Tijdelijke wijziging Beleidsregels terrassen Gouda 2016 (Coronamaatregelen)

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Gouda

 

Ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft,

 

gelezen het voorstel van 26 mei 2020;

 

gelet op de bevoegdheid van de burgemeester tot het beslissen op aanvragen om terrasvergunningen als bedoeld in artikel 2:15, vijfde lid, en artikel 2:5 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009 (APV);

 

gelet op de bevoegdheid van het college tot het beslissen op aanvragen om terrasvergunningen als bedoeld in artikel 2:15, vijfde lid, en artikel 2:5 van de APV voor zover de aanvraag is ingediend door inrichting, die geen inrichting van vermakelijkheid als bedoeld in artikel 2:14 van de APV is, en de bevoegdheid van het college om ontheffing te verlenen voor het ten gehore brengen van muziek op terrassen;

 

dat zij op 6 september 2016 ingevolge artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 hebben vastgesteld met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheden;

 

dat sinds 13 maart 2020 meerdere noodverordeningen van kracht zijn en van kracht zijn geweest in de Veiligheidsregio Hollands Midden ter bescherming van de veiligheid en de gezondheid als een van de maatregelen om verdere verspreiding van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19), behorende tot groep A van de infectieziektes, in Nederland maar ook wereldwijd;

 

dat in de noodverordeningen is bepaald, dat horeca-inrichtingen gesloten dienen te zijn, met uitzondering van een afhaal- en bezorgfunctie van de inrichtingen, en dat dit gebod naar verwachting met ingang van 1 juni 2020 om 12.00 uur gedeeltelijk zal worden opgeheven in die zin, dat de horeca-inrichtingen en de daarbij behorende terrassen weer zullen mogen worden geëxploiteerd, waarbij dan maximaal 30 bezoekers gelijktijdig in horeca-inrichtingen zullen mogen worden ontvangen;

 

dat het wenselijk is om deze beleidsregels tijdelijk te wijzigen, in het bijzonder voor wat betreft de voorschriften inzake de plaatsing en de omvang van de terrassen op de Markt en de daaraan verbonden inrichtings-, cultuurhistorische en welstandseisen, en het voorschrift dat de terrassen, die niet op de Markt zijn geplaatst, maximaal gevelbreed dienen te zijn, om op deze wijze medewerking te kunnen verlenen aan tijdelijke uitbreidingen van reeds vergunde terrassen en aan het plaatsen van terrassen bij horeca-inrichtingen die geen terras exploiteren, opdat de vergunninghouders over voldoende ruimte kunnen beschikken om hun terras zodanig te kunnen plaatsen, dat zij maximaal hetzelfde aantal zitplaatsen op het terras kunnen exploiteren als op hun eerder vergunde terrassen mogelijk was;

 

gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:15, vijfde lid, van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2009;

 

besluiten

 

de eerder vastgestelde Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 te wijzigen.

Artikel 1. Nadere bepalingen voor tijdelijke terrassen

Na artikel 14 wordt een nieuw hoofdstuk ingevoegd, dat komt te luiden:

 

Hoofdstuk 5 Nadere bepalingen voor tijdelijke terrassen

 

5.1 Algemene bepalingen

 

Artikel 15. Begrippen en duur van de nadere bepalingen voor tijdelijke terrassen

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

  • -

    Exploitant: exploitant van een horeca-inrichting, waarvoor een geldige exploitatievergunning op grond van artikel 2:15 APV is verleend;

  • -

    Protocol: Protocol heropening horeca van de Koninklijke Horeca Nederland d.d. 22 mei 2020;

  • -

    Tijdelijk terras: terras, dat op een openbare plaats wordt geplaatst in de periode van 1 juni 2020 tot 1 september 2020 en dat gedurende deze periode deel uitmaakt van de horeca-inrichting als bedoeld in de exploitatievergunning op grond van 2:15 APV en van de inrichting, waarvoor op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet een vergunning is verleend, als de horeca-inrichting over deze vergunning beschikt.

  • 2.

    De bepalingen van dit hoofdstuk gelden voor de periode van 1 juni 2020 tot uiterlijk 1 september 2020.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester kunnen deze periode verlengen tot uiterlijk 31 oktober 2020, als de voor de horeca geldende maatregelen in verband met het coronavirus dan nog steeds van kracht zijn.

Artikel 16. Melding

  • 1.

    De exploitant van een horeca-inrichting, die over een exploitatievergunning voor een inrichting van vermakelijkheid als bedoeld in artikel 2:15 beschikt, mede ten behoeve van het exploiteren van een terras, komt in aanmerking voor het gebruik van een openbare plaats voor het plaatsen en exploiteren van een tijdelijk terras, voor zover hij daarmee samen met het volledige gebruik van zijn terras hetzelfde aantal zitplaatsen van dit terras kan exploiteren, en waarbij aan het Protocol wordt voldaan.

