Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldenzaal houdende regels omtrent evenementen (Nota regels evenementen Oldenzaal 2020)

1. Inleiding

 

In de gemeente Oldenzaal vinden jaarlijks evenementen plaats. Evenementen zijn voor Oldenzaal belangrijk. Evenementen brengen de gemeente Oldenzaal tot leven, citymarketing, het trekt toeristen aan en evenementen kunnen de leefbaarheid en saamhorigheid in de gemeente Oldenzaal bevorderen.

 

Evenementen brengen reuring in de stad. De evenementen vinden onder andere plaats in de binnenstad van Oldenzaal en op het recreatiepark van Regio Twente, Het Hulsbeek aan de Oude Almeloseweg.

 

Een evenement kan naast deze positieve effecten ook negatieve effecten hebben, voor omwonenden en omliggende ondernemers. Negatieve impact kan onder andere zijn: geluidsoverlast, verkeersoverlast, verminderde bereikbaarheid of een verstoring van het woon- en leefklimaat.

 

De Onderzoeksraad voor Veiligheid ziet het positioneren van de burgemeester als bestuurlijk eigenaar van het vergunningsverleningsproces als één van de belangrijke aanknopingspunten om de veiligheid van evenementen te borgen. Evenementen zijn een vast agendapunt in een bestuurlijk overleg en een portefeuillehouders overleg.

 

De evenementenvergunning is een instrument om negatieve en onveilige evenementen te voorkomen. Op basis van artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kan een evenementenvergunning worden verleend. Op basis van artikel 1:8 van de APV kan een evenementenvergunning worden geweigerd. En op basis van artikel 1:4 van de APV kunnen er voorschriften en beperkingen worden verbonden aan de evenementenvergunning.

 

In de stadsvisie 2025 zijn een aantal ambities opgenomen.

 

De ambities zijn:

  • 1.

    Oldenzaal binnenstad met sfeer en Oldenzaal de glimlach van landgoed Twente.

  • 2.

    Het streven voor de binnenstad, is dat evenementen passen binnen de structuur van de binnenstad, een positieve bijdrage leveren en van toegevoegde waarde zijn voor de gevestigde winkeliers en horecaondernemers.

  • 3.

    Evenementen op het Hulsbeek moeten passen binnen de recreatieve functie van Het Hulsbeek.

In de “nota recreatie en toerisme” is als doel opgenomen dat Oldenzaal zich inzet op het behouden en versterken van evenementen waarmee Oldenzaal zich kan profileren. De promotie en afstemming van evenementen die plaatsvinden in Oldenzaal moet worden verbeterd. Het onderscheidend vermogen van Oldenzaal bestaat uit de kenmerkende binnenstad, recreatiepark het Hulsbeek en de ligging in het Nationaal landschap Noordoost Twente. De centrale doelstelling is het vergroten van het aantal bezoekers en het verlengen van hun verblijfsduur.

Uit onderzoek blijkt dat een bezoek aan een evenement over het algemeen langer duurt dan andere vrijetijdsactiviteiten. Kwalitatief goede evenementen vormen een belangrijke kans om de verblijfsduur van recreanten te verlengen.

 

In maart 2020 heeft het kabinet maatregelen afgekondigd voor het bestrijden van het coronavirus. De Veiligheidsregio Twente heeft een noodverordening opgesteld. Eén van die maatregelen is een verbod op evenementen tot 1 september 2020. Dit heeft een grote impact op de organisatoren van de Oldenzaalse evenementen. Ondanks dat we nu niet weten hoe de situatie er na 1 september uit ziet en hoe we vanaf dat moment omgaan met de coronamaatregelen bij evenementen, willen we wel alvast helderheid geven over de regels voor het verkrijgen van een evenementenvergunning.

We willen transparant zijn richting de organisatoren en niet wachten met deze nota tot na de coronacrisis.

1.1 Doel

Op basis van artikel 4:81 van de algemene wet bestuursrecht kan een bestuursorgaan beleidsregels vaststellen.

Deze beleidsregel heeft als doel:

  • 1.

    duidelijkheid geven over het organiseren van een veilig evenement;

  • 2.

    het beheersbaar houden van een evenement;

  • 3.

    er voor zorgen dat een evenement ordelijk verloopt;

  • 4.

    duidelijkheid geven en transparant zijn voor organisatoren, inwoners, ondernemers, toeschouwers en deelnemers en;

  • 5.

    duidelijkheid geven over de dienstverlenende en faciliterende rol van de gemeente Oldenzaal voor, tijdens en na een evenement.

2. Evenementen in Oldenzaal

2.1 Inleiding

Op basis van 2:24 lid 1 van de APV wordt onder een evenement verstaan “elke voor publiek toegankelijke verrichting van “vermaak”. Op basis van 2:25 lid 1 van de APV is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Het is niet nodig een evenementenvergunning aan te vragen voor een activiteit die zich in een “huiskamer” plaats vindt. Zoals een 25-jarig huwelijksfeest of 50e verjaardagsfeest in de tuin achter het huis. Er moet wel een evenementenvergunning aangevraagd worden, als het evenement wordt gehouden op of in een locatie die normaal niet voor het publiek toegankelijk is, maar voor het evenement wel. Bijvoorbeeld in een “deel”, een schuur, een manege of een bedrijfshal. Dit wordt gezien als een evenement in een gebouw.

 

In de gemeente Oldenzaal vinden jaarlijks zo’n 150 evenementen plaats.

De bekendste zijn onder andere:

 

  • Boeskool is Lös

    Nieuwjaarsduik

    Grote Twentse Carnavalsoptocht

    Hulsbeekdag

    Koningsdag

    Hemelgames

    Maxima’s Night Out!

    Smartlappen festival

    Najaarskermis

    Twente Ballooning

    Paasvuur Toetersdennen

    Halve Marathon van Oldenzaal

    Schaatsen in Hartje Oldenzaal

    Euregio Koishow

 

Op basis van artikel 2:25 lid 3 van de APV is een evenement een klein evenement als aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

  • 1.

    Als er niet meer dan 150 personen tegelijkertijd aanwezig zijn;

  • 2.

    als het evenement plaatsvindt tussen 7.00 uur en 00:00 uur;

  • 3.

    als er geen muziek ten gehore gebracht vóór 7:00 uur of na 23:30 uur, hierbij worden de geluidsniveaus 70 dB(A) en 80 dB(C) niet overschreden;

  • 4.

    als het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, een (brom)fietspad en het geen belemmering voor het verkeer oplevert;

  • 5.

    als er kleine objecten met een maximale oppervlakte van 50 m² geplaatst worden zoals een luchtkussen, marktkraam, partytent of objecten van gelijksoortige omvang;

  • 6.

    als er is een organisator en;

  • 7.

    de organisator heeft ten minste 15 werkdagen voorafgaand aan het evenement een melding gedaan.

