Gemeenteblad van Staphorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Staphorst | Gemeenteblad 2020, 123348 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Staphorst | Gemeenteblad 2020, 123348 | Verordeningen |
Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Staphorst 2020
Artikel 6. Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein
De leden wonen in de gemeente Staphorst en vormen een afspiegeling van de bevolking. Ze bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente, zijn geen lid van het college en zijn niet in dienst van de gemeente Staphorst. Ze hebben ook geen zakelijke binding met de gemeente Staphorst voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.
Artikel 7. Benoemingen bij de instelling van de Adviesraad Sociaal Domein
In tegenstelling tot hetgeen in artikel 8 is bepaald, worden bij de instelling van de Adviesraad Sociaal Domein de leden benoemd na een openbare werving en selectie die namens het college wordt uitgevoerd.
Jaarlijks vóór 1 april brengt de Adviesraad Sociaal Domein een inhoudelijk en financieel verantwoording uit aan het college van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in de financiële verantwoording tevens verslag uitgebracht over de besteding van het door het college beschikbaar gestelde budget.
Toelichting op wijzigingen in de Verordening adviesraad sociaal domein
In de verordening die in 2018 is vastgesteld zit een intrinsieke tegenstelling. In artikel 1 lid d, e en f. is het begrip sociaal domein beperkt tot Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, Participatiewet en verordening leerlingenvervoer. De meeste verwijzingen in de rest van de verordening hebben betrekking op deze definitie.
In artikel 2 lid 2 wordt een brede definitie gebruikt, die meer onderwerpen uit het sociaal domein bestrijkt.
In de verordening mag geen misverstand bestaan over de taakvelden waarop de adviesraad legitiem mag adviseren. Het is belangrijk dat college en adviesraad weten bij welke onderwerpen de adviesraad betrokken is en over welke onderwerpen ze iets van elkaar mogen/kunnen verwachten.
Op het onderwerp sport/bewegen functioneert formeel nog de Sportraad als adviesorgaan. In 2017 is besloten om de opdracht van de Sportraad ongewijzigd te laten.
In het concept beweeg-/sportbeleid is vastgelegd dat de sportraad vervalt en daarvoor in de plaats een sportplatform/sporttrefpunt wordt ontwikkeld dat op netwerken is gebaseerd.
Formele advisering over sport- en beweegonderwerpen kan daarom verschuiven naar de adviesraad sociaal domein; zij heeft de nadrukkelijke opdracht voorstellen op integraliteit te beoordelen. Bewegen/sport ligt immers volledig in het verlengde van het gezondheidsbeleid c.a.
De brede definitie van sociaal domein sluit het best aan bij de bedoeling van de verordening en bij de verwachting van de adviesraad. Expliciet worden enkele onderwerpen toegevoegd aan de tekst van de verordening zijn: onderwijs, bewegen/sport, volksgezondheid, inburgeren, inwonersparticipatie, cultuur, accommodaties.
De adviesraad sociaal domein zorgt “voor de wettelijke cliëntenparticipatie zoals onder andere vermeld in de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wmo”
Lid 3: In de verordening wordt bepaald op welke wijze ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop zij:
Jeugdwet artikel 2.10 (verwijzing naar Wmo, artikel 2.1.3)
In de verordening wordt bepaald op welke wijze ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop zij:
Participatiewet, artikel 47. Cliëntenparticipatie
De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop deze personen of hun vertegenwoordigers:
Gezien de (nagenoeg) gelijkluidende teksten van de drie betrokken wetten ligt het voor de hand dat de cliëntenparticipatie op identieke wijze wordt geregeld. Enige verschil is dat de Participatiewet geen ruimte geeft aan de cliëntenraad om zelf beleidsvoorstellen te doen.
Bij de samenstelling van de adviesraad kan er rekening mee worden gehouden dat ze ook de rol van cliëntenraad vervult. Uiteraard kan de adviesraad er ook voor kiezen deze rol in te vullen door het raadplegen van cliënten en die te vertegenwoordigen. Het staat haar vrij om dit naar eigen inzicht in te vullen.
