Gemeenteblad van Barneveld
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Barneveld | Gemeenteblad 2020, 13349 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Barneveld | Gemeenteblad 2020, 13349 | Beleidsregels |
Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld tot vaststelling van de notitie en beleidsregels met betrekking tot keten (Notitie ketenbeleid gemeente Barneveld)
In de Commissie Bestuur van 15 januari 2019 heeft de burgemeester toegezegd te laten onderzoeken of het ketenbeleid van de gemeente Barneveld geactualiseerd dient te worden, gebaseerd op door de gemeente opgedane ervaringen en jurisprudentie uit het land.
In 2007/2008 is in de gemeente Barneveld het ketenbeleid vastgesteld. De gemeente is toentertijd gekomen tot een beleid waarbij bestaande keten onder bepaalde, stringente voorwaarden een tijdelijke gedoogbeschikking hebben ontvangen. Inherent aan het karakter van een gedoogbeschikking geldt voor alle keten een passief uitsterfbeleid. Dit houdt in dat de in 2007/2008 geïdentificeerde keten worden gedoogd zolang dit wettelijk mogelijk is en men zich aan de gedoogbeschikking houdt, dat het voor deze gedoogketen niet mogelijk is om te verplaatsen, en dat vestiging van nieuwe keten niet is toegestaan.
Na inventarisatie binnen de gemeente is geconcludeerd dat het ketenbeleid om meerdere redenen aan herziening toe is. Ten eerste lijkt de uitvoering van het ketenbeleid onnodig gecompliceerd vanwege het bestaan van keten met een gedoogbeschikking. Deze constructie suggereert dat er een tussenvariant is met keten die noch legaal, noch illegaal zijn. Verder heeft de gemeente Barneveld tien jaar ervaring opgedaan met en lessen geleerd uit het uitvoeren van het beleid en heeft jurisprudentie uit het land (Raad van State over het beleid omtrent keten van de gemeente Zwartewaterland) plaatsgevonden.
De gemeente Barneveld kent momenteel vijf keten met gedoogstatus. Naast deze gedoogketen zijn er keten die niet officieel in beeld van de gemeente zijn. Geschat wordt dat het hier om ten minste vijftien tot twintig keten gaat, aldus buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) en politie. Het vermoeden is dat er in keten overmatig alcohol- en drugsgebruik plaatsvindt, ook door minderjarigen. Tevens is het vermoeden dat met betrekking tot het bouwwerk een deel van de keten niet (brand)veilig is.
Verantwoordelijkheid omtrent keten
De gemeente Barneveld is van mening dat keten een sociale functie kunnen hebben. De gemeente is tevens van mening dat zij een taak heeft om grip te houden op de situatie in keten op basis van de volgende kaders:
Hoewel de gemeente wel controleert op basis van deze kaders, is zij niet verantwoordelijk voor het voldoen aan deze kaders door iedere individuele keet. Deze verantwoordelijkheid ligt nadrukkelijk bij de eigenaar van het perceel waarop de keet gevestigd is (de keeteigenaar) en bij de keetbezoekers en, bij minderjarige keetbezoekers, bij de ouders; zij zijn verantwoordelijk voor wat er zich in en rondom de keet afspeelt.
Ten behoeve van het opstellen van onderhavige Notitie Ketenbeleid zijn ervaringen opgehaald bij betrokkenen binnen de gemeente Barneveld en bij zeven andere gemeenten met beleid gericht op keten. Samen met de uitspraak van de Raad van State omtrent de ‘verlengde huiskamer’ in de gemeente Zwartewaterland1 en goodpractices uit andere gemeenten leidt dit tot de volgende beleidsregels:
De gemeente Barneveld hanteert twee soorten keten, legale keten en illegale keten (in plaats van de huidige drie soorten huiskamerkeet, buurtkeet (gedoogkeet), commerciële keet). Hierbij geldt onderstaande:
Op basis van het in 2007/2008 vastgestelde passief uitsterfbeleid kent de gemeente Barneveld momenteel nog vijf keten met gedoogstatus. Voor deze gedoogketen blijft het geldende passief uitsterfbeleid in stand. Voor gedoogketen gelden de voorwaarden vastgesteld in de Nota Ketenbeleid 2008, met inachtneming van de huidige wet- en regelgeving. Gedoogketen kennen de volgende verschillen met legale keten:
Het jaarlijks aanvragen van de gedoogbeschikking is de eigen verantwoordelijkheid van keeteigenaren. Wanneer de gedoogbeschikking niet aangevraagd wordt vóór 1 december van het voorgaande jaar, vervalt deze automatisch en heeft de keet geen bestaansrecht meer onder de voorwaarden van de gedoogbeschikking.
Keeteigenaren en keetbezoekers zelf en hun ouders (bij keten met minderjarige bezoekers) zijn verantwoordelijk voor wat er zich in en rondom de keet afspeelt. Om zo nauw mogelijk met zowel keeteigenaren als keetbezoekers (jongeren) en hun ouders in contact te staan, wordt dit contact op de volgende manieren vormgegeven:
Op basis van de hiervoor beschreven aanpak is onderstaande werkwijze ontwikkeld, gebaseerd op voorlichting, toezicht, relatieonderhoud en onderzoek. Hier liggen rollen voor het sociaal domein (jongerenwerk) en handhaving (team VVT, Ruimtelijke Ontwikkeling, Omgevingsdienst De Vallei, externe partners als politie en brandweer).
De werkzaamheden passen niet binnen de bestaande formatie. Extra benodigde capaciteit en benodigd budget zijn in de rechterkolom weergegeven. Er wordt capaciteit en budget aangevraagd voor drie jaar (2020 t/m 2022). Na twee jaar (in 2022) vindt de evaluatie plaats, gelijktijdig met de evaluatie dient de werkwijze door te lopen. Het totaal benodigde budget gedurende deze drie jaar is € 142.500,--.
De Notitie ketenbeleid gemeente Barneveld treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-13349.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.