  • 2.

    De exploitant van een horeca-inrichting, die over een exploitatievergunning voor een horeca-inrichting als bedoeld in artikel 2:15 beschikt, maar geen terras exploiteert, komt in aanmerking voor het gebruik van een openbare plaats ten behoeve van het plaatsen en exploiteren van een tijdelijk terras.

  • 3.

    De exploitant, bedoeld in het eerste of tweede lid, kan bij de burgemeester een melding indienen.

  • 4.

    Bij de melding wordt een situatietekening van de horeca-inrichting, het reeds vergunde terras en de gewenste openbare plaats voor het innemen als tijdelijk terras gevoegd. De situatietekening is op schaal gemaakt.

  • 5.

    In de melding wordt verklaard, dat aan de regels van het Protocol zal worden voldaan, waaronder het in acht nemen van de afstandsnormen.

  • 6.

    De situatietekening is voorafgaand aan de indiening van de melding afgestemd met de gebruikers van de omliggende panden. Bewoners van de panden waarvoor het tijdelijke terras wordt geplaatst, hebben voorafgaand aan de indiening van de melding ingestemd met de melding.

  • 7.

    Exploitanten van horeca-inrichtingen, die in dezelfde straat of in hetzelfde gebied zijn gevestigd, kunnen een gezamenlijke melding met een situatietekening indienen.

Artikel 17. Akkoordverklaring

  • 1.

    De burgemeester geeft een akkoordverklaring op de melding voor het plaatsen van het tijdelijke terras, als bedoeld in artikel 16, als de melding aan de bepalingen van dit hoofdstuk voldoet. De melding en de situatietekening maken deel uit van de eerder aan de exploitant verleende terrasvergunning of exploitatievergunning en van een eventueel verleende Drank- en Horecavergunning, voor de periode vanaf 1 juni 2020 om 12.00 uur tot uiterlijk 1 september 2020.

  • 2.

    Als het beleid, de richtlijnen van het kabinet of de Veiligheidsregio zodanig wijzigen dat een uitbreiding van de terrassen niet langer is aangewezen en dit wordt in een noodverordening van de Veiligheidsregio Hollands Midden opgenomen, dan vervallen de akkoordverklaringen van rechtswege.

Artikel 18. Situering van het tijdelijke terras

  • 1.

    De exploitant plaatst en houdt het tijdelijke terras geplaatst binnen de grenzen van het tijdelijke terras, zoals aangegeven op de bij de akkoordverklaring behorende situatietekening.

  • 2.

    De toegangen tot winkels, bedrijven en woningen worden vrijgehouden; daar wordt geen terrasmeubilair geplaatst.

  • 3.

    Er wordt voldoende doorgang voor de hulpdiensten geboden en er zijn voldoende vluchtwegen voor de horeca-inrichting, de daarbij behorende terras(sen) en de nabij gelegen panden en boven gelegen woningen, ter beoordeling van de brandweer.

  • 4.

    Het tijdelijke terras wordt niet op de rijbaan gesitueerd.

  • 5.

    In de bestrating van het tijdelijke terras aangebrachte blinde-geleidelijnen worden vrijgehouden.

Artikel 19. Voorschriften

Voor de akkoordverklaring gelden dezelfde voorschriften, die in de terrasvergunning zijn opgenomen, als de exploitant hierover beschikt, met uitzondering van de voorschriften inzake muziek, tappunten, terrasverwarming en sluitingstijden. Daarvoor gelden de bepalingen van artikel 20 en 21.

 

Artikel 20. Verboden tappunt, terrasverwarming, terrasschotten, objecten en muziek; gebruik van kleine parasols en aanbrengen van tekens

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 3, zesde lid, is het plaatsen van een tappunt op of buiten het tijdelijke terras en het van daaruit serveren van dranken voor gebruik ter plaatse niet toegestaan.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 3, achtste lid, is het plaatsen van terrasverwarming op het tijdelijke terras niet toegestaan.

  • 3.

    Het tijdelijke terras wordt in een open opstelling geplaatst. Op het tijdelijke terras worden slechts tafels, stoelen en parasols geplaatst. Er mogen slechts losstaande, niet met de grond verankerde, inklapbare parasols of inklapbare tafelparasols met een doorsnede van maximaal twee meter op het tijdelijke terras worden geplaatst, die kunnen worden verwijderd. Het is niet toegestaan om voorwerpen, stoffen of objecten op de parasols te leggen of aan de parasols te hangen, zoals een zeildoek.

  • Het plaatsen van losse objecten of van terrasschotten op of direct aan het tijdelijke terras is niet toegestaan.

  • 4.

    Het is niet toegestaan op het tijdelijke terras (levende) muziek ten gehore te (doen) brengen.

  • 5.

