Gemeente Heerlen - Beleidsregels van de burgemeester van Heerlen houdende bepalingen met betrekking tot de verdeling van exploitatievergunningen coffeeshops Heerlen 2020 (Beleidsregels verdeling exploitatievergunningen coffeeshops Heerlen 2020)

Considerans

de burgemeester van Heerlen,

overwegende dat;

op grond van het Softdrugsbeleid gemeente Heerlen er maximaal drie coffeeshops aanwezig mogen zijn in de gemeente Heerlen;

een coffeeshop dient te beschikken over een horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Heerlen 2012 (hierna: APV) met de aantekening dat het gaat om de exploitatie van een coffeeshop als bedoeld in het Softdrugsbeleid gemeente Heerlen;

vanwege het maximumstelsel de verwachting bestaat dat het aantal potentiële aanvragers, bij het vrijkomen van één of meerdere van deze exploitatievergunningen, groter zal zijn dan het aantal voor verlening beschikbare vergunningen. Daarom geldt dat de horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop een zogenoemde schaarse vergunning is;

met deze beleidsregels vastgelegd is op welke wijze deze schaarse vergunningen verdeeld worden. Uitgangspunt hierbij is het transparant verdelen van de vergunningen waarbij iedere potentiële aanvrager een gelijke kans heeft. Eveneens wordt er recht gedaan aan de waarborgen waartoe de vergunningplicht is ingevoerd zijnde de waarborging van de openbare orde, veiligheid en volksgezondheid;

gelet op het bepaalde in:

- artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;

- artikelen 1:5 t/m 1:8 en artikelen 3:2 t/m 3:20 APV;

Besluit

vast te stellen de volgende beleidsregels:

 

 

 

Artikel 1: Bekendmaking beschikbaar gekomen vergunning

  • 1.

    De burgemeester maakt via het Gemeenteblad van Heerlen bekend dat er een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop is vrijgekomen dan wel vrij gaat komen.

  • 2.

    In de bekendmaking wordt verwezen naar de geldende beleidsregels en wordt nadere informatie verstrekt over de aanvraagprocedure.

 

Artikel 2: Afwijking reguliere aanvraagprocedure

  • 1.

    De bepaling als bedoeld in artikel 3:8, lid 3 APV is op onderhavige procedure niet van toepassing.

  • 2.

    Van iedere aanvrager wordt één aanvraag geaccepteerd.

  • 3.

    Een aanvrager is een natuurlijke of rechtspersoon die een aanvraag indient voor een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop. Een aanvrager die meerdere aanvragen voor zichzelf of voor een andere natuurlijke of rechtspersoon indient, of namens hem laat indienen, wordt uitgesloten van de procedure. Voor de beoordeling van een vergunningaanvraag voor de horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop wordt onderzoek gedaan naar de aanvrager en diens zakelijke relaties.

 

Artikel 3: Indieningstermijn aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag ter verkrijging van voorgenoemde vergunning dient binnen een tijdvak van acht weken na de dag van de bekendmaking, als bedoeld in artikel 1, te zijn ontvangen door de gemeente.

  • 2.

    In afwijking van lid 1 kan de burgemeester een langer aanvraagtijdvak vaststellen. Indien de burgemeester van deze mogelijkheid gebruik maakt, is dit vermeld in de bekendmaking in het Gemeenteblad.

  • 3.

    Een aanvraag die buiten het tijdvak, als bedoeld in lid 1, wordt ontvangen wordt geweigerd.

  • 4.

    Indien er binnen het gestelde aanvraagtijdvak geen aanvraag is ontvangen, wordt op een nader door de burgemeester te bepalen tijdstip een nieuw aanvraagtijdvak bekendgemaakt.

 

Artikel 4: Indienen aanvraag(formulier) en eisen

  • 1.

    Onder verwijzing naar artikel 3:8, lid 1 APV worden aanvragen uitsluitend in behandeling genomen indien gebruik is gemaakt van het daartoe door de burgemeester aangewezen formulier.

  • 2.

