Tijdelijke aanvullende beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo

De burgemeester van Venlo;

Gelet op het bepaalde in de artikelen 2:10 en 2.28 APV Venlo

Overwegende dat de maatregelen als gevolg van het coronavirus vragen om een tijdelijke aanvulling op de geldende beleidsregels voor terrassen voor horecabedrijven in de gemeente Venlo;

besluit tot vaststelling van:

 

Tijdelijke aanvullende beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo

Artikel 1, Begripsomschrijvingen

Voor deze beleidsregels gelden dezelfde begripsomschrijvingen als in de “beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo 2019”.

Artikel 2, Werkingssfeer

  • 1.

    De “Nederlandse aanpak en maatregelen tegen het coronavirus” en de “Noodverordening COVID-19 veiligheidsregio Limburg-Noord” zijn leidend.

  • 2.

    De “beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo 2019” blijven onverkort van kracht.

  • 3.

    De “tijdelijke aanvullende beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo” gelden als aanvulling op de onder lid 2 genoemde beleidsregels. Daar waar een tegenstrijdigheid tussen beide beleidsregels optreedt prevaleren de “tijdelijke aanvullende beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo”.

  • 4.

    Indien in overeenstemming met de gemeente tijdelijk extra terrasruimte wordt toegestaan, geldt dat de uitbreiding van het terras daarmee onderdeel is van het reguliere terras.

Artikel 3, Vergunningsplicht

De regulering van de terrassen is via artikel 2:10 / 2.28 APV ondergebracht bij de exploitatie- en terrasvergunning. Tijdelijke extra terrasruimte zal na overeenstemming door de gemeente per brief aan de betreffende ondernemer worden vergund, aan de hand van de ingediende situatieschets. De geldende exploitatie- en terrasvergunningen worden niet gewijzigd, maar de daarin opgenomen voorwaarden en beperkingen zijn ook van toepassing op het tijdelijk vergunde terrasgedeelte.

Artikel 4, Voorschriften

De volgende bepalingen en voorschriften zijn tijdelijk aanvullend van toepassing en de exploitant draagt er zorg voor dat de bepaling en voorschriften worden nageleefd.

Inrichting

  • 1.

    Genomen coronamaatregelen, zoals hygiëneschermen, moeten vanaf 1 meter hoogte transparant zijn en moeten voldoen aan de daarvoor gestelde veiligheidsnormen.

Huur

  • 2.

    Voor de extra terrasruimte zal gedurende de looptijd van deze tijdelijke beleidsregel geen huur in rekening gebracht worden.

Artikel 5, Toetsend kader uitbreiding terrasruimte

Aanvragen voor uitbreiding van terrasruimte worden beoordeeld op basis van een aantal criteria.

  • 1.

    De openbare orde en veiligheid mogen niet in het gedrang komen. Dit geldt ook voor de bereikbaarheid voor hulpdiensten en brandkranen/-putten.

  • 2.

    De uitbreiding van het terras moet zichtbaar zijn vanuit de lokaliteit.

  • 3.

    Noodingangen en -uitgangen moeten bereikbaar zijn.

  • 4.

    De uitbreiding van het terras moet passend zijn bij het straatbeeld.

Artikel 6, Slotbepaling

  • 1.

    Een aanvraag die voldoet aan de gestelde criteria uit artikel 5 biedt geen garantie voor een akkoord. De gemeente behoudt zich het recht om een aanvraag gemotiveerd af te wijzen indien daartoe aanleiding is.

  • 2.

    De gemeente behoudt zich het recht om een reeds verleend akkoord voor tijdelijk extra terrasruimte, op basis van deze beleidsregels, per direct in te trekken als de situatie daartoe aanleiding geeft.

Artikel 7, Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald onder de naam “Tijdelijke aanvullende beleidsregels terrassen horecabedrijven gemeente Venlo”.

Artikel 8, Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag dat krachtens de “Nederlandse aanpak en maatregelen tegen het coronavirus” de terrassen in Nederland weer geopend mogen worden en geldt zolang de Burgemeester hierover geen ander besluit heeft genomen.

Aldus vastgesteld op 25 mei 2020.

De Burgemeester van Venlo,

Antoin Scholten

Naar boven