    Het aanbrengen van tekens ten behoeve van veiligheid op de bestrating van het tijdelijke terras, zoals looproutes, is toegestaan mits deze direct kan worden verwijderd en geen schade aan de bestrating wordt toegebracht.

Artikel 21. Sluitingstijden en verwijderen terrasmeubilair na sluitingstijd

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 4 is de sluitingstijd van de tijdelijke terrassen op zondagen, maandagen, dinsdagen, woensdagen en donderdagen 23.00 uur en op vrijdagen en zaterdagen 00.00 uur.

  • 2.

    Het tijdelijke terras wordt slechts tijdens de openingsuren geplaatst en als terras gebruikt. Het meubilair en de parasols worden direct na sluitingstijd verwijderd en in de inrichting opgeslagen of direct tegen de gevel van de horeca-inrichting geplaatst.

Artikel 22. Naleving

  • 1.

    De exploitant is verantwoordelijk voor de naleving van het Protocol door de horeca-inrichting en door de bezoekers van het terras.

  • 2.

    De burgemeester kan de akkoordverklaring intrekken of wijzigen, als de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen.

5.2 Nadere bepalingen voor de tijdelijke terrassen op de Markt

 

Artikel 23. Situering en tijden tijdelijk terras

  • 1.

    Een tijdelijk terras op de Markt is gesitueerd binnen de op de bij deze wijziging behorende en daarvan deel uitmakende bijlage 1: Kaart Tijdelijke Terrassen op de Markt.

  • 2.

    Een tijdelijk terras, dat op de Markt is gesitueerd, mag daar worden geplaatst en geëxploiteerd op:

    maandag vanaf 11.00 uur tot en met 23.00 uur;

  • dinsdag vanaf 11.00 uur tot en met 23.00 uur;

  • woensdag vanaf 11.00 uur tot en met 23.00 uur;

  • donderdag vanaf 14.30 uur tot en met 23.00 uur (in verband met de warenmarkt);

  • vrijdag vanaf 11.00 uur tot en met 00.00 uur;

  • zaterdag vanaf 19.00 uur tot en met 00.00 uur (in verband met de warenmarkt);

  • zon- en feestdagen vanaf 12.00 uur tot en met 23.00 uur.

Artikel 24. Geen plaatsings - omvangs-, inrichtings-, cultuurhistorische en welstandseisen

De artikelen 8 tot en met 12 zijn niet van toepassing op de tijdelijke terrassen, die op de Markt worden geplaatst.

 

5.3 Nadere bepalingen voor de overige tijdelijke terrassen

 

Artikel 25. Situering en tijden tijdelijk terras

  • 1.

    Het tijdelijke terras bij een horeca-inrichting, die niet aan de Markt is gevestigd, is direct aan de voor-, zij-, en/of achtergevel van de horeca-inrichting gesitueerd.

  • 2.

    Als voor het tijdelijke terras als bedoeld in het eerste lid geen of onvoldoende openbare plaats ter plaatse beschikbaar is overlegt de burgemeester met de ondernemer of de situering van het tijdelijke terras in de directe omgeving van de horeca-inrichting mogelijk is. De burgemeester kan de akkoordverklaring verlenen voor de plaatsing van het tijdelijke terras aldaar.

  • 3.

    Het tijdelijke terras als bedoeld in het eerste lid, mag worden geplaatst en geëxploiteerd op maandag tot en met donderdag van 11.00 uur tot en met 23.00 uur, vrijdag en zaterdag van 11.00 uur tot en met 00.00 uur en op zon- en feestdagen van 12.00 uur tot en met 23.00 uur.

Artikel 26. Geen eisen voor de maximale breedte en, inrichtings-, cultuurhistorische en welstandseisen

Artikel 13 en 14 zijn niet van toepassing op tijdelijke terrassen, die op een andere locatie dan op de Markt worden geplaatst.

Artikel 2 Vernummering

  • 1.

    Hoofdstuk 5 ‘Slotbepalingen’ wordt vernummerd tot hoofdstuk 6 ‘Slotbepalingen’.

  • 2.

    Artikel 15 tot en met 18 wordt vernummerd tot artikel 27 tot en met 30.

Artikel 3 Overgangsrecht

De eerste volzin van artikel 29 wordt aangemerkt als het eerste lid.

Aan artikel 29 wordt een tweede lid toegevoegd, luidende:

  • 2.

    Meldingen als bedoeld in artikel 15 die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze wijziging worden behandeld conform de gewijzigde beleidsregels.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op maandag 1 juni 2020 om 12.00 uur.

Artikel 5 Citeertitel

Deze wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 wordt aangehaald als : Eerste wijziging van de Beleidsregels terrassen Gouda 2016.

Aldus vastgesteld op 26 mei 2020.

De burgemeester van Gouda,

mr. drs. P. Verhoeve

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

dr. E.M. Branderhorst

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve

Bijlage 1 Situatietekening tijdelijke terrassen

Naar boven