    Bij de aanvraag worden in ieder geval de volgende bescheiden en bewijsstukken overlegd:

  • a.

    de bescheiden en bewijsstukken als bedoeld in artikel 3:8, lid 2 sub a t/m c APV;

  • b.

    een ondertekende (intentie) huur- of koopovereenkomst waaruit blijkt dat aanvrager over de locatie beschikt of kan gaan beschikken;

  • c.

    een ondernemingsplan waarin ten minste beschreven staat de kennis en ervaring van de aanvrager en de leidinggevenden met de coffeeshopbranche, een financieringsparagraaf, bereikbaarheids- en parkeeranalyse evenals de te hanteren huisregels;

  • d.

    een preventieplan waarin wordt beschreven op welke wijze en met welke concrete maatregelen aanvrager de risico’s op drugsverslaving van klanten gaat voorkomen en bestrijden;

  • e.

    een plan waarin wordt beschreven op welke wijze en met welke concrete maatregelen aanvrager gaat voorzien in de naleving van de AHOJG-I-criteria als bedoeld in de Aanwijzing Opiumwet;

  • f.

    een veiligheidsplan waarin de concrete maatregelen beschreven worden die de aanvrager neemt ter bescherming van de openbare orde, veiligheid, volksgezondheid en het woon- en leefklimaat;

  • g.

    een communicatieplan op welke wijze aanvrager in contact treedt en blijft met direct omwonenden en omliggende bedrijven over mogelijke zorgen en klachten over de exploitatie van de coffeeshop;

  • h.

    volledig ingevulde en door de aanvrager ondertekende BIBOB-formulieren met alle daarbij behorende bewijsstukken waaruit onomstotelijk blijkt hoe en op welke wijze de onderneming is / wordt gefinancierd;

  • i.

    tenzij anders bepaald in de bekendmaking als bedoeld in artikel 1 een bewijsstuk waaruit blijkt dat de vestiging van een coffeeshop op de opgegeven locatie in overeenstemming is met het vigerende bestemmingsplan.

  • 3.

    Een aanvraag die niet voldoet aan de indieningsvereisten wordt, na toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, buiten behandeling gesteld.

  • 4.

    Niet-volledige aanvragen worden binnen vijf werkdagen na de laatste dag van het aanvraagtijdvak, met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, in de gelegenheid gesteld om de aanvraag binnen vijf werkdagen aan te vullen. De aanvraag dient uiterlijk op de laatste dag van het einde van het aanvultijdvak volledig te zijn aangevuld en ontvangen door de burgemeester. De beslistermijn zoals bedoeld in artikel 1:2 van de APV vangt in het geval van een niet-volledige aanvraag aan op de dag dat aanvullende gegevens zijn ingediend.

 

Artikel 5: Verdeelmethode beschikbare vergunning

Verdeling van de beschikbare vergunning vindt plaats door middel van loting.

 

Artikel 6: Deelname loting

  • 1.

    Tot deelname aan de loting worden uitsluitend toegelaten de aanvragen:

  • a.

    die binnen het aanvraagtijdvak als bedoeld in artikel 3, lid 1 juncto artikel 4, lid 4 zijn ontvangen en;

  • b.

    voldoen aan de indieningsvereisten als bedoeld in artikel 4;

  • c.

    waarvan niet reeds een imperatieve weigeringsgrond bekend is.

  • 2.

    Aanvragers die niet deelnemen aan de loting worden schriftelijk in kennis gesteld van het moment van loting.

  • 3.

    Deelnemende aanvragers worden schriftelijk in kennis gesteld van de loting en de datum waarop deze wordt uitgevoerd.

 

Artikel 7: Wijze van loting

  • 1.

    De loting wordt uitgevoerd door een notaris, aan te wijzen door de burgemeester.

  • 2.

    De burgemeester kent aan de aanvragen die deelnemen aan de loting een uniek nummer toe en verstrekt deze unieke nummers aan de notaris.

  • 3.

    Bij de loting is de burgemeester, of ten minste twee door hem daartoe aangewezen ambtenaren, aanwezig.

  • 4.

    De loting is onverminderd lid 3 niet openbaar.

  • 5.

    De notaris maakt een proces-verbaal op van de loting en vermeldt de wijze waarop de loting is uitgevoerd, de uitslag van de volgorde van trekking en de datum van de loting. Het proces-verbaal is ondertekend door de notaris.

