Tijdelijke wijziging Reglement van Orde Mook en Middelaar 2020

De raad van de gemeente Mook en Middelaar,

 

Gelet op artikel 16 Gemeentewet;

Gelet op de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba;

 

Overwegende dat:

 

• het Reglement van Orde gemeenteraad en raadscommissies gemeente Mook en Middelaar 2017 ziet op fysieke vergaderingen;

• digitale vergaderingen op bepaalde punten om andere afspraken vragen met betrekking tot de vergaderorde welke zijn geformuleerd in dit besluit;

• dat bij het vervallen van de Tijdelijke wet, de normale vergaderorde wordt hervat.

 

Besluit:

 

het Reglement van Orde gemeenteraad en raadscommissies gemeente Mook en Middelaar 2017 tijdelijk als volgt te wijzigen:

 

 

 

Artikel 1  

Aan artikel 1 Begripsomschrijvingen wordt toegevoegd:

h. digitale vergadering: de digitale vergadering zoals bedoeld in de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

 

Artikel 2  

Aan artikel 7 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging worden nieuw toegevoegd de leden 7, 8 en 9, luidende:

7. In een digitale vergadering is bij de benoeming van een tussentijdse vacaturevervulling, bij de benoeming van een wethouder en de benoeming van een raadscommissielid het bepaalde in de leden 1, 2 en 6 niet van toepassing; hiervoor komt in de plaats het bepaalde in de leden 8 en 9.

8. Bij de benoeming van een tussentijdse vacaturevervulling, bij de benoeming van een wethouder en de benoeming van een raadscommissielid benoemt de agendacommissie voorafgaand aan de raadsvergadering drie leden van de raad om, voor zover van toepassing, de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw-benoemde, de processen-verbaal van de stembureaus en de eisen van de Gemeentewet te onderzoeken.

9. Eén lid brengt namens de drie leden schriftelijk verslag uit aan de raad en doet daarbij een voorstel voor een besluit. In het verslag wordt ook melding gemaakt van een minderheidsstandpunt.

 

Artikel 3  

Aan artikel 13 Ter inzage leggen stukken wordt lid 4 nieuw toegevoegd, luidende:

4. Bij een digitale vergadering, geschiedt, in afwijking van lid 1, het ter inzage leggen van de agenda en de daarbij behorende voorstellen uitsluitend langs digitale weg.

Artikel 4  

Aan artikel 14 Openbare kennisgeving lid 2 wordt sub d nieuw toegevoegd, luidende:

d. bij een digitale vergadering de wijze waarop eenieder de vergadering live op afstand kan volgen.

 

Artikel 5  

Voor de bestaande tekst van artikel 15 Presentielijst wordt de aanduiding “1” geplaatst. Toegevoegd wordt een nieuw lid 2, luidende:

2. In een digitale vergadering verifieert de voorzitter de aanwezigheid van de leden van de raad door de namen te noemen, waarop het lid antwoordt aanwezig te zijn en het videobeeld van het lid te controleren. De besluitenlijst vermeldt de deelnemende leden.

 

Artikel 6  

Aan artikel 16 Zitplaatsen wordt een nieuw lid 4 toegevoegd, luidende:

4. Bij een digitale vergadering is dit artikel niet van toepassing.

 

Artikel 7  

Aan artikel 17 Opening, quorum en tijdsduur van de vergadering wordt een nieuw lid 5 toegevoegd, luidende:

5. Bij een digitale vergadering opent de voorzitter, in afwijking van het eerste lid, de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden van de raad in een digitale omgeving deelneemt aan die vergadering.

 

Artikel 8  

Aan artikel 19 Spreekrecht burgers worden de leden 7, 8, 9 en 10 nieuw toegevoegd, luidende:

7. Bij een digitale vergadering, kunnen burgers, in afwijking van lid 1, over geagendeerde onderwerpen bij aanvang van de vergadering het woord voeren door een vooraf ingediende tekst voor te laten lezen door de griffier.

8. Bij een digitale vergadering, meldt, in afwijking van lid 3, degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, dit uiterlijk 48 uur vóór aanvang van de vergadering schriftelijk of per email aan de griffier onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. De betreffende tekst dient hierbij meegezonden te worden en mag maximaal 700 woorden bevatten. De betreffende tekst wordt voor de vergadering toegevoegd aan de raadsstukken.

