Gemeenteblad van Roosendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2020, 141029 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2020, 141029 | Beleidsregels |
Beleidsregel gedogen gemeente Roosendaal
Hoofdstuk 1, Algemene uitgangspunten
1.1 Uitgangspunten van deze beleidsregel
De overheid heeft de taak om de gestelde voorwaarden in wet- en regelgeving te handhaven. Zo ook de gemeente Roosendaal. Ons college van burgemeester en wethouders, of in sommige situaties ook de burgemeester individueel, zien daarom toe op de naleving van voor een ieder geldende spelregels.
Dit gebeurt op basis van vooraf systematisch vastgestelde prioriteiten. Met andere woorden, niets wordt aan het toeval overgelaten. Hoe wij handhaven en welke uitgangspunten wij hanteren, liggen vast in het Vergunningen-, Toezichts- en Handhavingsbeleid Roosendaal. Dat VTH-beleid bevat op hoofdlijnen onze doelstellingen voor toezicht en handhaving.
Deze beleidsregel behandelt een uitzondering op de algemene beginselplicht tot handhaving, namelijk het afzien van handhaving door een overtreding tijdelijk te gedogen. Doel van deze beleidsregel is om vast te leggen hoe wij, alsmede andere partijen namens ons in mandaat, omgaan met verzoeken om te gedogen. Het geeft burgers en bedrijven een duidelijk beeld van wat zij kunnen verwachten, als zij bij ons een schriftelijk verzoek om gedogen indienen.
Deze beleidsregel is van toepassing op alle situaties, waar ons college van burgemeester en wethouders of de burgemeester op basis van wet- en regelgeving is aangewezen als bevoegd gezag om handhavend op te treden, met uitzondering van de directe handhaving van de openbare orde.
Deze beleidsregel is bedoeld om de meest voorkomende situaties bij verzoeken om gedogen op hoofdlijnen te ondervangen. Niet alle feiten en omstandigheden zijn echter vooraf te duiden. Om die reden is afwijking van de in deze beleidsregel vastgestelde uitgangspunten altijd mogelijk, bijvoorbeeld wanneer een afweging van alle individuele betrokken belangen dit vereist.
In Hoofdstuk 2 leggen wij uit wat gedogen is. In hoofdstuk 3 omschrijven wij een aantal situaties waarin wij gedogen. Ook zijn daar de voorwaarden voor gedogen opgenomen. Verder lichten wij de procedure van een verzoek om gedogen nader toe. Tot slot volgen enkele uitzonderingen op het gedogen. In hoofdstuk 4 volgt de formele vaststelling, citeertitel, bekendmaking en inwerkingtreding van deze beleidsregel.
2.1 Gedogen: tijdelijk afzien van handhaving
In beginsel treden wij altijd handhavend op tegen een overtreding. In sommige situaties zien wij echter af van handhaving. Gedogen heeft altijd een tijdelijk karakter. Wij verstaan in deze beleidsregel onder gedogen:
“De bevoegdheid om op basis van een algemene belangenafweging tijdelijk en doelbewust, op grond van een schriftelijk verzoek van de overtreder, onder voorwaarden, via een schriftelijke reactie, geheel of gedeeltelijk af te zien van handhavend optreden tegen een overtreding”.
Gedogen is nooit een vanzelfsprekendheid. Gedogen blijft altijd een uitzondering op de hoofdregel, te weten handhavend optreden.
Wat zijn nu de verschillende elementen van de definitie van gedogen?
Het belangrijkste doel van handhaving is herstel van een overtreding. Gedogen staat dus vaak lijnrecht tegen over dit doel. Immers, door gedogen blijft de overtreding (tijdelijk) voortbestaan. Handhaving is in principe een beginselplicht, terwijl gedogen meer een zogenaamde discretionaire bevoegdheid is: een bestuursorgaan kán en mag onder omstandigheden die bevoegdheid toepassen, maar moet dit in een bepaalde situatie niet.
Gedogen vindt altijd plaats na een algemene belangenafweging van alle betrokken belangen, feiten en omstandigheden. De uitkomst verschilt dus per situatie. Het indienen van een verzoek om gedogen (zie hierna) betekent dus niet automatisch dát wij altijd automatisch gedogen. Men moet bijvoorbeeld allereerst aan de hierna beschreven voorwaarden voldoen. Ook moet de belangenafweging uitwijzen dat tijdelijk niet handhavend optreden de meest gerechtvaardigde uitkomst is.
Gedogen is altijd een doelbewuste keuze om tijdelijk af te zien van handhaving. Gedogen is dus nooit permanent, maar altijd tijdelijk. Gedogen op verzoek, zoals hier bedoeld, moet bijvoorbeeld niet verward worden met de mogelijkheid om op grond van onze prioritering geheel en categorisch af te zien van bijvoorbeeld minder zware overtredingen met een (zeer) lage prioriteit. In die laatste gevallen treden wij niet op, omdat onze beschikbare capaciteit niet voldoende is om alle overtredingen aan te pakken. Bij dat soort situaties treden wij alleen op als iemand een verzoek om handhaving indient en de belangenafweging op dat moment handhaving alsnog noodzakelijk maakt.
