernstige hinder ondervindt van de rook afkomstig van het vreugdevuur, moet de minimale afstand 500 m bedragen tot de rand van de (water)weg of spoortraject.
Indien men in een droge periode open vuur wil aanleggen, dient eerst de website http://www.natuurbrandrisico.nl geraadpleegd te worden, zodat men op de hoogte is van de op dat moment geldende risicokwalificatie en wat de consequenties zijn voor het aanleggen van het open vuur.
Artikel 6:1 Ballonnen (anders dan met lucht gevuld)
Indien het meer dan 1000 ballonnen betreft en deze binnen een straal van 8 km van een vliegveld worden opgelaten dient vooraf (2 weken ervoor) aan de Lucht Verkeersleiding Nederland te Schiphol (020-4062000) worden medegedeeld met vermelding van het juiste tijdstip en locatie waarop de ballonnen worden opgelaten.
Artikel 6:2 Voorschriften luchtballonnen
De opstel- en opstijgplaats van de ballon moet bij incidentele vluchten tot op 10 meter vrijgehouden worden van toeschouwers. Indien er sprake is van een evenement, dient de opstel- en opstijgplaats zodanig te zijn afgezet, dat toeschouwers op een minimale afstand van minsten 25 meter worden gehouden.
Bij het verwarmen van lucht voor het opstijgen, moet per ballon een klein blusmiddel met een vulling van tenminste 6 kg of liter blusstof aanwezig zijn; Het kleine blusmiddel moet te allen tijde bereikbaar en voor onmiddellijk gebruik gereed zijn.
Elk kleine blusmiddel dient conform de NEN 2559 te zijn onderhouden (NEN 2659 voor verrijdbare blusapparaten). Dit houdt in dat elk draagbaar en/of verrijdbaar blusapparaat minder dan twee jaar geleden door een daartoe opgeleid persoon moet zijn goedgekeurd en van een geldig keurmerk moet zijn voorzien.
De genoemde eindtijd in het vierde lid, onderdeel c, is niet van toepassing op de aangewezen collectieve festiviteiten, als bedoeld in artikel 4:2 Apv 2019, die op een zondag of op een nationaal erkende feestdag plaatsvinden. In dat geval betreft de uiterste eindtijd van de geluidsproductie 00:30 uur.
De geluidsmetingen worden in beginsel op een meethoogte van 1,5 meter boven het lokale maaiveld uitgevoerd ter plaatse van geluidgevoelige ruimtes. Indien de geluidgevoelige ruimtes zich enkel op de verdiepingen bevinden (zoals bij appartementen of woningen boven winkels) wordt op 5 meter hoogte boven het lokale maaiveld gemeten.
Uiterlijk 2 weken voor aanvang evenement vindt overleg plaats met het beveiligingsbedrijf, de organisatie en de politie met betrekking tot de wijze waarop de meldingvoorschriften/vergunningsvoorwaarden zijn ingevuld en de bijdrage van het beveiligingsbedrijf. Initiatief voor dit overleg vindt plaats vanuit de evenementenorganisatie.
Sint Odiliënberg, 7 januari 2020
Burgemeester en wethouders van Roerdalen,
De secretaris,
J.J.W.M. L’Ortije
De burgemeester,
mr. M.D. de Boer-Beerta
BIJLAGE 1 TOELICHTING (BEHORENDE BIJ DE NADERE REGELS EVENEMENTEN ROERDALEN 2020)
Om de openbare orde en veiligheid te waarborgen is daarom de bepaling opgenomen dat maatwerkvoorschriften kunnen worden opgelegd.
Ook geldt dat ten aanzien van geluid maatwerk kan worden opgelegd. In artikel 7:1 zijn standaardregels opgenomen ten aanzien van muziekgeluid. Van deze regels kan worden afgeweken in het geval dat het opleggen van maatwerk noodzakelijk is.