Als wordt voldaan aan alle hierboven genoemde voorwaarden kan worden volstaan met een melding klein evenement.

2.2 Activiteiten of evenementen op hetzelfde moment en locatie.

Er moet een goede afstemming plaatsvinden tussen de organisatie, de gemeente intern en overige

partijen die op hetzelfde moment van dezelfde locatie gebruik maken.

Denk aan evenementen en wegwerkzaamheden of de warenmarkt.

2.3 Bestemmingsplannen (Toekomst omgevingsplan)

Een evenement kan plaatsvinden als het bestemmingsplan dit toestaat of als er een vergunning is

verleend voor het handelen in strijd met de regels ruimtelijke ordening op basis van de Wet

algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het besluit omgevingsrecht (bor).

2.4 Evenementenlocaties

In Oldenzaal zijn een aantal locaties vanuit de bestemmingsplannen ook benoemd als

evenemententerrein:

 

  • 1.

    St. Plechelmusplein;

  • 2.

    Groote Markt;

  • 3.

    Ganzenmarkt;

  • 4.

    Kloosterstraat – Oostwal (Bisschopsplein) en;

  • 5.

    Recreatieterrein Het Hulsbeek.

Overige locaties waar evenementen worden gehouden met een vergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening, planologische strijdig gebruik:

 

  • 1.

    Parkeerterrein Molkenboer;

  • 2.

    Park Stakenkamp;

  • 3.

    Stadstuinen;

  • 4.

    Kalheupinkpark en;

  • 5.

    Plaatsen in wijken, in gebouwen en sporthallen.

Binnenstad Oldenzaal

In de binnenstad van Oldenzaal, op de Groote Markt, de Ganzenmarkt, het Bisschopsplein, en het St. Plechelmusplein, bepalen evenementen niet alleen de sfeer, maar ook de vormgeving. Denk aan de Grote Twentse Carnavalsoptocht. De Grote Twentse Carnavalsoptocht is een van de grootste carnavalsoptochten in Nederland. De Grote Twentse Carnavalsoptocht is zo belangrijk voor Oldenzaal dat de vormgeving van lantaarnpalen langs de route in de binnenstad is afgestemd op de grote praalwagens. De pleinen in de binnenstad vormen het decor voor onder andere evenementen als de Boeskool is Lös, de Najaarskermis, Maxima’s Night Out!, Smartlappenfestival, Halve Marathon en Koningsdag.

 

Recreatieterrein Het Hulsbeek

Het Hulsbeek neemt een speciale positie in als het gaat om evenementen. Het Hulsbeek heeft zowel landschappelijke als recreatieve waarde en is eigendom van de Regio Twente. De Regio Twente voert ook het beheer en onderhoud uit. De Regio Twente heeft zelf regels voor evenementen opgesteld en hanteert voor het organiseren van evenementen op het Hulsbeek de gebruikersovereenkomst tussen organisatoren en de Regio Twente. Naast deze overeenkomst moet een organisator een evenementenvergunning aanvragen bij de burgemeester van Oldenzaal. Op het Hulsbeek worden onder andere evenementen georganiseerd zoals Twente Ballooning, Hemelgames, Euregio Koishow en Hulsbeekdag.

 

Stadstuinen Oldenzaal

Ook worden diverse evenementen in de stadstuinen van Oldenzaal georganiseerd, waaronder de Boeskool is Lös, Paltival, Oldenzaal Muzikaal, Haringparty en Koningsdag. Waarvoor een vergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening, planologische strijdig gebruik, nodig is.

 

Regulier gebruik terrein

Bij het houden van een evenement op de Groote Markt, de Ganzenmarkt, het St. Plechelmusplein, de stadstuinen, in de Kloosterstraat – Oostwal (op het Bisschopsplein) en op het parkeerterrein Molkenboer moet rekening gehouden worden met het reguliere gebruik van deze terreinen voor onder andere de warenmarkt en parkeren. Op basis van artikel 1.2 lid 4 van het reglement voor de warenmarkt Oldenzaal 2012 wordt de warenmarkt niet gehouden tijdens carnaval, Koningsdag, Bevrijdingsdag, de Boeskool is Lös en de (Najaars) kermis.

2.5 Samenhangende vergunningen bij evenementen

Voor deel-activiteiten bij een evenement zijn in sommige gevallen andere vergunningen, ontheffingen of meldingen vereist op basis van andere wet- en regelgeving, bijvoorbeeld:

  • 1.

    Een verkeersbesluit op basis van de Wegenverkeerswet 1994;

  • 2.

    een ontheffing geluid op basis van artikel 4:6, lid 2, van de APV;

  • 3.

    een ontheffing op basis van de Zondagswet;

  • 4.

    een ontheffing op basis van artikel 35 van de Drank- en Horecawet;

  • 5.

    een omgevingsvergunning voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening (planologisch strijdig gebruik);

  • 6.

    een omgevingsvergunning voor het plaatsen van een tijdelijk bouwwerk en/of;

  • 7.

    een melding brandveilig gebruik.

De meeste specifieke ontheffingen en vergunningen zijn integraal opgenomen in het (digitale) aanvraagformulier voor een evenementenvergunning en hoeven niet apart aangevraagd te worden. In het (digitale) aanvraagformulier zijn bijvoorbeeld niet opgenomen de omgevingsvergunningen voor het handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening, het tijdelijk plaatsen van een bouwwerk en de melding brandveilig gebruik. Deze vergunning, ontheffing en melding en ontheffingen moeten worden aangevraagd via het omgevingsloket. Er zijn ook ontheffingen die aangevraagd moeten worden bij de Provincie. Het betreft onder andere de wet Natuurbescherming, een ontheffing Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik luchtvaartuigen (hierna: TUG) voor het oplaten en stijgen van helikopters en luchtballonnen en de ontbrandingstoestemming voor het afsteken van vuurwerk.

3. Procedure van vooraankondiging tot evenement

3.1 Vooraankondiging

Organisatoren kunnen een vooraankondiging doen om hun evenement alvast te plaatsen op de Evenementenkalender. De Regio Twente heeft een eigen evenementenkalender welke wij aan het eind van het jaar van de Regio Twente ontvangen en overnemen in onze evenementenkalender Live Events met daarin de te verwachten evenementen.