  • 6.

    Onverwijld na ontvangst van het in lid 5 bedoelde proces-verbaal worden de aanvragers wiens/wier aanvraag aan de loting heeft deelgenomen door de burgemeester geïnformeerd over de uitkomst van de loting.

 

Artikel 8: Bepalingen over de gevolgen van de uitkomst van de loting

  • 1.

    De getrokken aanvragen komen in volgorde van trekking in aanmerking voor een inhoudelijke toets, en bij een positieve uitkomst van deze toets voor vergunningverlening.

  • 2.

    Aanvragen die door de aanvrager worden ingetrokken, dingen vanaf het moment van ontvangst van de intrekking niet mee voor loting of vergunningverlening en worden bij de vaststelling van de volgorde c.q. de toets voor vergunningverlening binnen deze verdelingsprocedure buiten beschouwing gelaten.

  • 3.

    De aanvragen die resteren, nadat door toepassing van de procedure uit het eerste lid het maximum aantal vergunningen krachtens het Softdrugsbeleid Heerlen is toegekend, worden geweigerd.

 

Artikel 9: Inhoudelijke toetsing aan de criteria na loting

In volgorde van de trekking worden de aanvragen inhoudelijk getoetst aan:

  • a.

    de vestigingscriteria als bedoeld in paragraaf 3.5.3.1 onder sub A en B van het Softdrugsbeleid gemeente Heerlen;

  • b.

    de weigeringsgronden als bedoeld in artikelen 1:8 en 3:9 van de APV;

  • c.

    het BIBOB-beleid Heerlen juncto de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

 

Artikel 10: Geldigheidsduur vergunning

  • 1.

    Een horeca-exploitatievergunning met de aantekening coffeeshop wordt voor een periode van tien jaren verleend.

  • 2.

    In individuele gevallen kan een kortere geldigheidsduur worden bepaald.

 

Artikel 11: Legeskosten

Voor iedere aanvraag die op grond van deze procedure, na de loting, inhoudelijk in behandeling wordt genomen, is de aanvrager leges verschuldigd krachtens de Legesverordening Heerlen en de daarbij vastgestelde tarieventabel.

 

Artikel 12: Overgangsbepaling

De horeca-exploitatievergunningen met de aantekening coffeeshop, die op

12 november 2019 rechtskracht bezatten, gelden als zijnde vergunningen die verleend zijn met inachtneming van deze regels. De vergunningen worden aldus geacht te zijn verleend voor de duur van tien jaren gerekend vanaf 12 november 2019.

 

Artikel 13: Intrekking

De beleidsregels ‘verdeling exploitatievergunningen coffeeshop Heerlen 2019’, vastgesteld op 5 november 2019, en in werking getreden op 12 november 2019, worden ingetrokken.

 

Artikel 14: Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: ‘Beleidsregels verdeling exploitatievergunningen coffeeshops Heerlen 2020’.

  • 2.

    Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.

 

 

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Heerlen op 28 mei 2020,

de wnd. burgemeester,

E.G.M. Roemer

ALGEMENE TOELICHTING

 

Artikel 1: Bekendmaking beschikbaar gekomen vergunning

De procedure tot het verdelen van een vrijgekomen horeca-exploitatievergunning, met de aantekening coffeeshop, vangt aan met het publiceren van een tijdvak waarbinnen gegadigden een aanvraag kunnen indienen.

 

Bij het vrijkomen van een vergunning kan worden gedacht aan het aflopen van de geldigheidsduur van een verleende vergunning. Voordat de vergunning feitelijk verloopt kan de burgemeester de vergunningsprocedure al opstarten. Hiermee kan worden bewerkstelligd dat de nieuwe vergunning direct kan ingaan op het moment dat de huidige afloopt. Daarmee wordt zoveel als mogelijk voorkomen dat er voor kortere of langere tijd minder dan de maximaal drie toegestane coffeeshops in Heerlen actief zijn. Dit draagt bij aan de doelstellingen van de vergunningplicht zijnde het waarborgen en beschermen van de openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en het woon- en leefklimaat.

 

Een vergunning kan ook vrijkomen doordat de burgemeester een vigerende vergunning intrekt. In dat geval kan de burgemeester de vergunningprocedure zes weken, of zoveel later, na het intrekkingsbesluit opstarten.