Artikel 3:1 tweede lid: beheersmaatregelen dienen beschreven te zijn, die voorzien in de situatie dat de belastingen ongunstiger worden dan de waarden waarop de bouwsels/constructies zijn berekend. De beheersmaatregelen zijn onderdeel van een veiligheidsplan en/of ontruimingsplan. In de beheersmaatregelen dient ten minste te zijn aangegeven tot welke weeromstandigheden:
De beheersmaatregelen, die van toepassing zijn bij het te plaatsen bouwsel/constructie dienen bij de vergunninghouder/melder en de controlerende instantie bekend te zijn.
BIJLAGE 2 MELD- EN AANVRAAGFORMULIER EVENEMENTEN (BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1:3 EN 1:4 NADERE REGELS EVENEMENTEN ROERDALEN 2020
Meld- en aanvraagformulier evenement Roerdalen 2020
In open lucht; op locatie die daarvoor is bestemd en ingericht |
||
In open lucht; op locatie die daar niet voor is bestemd en ingericht |
||
Met onderstaand formulier moet u een evenement dat u in de gemeente Roerdalen wilt organiseren bij ons melden of hiervoor een vergunning aanvragen. Een melding voor een A- evenement moet minimaal acht weken voor aanvang van het evenement door de gemeente Roerdalen zijn ontvangen. Na ontvangst van de melding wordt deze beoordeeld. Daarna ontvangt u van ons bericht. Een vergunning voor een B-evenement moet minimaal 14 weken voorafgaand aan het begin van het evenement worden aangevraagd. Een vergunning voor een C-evenement moet minimaal 26 weken voorafgaand aan het begin van het evenement worden aangevraagd. Voor een evenement zijn de Nadere regels evenementen gemeente Roerdalen en de regels uit het Besluit brandveilig gebruik basishulpverlening overige plaatsen (BBGBOP) van toepassing. De Nadere regels evenementen gemeente Roerdalen kunt u raadplegen op de website van de gemeente Roerdalen: www.Roerdalen.nl. De voorschriften uit het BBGBOP kunt raadplegen via de website: https://wetten.overheid.nl/BWBR0040068 |
Brandveiligheid- tijdelijk bouwsel (bijvoorbeeld een tent, podium, tribune etc.) |
||||
Vindt het evenement (gedeeltelijk) plaats in of op één of meerdere bouwsels? |
||||
Zijn in een bouwsel meer dan 150 personen gelijktijdig aanwezig? |
||||
Wordt in een bouwsel nachtverblijf geboden aan meer dan 10 personen? |
||||
Wordt in een bouwsel verzorging geboden aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar? |
||||
Wordt in een bouwsel verzorging geboden aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen? |
||||
Wordt op basis van gelijkwaardigheid aan de brandveiligheidsvoorschriften uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen voldaan? |
||||
De indieningsvereisten en voorschriften brandveilig gebruik voor bouwsels zijn opgenomen in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BBGBOP). Deze kunt u raadplegen via de website https://wetten.overheid.nl/BWBR0040068 |
Zijn in het gebouw meer dan 50 personen gelijktijdig aanwezig? |
||||
Bestaat voor het gebouw een actuele melding of omgevingsvergunning brandveilig gebruik voor het voorgenomen gebruik? |
||||
Indien meer dan 50 personen gelijktijdig in een bouwwerk aanwezig zullen zijn en voor het voorgenomen gebruik van het gebouw geen actuele melding of omgevingsvergunning brandveilig gebruik bestaat, moet u een (tijdelijke) melding brandveilig gebruik bij ons indienen. Deze melding moet tenminste 4 weken voor aanvang van het evenement door ons zijn ontvangen. Dit kan via de website www.omgevingsloket.nl . De indieningsvereisten voor een melding brandveilig gebruik bouwwerken zijn opgenomen in het Bouwbesluit 2012. Deze kunt u raadplegen via de website https://wetten.overheid.nl/BWBR0030461 |
Indien één of meerdere van bovenstaande vragen met Ja worden beantwoord, moet tegelijk met deze aanvraag een verkeersplan worden ingediend. Een verkeersplan bestaat tenminste uit een plattegrond tekening met daarop de parkeerverboden, wegafsluitingen en de tijden hiervan, de optochtroute en eventuele omleidings- en hulpverleningsroutes. Het verkeersplan moet tenminste 6 weken voor aanvang van het evenement worden ingediend. Voor het inzetten van verkeersregelaars moet u zes weken voor aanvang van het evenement zelf contact opnemen met: Sport- en Cultuurraad Posterholt via de website: http://scrp-website.123website.nl/394214453 |
