ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING BEDRIJFSBUREAU CLUSTER W&I 2020

Het afdelingshoofd ('afdelingsmanager') Bedrijfsbureau van het cluster Werk en Inkomen van de gemeente Arnhem;

 

Gelet op het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2020 van 27 november 2019, zaaknummer 421939, gewijzigd bij besluiten van 17 december 2019 (zaaknummer 428366), 3 maart 2020 (zaaknummer 445031) en 19 mei 2020 (zaaknummer 472051);

 

Besluit:

 

 

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de afdeling Bedrijfsbureau van het cluster Werk en Inkomen op te dragen:

  • a.

    De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

  • b.

    De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder a genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2020.

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

  • 4.

    Te bepalen dat:

  • a.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit afdeling Bedrijfsbureau cluster Werk en Inkomen 2020”;

  • b.

    Dit besluit in werking treedt op 1 juni 2020.

     

Afdelingsmanager Bedrijfsbureau

M.D.A. Mulder

 

nr.

Bevoegdheid

Ondermandaat medewerkersniveau

Algemeen

1.

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

Alle medewerkers

2.

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

Geen ondermandatering

3.

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

Alle medewerkers

4.

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

5.

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

Geen ondermandatering

6.

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

Geen ondermandatering

7.

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Alle medewerkers

8.

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Alle medewerkers voor zover het betreft de eigen werkplek.

Geschillen en geschilbeslechting

1.

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

Geen ondermandatering

2.

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Geen ondermandatering

3.

a. Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

a. Geen ondermandatering

b. Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

b. Geen ondermandatering

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het beslissen tot het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op het werkgebied en de bedrijfsvoering van de eigen afdelingen de verplichting die daarbij voor de gemeente wordt aangegaan niet meer dan 250.000 euro bedraagt.

Geen ondermandatering

2.

a. Het aansprakelijk stellen van derden.

a. Geen ondermandatering

b. Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

b. Geen ondermandatering

c. Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

c. Geen ondermandatering

3.

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Geen ondermandatering

4.

a. Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

a. Geen ondermandatering

b. Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

b. Geen ondermandatering

Personele bevoegdheden

1.

Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden.

Geen ondermandatering

2.

Het beslissen over werving, selectie en indiensttreding.

Geen ondermandatering

3.

Het aangaan en wijzigen van arbeidsovereenkomsten.

Geen ondermandatering

4.

Het nemen van beslissingen over het opleggen van (disciplinaire) maatregelen (als bedoeld in artikel 7:629, zesde lid BW)

Geen ondermandatering

5.

Het beslissen over het beëindigen van dienstverband op eigen verzoek, op grond van het bereiken van AOW-leeftijd of in het kader van arbeidsongeschiktheid, alsmede de voorbereidende en uitvoerende handelingen daartoe (incl. verzoek om toestemming UWV voor ontslag)

Geen ondermandatering

6.

Het toekennen van gratificaties.

Geen ondermandatering

7.

Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken)

Geen ondermandatering

8.

Het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

Geen ondermandatering

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

1.

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

2.

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

Alle medewerkers

3.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden).

Geen ondermandatering

4.

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn).

Alle medewerkers

5.

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Geen ondermandatering

6.

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, met uitzondering van de artikelen 33 en 37) en de Uitvoeringswet AVG (Uavg).

Alle medewerkers

Specifieke bevoegdheden

1.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Participatiewet en Ioaw, met betrekking tot:

Alle medewerkers reintegratiesubsidies W&I

- het vaststellen dat iemand tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort;

- het vaststellen van de loonwaarde;

- het verstrekken van loonkostensubsidie.

2.

Het nemen van besluiten, (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Re-integratieverordening, met uitzondering van:

- Alle (senior) administratief medewerkers reintegratiesubsidies W&I

- het verstrekken van werkgeverssubsidies (waaronder in ieder geval subsidie jobcoaching, subsidie plaatsingskosten, subsidie voormalige ID-ers);

- Contractbeheerder

- het verstrekken van subsidie vrijwilligerswerk;

- Alle medewerkers reintegratiesubsidies W&I

- het verstrekken van subsidie participatieplaats (leerbaan).

3.

Het verstrekken van werkgeverssubsidies (waaronder in ieder geval subsidie jobcoaching, subsidie plaatsingskosten, subsidie voormalige ID-ers) op grond van de Re-integratieverordening.

Alle medewerkers reintegratiesubsidies W&I

4.

Het verstrekken van subsidie vrijwilligerswerk op grond van de Re-integratieverordening.

Contractbeheerder

5.

Het verstrekken van subsidie participatieplaats (leerbaan) op grond van de Re-integratieverordening.

Alle medewerkers reintegratiesubsidies W&I

6.

Het nemen van besluiten, (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de Verordening Leerlingenvervoer.

Alle medewerkers

7.

Het nemen van besluiten, (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer met betrekking tot de gehandicaptenparkeerkaart.

Alle medewerkers

8.

Het uitoefenen van de aan het college van burgemeester en wethouders toegekende bevoegdheden op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

Alle (senior) administratief medewerkers reintegratiesubsidies W&I

9.

Het zorgen voor lijkschouwing en lijkbezorging ingevolge de Wet op de Lijkbezorging (WLB) en het verhaal op de nalatenschap ingevolgde de WLB.

Medewerker procesondersteuning W&I

10.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) op grond van de ROA.

Medewerker procesondersteuning W&I

11.

Het beslissen tot het instellen van gerechtelijke invordering van onverschuldigd gedane betalingen ingevolge het BW en van achterstallige betalingen van door de Krediet Bank Nederland verstrekte leningen.

Medewerker procesondersteuning W&I

12.

Het nemen van herzienings- en terugvorderingsbesluiten met betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning en wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

Medewerker procesondersteuning W&I

13.

Het beslissen tot het instellen van gerechtelijke invordering in het kader van verhaal en terugvordering met betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning en wetten die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

Medewerker procesondersteuning W&I

14.

a. Het opdracht geven tot conservatoir- en executoriaal beslag op basis van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, met betrekking tot de wetten en regelingen, die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

a. Medewerker procesondersteuning W&I

b. Het leggen van beslag op een inkomstenbron.

b. Medewerker procesondersteuning W&I

15.

Het nemen van besluiten tot het kwijtschelden van openstaande vorderingen met betrekking tot de Wet maatschappelijke ondersteuning en wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

Medewerker procesondersteuning W&I

16.

Het invorderen van bestuurlijke boeten ingevolge de Ioaw, Ioaz, Participatiewet, Bbz 2004 en Wet Kinderopvang.

Medewerker procesondersteuning W&I

17.

Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) met betrekking tot beslagbrieven.

Medewerker procesondersteuning W&I

18.

Het aanwijzen van een gemachtigde voor de vertegenwoordiging van de gemeente inzake gerechtelijke verhaals- en invorderingprocedures in het buitenland met betrekking tot wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

Medewerker procesondersteuning W&I

 

Naar boven