Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2020, 131347 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2020, 131347 | Beleidsregels |
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over een tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel 35 van de Participatiewet;
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over een tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020)
Voor een tegemoetkoming op grond van deze regeling komt een persoon in aanmerking die op het moment van de aanvraag:
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid komt een aanvrager in aanmerking voor een tegemoetkoming op grond van deze regeling als hij aannemelijk maakt dat hij in het jaar van de aanvraag anderszins structurele kosten heeft als gevolg van een chronische ziekte of (structurele) beperking waarvoor geen voorliggende voorziening (gedeeltelijke) compensatie biedt.
Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het verstrekken van een adequate tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus besloten op 19 mei 2020,
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
Waarom de Regeling chronisch zieken en gehandicapten gemeente Zutphen 2020 ?
De gemeenteraad van Zutphen heeft via een amendement op de meerjarenraming 2020-2022 geld beschikbaar gesteld om een ‘voorziening maatwerk medische kosten’ te bekostigen. Dit om de effecten van de bezuinigingen voor met name de kwetsbare groep van chronisch zieken en mensen met een (structurele) beperking enigszins te compenseren. In het amendement staat als toelichting:
“Veel chronisch zieken en gehandicapten hebben hoge, onvermijdelijke uitgaven. Deze mensen moeten ook kunnen rondkomen. Daarnaast moeten bezuinigingen niet het effect hebben dat ze zorgmijdend gedrag in de hand te werken.”
De regeling heeft een preventieve werking: zij helpt voorkomen dat mensen zorg gaan mijden omdat zij kosten niet kunnen betalen of vrezen deze niet te kunnen betalen. Naast het bieden van compensatie draagt de regeling hieraan bij door te verwijzen naar (andere) voorzieningen die in de situatie van de aanvrager relevant zijn.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.
Bij het bepalen van de hoogte van het inkomen, als bedoeld onder c., is de kostendelersnorm niet van toepassing. Er wordt uitgegaan van het inkomen waarover iemand de beschikking heeft. Dit moet blijken uit feitelijke gegevens (bijvoorbeeld: wettelijke of minnelijke schuldsanering). Er is geen vermogenstoets.
De aanvrager moet op grond van het bepaalde onder d. aantonen dat er sprake is van een chronische ziekte of een (structurele) beperking.
Dit kan geverifieerd worden aan de hand van bijvoorbeeld:
Als gegevens over chronische ziekte of (structurele) beperking al bekend zijn bij het college (Wmo, Jeugd, Participatie), kan de verificatie plaatsvinden op basis van deze gegevens. Om dit te kunnen verifiëren wordt de aanvrager gevraagd om toestemming te geven om dit intern te verifiëren.
Eerste lid: De eigen bijdrage voor de bepaalde medicijnen kunnen hoog oplopen. De meest uitgebreide aanvullende verzekering vergoedt een maximaal bedrag van € 250,- via de aanvullende verzekering. Een beperkt aantal aanvullende verzekeringen vergoedt de kosten voor kosten voor medicijnen tot een veel hoger bedrag. Dit bedrag kan oplopen tot meer dan € 4000,-. In een dergelijke situatie spreek je van een ‘toppolis’. De extra kosten voor deze ‘toppolissen’ bedragen op jaarbasis vaak meer dan € 250,-.
Derde lid: Er wordt van uitgegaan dat mensen een aanvullende (zorg)verzekering afsluiten die aansluit bij hun (medische) situatie. Voor mensen met een laag inkomen biedt de gemeente de mogelijkheid om een collectieve zorgverzekering, de Gemeentepolis, af te sluiten. Binnen deze Gemeentepolis is er een uitgebreid aanvullend pakket voor mensen met structureel hoge zorgkosten.
Artikel 4 Te verstrekken tegemoetkoming
De tegemoetkoming is in principe gelijk aan het bedrag van de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten (van het UWV). Wanneer de kosten lager zijn dan dit bedrag wordt de tegemoetkoming gehalveerd. Dat geldt voor de situatie onder artikel 3, eerste lid, onder a (GPK). Ook is het mogelijk dat de meerkosten bij de maatwerkbeoordeling lager zijn dan bedoeld bedrag; ook dan wordt de tegemoetkoming gehalveerd. Wanneer bij de maatwerkbeoordeling sprake is van substantiële meerkosten, dan wordt het bedrag verdubbeld. Substantieel betekent in dat geval méér dan € 500,-. Meerkosten zijn de kosten die overblijven na aftrek van alle voorzieningen waarop aanspraak gemaakt kan worden.
De volgende kosten worden in ieder geval gecompenseerd, conform onderstaand schema. Hierbij is al rekening gehouden met gedeeltelijke vergoeding vanuit een andere voorziening.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 6 Aanvraag en beslistermijn
Situaties als bedoeld in het tweede lid van artikel 3 worden intern beoordeeld. Daarbij bestaat de mogelijkheid om de aanvrager ook te horen. De beoordeling wordt zoveel mogelijk administratief/ ambtelijk afgehandeld (controle van de situatie, check op voorliggende voorzieningen etc.). Het horen gebeurt ten minste door een ervaringsdeskundige en een inhoudelijk deskundige, daarbij ondersteund door een ambtenaar. Minimaal eens in de drie maanden komt men daarvoor bij elkaar.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het verstrekken van een adequate tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-131347.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.