9. Bij een digitale vergadering wordt, in afwijking van lid 5, indien meer dan drie sprekers zich hebben aangemeld, de sprekers gevraagd de tekst naar evenredigheid in te korten zodanig dat er spreektijd is met een maximum van 15 minuten voor alle sprekers tezamen. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd;

10. Bij een digitale vergadering voert, in afwijking van lid 6, de griffier namens de spreker het woord nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.

 

Artikel 9  

Aan artikel 20 In ontvangst nemen van petities wordt een nieuw lid 3 toegevoegd, luidende:

3. Bij een digitale vergadering, sturen burgers of groepen van burgers die een petitie willen aanbieden, in afwijking van lid 2, deze schriftelijk of per email, eventueel met een korte schriftelijke toelichting, toe aan de griffier uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering; De petitie wordt toegevoegd aan de raadsstukken.

Een petitie wordt in ontvangst genomen door de voorzitter. De voorzitter kan toestaan dat de petitie kort wordt toegelicht. Deze toelichting leest de griffier voor.

 

Artikel 10  

Aan artikel 21 Toehoorders en pers wordt een nieuw lid 3 toegevoegd, luidende:

3. Bij een digitale vergadering kunnen toehoorders en vertegenwoordigers van de pers, in afwijking van lid 1 de openbare vergaderingen volgen via een live uitzending, beeld en geluid. Op de website van de gemeente wordt bekendmaakt via welk medium of kanaal deze live-uitzending te volgen is.

 

Artikel 11  

Aan artikel 33 Algemene bepalingen over stemming wordt een nieuw lid 9 toegevoegd, luidende:

9. Bij een digitale vergadering, maakt, in afwijking van lid 6, ieder lid dat aan de vergadering deelneemt door middel van een openbare wilsuitdrukking kenbaar of hij voor of tegen het voorstel stemt.

 

Artikel 12  

Na artikel 33 wordt een nieuw artikel 33a Briefstemming ingevoegd, luidende:

Artikel 33a. Briefstemming

1. In een digitale vergadering kan de voorzitter besluiten tot briefstemming in plaats van een hoofdelijke stemming als bedoeld in artikel 33.

2. Stembriefjes worden voorafgaand aan de vergadering voor de betreffende onderwerpen ter beschikking gesteld aan de leden van de raad in een blanco envelop.

3. Na afloop van de vergadering worden de stembriefjes uiterlijk 24 uur na aanvang van de vergadering ingeleverd bij de griffie. Na ontvangst van de stembriefjes door de griffie, maakt de voorzitter, na overleg met de griffier, de uitslag van de stemming zo spoedig mogelijk openbaar door de uitslag te plaatsen op de website van de gemeente.

4. Bij een stemming als bedoeld in lid 3 vergewist de voorzitter zich van de authenticiteit van de uitgebrachte stem, met dien verstande dat bij een geheime stem deze niet herleidbaar is tot het lid dat de stem heeft uitgebracht.

5. Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:

a. een blanco ingevuld stembriefje;

b. een stembriefje waarop meer dan voor of tegen, naam en handtekening is vermeld.

c. bij een geheime stemming een stembriefje waarop meer dan voor of tegen is vermeld.

6. In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad, op voorstel van de voorzitter;

7. Onder de zorg van de griffier worden de stembriefjes onmiddellijk na vaststelling van de uitslag vernietigd.

 

Artikel 13  

Aan artikel 35 Stemming over personen wordt een nieuw lid 8 toegevoegd, luidende:

8. Bij een digitale vergadering, geldt in afwijking van het bepaalde in de leden 1 tot en 7, het bepaalde in artikel 33a.

 

Artikel 14  

Aan artikel 36 Herstemming over personen wordt een nieuw lid 4 toegevoegd, luidende:

4. Bij een digitale vergadering is het bepaalde in dit artikel niet van toepassing.

 

Artikel 15  

Aan artikel 37 Beslissing door het lot wordt een nieuw lid 4 toegevoegd, luidende:

4. Bij een digitale vergadering is het bepaalde in dit artikel niet van toepassing.

 

Artikel 16  

Aan artikel 38 Amendementen worden de leden 5 en 6 nieuw toegevoegd, luidende:

5. Bij digitaal vergaderen, kan, in afwijking van lid 1, ieder lid van de raad tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad. Amendementen worden in beginsel 48 uur vóór aanvang van de vergadering schriftelijk of per email aangeleverd bij de griffier, zodat ze kunnen worden toegevoegd aan de raadsstukken bij het betreffende agendapunt. Door het amendement voor te lezen tijdens de vergadering, wordt het ingediend. De ondertekening van ingediende amendementen geschiedt na de vergadering door middel van een digitale handtekening van de fractievoorzitter(s).

