Verordening tot wijziging van de Verordening werkgeverscommissie griffie, gemeente Weert

De raad van de gemeente Weert,

 

Gezien het voorstel van de Werkgeverscommissie griffie Weert van 21 januari 2020;

 

Gelet op de artikelen 83, 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet en de afdelingen 10.1.1 en 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Gezien het advies van de raadscommissie Middelen & Bestuur d.d. 20 februari 2020;

 

BESLUIT

 

A. Vast te stellen de volgende verordening tot wijziging van de Verordening werkgeverscommissie griffie:

Artikel 1  

Artikel 1 lid 1 van de Verordening werkgeverscommissie griffie komt als volgt te luiden:

1a. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame werknemers, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Aan de commissie zijn de volgende bevoegdheden gedelegeerd:

  • -

    het voor de griffier en de griffiemedewerkers toepassen van de bepalingen in de landelijk geldende CAO;

  • -

    het voor de griffier en de griffiemedewerkers toepassen van de bepalingen in de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, welke bepalingen voor de gemeentelijke organisatie in het Personeelshandboek gemeente Weert zijn vastgelegd;

  • -

    te besluiten om af te wijken van de hierboven bedoelde lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden indien toepassing hiervan voor de griffier en de griffiemedewerkers een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren;

  • -

    het als werkgever voor de griffier en de griffiemedewerkers voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg.

1b. De onderstaande bevoegdheden zijn niet gedelegeerd aan de werkgeverscommissie. De raad blijft deze bevoegdheden uitoefenen.

  • -

    het aanwijzen van de griffier en de plaatsvervangend griffier (artikelen 107 lid 1 en 107d lid 2 van de Gemeentewet);

  • -

    te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffier (artikel 107 lid 2 van de Gemeentewet);

  • -

    het vaststellen van de instructie voor de griffier (artikel 107a lid 2 van de Gemeentewet);

  • -

    het regelen van de vervanging van de griffier (artikel 107d lid 1 van de Gemeentewet);

  • -

    de vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie (artikel 107e lid 1 van de Gemeentewet);

  • -

    te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame werknemers (artikel 107e lid 2 van de Gemeentewet);

Artikel 2  

In artikel 4 leden 1 en 2 van de Verordening werkgeverscommissie griffie worden de woorden “Personeel, Informatie & Facilitair” vervangen door “Concernstaf, team HRM”.

Artikel 3  

De toelichting bij artikel 1 komt als volgt te luiden:

“In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie de bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden vervult. Hetgeen door de raad bij besluit van 11 maart 2020 aan de werkgeverscommissie is gedelegeerd, is in artikel 1a opgenomen. Naast het nemen van personele besluiten buigt de werkgeverscommissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (zoals de gedragscode en de vertrouwenspersoon) en bereidt zij voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het bespreken van voorstellen over de inrichting van de griffie. Daarnaast fungeert de werkgeverscommissie als gesprekspartner voor de griffier in geval van optredende knelpunten in de samenwerking met de raadsvoorzitter of de gemeentesecretaris.

 

De taken en bevoegdheden genoemd in artikel 1b van de verordening zijn dermate verstrekkend dat deze zich naar hun aard niet lenen voor delegatie. Daarvoor is artikel 156 van de Gemeentewet niet bedoeld. De raad blijft daarom bevoegd deze bevoegdheden uit te oefenen.”.

Artikel 4  

In de toelichting bij artikel 4 worden de woorden “Personeel, Informatie & Facilitair” vervangen door “Concernstaf, team HRM”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 maart 2020,

De griffier,

M.H.R.M. Wolfs-Corten

De voorzitter,

A.A.M.M. Heijmans

Naar boven