 

De burgemeester heeft een actieve informatieplicht. Jurisprudentie laat zien dat elke potentiële gegadigde moet kunnen meedingen naar een beschikbare schaarse vergunning. Door de bekendmaking worden gegadigden voor de vergunning gewezen op de indieningsvereisten, de procedure en de wijze waarop de vergunning wordt verdeeld. Hiermee geeft de burgemeester een passende mate van openbaarheid inzake de betreffende schaarse vergunning.

 

Artikel 2: Afwijking reguliere aanvraagprocedure

Artikel 3:8, lid 3 APV bepaalt dat er slechts één aanvraag per horeca-inrichting in behandeling genomen mag worden. Dit knelt echter met onderhavige beleidsregels. Door de horeca-exploitatievergunning, met de aantekening coffeeshop, van dit verbod uit te zonderen kunnen in de verdelingsprocedure meerdere aanvragen voor dezelfde vrijgekomen vergunning en/of locatie ingediend worden.

 

Met de bepaling in het tweede lid wordt uitgesloten dat een gegadigde door middel van het indienen van meerdere aanvragen diens kansen kwantitatief kan vergroten bij de verdeling door middel van loting. Hieronder wordt ook verstaan als een aanvrager anderen namens hem (soortgelijke) aanvragen laat indienen.

 

Artikel 3: Indieningstermijn aanvraag

In beginsel wordt een aanvraagtijdvak van acht weken aangehouden. Er kunnen echter bijzondere omstandigheden zijn waarin een termijn van acht weken niet redelijk respectievelijk toereikend is voor gegadigden om tijdig een volledige aanvraag in te dienen. Per vrij te geven vergunning wordt vooraf bezien of er bijzondere omstandigheden aanwezig zijn. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn als uit vooronderzoek is gebleken dat er weinig geschikte panden voor de vestiging van een coffeeshop beschikbaar zijn en/of er forse investeringen nodig zijn en daarmee meer tijd nodig is voor gegadigden om de financiering te organiseren.

 

Artikel 4: Indienen aanvraag(formulier) en eisen

Het eerste lid bevat een basisvereiste dat enkel aanvragen in behandeling worden genomen mits deze met het daarvoor door de burgemeester vastgestelde formulier zijn ingediend.

 

Het tweede lid geeft een opsomming van alle documenten, plannen en bewijsstukken die verplicht als bijlagen bij het aanvraagformulier moeten worden ingediend. Het betreft informatie en documentatie die noodzakelijk is om te beoordelen of de belangen, die de vergunning dient te beschermen, niet onevenredig en onacceptabel worden benadeeld. Ook wordt de informatie en documentatie opgevraagd om te beoordelen of de exploitant(en) en leidinggevende(n) van goed levensgedrag zijn. Deze stukken zijn vormvrij en geven de aanvrager ruimte om een eigen invulling hieraan te geven.

 

De (intentie) huur- of koopovereenkomst moet voldoende waarborgen bieden om vast te kunnen stellen of aanvrager daadwerkelijk over de opgegeven locatie beschikt of kan gaan beschikken. Als het gaat om een intentieovereenkomst moet deze concreet zijn en ten minste inhouden de huur- of koopprijs, de algemene en bijzondere voorwaarden, de looptijd en de ondertekening door alle betrokken partijen.

 

Indien de aanvrager een besloten vennootschap (in oprichting) is, dient ten tijde van het indienen van de aanvraag reeds vast te staan wie de bestuursleden en aandeelhouders zijn. Deze mogen, in ieder geval niet zonder overleg en zonder instemming van de burgemeester, niet meer gewijzigd worden na het einde van het aanvraagtijdvak. Een zogenoemde kerstboom aan achterliggende besloten vennootschappen, natuurlijke personen, verenigingen, holdings zijn een grond om de aanvraag te weigeren. De bedrijfs- en financieringsstructuur dient in- en overzichtelijk te zijn. Indien na vergunningverlening nieuwe aandeelhouders instappen is er sprake van een wezenlijke wijziging en wordt de vergunning opnieuw vrijgegeven conform het verdeelbeleid.

