Kwaliteitsbeleid WMO Ondersteuning en regie bij huishouden, wijziging Beleidsregels Wmo gemeente Westland 2020

20-155 Kwaliteitsbeleid WMO Ondersteuning en regie bij huishouden

 

  • 1.

    Het H4 Normenkader Ondersteuning en regie bij huishouden vast te stellen.

  • 2.

    Het H4 Normenkader op te nemen bij de beleidsregels Wmo.

  • 3.

    In de beleidsregels Wmo op te nemen dat de kwaliteitstoets van een "schoon en leefbaar huis" plaatsvindt op basis van de kwaliteitsnormeringen uit het kwaliteitssysteem Vereniging Schoonmaak Research.

  • 4.

    Het Advies van de Adviesraad Sociaal domein Westland te beantwoorden conform brief.

  • 5.

    De brief van de zorgaanbieders te beantwoorden conform brief en deze namens de gemeente te laten ondertekenen door de gemeentesecretaris.

  • 6.

    De raad te informeren conform de brief Kwaliteitsbeleid Ondersteuning en regie bij huishouden.

  • 7.

    De portefeuillehouder het mandaat te verlenen voor enkele redactionele aanpassingen.

Toelichting:

Het college vindt het belangrijk dat inwoners die gebruik maken van de WMO-voorziening huishoudelijke hulp een schoon en leefbaar huis hebben. Met dit H4 Normenkader Ondersteuning en regie bij huishouden wordt Wmo-cliënten rechtszekerheid geboden. Met het toetsingskader “Schoon en leefbaar huis” is voor de zorgaanbieder en de cliënt vastgelegd welke kwaliteitsstandaard wordt gehanteerd. Zo zijn de afspraken voor iedereen duidelijk omschreven.

 

Besluitdatum: 28 april 2020

 

H4 kwaliteitskader “Schoon en leefbaar huis” op basis van NEN2075 van de Vereniging Schoonmaak Research

 

Doel van de normering

 

In de resultatenmatrix en Handleiding resultaatgericht indiceren H4  zijn bij het resultaatgebied ‘Regie en ondersteuning bij het huishouden’ resultaten geformuleerd als ‘de dagelijkse gebruiksruimten van uw woning zijn schoon en leefbaar’. Onder een schoon en leefbaar huis wordt verstaan: iedereen moet gebruik kunnen maken van een schone huiskamer, een schoon slaapvertrek, een schone keuken, schone gangen en een schone douche/toilet. Leefbaar staat voor opgeruimd en functioneel, bijvoorbeeld om vallen te voorkomen.

 

De zorgaanbieder moet hier invulling aan geven door middel van het zorgplan. Om de kwaliteit van de uitvoering te beoordelen, en daarmee of het resultaat wordt bereikt, is de vraag wat ‘schoon en leefbaar’ is. Hiervoor is een heldere norm nodig die onafhankelijk kan worden getoetst.

 

Welke ruimten moeten schoon en leefbaar zijn?

 

Het gaat hierbij om het stofzuigen van de woning, het soppen van badkamer, keuken, toilet, het dweilen van vloeren en het schoonhouden van de ruimten. Hieronder wordt verstaan: de woonkamer, slaapkamer, toilet, keuken, badkamer en de gangen daarnaartoe. Onder de maatwerkvoorziening horen dus niet alle andere ruimten in huis, ook niet het schoonmaken van de tuin, het balkon en de berging.

 

Meer specifiek: die ruimten die voor dagelijks gebruik noodzakelijk zijn. Het gaat hierbij om het droog, nat, schoon en stofvrij maken en houden van de woning. Naast de wekelijkse werkzaamheden zijn er ook incidentele werkzaamheden. Hierover worden met de klant werkafspraken gemaakt. Het reinigen van de ramen aan de buitenkant valt niet onder deze incidentele werkzaamheden, omdat daarvoor een algemeen gebruikelijke voorziening bestaat: de glazenwasser.

 

VSR-kwaliteitsmeetsysteem is de norm om het resultaat te beoordelen

 

Voor de beoordeling of het resultaat bereikt is wordt het VSR-kwaliteitsmeetsysteem als richtlijn genomen als ook het zorgplan zoals deze binnen de gemeente gehanteerd wordt. Het is het enige algemeen aanvaarde schoonmaak controlesysteem voor Nederland en daarmee aanvaard als nationale norm NEN 2075 1 . Zie hiervoor ook http://www.schoonmaakkwaliteit.nl/vsr-kms

 

Het VSR-kwaliteitsmeetsysteem maakt het mogelijk een aanvaardbaar niveau vast te leggen en een objectief onderscheid te maken tussen goed en slecht schoonmaakonderhoud

 

Aan de hand van het zorgplan kan beoordeeld worden hoe de afgesproken taken worden uitgevoerd en of de omstandigheden schoon en leefbaar zijn. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen 'dagelijks vuil' en 'cumulatief vuil'. Onder dagelijks vuil verstaan we vervuiling, die is ontstaan na de laatste schoonmaakbeurt, waarbij de tijd tussen 2 schoonmaakbeurten niet langer dan 1 week verondersteld wordt (norm). Cumulatief vuil is de vervuiling, die het gevolg is van meerdere malen niet goed, of in het geheel niet schoonmaken van een element. Cumulatief vuil is een ophoping van dagelijks vuil. Het is vaak moeilijk te bepalen of we met dagelijks, of met cumulatief vuil te maken hebben.

 

Het is echter toch wel mogelijk ter onderscheid enkele vuistregels te geven, die in het volgende schema zijn weergegeven:

 

Categorie

Dagelijks vuil

Cumulatief vuil

niet gehecht vuil

licht stof

grof vuil

dicht stof

Stofvlokken

gehecht vuil

vlekken/strepen

vingerafdrukken

Aanslag

klevend vuil

 

Cliënttevredenheid

 

Ook de cliënt wordt gevraagd naar de ervaringen met de hulp, de zorgaanbieder en in hoeverre de cliënt vindt dat het huis ‘schoon en leefbaar’ is.

 

Wie doet de beoordeling?

 

De toetsing zal plaatsvinden door een onafhankelijke derde partij.

  

 

Naar boven