Gemeentelijke cliënten zouden gewezen kunnen worden op deze taak/functie van de adviesraad.
In dit verband zou ook een koppeling gelegd kunnen worden met het voorgeschreven cliëntervaringsonderzoek.
Overigens zal zowel in een adviesraad als een cliëntenraad geen casuïstiek aan bod kunnen komen.
Voor Wmo, Jeugdwet en Participatiewet is er (dus) een verplichting inwoners/cliënten te betrekken en te laten participeren. Voor andere taakvelden is het een gemeentelijke keuze.
Gezien het kleine aantal cliënten in de gemeente Staphorst wordt een splitsing van taken tussen een adviesraad en een cliëntenraad als niet efficiënt beoordeeld. Het is nadrukkelijk de bedoeling het sociaal domein integraal te benaderen. Daarbij passen geen cliëntenraden per decentralisatie.
Er wordt voor gekozen om de cliëntenparticipatie te beperken tot wat wettelijk is voorgeschreven.
Er is voor gekozen om leden te benoemen “zonder last”. De leden “voeren dankzij hun netwerk wel ruggenspraak met hun achterban.”
Hierin zit een verschil met de afvaardiging in de WMO-raad, op het onderdeel Wmo de voorloper van de adviesraad. Daarin waren (voor een deel) mensen afgevaardigd namens een organisatie of een ander overleg. Voorbeelden daarvan waren: Stichting Welzijn Staphorst (voorheen Stichting Welzijn Ouderen) en diaconaal overleg (voorheen: Wmo-kerken). Te bespreken of besproken onderwerpen in de WMO-raad werden over het algemeen kortgesloten met de eigen achterban.
Deze vertegenwoordiging is losgelaten. De adviesraad is vrij informatie te delen met en/of op te halen bij wie zij wil. De leden “voeren dankzij hun netwerk wel ruggenspraak met hun achterban”. Ze bepalen daarbij zelf wie die achterban is.
De adviesraad is een zelfstandig orgaan dat over haar aanpak geen verantwoording verschuldigd is aan het college; zij regelt en organiseert haar eigen werkzaamheden. Ze wordt door het college ook als zodanig beschouwd. De adviesraad bepaalt dan ook zelf of en zo ja hoe ze organisaties in de lokale samenleving benadert.
Zij kan bijvoorbeeld, evenals dat voorheen gebeurde, informatie delen met en advies ophalen bij bijvoorbeeld het diaconaal platform.
Een wijziging ten opzichte van de verordening die in 2018 is vastgesteld is de niet meer verplichte indeling van de leden van de adviesraad over de domeinen Wmo, Jeugdwet en Participatiewet.
Dit past bij de formeel bredere taakopvatting. De adviesraad kan de raad vrij indelen naar eigen behoefte. Zij kan ook externe deskundigheid aantrekken, mocht dat nodig zijn.
Wel moet in acht worden genomen dat in de wettelijke cliëntenparticipatie moet worden voorzien.
Aan artikel 9 is de bepaling toegevoegd dat college in kennis wordt gesteld van de agenda en de vergaderstukken van de adviesraad. Dit was de afgelopen periode geen vanzelfsprekendheid.
Ten behoeve van een vlot beleidsproces en een accuraat eindresultaat is een open informatie-uitwisseling van groot belang.
Op verzoek van de adviesraad is “onkostenvergoeding voor haar leden per bijgewoonde vergadering” gewijzigd in “onkostenvergoeding voor haar leden”. Dit betekent dat ook een vergoeding kan worden verstrekt voor werkzaamheden die buiten een vergadering om worden uitgevoerd.
In de toelichting op artikel 6 (zie hierboven) is aangegeven dat de adviesraad vrij is haar werkzaamheden naar eigen inzicht te organiseren. “De adviesraad bepaalt dan ook zelf of en zo ja hoe ze organisaties in de lokale samenleving benadert.”
De adviesraad heeft er voor gekozen om niet in het openbaar te vergaderen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-123348.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.