Gemeenteblad van Arnhem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2020, 141674 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2020, 141674 | Verordeningen |
De subsidieregeling Amateurkunst valt onder de doelstellingen van het Arnhemse cultuurbeleid en heeft als specifiek doel de actieve participatie aan amateurkunst door de inwoners van de gemeente Arnhem te stimuleren. Daarnaast ziet de gemeente voor instellingen van amateurkunst een rol weggelegd om de kwaliteit van leven van de stad en het welzijn van haar bewoners te bevorderen.
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Om voor de subsidie in aanmerking te komen dient een instelling aan alle volgende voorwaarden te voldoen:
minstens de helft van de leden of deelnemers is woonachtig in de gemeente Arnhem. Voor deze voorwaarde geldt een overgangsperiode, waarin een ondergrens wordt gehanteerd van minstens 25% leden die woonachtig zijn in Arnhem. Deze overgangsperiode loopt tot 2024 en geeft instellingen, die niet aan de voorwaarde van minstens 50% Arnhemse leden of deelnemers kunnen voldoen, de kans om zoveel Arnhemse leden te werven dat zij wel tot het gewenste minimum aantal Arnhemse leden of deelnemers komen. In 2023 zal geëvalueerd worden of deze overgangsperiode geleid heeft tot het gewenste resultaat.
Het college stelt voorafgaand aan het subsidiejaar voor een periode van één jaar het subsidieplafond vast.
Artikel 5: Verlening en vaststelling van de subsidie
Na het einde van de indieningstermijn als bedoeld in artikel 4, eerste lid, beoordeelt het college of de volledige aanvragen in aanmerking komen voor subsidiëring. Het college beslist uiterlijk binnen 3 maanden na 1 juli. Het college maakt deze beslissing binnen drie weken nadat zij is genomen schriftelijk bekend aan de aanvrager. De verleningsbeschikking is tevens de vaststellingsbeschikking.
De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 4:25 en 4:35 van de wet en de in artikel 10 van de Algemene Subsidieverordening Arnhem genoemde gevallen in ieder geval geweigerd worden indien:
Artikel 7: Begrotingsvoorbehoud
Subsidie wordt verleend en het subsidieplafond wordt vastgesteld onder voorbehoud van ter beschikking stelling van de benodigde middelen door de raad van de gemeente Arnhem.
Bij een besluit tot subsidieverlening worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:
Het hebben van duidelijke regelgeving op het gebied van subsidieverstrekking is wenselijk voor de subsidie-aanvrager en subsidieverstrekker. De subsidieregeling Amateurkunst 2019 bleek op een aantal punten niet te voldoen aan de praktijk. De regeling vroeg om een herziening en die is gevonden in een nieuwe regeling voor de amateurkunst: Subsidieregeling Amateurkunst. Kunst en cultuur is voor iedereen in de samenleving en moet bereikbaar zijn voor alle inwoners van de gemeente Arnhem. De subsidieregeling Amateurkunst valt onder de doelstellingen van het Arnhemse cultuurbeleid en heeft als specifiek doel de actieve participatie aan amateurkunst door de inwoners van de gemeente Arnhem te stimuleren. Om de participatie van jongeren aan culturele activiteiten te stimuleren is net als in de oude regeling de mogelijkheid opgenomen extra subsidie toe te kennen als minimaal 25% van het ledenbestand van een instelling bestaat uit jongeren tot 18 jaar.
De subsidieregeling is logisch en chronologisch opgebouwd; gestart wordt met een omschrijving van gehanteerde begrippen, waarna het proces van aanvraag, verstrekking, weigering van de subsidie aan bod komen. De verplichtingen en afwijkingsbevoegdheid zijn aan het einde van de regeling opgenomen. Voor zover de artikelen van de nieuwe subsidieregeling vragen om een inhoudelijke toelichting, worden zij hierna toegelicht.
Dit artikel bepaalt aan welke voorwaarden de instelling zelf moet voldoen om voor subsidie op basis van deze regeling in aanmerking te kunnen komen. Vooropgesteld wordt dat de instelling inwoners van de gemeente Arnhem de gelegenheid geeft tot het beoefenen van amateurkunst.
Daarnaast is er een aantal vereisten waaraan de instelling moet voldoen ten aanzien van o.a. het ledenbestand en de artistieke leiding. Als een instelling niet voldoet aan al deze voorwaarden, dan zal een aanvraag leiden tot weigering van de subsidie.
Subsidie kan jaarlijks worden aangevraagd tussen 1 juni en 1 juli bij het college van burgemeester en wethouders.
Bij indiening van de aanvraag moet gebruik worden gemaakt van een daarvoor vastgesteld online aanvraagformulier en dienen stukken bijgevoegd te worden. Deze stukken zijn nodig om de aanvraag in behandeling te kunnen nemen.
Artikel 5 Verlening en vaststelling van de subsidie
Indien aanvragen voldoen aan de voorwaarden, kan het college subsidie toekennen. Het toe te kennen bedrag is afhankelijk van de hoogte van de aanvraag, maar ook van de kunstcategorie waarin de instelling actief is. Het college kan maximaal de volgende bedragen toekennen:
Multidisciplinair: 4.000,- euro
Overige disciplines: 2.000,- euro
Het bedrag per kunstcategorie is gebaseerd op een gemiddelde van de toegekende subsidiebedragen per categorie in voorgaande jaren. De categorieën muziek en theater/dans hebben doorgaans hogere algemene kosten (bijvoorbeeld aan instrumenten, decors, kostuums e.d.) dan de andere categorieën. Om die reden zijn de basisbedragen hoger.
Omdat de maximaal te verlenen subsidie per instelling gezien het voorgaande niet meer kan zijn dan 5.000,- euro, is de verlening tevens vaststelling. Dit is in overeenstemming met de subsidiebeleidregels van de gemeente Arnhem, waarin deze werkwijze is bepaald voor subsidiebedragen tot maximaal 5.000,- euro.
In dit artikel is een verdelingsmethode opgenomen. Deze methode kan van belang zijn als het totaal van de in aanmerking komende subsidieaanvragen (inclusief eventuele verhoging met 500,- euro vanwege aantal jeugdleden van een instelling) het vastgestelde subsidieplafond overschrijden. In dat geval zullen de voor subsidie in aanmerking komende aanvragen naar rato (evenredigheid) worden gehonoreerd.
Niet alle subsidieaanvragen komen voor subsidieverlening in aanmerking. In de Algemene wet bestuursrecht is een aantal weigeringsgronden opgenomen, waar deze regeling naar verwijst. Een voorbeeld van een dergelijke weigeringsgrond is het feit, dat gegronde vrees bestaat dat de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd niet zal plaatsvinden. Daarmee vervalt de basis voor het verlenen van de subsidie. In dit artikel is een aantal redenen opgenomen, op basis waarvan het college de subsidieaanvraag kan afwijzen. Per aanvraag zal moeten blijken of zich weigeringsgronden voordoen.
Artikel 9 Afwijkingsbevoegdheid
In bijzondere gevallen, ter beoordeling van het college, kan het college ervoor kiezen af te wijken van bepalingen van deze subsidieregeling. Van deze bevoegdheid zal niet vaak gebruik worden gemaakt. Indien namelijk blijkt dat de regeling niet voldoet aan de praktijk, dan zal moeten worden bezien of de regeling daarop aangepast moeten worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-141674.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.