Gemeenteblad van Oisterwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oisterwijk | Gemeenteblad 2020, 132262 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oisterwijk | Gemeenteblad 2020, 132262 | Verordeningen |
Verordening op de behandeling van klachten gemeente Oisterwijk 2020
De raad van de gemeente Oisterwijk;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van <datum>;
gezien de wens om te komen tot:
het verbeteren van de dienstverlening van de gemeente;
een aanvulling op de minimale wettelijke vereisten van klachtafhandeling;
een optimalisatie van de relatie tussen burger en de gemeente;
het signaleren van mogelijke tekortkomingen in de dienstverlening van de gemeente;
duidelijke afspraken binnen de ambtelijke organisatie over een voortvarende en zorgvuldige afhandeling van klachten teneinde de minimale wettelijke vereisten van klachtafhandeling conform hoofdstuk 9 van de Awb te kunnen waarborgen.
gelet op artikel 147 en 149 van de Gemeentewet en titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de Verordening op de behandeling van klachten gemeente Oisterwijk 2020
Hoofdstuk I Begrips- en algemene bepalingen
Artikel 1.2 Algemene bepalingen
Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan door de medewerker bij wie deze is ingediend, zijn leidinggevende of, indien de klacht bij een lid van een bestuursorgaan is ingediend, dat lid of de voorzitter van het bestuursorgaan. Mondelinge klachten worden niet schriftelijk behandeld of door de klachtencoördinator geregistreerd.
Hoofdstuk II Behandeling schriftelijke klachten
Artikel 2.3 Behandelaar van de klacht
Indien de aangewezen klachtbehandelaar bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft betrokken is geweest, wijzen burgemeester en wethouders een andere klachtenbehandelaar aan. Ingeval het een klacht betreft als bedoeld in het vorige lid onder d, g en h wijst de (plaatsvervangend) voorzitter van de gemeenteraad een andere klachtbehandelaar aan.
De klachtbehandelaar kan één of meerdere personen aanwijzen die namens hem de klacht behandelt dan wel behandelen. Deze persoon kan niet de beklaagde zijn of een andere persoon die bij de gedraging waar over is geklaagd was betrokken. De verantwoordelijkheid voor de klachtbehandeling verschuift daarmee echter niet: de klachtbehandelaar blijft steeds verantwoordelijk voor het behandelen van de klacht.
Artikel 2.4 Inschakeling van een externe adviseur
De gemeentesecretaris kan op advies van de klachtbehandelaar of klachtencoördinator besluiten bij klachten over gedragingen van anderen dan genoemd in het eerste lid de klacht ter advisering voor te leggen aan een externe adviseur of in afwijking van het eerste lid af te zien van inschakeling van een extern adviseur als de aard van de klacht daar aanleiding toe geeft. Bij klachten over de gemeentesecretaris, de griffier, (leden van) de gemeenteraad en (leden van) een raadscommissie is in plaats van de gemeentesecretaris de burgemeester bevoegd hierover te besluiten.
Artikel 2.6 Uitbrengen van het advies en beslissing bestuursorgaan
Indien de klacht niet redelijkerwijs binnen een termijn van zes weken kan worden afgedaan, is het mogelijk om de afdoening voor ten hoogste vier weken te verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-132262.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.