Wanneer een evenement als vooraankondiging op de evenementenkalender wordt geplaatst, betekent dit niet in dat de evenementenvergunning wordt verleend. De organisator moet op basis van de indieningstermijn en indieningsvereisten een aanvraag evenementenvergunning indienen met inachtneming van het bepaalde in de APV en van paragraaf 3.5 van deze Nota.

3.2 Aanvraag indienen

Op basis van artikel 2:25 van de APV, moet een evenementenvergunning aangevraagd worden bij de burgemeester. De organisator kan online de aanvraag indienen via het Roxit Evenementen platform. De link naar het platform is te vinden op de website www.oldenzaal.nl/evenementenvergunning. Via deze link is het ook mogelijk een melding klein evenement in te dienen.

3.3 Publiceren

Aanvragen worden gepubliceerd in het huis aan huisblad “de Glimlach” onder de kop “Kom” en deze publicaties worden ook geplaatst op de gemeentelijke website www.oldenzaal.nl/bekendmakingen. Belanghebbenden hebben de mogelijkheid om gedurende 14 dagen, ingaand op de dag na publicatie, een zienswijze te geven op de ingekomen aanvraag.

Op deze wijze kunnen de belanghebbenden voordat de evenementenvergunning wordt verleend hun reactie geven. Op basis van de ingekomen reacties wordt een zorgvuldige afweging gemaakt voor het behandelen van de aanvraag evenementenvergunning. De toetsingscriteria staan in artikel 1:8 van de APV. Op basis van artikel 1:4 van de APV kunnen er voorschriften en beperkingen worden verbonden aan de evenementenvergunning.

3.4 Live Events, de regionale evenementenkalender

Alle vooraankondigingen van evenementen, meldingen klein evenement en de evenementen worden opgenomen in de regionale evenementenkalender Live Events. Deze kalender is in te zien voor de bij Live Events aangesloten gemeenten en hulpdiensten. Een overzicht van de evenementen die plaatsvinden is belangrijk en bepalend voor de inzet van hulpdiensten bij evenementen en belangrijk voor de openbare orde en veiligheid binnen de gemeente en de regio Twente.

3.5 Toets indieningstermijn en indieningsvereisten

In de APV worden termijnen gesteld voor het indienen van een aanvraag voor een evenementenvergunning en voor het indienen van een melding klein evenement. Ook moet het voor de aanvrager duidelijk zijn aan welke eisen een aanvraag moet voldoen om een vergunning en/of ontheffing te krijgen en wanneer kan worden volstaan met een melding klein evenement.

 

Indieningstermijn

Om te voorkomen dat evenementenvergunningen laat worden ingediend zijn er termijnen gesteld in de APV. In artikel 1:8 lid 2 en lid 3 van de APV is het volgende opgenomen:

  • 1.

    Als het een vergunning betreft zoals bedoeld in artikel 2:25 voor een categorie A-evenement kan deze worden geweigerd als de aanvraag daarvoor minder dan acht weken voor de beoogde datum van de beoogde activiteit is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is.

  • 2.

    Als het een vergunning betreft zoals bedoeld in artikel 2:25 voor een categorie B- of C- evenement kan deze worden geweigerd als de aanvraag daarvoor minder dan 12 weken voor de beoogde datum van de beoogde activiteit is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is.

Op basis van het risicoprofiel wordt bepaald of het een A-, B- of C-evenement is. Waarbij een A-evenement een laag risico is en een C-evenement een verhoogd risico.

 

Beslistermijn

Op basis van artikel 1:2 lid 1 APV beslist het bevoegde bestuursorgaan op een aanvraag voor een vergunning of ontheffing binnen acht weken na de dag waarop de aanvraag ontvangen is. Het bestuursorgaan kan op basis van op lid 2 de termijn voor ten hoogste acht weken verlengen. Het streven is om minimaal vier weken voor aanvang van het evenement een besluit te nemen op de aanvraag evenementenvergunning.

 

Indieningsvereisten evenementenvergunning

Om een aanvraag evenementenvergunning in behandeling te nemen, moet de aanvraag compleet zijn. Dit houdt in dat in ieder geval de volgende documenten moeten worden aangeleverd:

  • 1.

    Een aanvraag evenementenvergunning;

  • 2.

    een veiligheidsplan, en;

  • 3.

    een op schaal gemaakte situatietekening van het evenemententerrein.

 

En afhankelijk van het evenement moeten de volgende aanvullende documenten worden aangeleverd:

  • 1.

    Een op schaal gemaakte tekening van de tent inclusief inventaris;

  • 2.

    constructieberekening en statische gegevens die voldoen aan de “richtlijn voor Constructieve Toetsingscriteria;

  • 3.

    een verkeersplan;

  • 4.

    een contract EHBO;

  • 5.

    een contract Beveiliging;

  • 6.

    een Bibob vragenformulier inclusief bijlagen;

  • 7.

    een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) rapport, en;

  • 8.

    een ontbrandingstoestemming van de provincie voor het afsteken van vuurwerk.

     

De toets ontvankelijkheid bestaat uit:

  • 1.

    Is de aanvraag ontvankelijk, is er een aanvraagformulier ingediend, is deze volledig ingevuld en ondertekend;

  • 2.

    is de aanvraag tijdig ingediend volgens de indieningstermijnen, en;

  • 3.

    is de aanvraag volledig ingediend volgens de indieningsvereisten.

Is een aanvraag evenementenvergunning niet volledig ingediend, dan krijgt de aanvrager op basis van artikel 4:5 lid 1 sub C Awb een termijn om de ontbrekende gegevens aan te vullen. Maakt de aanvrager geen gebruik van deze gelegenheid dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen op basis van artikel 4:5 lid 1 Awb.

Voldoet een aanvraag niet aan de indieningsvereisten volgens artikel 4:2 Awb, dan kan de burgemeester op basis van artikel 4:5 lid 1 Awb beslissen de aanvraag niet in behandeling te nemen. Is een aanvraag te laat ingediend, dan kan de burgemeester op basis van artikel 1:8 lid 2 en lid 3 APV besluiten de evenementenvergunning te weigeren.

 

Indieningsvereisten melding klein evenement

Om de melding klein evenement in behandeling te nemen, moet de melding compleet zijn. Dit houdt in dat in ieder geval de volgende documenten moeten worden aangeleverd:

  • 1.