 

Een naamloze vennootschap is uitgesloten van deelname omdat de aandelen niet op naam staan en derhalve niet controleerbaar is door wie de inrichting gefinancierd wordt.

 

Het derde en vierde lid geven aan op welke wijze wordt omgegaan met onvolledige aanvragen. Een aanvraag die de vereiste informatie en/of documentatie, genoemd in het tweede lid, niet bevat is niet volledig. Onder onvolledig wordt verstaan dat een aanvraag waarbij bescheiden ontbreken of bescheiden niet volledig of niet ondertekend zijn ingediend of anderszins niet voldoen aan de formele indieningsvereisten. Bij constatering daarvan krijgt de aanvrager de gelegenheid zijn aanvraag aan te vullen en volledig te maken. Wordt daar geen of onvoldoende gebruik van gemaakt, dan wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld. De aanvraag wordt dan inhoudelijk niet beoordeeld, zodat de aanvrager niet langer meedingt naar de vergunning. De verplichting tot het bieden van gelijke kansen aan potentiële aanvragers en de systematiek van loten, verdragen zich niet met het langer bieden van een hersteltermijn als bedoeld in artikel 4, vierde lid.

 

Artikel 5: Verdeelmethode beschikbare vergunning

Om iedere gegadigde, die tijdig een volledige aanvraag heeft ingediend, dezelfde kansen te bieden tot verkrijging van de vergunning, is gekozen om de volgorde van behandeling van aanvragen door middel van loting door een notaris te laten plaatsvinden. Dit geeft de hoogst haalbare waarborging voor een zorgvuldige en eerlijke verdeling.

 

Artikel 6: Deelname loting

Na het einde van het aanvraagtijdvak wordt de aanvraag onder meer beoordeeld op volledigheid. Hierbij wordt derhalve ook een eerste, zij het oppervlakkige, inhoudelijke toets uitgevoerd. Hieruit kan mogelijk reeds een overduidelijke en imperatieve weigeringsgrond blijken, zoals bijvoorbeeld vestiging van de coffeeshop direct naast een basisschool. Het is dan zinloos deze aanvraag in de verdere verdeelprocedure mee te nemen.

 

Artikel 10: Geldigheidsduur vergunning

Een exploitatievergunning voor een coffeeshop wordt voor een periode van maximaal 10 jaren verleend. Voor deze geldigheidsduur is gekozen omdat een exploitant de kans moet krijgen om diens bedrijf op te bouwen, bekendheid te krijgen bij klanten en een goed contact en een vertrouwensrelatie op te bouwen met eventuele omwonenden en omliggende bedrijven alsmede met politie en gemeente. Bovendien moet een exploitant investeringen doen en verplichtingen (vaak voor langere tijd) aangaan waarvoor een redelijke termijn geboden moet worden om deze terug te verdienen evenals het maken van winst.

 

In individuele gevallen kan een kortere geldigheidsduur worden bepaald, als daar bijzondere redenen voor zijn. Dit kan onder meer van toepassing zijn als op de door de aanvrager gewenste locatie reeds toekomstplannen zijn tot herinrichting van het gebied op langere termijn.

 

Artikel 11: Legeskosten

Alleen voor aanvragen die, na de loting, inhoudelijk beoordeeld worden zijn leges verschuldigd. Geen leges zijn verschuldigd voor de aanvragen die niet deelnemen aan de loting of na loting niet in aanmerking kwamen voor inhoudelijk beoordeling omdat reeds het maximum aan de te verdelen vergunningen was bereikt.

 

Het tarief wordt bepaald op basis van de datum van het moment dat de aanvraag werd ingediend en de op dat moment geldende Legesverordening.

 

Artikel 12: Overgangsbepaling

Door het opnemen van een overgangsbepaling worden de tot 12 november 2019 voor onbepaalde tijd verleende horeca-exploitatievergunningen met de aantekening coffeeshop geacht te zijn verleend met inachtneming van onderhavige beleidsregels.

 

Artikel 14: Citeertitel en inwerkingtreding

Vanaf het moment van inwerkingtreding hebben de beleidsregels rechtskracht en handelt de burgemeester conform deze beleidsregels.

Naar boven