Beleidsregel tijdelijk gedogen horecaterras in de openbare ruimte

De burgemeester van Hulst;

 

overwegende dat de horecabedrijven als gevolg van de beperkingen die zijn opgelegd ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus/Covid 19, ernstige financiële schade lijden;

 

dat de rijksoverheid heeft besloten dat per 1 juni 2020 de horeca de exploitatie weer gedeeltelijk mag hervatten;

 

dat er echter beperkingen gelden ten opzichte van de maximaal benutbare capaciteit van de huidige inrichting;

 

dat het, gelet op het belang van de horecabranche voor de gemeente, redelijk wordt geacht om de bedrijfsvoering van de horeca tijdelijk en onder voorwaarden toe te staan in de openbare ruimte;

besluit:

 

vast te stellen de ‘Beleidsregel tijdelijk gedogen horecaterras in de openbare ruimte’

 

Aanleiding

Op grond van de Drank- en Horecawet (Dhw) is het verboden om zonder een vergunning van de burgemeester het horecabedrijf uit te oefenen. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is het onder meer verboden om zonder exploitatievergunning van de burgemeester een horecabedrijf te exploiteren of de wijze van exploitatie te wijzigen. Dit betekent dat bestaande horecabedrijven een eventueel extra terras pas in gebruik mogen nemen als daartoe de bovengenoemde vergunningen zijn verleend.

Als een horecabedrijf op een wijze wordt geëxploiteerd zonder dat daartoe de vereiste vergunningen zijn verleend, dan is er sprake van een of meer overtredingen.

Net als bij andere bestuursorganen rust op een burgemeester het ‘beginselplicht tot handhaving’. Dat wil zeggen dat tegen een overtreding in beginsel handhavend opgetreden moet worden.

Volgens vaste jurisprudentie moet in geval van een overtreding in eerste instantie worden bekeken of legalisering mogelijk is. Daarnaast zal er een belangenafweging moeten plaatsvinden, waaruit kan blijken dat er toch situaties zijn waarbij het wenselijk is om niet op te treden, ondanks het feit, dat (nog) niet aan de eisen wordt voldaan; er zijn bijzondere omstandigheden op grond waarvan van handhaving kan worden afgezien. Met andere woorden: de overtreding wordt gedoogd. Daarvan is in de huidige omstandigheden sprake. De beperkende maatregelen als gevolg van de Corona-crisis hebben namelijk op de horecabranche een grote invloed. Deze voor gemeente Hulst belangrijke economische sector (met circa 90 commerciële bedrijven) komt onder druk en heeft moeite om het hoofd boven water te houden.

Vanuit de branche is er dan ook brede belangstelling om de capaciteit uit te breiden, en wel met het realiseren van terrassen in de openbare ruimte. Er zijn al verschillende initiatieven door ondernemers uit diverse kernen van onze gemeente hiervoor ingediend.

 

Gelet op het belang van deze sector voor de gemeente is het wenselijk om deze plannen en ideeën waar mogelijk, welwillend tegemoet te treden. Hiervoor is echter noodzakelijk dat een beleid c.q. een toetsingskader wordt vastgesteld waaraan de initiatieven kunnen worden getoetst, zodat er bij de beoordeling gemotiveerd kan worden beslist op een verzoek (geen willekeur).

 

Gemeentelijke gedoogstrategie

Gedogen vindt plaats onder de volgende voorwaarden:

  • 1.

    Gedogen vindt uitsluitend actief (dus schriftelijk en onder voorwaarden) plaats. Dit betekent dat passief/stilzwijgend gedogen niet wordt toegepast. Bij actief gedogen is er sprake van een formele gedoogbeschikking conform de eisen die aan besluiten worden gesteld volgens de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Dit betekent onder meer dat aan de gedoogbeschikking een goede motivering ten grondslag ligt en dat er een zorgvuldige belangenafweging in op wordt genomen;

  • 2.

    In de gedoogbeschikking worden voorwaarden opgenomen waaraan dient te worden voldaan, wil de overtreder aanspraak blijven maken op de beschikking. Welke voorwaarden dit zijn is afhankelijk van de specifieke situatie in het betreffende geval. In de gedoogbeschikking wordt daarbij een einddatum genoemd;

  • 3.

    Er wordt uitsluitend gedoogd zolang de gedoogvoorschriften zelf niet overtreden worden. Dit betekent dat het overtreden van deze voorschriften kan leiden tot het intrekken van de gedoogbeschikking en het handhaven van het oorspronkelijke voorschrift;

  • 4.

    De burgemeester behoudt zich te zijner beoordeling het recht voor nadere voorschriften op te leggen;

  • 5.

    Tegen een gedoogbeschikking kan bezwaar en beroep worden ingesteld.

Gedoogkader

  • 1.

    Deze gedoogregels zijn van toepassing op horecabedrijven die per 1 juni 2020 beschikken over een rechtmatige Drank- en Horecavergunning en/of exploitatievergunning.