    Een meldingsformulier klein evenement, en;

  • 2.

    een op schaal gemaakte situatietekening van de locatie.

3.6 Interne toets aanvraag

De inhoudelijke toets kan door meerdere medewerkers gedaan worden.

Onder andere de volgende onderwerpen worden getoetst:

  • 1.

    Past het evenement binnen de bestemming.

  • 2.

    Formeel is de strijd met het bestemmingsplan geen weigeringsgrond voor het verlenen van een evenementenvergunning. Het is niet wenselijk om een evenementenvergunning te verlenen als zich een planologische strijdigheid voordoet. In dat geval heeft de organisator van het evenement wel een evenementenvergunning, maar kan het formeel geen gebruik maken van het terrein.

  • 3.

    Bestaat er gevaar voor de verkeersveiligheid.

  • 4.

    Bestaat er gevaar voor een onevenredige belasting van het woon- en leefklimaat in de omgeving van het evenement.

  • 5.

    Is de organisator in staat om een evenement te organiseren.

  • 6.

    Is de organisator niet van slecht levensgedrag.

 

De medewerker APV/Bijzondere wetten kijkt vanuit zijn rol naar de aanvraag en kan deze uitzetten bij zowel interne als externe adviseurs. Dit is onder andere afhankelijk van de risicoclassificatie, het soort evenement en de locatie waar het evenement plaatsvindt.

3.7 Weigeren

Een aanvraag voor een evenementvergunning kan geweigerd worden:

  • 1.

    Op basis van artikel 1:8 van de APV. De weigeringsgronden zijn:

    • a.

      De openbare orde;

    • b.

      de openbare veiligheid;

    • c.

      de volksgezondheid, en;

    • d.

      de bescherming van het milieu.

  • 2.

    Op basis van artikel 1:9 APV zijn er nadere regels gesteld, waaronder ‘Regels voor het verkrijgen van een evenementenvergunning’.

  • 3.

    Op basis van artikel 7 juncto artikel 3 van de Wet Bibob.

 

Bij het nemen van een besluit om de evenementenvergunning te weigeren, moet de aanvrager van de evenementenvergunning op basis van artikel 4:7 van de Awb in de gelegenheid gesteld worden om een reactie (zienswijze) te geven op het voorgenomen besluit om de evenementenvergunning te weigeren. Nadat de aanvrager is gehoord, wordt de zienswijze betrokken bij de afweging of de evenementenvergunning (deels) geweigerd of verleend moet worden. De aanvrager kan gedurende zes weken ingaand op de dag na verzending van de (deels) geweigerde, of verleende evenementenvergunning een bezwaarschrift indienen.

3.8 (integraal) Overleg

Bij evenementen kan er een (integraal) overleg plaats vinden welke wordt gecoördineerd door de medewerker APV/Bijzondere Wetten. In het overleg worden de aanvraag evenementenvergunning en de bijbehorende documenten besproken met de organisator van het evenement, de hulpdiensten, stadstoezicht, de medewerkers handhaving en toezicht (bouw en geluid), een constructeur, de medewerkers Buitenbeheer en de medewerker verkeersdeskundige.

 

Bij nieuwe en/of grote risicovolle evenementen kan er een multi-overleg plaatsvinden. In dit overleg is niet de medewerker APV/Bijzondere wetten coördinator, maar is de Veiligheidsregio Twente (hierna:VRT) voorzitter van het multi-overleg. Deelnemers aan het multi-overleg zijn: de organisator van het evenement, de brandweer Twente, de politie en de geneeskundige hulporganisatie (hierna: GHOR) zodat er een goede afstemming plaatsvindt.

3.9 Vergunning

Na het verzamelen van de adviezen en het opstellen van de voorschriften, wordt een (concept)vergunning opgemaakt, waarin ook ingegaan wordt op de eventueel ingediende zienswijze. De (concept) vergunning kan ter beoordeling worden voorgelegd aan de toezichthouders, handhavers en andere medewerkers die betrokken zijn bij het handhaven van de voorschriften van de evenementenvergunning.

 

Bij een A evenement is de medewerker APV/Bijzondere wetten gemandateerd op basis van het mandaatbesluit, om de evenementenvergunning te ondertekenen. Als het een B- of C-evenement is, wordt een concept vergunning vooraf besproken met de burgemeester in het portefeuillehouders overleg. Als de burgemeester akkoord is, wordt de vergunning door de burgemeester getekend en verstuurd. Degenen die een zienswijze hebben ingediend worden geïnformeerd, krijgen een reactie op hun zienswijze en ontvangen een kopie van de evenementenvergunning.

3.10 Publiceren

Als de evenementenvergunning is verleend, wordt deze gepubliceerd in het gemeentelijk huis aan huisblad “de Glimlach” onder de kop ‘KOM’. De publicatie is ook te vinden op de website van de gemeente Oldenzaal op www.oldenzaal.nl/bekendmakingen.

3.11 Schouw

Een schouw is een controle voorafgaande aan het evenement of aan de vergunningvoorschriften is voldaan. Daarnaast is de schouw een controlemoment om te beoordelen of het evenement in de praktijk is opgebouwd als bij de aanvraag evenementenvergunning is aangegeven.

 

De ervaring is, dat gemeente en hulpdiensten regelmatig verrast worden door nieuwe situaties. Om die reden kunnen of moeten bij een schouw naast de toezichthouders, ook de evenementenadviseurs aansluiten. Door het tijdig uitvoeren van een schouw wordt een herstelperiode gecreëerd waarin zaken die nog niet in orde zijn, kunnen worden opgelost. Het beoordelen van onveilige situaties is aan de burgemeester. Van de bevindingen wordt een (bezoek) rapport gemaakt. Eventueel bestaat de mogelijkheid om een preventief handhavingsbesluit te nemen.

3.12 Toezicht

Het proces om te komen tot een veilig evenement eindigt niet met het verlenen van de (evenementen)-vergunning. Het houden van toezicht en eventuele handhaving tijdens het evenement is een belangrijke vervolgstap. Een organisator moet zorgen voor het naleven van de vergunningsvoorschriften. De burgemeester is als bevoegd gezag belast met het toezicht op evenementen en hij moet handhavend optreden als hij dit noodzakelijk vindt.