Indien zwak- alcoholhoudende dranken worden geschonken, moet een ontheffing artikel 35 Drank- en horecawet worden aangevraagd. Een aanvraagformulier hiervoor kunt u downloaden via de website van de gemeente Roerdalen: www.Roerdalen.nl |
||||||||||||||
Zijn op het evenemententerrein bakwagens of bakkramen aanwezig? |
||||||||||||||
Indien wordt gefrituurd met gas als energiebron is de afstand tussen een bouwwerk en een bakwagen, bakkraam of een ander bouwsel (bijv. een tent) tenminste 5 meter. In alle overige gevallen is de afstand tussen een bouwwerk of bouwsel en een bakwagen, bakkraam of ander bouwsel tenminste 2 meter. De locatie van bakwagens en bakkramen moet op de situatie- en terreinindelingstekening worden vermeld. |
||||||||||||||
Heeft u een ontruimingsplan en / of Veiligheidsplan toegevoegd aan de aanvraag? |
||||||||
Een ontruimingsplan is verplicht bij een evenement waarbij meer dan 150 personen in of op een verblijfsruimte gelijktijdig aanwezig zullen zijn. In het ontruimingsplan regelt u wie wat doet bij een calamiteit. Als leidraad kunt u NEN 8112 aanhouden. Een Veiligheidsplan is voor een B- en C evenement verplicht. Ook hierin wordt geregeld wie wat doet bij een calamiteit en wie het aanspreekpunt is voor de hulpverleningsdiensten. Een blanco Veiligheidsplan kunt u downloaden van de websites van de Veiligheidsregio Limburg Noord: www.vrln.nl/file/471/download |
||||||||
Voor het inzetten van EHBO-ers moet u zelf (tijdig) contact opnemen met uw lokale EHBO- vereniging. Zorg dat EHBO-ers geen dubbelfunctie hebben tijdens het evenement! |
Zo ja, dan moet u voldoen aan de Nadere regels reclame Roerdalen. Deze kunt u raadplegen via de website www.Roerdalen.nl |
||||
Voor het organiseren van een kansspel of loterij moet u een vergunning Wet op de kansspelen aanvragen. Een aanvraagformulier hiervoor kunt u downloaden via de website: www.Roerdalen.nl |
||||
Voor het afsteken van vuurwerk buiten de jaarwisseling moet u een ontbrandingsmelding of aanvraag ontbrandingstoestemming indienen bij de Provincie Limburg. Meer informatie hierover kunt raadplegen via de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl |
||||
Wilt u dat uw evenement wordt vermeld op de gemeentelijke evenementenkalender Eropuit in Roerdalen? |
||||
Voor een vermelding op de gemeentelijke evenementenkalender moet u het evenement zelf aanmelden via de website www.eropuitinroerdalen.nl . Tip: meldt uw evenement ook aan bij VVV Limburg via www.meldeenevenement.vvvmiddenlimburg.nl |
||||
U kunt diverse gemeentelijke materialen zoals verkeersborden, dranghekken, vlaggen etc. reserveren met het “Reserveringsformulier gemeentelijke materialen”. Dit formulier is te downloaden via de website www.Roerdalen.nl . Voor de uitleen geldt: “Wie het eerst komt, wie het eerst maalt!” |
||||
3. Gegevens en berekeningen bouwsels of andere tijdelijke constructies De onderstaande gegevens en berekeningen worden aangeleverd: |
4. Overige nog aan te leveren documenten De hieronder genoemde documenten maken, indien van toepassing, deel uit van de melding of vergunningaanvraag:
|
De onder punt 4 genoemde documenten zijn niet voor elk evenement noodzakelijk. Alleen in de gevallen waar één of meerdere van de genoemde documenten verplicht zijn, moeten deze met de melding of aanvraag worden meegestuurd. Nadere informatie en de benodigde formulieren kunt u raadplegen via de website van de gemeente Roerdalen: www.Roerdalen.nl |
BIJLAGE 3 GHOR STANDAARDREGELS VOOR EVENEMENTEN (BEHORENDE BIJ ARTIKEL 8:1 NADERE REGELS EVENEMENTEN ROERDALEN 2020)
GHOR Standaardregels voor evenementen en meldingen
In deze drie delen staat beschreven waaraan het evenement moet voldoen. Hierin wordt ook verwezen naar relevante landelijke wetgeving, besluiten, richtlijnen, voorschriften en maatregelen.
