Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2020, 134057 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2020, 134057 | Beleidsregels |
Besluit van het college tot Vaststellen van de Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone brom- en snorfietsen Den Haag 2020
In het coalitieakkoord 2019-2022: “Samen voor de stad” (RIS 304121) is afgesproken dat er in heel Den Haag een verbod op 2-takt brom- en snorfietsen wordt ingevoerd met bouwjaar ouder dan 2011. Dit draagt bij aan een betere luchtkwaliteit en dat is goed voor de gezondheid van alle inwoners van Den Haag. Om hier uitvoering aan te geven wordt een verkeersbesluit genomen op basis waarvan per 1 december 2020 brom- en snorfietsen met een ‘datum-eerste-toelating’ (DET) van vóór 1 januari 2011 niet meer in Den Haag mogen rijden.
Op grond van artikel 87 juncto artikel 62 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zijn wij bevoegd ontheffing te verlenen van de geslotenverklaring van het verkeersbord C13 dat is geplaatst ten behoeve van ons Verkeersbesluit milieuzone brom- en snorfietsen Den Haag 2020 van 28 april 2020. De criteria die wij daarbij hanteren, worden in deze beleidsregel nader uitgewerkt.
Het concept van de onderhavige beleidsregel heeft van 27 februari 2020 tot en met 25 maart 2020 opengestaan voor inspraak. Het rapport dat verslag doet van deze inspraakprocedure is als bijlage bij dit besluit gevoegd. Het vat de ingediende zienswijzen samen en geeft de beantwoording van de zienswijzen weer. Ten opzichte van het concept is er een wijziging aangebracht. De definitie van
4-takt in artikel 1 is aangepast.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Artikel 2 Ontheffing 4-takt brom- en snorfietsen
Artikel 3 Ontheffing brom- en snorfietsen met elektrische aandrijving
Het college van burgemeester en wethouders verleent automatisch ontheffing aan brom- en snorfietsen met een elektrische aandrijving en een DET van vóór 1 januari 2011 of ouder. De informatie die volgt uit de RDW-registratie is hierbij leidend. Eigenaren hoeven hiervoor geen aanvullende actie te ondernemen.
Artikel 4 Ontheffing medische gronden
Het college van burgemeester en wethouders kan ontheffing verlenen aan de houder van een bromfiets of snorfiets, die volgens de gegevens in het kentekenregister van de RDW op naam is gesteld van de aanvrager en waarbij de aanvrager vanwege medische omstandigheden afhankelijk is van een specifieke brom- of snorfiets met een 2-taktmotor. Voorwaarde is dat de aanvrager vanwege deze medische omstandigheden naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders kan aantonen dat alternatief vervoer, zoals openbaar vervoer of elektrische fiets, geen werkbare optie is.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 juli 2020.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone brom- en snorfietsen Den Haag 2020.
4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 2011 komen in aanmerking voor een ontheffing op basis van een aantal voorwaarden. De aanvrager van de ontheffing dient bij een keurder te laten vaststellen dat het om een voertuig met een 4-taktmotor gaat. Na de keuring wordt door de keurder het bewijs van een 4-taktmotor afgegeven. Dit bewijs dient bij de aanvraag voor een ontheffing te worden overgelegd (dit proces kan ook gedigitaliseerd worden, waarbij er geen ‘papieren’ bewijs meer hoeft te worden afgegeven, maar de keurder het bewijs alvast doorstuurt naar de gemeente). De kosten van de keuring komen voor rekening van de aanvrager. De ontheffing is overigens voertuiggebonden en wordt voor onbepaalde tijd verleend.
De gemeente Den Haag kiest ervoor om uitsluitend keurders met wie de gemeente een overeenkomst heeft gesloten, te laten vaststellen of een motor een 4-taktmotor is. De keurders moeten aan een aantal eisen voldoen, waarmee de kwaliteit is gewaarborgd. De gemeente Den Haag acht dit de meest geschikte wijze waarmee overtuigend kan worden aangetoond dat sprake is van een voertuig met een
Elektrische brom- of snorfietsen hebben een emissie-loze aandrijving en dus geen negatieve invloed op de luchtkwaliteit in Den Haag. Elektrische brom- of snorfietsen hebben daarom gewoon toegang tot de milieuzone. Men hoeft dus geen aanvraag te doen voor deze ontheffing. De RDW houdt in het kentekenregister bij dat in een brom- of snorfiets een elektrische motor is geplaatst. Dat geldt zowel voor brom- en snorfietsen die van meet af aan zijn voorzien van een elektrische motor, als voor brom- en snorfietsen na ombouw. De informatie die volgt uit de RDW is leidend. Eigenaren hoeven hiervoor geen aanvullende actie te ondernemen.
Personen die vanwege medische omstandigheden blijvend afhankelijk zijn van hun eigen 2-takt brom- of snorfiets en vanwege die omstandigheden niet kunnen overstappen op een schoner alternatief zoals OV of een elektrische fiets, komen wellicht in aanmerking voor een ontheffing. Denkbaar is dat het OV of een elektrische fiets vanwege de specifieke medisch omstandigheden geen haalbaar alternatief is. Het college van burgemeester en wethouder kan een aanvraag om ontheffing voorleggen aan de GGD Haaglanden, omdat de GGD Haaglanden kan bepalen of de afhankelijkheid van het voertuig en het niet kunnen overstappen op alternatief vervoer is gelegen in de medische omstandigheid. Personen met medische aandoeningen die in het bezit zijn van een 4-takt brom- of snorfiets met een DET van vóór 1 januari 2011 kunnen een beroep doen op een ontheffing op basis van artikel 2 van deze beleidsregel.
Den Haag kent een actieve groep inwoners die op individuele basis en in groepsverband ritten maakt op historische (tweetakt) brommers zoals de merken Puch, Tomos, Kreidler, Zündapp, of snorfietsen zoals de Solex. De meest bekende bijeenkomst is de Kouwe Klauwen rit (Kâhweklâhwe), waaraan ook brom- en snorfietsrijders van buiten Den Haag deelnemen.
Brom- en snorfietsen van 30 jaar of ouder, de zogenaamde “oldtimers” worden voornamelijk hobbymatig gebruikt. Daarom kan per kentekenhouder maximaal 40 keer per jaar een ontheffing (die geldig is voor de duur van 12 uur per keer) worden aangevraagd voor een oldtimer. De periode van 12 uur is van 0.00 uur tot 12.00 uur of van 12.00 uur tot 24.00 uur. Een ontheffing kan op dezelfde kalenderdag of eerder worden aangevraagd.
In een overleg met vertegenwoordigers van de “oldtimerclubs” is deze ontheffingsmogelijkheid besproken. Deze ontheffingsmogelijkheid heeft enerzijds aandacht voor het cultureel rollend erfgoed en anderzijds voor de gezondheid van de inwoners. Het ontheffingenbeleid zal jaarlijks geëvalueerd worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-134057.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.