 

Met toezicht wordt bedoeld het uitvoeren van één of meerdere controles voor, tijdens en of na het evenement waarbij gekeken wordt of aan de vergunningsvoorschriften wordt voldaan. Wanneer hieraan niet wordt voldaan kan de burgemeester, als bevoegd gezag, handhavend optreden en sancties opleggen. De burgemeester kan worden betrokken bij het toezicht op evenementen.

 

Of toezicht noodzakelijk is, is afhankelijk van diverse factoren, zoals (rest)risico’s van het evenement, ervaringen met de organisator, zowel negatief als positief en eventuele controles bij eerdere edities van het evenement. Van de bevindingen wordt een (bezoek/controle-) rapport gemaakt.

3.13 Evaluatie

Er kan na afloop van het evenement een evaluatie worden gepland. Het streven is om binnen vier weken na afloop van het evenement een evaluatie te plannen. Bij de evaluatie zijn aanwezig: de organisatie, de hulpdiensten, de toezichthouder en een medewerker APV Bijzondere wetten. Het doel van de evaluatie is het verkrijgen van inzichten in de leerpunten, maar ook in de opgedane ervaring die in de toekomst weer gebruikt kan worden bij het organiseren van evenementen.

 

Tijdens de evaluatie worden de volgende punten besproken:

  • 1.

    Terugblik op het proces:

    • a.

      Was de juiste informatie op tijd beschikbaar?

    • b.

      Zijn de juiste stappen genomen?;

  • 2.

    van advies naar vergunning. Was het advies duidelijk en van toegevoegde waarde?;

  • 3.

    terugblik door de organisator op hoe het evenement is verlopen;

  • 4.

    het evenement. Aantal bezoekers, eventuele incidenten, optreden van beveiliging, EHBO en;

  • 5.

    Eventueel een doorkijk naar een volgende editie.

4. Aantal toegestane evenementen

Binnenstad

Op basis van de beleidsregel ‘Evenementen binnenstad Oldenzaal’ behorende bij het bestemmingsplan ‘omgevingsplan nieuw stedelijk kerngebied’ kunnen jaarlijks onder de volgende voorwaarden maximaal 40 evenementen worden gehouden waar veiligheidsrisico’s te verwachten zijn:

  • 1.

    Er is maximaal één eendaags evenement, bijvoorbeeld de Grote Twentse Carnaval Oldenzaal, toegestaan, waarbij de duur van het evenement (inclusief op- en afbouwdagen) maximaal negen dagen per jaar bedraagt en het aantal gelijktijdig aanwezige bezoekers maximaal 100.000 personen bedraagt.

  • 2.

    Er is maximaal één eendaags evenement, bijvoorbeeld de Halve Marathon Oldenzaal, toegestaan, waarbij de duur van het evenement (inclusief op- en afbouwdagen) maximaal zeven dagen per jaar bedraagt en het aantal gelijktijdig aanwezige bezoekers maximaal 15.000 personen bedraagt.

  • 3.

    Er is maximaal één meerdaags evenement, IJsbaan Oldenzaal, toegestaan, waarbij de duur van het evenement (inclusief op- en afbouwdagen) maximaal 50 dagen per jaar bedraagt en het aantal gelijktijdig aanwezige bezoekers maximaal 5.000 personen bedraagt.

  • 4.

    Er zijn maximaal vijf meerdaagse evenementen toegestaan, waarbij de duur van het evenement (inclusief op- en afbouwdagen) maximaal negen dagen per evenement per jaar bedraagt en het aantal gelijktijdig aanwezige bezoekers maximaal 10.000 personen bedraagt.

  • 5.

    Er zijn maximaal 32 een- en meerdaagse evenementen toegestaan, waarbij de duur van het evenement (inclusief op- en afbouwdagen) maximaal negen dagen per evenement per jaar bedraagt en het aantal gelijktijdige bezoekers maximaal 5.000 personen bedraagt.

Stadstuinen

Op basis van beleidsregels ‘gebruik binnenstadstuinen voor evenementen’ mogen jaarlijks maximaal 15 evenementen worden gehouden in de Stadstuinen. De duur van het evenement is maximaal negen dagen per evenement per jaar en het maximaal aantal gelijktijdig aanwezige bezoekers is meer dan 150.

 

Hulsbeek

Op basis van het beleid opgemaakt door Regio Twente mogen er maximaal 12 B/C-evenementen worden gehouden op het evenemententerrein het Hulsbeek. Voor A-evenementen en meldingen is in het beleid opgemaakt door Regio Twente geen maximum genoemd.

 

5. Schaarse vergunningen

Een aanvraag kan op basis van een artikel 1:8 van de APV geweigerd worden. Als er sprake is van twee aanvragen voor een evenementenvergunning voor dezelfde locatie en op dezelfde dag(en) kan een vergunning geweigerd worden op basis van schaarse vergunningen volgens de handreiking voor gemeenten van de VNG voor schaarse vergunningen.

Om willekeur te voorkomen is hieronder aangegeven hoe hiermee om te gaan.

 

  • 1.

    Jaarlijks terugkerende evenementen gaan voor nieuwe initiatieven.

  • 2.

    Een evenement aangekondigd met een “vooraankondiging”, gaat voor een evenement die geen vooraankondiging heeft ingediend.

  • 3.

    Wie het eerst aanvraagt, wie het eerst maalt principe. De datum van binnenkomst, geregistreerd bij team ondersteuning en informatie, is bepalend.

  • 4.

    Als er geen keuze gemaakt kan worden op basis van de eerste drie punten, beslist de burgemeester.

6. Uitgangspunten en doelstellingen van de evenementenvergunning

Met het verlenen van de evenementenvergunning, inclusief de bijlagen zoals veiligheidsplan en

situatietekening, worden de volgende doelstellingen en uitgangspunten afgestemd op het evenement:

 

Crowdmanagement

Crowdmanagement staat synoniem voor het systematisch plannen en het aansturen van het ordelijk verloop van gebeurtenissen waar veel bezoekers aanwezig zijn. Dit komt neer op het plannen en sturen van de manier waarop de bezoekers samenkomen op het evenement en zich op en rondom het evenement verplaatsten.

 

Vluchtroutes en calamiteitenroutes

Bij de inrichting van een evenemententerrein moet de organisatie zorgen dat bezoekers tijdens een incident het evenemententerrein snel en veilig kunnen verlaten. Er moeten voldoende en duidelijk aangegeven vluchtroutes aanwezig zijn. Bij een incident of calamiteit moet het evenemententerrein goed bereikbaar zijn voor hulpdiensten. Een indieningsvereiste voor de aanvraag evenementenvergunning is een situatietekening van het terrein, inclusief de calamiteitenroute.