Deze voorschriften komen niet in de plaats van de eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de evenementenorganisator. De evenementenorganisator is primair verantwoordelijk voor een veilig en ordelijk verloop van het evenement. Onderstaande voorschriften zijn niet uitputtend en ontslaan de evenementenorganisatie niet om naast onderstaande voorschriften verder invulling te geven aan de verantwoordelijkheid van het beperken en/of wegnemen van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s die een evenement met zich mee brengt.
Aantal in te zetten Basis Eerste Hulp / EHBO
De inzet van het aantal eerste hulpverleners is 1 hulpverlener per 1.000 gelijktijdig aanwezige bezoekers, met een minimum van 2 hulpverleners. Dit is terug te zien in het onderstaande overzicht. Verlichtende of verzwarende factoren kunnen leiden tot afwijking hiervan. Indien dit van toepassing is, wordt door de GHOR een apart advies geneeskundige hulpverlening afgegeven.
Een ondergrens waarbij eerste hulpverleners niet nodig zijn, is niet op voorhand aan te geven. Hiervoor wordt aanspraak gemaakt op het gezond verstand van de evenementenorganisator. |
|
Op basis van het Besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen (BBGBOP) is de organisatie verplicht om voldoende personen aan te wijzen en op het terrein te hebben die bepaalde basishulpverleningstaken (BHV) kunnen uitvoeren, te weten:
Bij inzet van Basis Eerste Hulp/EHBO plaatst de organisatie minimaal 1 zorgpost. Deze zorgpost voldoet aan de volgende eisen:
Bereikbaarheid (aan- en afvoer voor ambulances)
De organisatie is verantwoordelijk voor een zo gezond mogelijke omgeving voor zowel de bezoeker als de medewerker van het evenement. Een goede hygiëne beperkt het risico op het oplopen van een infectieziekte en daarmee een uitbraak. De grootte van het infectierisico hangt af van verschillende factoren, zoals de doelgroep, het aantal bezoekers en de aard van de voorzieningen.
Bij verdiepende vragen neem contact op met de GGD Limburg-Noord: 088-1191200/ hygiene@vrln.nl.
Schoonmaken en desinfecteren van materialen en oppervlakten
Indien desinfectie nodig is, wordt een desinfecterend middel gebruikt dat door het College voor toelating van Gewasbeschermingsmiddelen (Ctgb) is toegestaan. In het actueel gebruiksvoorschrift wordt gecontroleerd of het middel geschikt is voor het materiaal dat gedesinfecteerd moet worden en dat het effectief is tegen de micro-organismen die gedood moeten worden.
Deze gegevens moeten actueel zijn.
De afdeling infectieziektebestrijding van de GGD Limburg-Noord is bereikbaar via het algemene nummer van de Veiligheidsregio Limburg Noord: 088-1191200. Kies in het keuzemenu ‘afdeling infectieziekte’. Vervolgens wordt u doorverbonden met de dienstdoende arts.
Afvalwater van toiletten, douches, wasbakken en andere huishoudelijke activiteiten worden afgevoerd via de bestaande riolering of wordt opgevangen in speciaal daarvoor bestemde opslagtanks. Deze moeten door een gespecialiseerd bedrijf leeggemaakt worden. Het is verboden om zonder vergunning afvalwater te lozen.
Deze voorschriften zijn alleen aan de orde als deze op het evenement van toepassing zijn.
De voorschriften zijn te raadplegen via de website van het RIVM https://www.rivm.nl/hygienerichtlijnen/evenementen.
Kies op de website het betreffende onderdeel (zie hieronder) dat van toepassing is voor het evenement.
Bij vragen kan contact worden opgenomen via: preventie@vvgi.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-14530.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.