  • 2.

    De gedoogde uitbreiding van het horecabedrijf kan ten hoogste 50% van de huidige vergunde terrasoppervlakte en ten hoogste 50% van de vergunde binnenlokaliteit bedragen.

  • 3.

    Uitbreiding van het horecabedrijf wordt slechts gedoogd indien dit geen onaanvaardbare hinder, gevaar, of overlast inhoudt voor:

    • a.

      de openbare orde en veiligheid;

    • b.

      de verkeersveiligheid;

    • c.

      het woon- en leefklimaat ter plaatse.

  • 4.

    De gedoogde uitbreiding van het horecabedrijf geldt in beginsel tot uiterlijk 1 oktober 2020.

Gedoogvoorschriften

Aan een gedoogbeschikking worden in beginsel de volgende voorschriften verbonden:

  • 1.

    De vrije doorloopruimte tussen het terras en de rijbaan moet tenminste 1,5 meter bedragen.

  • 2.

    Er mag op het terras geen muziek ten gehore worden gebracht.

  • 3.

    De bezoekers van het gedoogde terras dienen uiterlijk om 24.00 uur het terras te hebben verlaten. (het bestaande, vergunde terras mag daarna wel in gebruik blijven).

  • 4.

    Enkel parasols zijn toegestaan doch enkel terras-overdekkend en deze dienen na sluitingstijd te worden ingeklapt.

  • 5.

    Overig terrasmeubilair dient direct na sluiting ofwel te worden verwijderd ofwel te worden verzekerd met kettingen/sloten.

  • 6.

    Op het terras mogen enkel zitplaatsen worden gerealiseerd, statafels zijn niet toegestaan.

  • 7.

    Het aanbrengen van windschermen en/of terrasschotten is niet toegestaan.

  • 8.

    Het gebruik van terrasverwarming, mits elektrisch, is toegestaan.

  • 9.

    Kleurstelling, materiaaltoepassing en vormgeving van de terraselementen in de binnenstad moet in harmonie met de omgeving zijn. Er mogen geen felle, contrasterende of bonte kleuren worden toegepast. Leidraad hierbij is de bestaande vergunning en het beleidsstuk “Beeld in de binnenstad; beleidsnota voor gevels, reclame, terrassen en uitstallingen binnenstad Hulst 2017” waarin voorschriften zijn opgenomen over de beeldkwaliteit van terrassen.

  • 10.

    De ondernemer is verantwoordelijk voor het schoonhouden van zijn terras.

  • 11.

    De vrije en onbelemmerde doorgang voor de hulpdiensten dient te allen tijd te zijn verzekerd.

  • 12.

    De verkeersveiligheid moet gegarandeerd blijven. Dit geldt voor alle verkeer, bedienend personeel en de terrasbezoekers.

  • 13.

    Bij het in gebruiknemen van de extra openbare ruimte en inrichting terrassen dient de toegankelijkheid voor mindervaliden gegarandeerd te worden.

  • 14.

    De houder van de gedoogbeschikking dient alle relevante wetgeving gekoppeld aan DHW en exploitatievergunning na te leven.

  • 15.

    Aan deze beschikking kunnen geen rechten worden ontleend voor de toekomst.

  • 16.

    Deze gedoogbeschikking of een afschrift daarvan moet in het horecabedrijf aanwezig zijn en desgevraagd onmiddellijk worden getoond aan een door de gemeente aangewezen ambtenaar dan wel een ambtenaar van politie.

  • 17.

    Bevelen of aanwijzingen door politieambtenaren en andere met toezicht op de naleving van wettelijke bepalingen belaste ambtenaren in het kader van de uitvoering van hun taak en bevoegdheden, gegeven in het belang van de openbare orde, zedelijkheid en gezondheid, dienen strikt te worden opgevolgd.

  • 18.

    Schade aan personen en/of eigendommen van de gemeente en/of derden, welke het gevolg is van het gebruik van deze verklaring, komt voor rekening van de houder. De houder vrijwaart de gemeente voor aanspraken uit dezen hoofde.

  • 19.

    Bij het in gebruiknemen van de extra openbare ruimte en inrichting van de terrassen dient de toegankelijkheid voor mindervaliden gegarandeerd te worden.

  • 20.

    De vergunninghouder is verantwoordelijk voor het naleven van der RIVM-richtlijnen op het terras voor zijn personeel en gasten.

  • 21.

    Het gedoogterras moet worden gerealiseerd in de directe omgeving van het horecabedrijf,waardoor de leidinggevende ook daadwerkelijk toezicht kan houden (cfrm de bepalingen van de Drank- en Horecawet.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op 1 juni 2020.

 

Vastgesteld door de burgemeester van Hulst op 19 mei 2020,

De burgemeester,

J.F. Mulder.

Naar boven