 

Brandveiligheid

De AMvB Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (hierna: AMvB Bgbop) is vanaf 1 januari 2018 in werking getreden. Voorschriften voor brandveilig gebruik worden niet meer opgenomen in de evenementenvergunning. Organisatoren worden er in de evenementenvergunning op gewezen dat zij zich moeten houden aan de AMvB Bgbop. Dit wordt opgenomen in de APV 2020 onder artikel 2:25 lid 2.

 

Constructie tijdelijke bouwwerken

Als er sprake is van een evenement waarbij er een tent, podium, tribune of ander tijdelijk bouwwerk geplaatst wordt, wordt de beoordeling hiervan meegenomen in de evenementenvergunning. De beoordeling vindt plaats op basis van “de richtlijn voor Constructieve Toetsingscriteria bij een aanvraag voor een evenementenvergunning” (revisie 2018), zie bijlage bij deze nota. Tijdelijke bouwwerken die aan onderstaande criteria voldoen worden volgens deze richtlijnen niet getoetst:

 

  • 1.

    Bouwwerken met een vloeroppervlakte kleiner dan 50 m2 en een hoogte lager dan 5 m;

  • 2.

    podia waarvan de vloerhoogte maximaal 1 meter is, een oppervlakte hebben kleiner dan 75 m2 waar geen overkapping of wanden aanwezig zijn;

  • 3.

    springkussens en;

  • 4.

    marktkraampjes.

Evenement in bestaand gebouw

Als het houden van het evenement, niet past binnen het normale gebruik van het gebouw, dan moet er op basis van artikel 1.18 lid 1 sub a van het Bouwbesluit 2012 (hierna: Bouwbesluit) een (gewijzigde) gebruiksmelding worden gedaan. Een melding brandveilig gebruik kan worden ingediend via het omgevingsloket. Als het een terugkerend evenement is, dan is het mogelijk om dit in de gebruiksmelding op te nemen zodat je dit niet elk jaar hoeft aan te vragen. Er moet sprake zijn van een identieke situatie. Er mag geen strijdige situatie ontstaat met het geldende bestemmingsplan.

 

Beveiliging

Op basis van de aanvraag evenementenvergunning en het advies van de politie, wordt besloten of de inzet van gecertificeerde beveiligers vereist is. Een erkende beveiligingsorganisatie moet voldoen aan de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus en aan de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus. De politie adviseert en controleert of beveiligers voldoen aan de gestelde eisen.

 

Volksgezondheid, basis hulpverlening en sanitaire voorzieningen

De GHOR adviseert over de geneeskundige inzet en sanitaire voorzieningen bij evenementen. Hierbij is er ook aandacht voor de sanitaire voorzieningen voor mindervaliden. Elk evenement is anders en er moet bij elk evenement bekeken worden of er specifiek advies aangevraagd moet worden bij de GHOR.

De GHOR heeft op het gebied van volksgezondheid en basis hulpverlening richtlijnen opgesteld die als bijlage worden toegevoegd aan een vergunning. Deze bijlagen gaan over de richtlijnen extreem weer, alcohol- en drugsgebruik, sanitaire voorzieningen, gehoorschade en standaard advies publieke gezondheid. Deze richtlijnen zijn als bijlage opgenomen bij deze Nota.

 

Etenswaren

Als er tijdens het evenement etenswaren worden verstrekt of verkocht, moet de organisatie voldoen aan de richtlijn eten en drinkwatervoorziening bij evenementen. Deze richtlijn is als bijlage opgenomen bij deze Nota.

 

(Zwak) alcoholhoudende drank

Voor het verkopen van (zwak) alcoholhoudende dranken buiten een horeca inrichting, moet op basis van artikel 35 van de Drank- en Horecawet een ontheffing worden aangevraagd. Het schenken van sterk alcoholhoudende dranken bij evenementen is verboden.

 

Glas

Het verstrekken van consumpties in glas en glazen flesjes, is vanuit veiligheidsoogpunt niet toegestaan bij evenementen. De horecagelegenheden die zich binnen het evenemententerrein bevinden mogen in de horeca inrichting, glas gebruiken. Op het terras is het gebruik van glazen niet toegestaan. De horecaondernemer is er voor verantwoordelijk dat er vanuit de horeca inrichting geen glas meegenomen wordt op het evenemententerrein.

 

Milieu – Afval

Op basis van de afvalstoffenverordening is de organisator van een evenement verantwoordelijk voor het opruimen van al het afval dat door het evenement is ontstaan en achtergelaten. Als de organisator het afval niet zelf opruimt, wordt dit gedaan door team buitenbeheer van de gemeente Oldenzaal. De kosten van het opruimen worden verhaald op de organisatie van het evenement.

 

Begin- en eindtijden

Een evenement, inclusief op- en afbouw, kan beginnen vanaf 07.00 uur en moet uiterlijk om 00.00 uur zijn afgelopen als de dag die erop volgt een werkdag is. Als de dag die volgt op de dag van het evenement een zaterdag, zondag of erkende feestdag is moet het evenement uiterlijk om 01.30 uur zijn afgelopen. De burgemeester kan ontheffing verlenen van de eindtijden van een evenement op basis van deze beleidsregel.

 

Begin- en eindtijden Hulsbeek

Een evenement, inclusief op- en afbouw, kan beginnen vanaf 07.00 uur en moet uiterlijk om 00.00 uur zijn afgelopen.

 

Begin- en eindtijden Binnenstadstuinen

Een evenement kan plaatsvinden tussen 07.00 en 23.00 uur.

 

Begin- en eindtijden meldingen klein evenement

Een klein evenement kan plaatsvinden tussen 07.00 en 00.00 uur.

 

Geluid

In Oldenzaal worden de meeste evenement georganiseerd op de Ganzenmarkt, op het St. Plechelmusplein, de Groote Markt, het Bisschopsplein, Parkeerterrein Molkenboer, in de Binnenstadstuinen en op het Hulsbeek.

 

Voor evenementen gelden de volgende eindtijden geluid en geluidsnormen:

Het geluid moet om 00.00 uur uit zijn als de dag die erop volgt een werkdag is.

Het geluid moet om 01.00 uur uit zijn als de dag die erop volgt een zaterdag, zondag of erkende feestdag is.

Het geluid bij een melding klein evenement moet om 23.30 uur uit zijn.

Het geluid in de Binnenstadstuinen moet om 23.00 uur uit zijn.