Wij gedogen alleen als iemand een schriftelijk verzoek hiertoe indient. Verzoeken tot gedogen via digitale weg, bijvoorbeeld per e-mail, nemen wij niet in behandeling nemen. Ook mondelinge verzoeken zijn niet mogelijk. Dient iemand wel via digitale weg of mondeling een verzoek om gedogen in, dan bieden wij een hersteltermijn van 4 weken om alsnog op juiste wijze een verzoek in te dienen. Doet men dat niet, dan nemen wij het verzoek definitief niet in behandeling.
Gedogen is geen vrijbrief aan de overtreder om een overtreding zomaar te (blijven) begaan. Wij kunnen voorwaarden verbinden aan het gedogen. Er blijft namelijk altijd sprake van een overtreding. Het is dan wenselijk, zeker bij overtredingen die van invloed kunnen zijn op de omgeving, dat de gevolgen van die overtreding zoveel mogelijk beperkt blijven in omvang. Zie voor meer voorwaarden hoofdstuk 3.
Partiële of ook wel gedeeltelijke handhaving genoemd, is dus ook mogelijk. Als je namelijk slechts voor een deel de overtreding handhaaft, dan gedoog je automatisch het ander deel. Dat laatste is dus een combinatie van handhaving en gedogen, waarbij ook meestal voor het gedeeltelijk gedogen een gedoogbeschikking noodzakelijk is.
Hoofdstuk 3, Procedurele aspecten voor gedogen
3.1 Waar moet u rekening mee houden bij gedogen?
Als u wilt dat wij gedogen, moet u met een aantal formele voorwaarden rekening houden. Gedogen is niet in elke situatie mogelijk. Uw situatie moet aan een aantal eisen voldoen. Welke eisen dit zijn, kunt u hierna lezen.
Niet elke situatie leent zich voor gedogen. Wij gedogen alleen in de volgende situaties:
Ook verbinden wij voorwaarden aan het gedogen zelf. Wij gedogen alleen onder de volgende inhoudelijke voorwaarden. Aan alle voorwaarden moet zijn voldaan:
De overtreder is en blijft aansprakelijk en verantwoordelijk voor alle privaatrechtelijke, strafrechtelijke en bestuursrechtelijke gevolgen en risico’s of anderszins, die voortvloeien uit het handelen in strijd met de geldende wet- en regelgeving. De gemeente Roosendaal is op geen enkele wijze verantwoordelijk noch aansprakelijk voor het overtreden van de wettelijke voorschriften.
3.4 Procedure van een gedoogbesluit
Wat is de procedure bij het aanvragen en verlenen van een gedoogbeschikking?
Als wij daarna niet willen gedogen, dan ontvangt de verzoeker gelijk een brief, waarin wij dit aangeven. Deze brief is, zoals eerder aangegeven, geen besluit, maar een feitelijke mededeling. Hiertegen kan men geen bezwaar maken en is de kous af. De overtreder moet dan alsnog de overtreding opheffen;
Het besluit om een gedoogbeschikking te verlenen, publiceren wij in het Elektronisch Gemeenteblad. Dit laatste is niet verplicht, maar wel wenselijk vanwege de gewenste transparantie van ons handelen. Daarbij wijzen wij (andere) belanghebbenden ook op de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen het gedoogbesluit.
3.5 Handhaving van een gedoogbesluit
Nadat wij een gedoogbesluit hebben verleend, controleren wij regelmatig of de overtreder voldoet aan alle gedoogvoorwaarden. Doet hij dat niet, dan trekken wij het gedoogbesluit in. Als wij de gedoogbeschikking intrekken, omdat één of meer voorschriften worden overtreden, dan treden wij daarna alsnog handhavend op tegen de oorspronkelijke (tot dan toe gedoogde) overtreding.
Tegen het intrekken van het gedoogbesluit is geen bezwaar mogelijk. Wil de overtreder niet dat wij handhavend optreden, dan kan hij eventueel alleen bezwaar maken tegen het daadwerkelijke handhavingsbesluit tegen de oorspronkelijk overtreding.
Er zijn echter uitzonderingen op deze beleidsregels voor gedogen:
Het verlenen van een bestuursrechtelijke gedoogbeschikking betekent niet dat andere instanties, zoals het Openbaar Ministerie, het waterschap of anderen, af hoeven te zien van handhaving. Immers, de (strafrechtelijke) handhavingsbevoegdheden van die andere instanties staan los van onze bevoegdheden en taken.
Daarnaast kan het voorkomen dat bepaalde inrichtingen binnen de gemeente Roosendaal onder het bevoegd gezag van de minister van Infrastructuur en Waterstaat dan wel Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant vallen. Deze beleidsregel is niet van toepassing op zulke situaties. Voor deze situaties gelden de uitgangspunten over gedogen, voor zover van toepassing, van de minister dan wel Gedeputeerde Staten. Het kan dus voorkomen dat inrichtingen (bedrijven) binnen de gemeente Roosendaal verschillend behandeld worden. Dit is echter geen ongelijke behandeling van gelijke gevallen, omdat het bevoegd gezag verschilt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-141029.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.