Op het Hulsbeek moet het geluid om 00.00 uur uit zijn.

 

Locatie

Normering dB(A)

Normering dB(C)

Ontheffingsmogelijkheden

Ganzenmarkt

90 dB(A) op 20m v/d bron

102 dB(C) op 20m v/d bron

Max 3x/jr 5 dB(A)/dB(C) meer

St. Plechelmusplein

90 dB(A) op 20m v/d bron

102 dB(C) op 20m v/d bron

Max 3x/jr 5 dB(A)/dB(C) meer

Groote Markt

90 dB(A) op 20m v/d bron

102 dB(C) op 20m v/d bron

Max 1x/jr 5 dB(A)/dB(C) meer 

Bisschopsplein

80 dB(A) op 20m v/d bron

95 dB(C) op 20m v/d bron

Max 1x/jr 5 dB(A)/dB(C) meer

Molkenboer

90 dB(A) op 20m v/d bron

102 dB(C) op 20m v/d bron

Max 3x/jr 5 dB(A)/dB(C) meer

Stadstuinen

75 dB(A) op 20m v/d bron

90 dB(C) op 20m v/d bron

-

Het Hulsbeek

95 dB(A) op 20m v/d bron

102 dB(C) op 20m v/d bron

Max 3x/jr 5 dB(A)/dB(C) meer 

Algemeen

(melding klein evenement)

70 dB(A) op 20m v/d bron

80dB(C) op 20m v/d bron

-

 

Zie bijlage ‘advies kennispunt geluid’ bij deze Nota.

 

Voor de geluidsnormen voor incidentele festiviteiten in een horeca inrichting en collectieve festiviteiten

zie de artikelen 4:2 en 4:3 van de APV.

Collectieve festiviteiten zijn festiviteiten zoals Carnaval, Boeskool is Lös en Koningsdag die per jaar door het college moeten worden aangewezen.

 

Verkeer

Op basis van de Wegenverkeerswet is het college bevoegd om verkeersmaatregelen te nemen voor wegen binnen de gemeente Oldenzaal. Voor de provinciale wegen moet de organisator van het evenement een verzoek indienen bij de Provincie. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat wegen worden afgezet. In dat geval moet bij de aanvraag evenementenvergunning een verkeersplan toegevoegd worden.

 

Bij evenementen waarvoor het noodzakelijk is het verkeer te regelen, is het verplicht om gecertificeerde en aangestelde verkeersregelaars in te zetten. Verkeersbrigadiers vallen hier niet onder. De Verkeersregelaars moeten voldoen aan de vereisten uit de regeling verkeersregelaars 2009. De Stichting Verkeersregelaars Nederland is bevoegd om namens de minister van Verkeer en Waterstaat verkeersexamens af te nemen middels een E-learning. De verkeersregelaar ontvangt na het behalen van het examen digitaal een instructieverklaring.

Alle burgemeesters van de 14 Twentse gemeenten hebben elkaar gemandateerd om aanstellingsbesluiten af te geven. Om in aanmerking te komen voor een aanstellingsbesluit moet de verkeersregelaar een verzoek indienen bij de burgemeester nadat hij in het bezit is van de instructieverklaring. In functie moet hij zowel de instructieverklaring als het aanstellingsbesluit en een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen.

 

In de evenementenvergunning kunnen voorschriften worden opgenomen over het afzetten van wegen. In de evenementenvergunning wordt vermeld dat wanneer organisatoren afzethekken of dranghekken nodig hebben van de gemeente Oldenzaal, zij contact op moeten nemen met team buitenbeheer.

7. Bijzondere activiteiten

7.1 Sportwedstrijden

Door lokale verenigingen kunnen wedstrijden georganiseerd worden waarbij de aard en omvang afwijkt van het normale gebruik van het sportcomplex of –terrein. Hiervoor moet een evenementenvergunning worden aangevraagd op basis van artikel 2:24 lid 1 onder f van de APV.

 

7.2 Vuurwerk

Als bij een evenement vuurwerk wordt afgestoken moet een ontbrandingstoestemming worden aangevraagd bij de provincie Overijssel.

7.3 Helikopter/ Hete luchtballonnen

Als bij een evenement helikopter vluchten of ballonvaarten worden gehouden moet een TUG-ontheffing worden aangevraagd bij de provincie Overijssel.

7.4 Circus

De gemeente Oldenzaal heeft geen terrein beschikbaar voor het houden van een circus. Het is mogelijk om op particulier terrein een circus te houden, bijvoorbeeld op het Hulsbeek. Het circus moet aangesloten zijn bij de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemers (VNCO) en moet zich houden aan de Richtlijnen Welzijn Circusdieren. Voor het houden van een circus moet een evenementenvergunning worden aangevraagd.

7.5 Opblaasbare speeltoestellen, (kermis)attracties en hijskranen om personen op te hijsen

Opblaasbare speeltoestellen

Opblaasbare speeltoestellen moeten voldoen aan de richtlijnen EN14960.

Deze richtlijn wordt als bijlage aan de evenementenvergunning toegevoegd.

Deze richtlijn is als bijlage opgenomen bij deze Nota.

 

(kermis)attracties

Kermisattracties mogen alleen geplaatst worden wanneer ze goedgekeurd zijn. Dit wordt gecontroleerd aan de hand van het RAS-nummer in het Register Attractietoestellen van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit. De organisatie moet de RAS-nummers vermelden bij de aanvraag voor een evenementenvergunning.

 

Hijskranen om personen op te hijsen

Deze combinatie wordt gezien als een attractietoestel zoals bedoeld in het Warenwetbesluit Attractie- en speeltoestellen. Het gaat om platforms, cabines, bungeejumpkooien en bakken met personen die voor feesten, concerten, diners en loungebars worden opgehesen. Hijskranen mogen alleen worden gebruikt voor het recreatief hijsen van platforms met personen, als de (type) kraan en het platform als combinatie zijn goedgekeurd door een aangewezen keuringsinstantie (AKI). De organisator van het evenement moet bij de aanvraag het keuringscertificaat bij de gemeente indienen.

7.6 Plaatsen tijdelijke reclame

Evenementen kunnen niet zonder bezoekers. Voor het bekendmaken van een evenement in Oldenzaal is er de mogelijkheid om het evenement aan te kondigen door gebruik te maken van plakzuilen, spandoeken en sandwichborden.

 

Plakzuilen

De gemeente Oldenzaal heeft op verschillende locaties plakzuilen beschikbaar gesteld.

Het plakken op de plakzuilen is vergunningsvrij. Voor de locaties zie bijlage bij deze Nota.

 

Spandoeken

Op basis van artikel 2:10 van de APV zijn locaties aangewezen voor het plaatsen van tijdelijke reclame voor het ophangen van spandoeken. Deze aangewezen locaties zijn alleen beschikbaar voor het plaatsen van spandoeken. De spandoeken mogen alleen evenementen promoten die plaatsvinden in de gemeente Oldenzaal. Zie de bijlage voor de aangewezen locaties. Voor het plaatsen van tijdelijke reclame voor het ophangen van spandoeken moet een vergunning worden aangevraagd op basis van artikel 2:10 van de APV. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Voor de locaties zie bijlage bij deze Nota.

 

Er mogen maximaal zes spandoeken per evenement aangevraagd worden.

Spandoeken mogen maximaal 400 cm breed en 80 cm hoog zijn.

Spandoeken mogen maximaal twee weken voor het evenement worden geplaatst en moeten één dag na het evenement weer verwijderd worden.

 

Sandwichborden

Het plaatsen van sandwichborden moet worden aangevraagd bij de Stichting Oldenzaal Promotie.

7.7 Paas-/Vreugdevuur

Voor het ontsteken van een paas-/vreugdevuur is een ontheffing op basis van artikel 5:34 van de APV en 10:63 van de Wet milieubeheer (hierna: Wm) nodig. Volgens de Wm is het verboden om in de openlucht vuur te stoken. Een ontheffing geeft toestemming voor het verbranden van snoeihout. Dit houdt in dat alleen onbewerkt hout, afkomstig van het snoeien van houtwallen en bosschages, verbrand mag worden.

 

Wanneer op www.natuurbrandrisico.nl fase 2 Extra Alert wordt afgekondigd mag er geen paas-/vreugdevuur worden ontstoken.

 

Voor het evenement Oldenzaals Paasvuur geldt dat er een evenementenvergunning en ontheffing paasvuur moet worden aangevraagd.

7.8 Oplaten ballonnen

In het kader van duurzaamheid is het verboden ballonnen op te laten stijgen. Denk hierbij aan herdenkingsballonen, vuurballonnen, gelukslampionnen, Thaise wensballonnen en papierballonnen.

Restanten van ballonnen komen in het milieu terecht waar ze schade aanrichten en veel dierenleed veroorzaken. Ballonlinten en -resten voeden ook de plastic soep in de oceanen. Vuurballonnen, gelukslampionnen en Thaise wensballonnen, die door een brandende (vloei-)stof worden opgelaten, zorgen ook voor brandgevaar in bijvoorbeeld natuurgebieden en op rieten daken.

7.9 Lachgas

Er zijn op dit moment geen landelijke regels over het gebruik van lachgas. Het gebruik van lachgas staat erom bekend dat dit voor een verstoring van de openbare orde kan zorgen. Organisatoren van evenementen worden hier op gewezen en worden geadviseerd om een verbod op te nemen in de huisregels van het evenement.

8. Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

 

Het waarborgen van de veiligheid bij evenementen is primair de verantwoordelijkheid van de organisatoren. Deze moeten zorgen voor een volledige en ontvankelijke aanvraag en moeten zicht houden aan de vergunning.

 

Als er schade is ontstaan aan één van de eigendommen van de gemeente Oldenzaal, bijvoorbeeld het straatmeubilair of het openbaar groen, dan wordt de organisator van het evenement in de gelegenheid gesteld deze schade te herstellen. Als de schade niet wordt hersteld, dan wordt de schade hersteld door de gemeente Oldenzaal. De kosten die de gemeente Oldenzaal heeft moeten maken voor het herstel worden verhaald op de organisator van het evenement.

9. Overige bepalingen

 

Evaluatie

De Nota regels evenementen Oldenzaal 2020 wordt elk jaar geëvalueerd.

Als het nodig is kunnen de regels tussentijds aangepast worden.

 

Hardheidsclausule

In geval waarin de Nota regels evenementen Oldenzaal 2020 niet voorziet, beslist het bevoegde bestuursorgaan. Op basis van artikel 4:84 Awb kan het bevoegde bestuursorgaan gemotiveerd afwijken van deze beleidsregel.

 

Ter inzage

De Nota regels evenementen Oldenzaal 2020 is van 26 juni 2019 tot uiterlijk 23 juli 2019 ter inzage gelegd.

 

Ter kennisgeving

Op basis van artikel 169 en 180 van de Gemeentewet wordt de Nota regels evenementen Oldenzaal 2020 op 29 juni 2020 ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad van de gemeente Oldenzaal.

 

Inwerkingtreding

De Nota regels evenementen Oldenzaal 2020 treedt in werking op de dag na bekendmaking van deze nota.

Vastgesteld 21 april 2020

Ondertekening

Ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft.

Het college van burgemeester en wethouders van Oldenzaal,

de gemeentesecretaris

de burgermeester,

De burgemeester van Oldenzaal,

Bijlagen  

  • 1.

    Standaardadvies Publieke gezondheid voor evenementen.

  • 2.

    Folder extreem weer.

  • 3.

    Geneeskundige richtlijnen (gratis) drinkwater bij evenementen.

  • 4.

    Geneeskundige richtlijnen alcohol en drugsgebruik bij evenementen.

  • 5.

    Hygiëne richtlijnen afvalverwerking bij evenementen.

  • 6.

    Hygiënerichtlijnen eten en drinkwatervoorziening bij evenementen.

  • 7.

    Hygiënerichtlijnen evenementen met dieren.

  • 8.

    Hygiënerichtlijnen kinderopvang en activiteiten bij evenementen.

  • 9.

    Hygiënerichtlijnen legionellapreventie bij publieksevenementen.

  • 10.

    Hygiënerichtlijnen overnachten bij evenementen.

  • 11.

    Hygiënerichtlijnen sanitaire voorzieningen bij evenementen.

  • 12.

    Hygiënerichtlijnen tijdelijke zwemwatervoorzieningen bij evenementen.

  • 13.

    Folder gehoorschade.

  • 14.

    Folder tattoo, Piercing, PMU bij evenementen.

  • 15.

    De richtlijn voor Constructieve Toetsingscriteria bij een aanvraag voor een evenementenvergunning.

  • 16.

    Advies kennispunt geluid.

  • 17.

    EN14960 opblaasbare speeltoestellen.

  • 18.

    Plattegrond locaties plaatsen tijdelijke reclame.

Naar boven