6. Bij digitaal vergaderen wordt elk subamendement en elk voorstel, in afwijking van lid 3, tijdens de vergadering, per email ingediend bij de griffier. Deze plaatst terstond langs digitale weg het subamendement of voorstel bij de raadsstukken van het betreffende agendapunt.

 

Artikel 17  

Aan artikel 39 Moties wordt een nieuw lid 6 toegevoegd, luidende:

6. Bij digitaal vergaderen, wordt, in afwijking van lid 2, een motie in beginsel 48 uur vóór aanvang van de vergadering schriftelijk of per email aangeleverd bij de griffier, zodat de motie kan worden toegevoegd aan de raadsstukken bij het betreffende agendapunt. Door de motie voor te lezen tijdens de vergadering, wordt deze ingediend. De ondertekening van de ingediende motie geschiedt na de vergadering door middel van een digitale handtekening van de fractievoorzitter(s).

 

Artikel 18  

Aan artikel 59 Vergaderingen raadscommissies worden de leden 7 en 8 nieuw toegevoegd, luidende:

7. Bij een digitale vergadering, geschiedt, in afwijking van lid 4, het ter inzage leggen van de agenda en de daarbij behorende stukken uitsluitend langs digitale weg.

8. Bij een digitale vergadering wordt de wijze waarop eenieder de vergadering live op afstand kan volgen in aanvulling op lid 6 vermeld.

 

 

Artikel 19  

Aan artikel 60 Quorum en stemming wordt een nieuw lid 5 toegevoegd, luidende:

5. Bij digitale vergaderingen geldt in afwijking van lid 1 dat de vergadering niet wordt gehouden indien bij aanvang van de vergadering op het vastgestelde uur, niet meer dan de helft van het aantal toegestane leden in een digitale omgeving deelneemt aan die vergadering.

 

Artikel 20  

1. In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter;

2. Dit besluit treedt onmiddellijk na bekendmaking in werking en werkt terug tot 9 april 2020.

3. Dit besluit vervalt van rechtswege indien de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba vervalt;

4. Dit besluit kan worden aangehaald als: “Tijdelijke wijziging Reglement van Orde Mook en Middelaar 2020”;

 

 

 

 

 

 

Aldus besloten in zijn openbare vergadering d.d. 12 mei 2020

De raad voornoemd,

De griffier,

mr. M. van Arensbergen

De voorzitter,

mr. drs. W. Gradisen

Toelichting:

1. algemeen

2. toelichting per artikel

3. spelregels voor vergaderorde

 

1. Algemeen

De Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba https://www.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-113.html maakt het mogelijk dat de gemeenteraad via een digitale vergadering rechtsgeldige besluiten kan nemen. Deze wet geeft eisen waaraan een digitale vergadering moet voldoen en geldt in beginsel tot 1 september 2020.

 

De agendacommissie heeft in de vergadering van 8 april 2020 de verschillende fysieke en digitale mogelijkheden om te vergaderen afgewogen en is tot de slotsom gekomen dat digitaal vergaderen de voorkeur heeft boven fysiek vergaderen. De gezondheid en de veiligheid van de deelnemers aan de vergadering en van het aanwezige publiek staan daarbij voorop. Digitaal vergaderen doet ook het meest recht aan het democratisch handelen van raads- en commissieleden. Allen kunnen deelnemen aan een vergadering en stemrecht uitoefenen.

 

De Tijdelijke wet regelt dat onder openbaar in artikel 23 Gemeente tevens wordt verstaan een vergadering in een digitale omgeving die door de bevolking op afstand middels een live-verbinding kan worden gevolgd. Hierbij stelt de wetgever de volgende voorwaarden:

• ieder lid afzonderlijk heeft digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming;

• leden zijn zichtbaar en hoorbaar herkenbaar op een zodanige wijze dat hun identiteit kan worden vastgesteld;

• de voorzitter is in staat de orden te handhaven.

 

Een besloten digitale vergadering is niet mogelijk.

 

Digitaal vergaderen vraagt op bepaalde punten om andere afspraken ten aanzien van de orde van de vergaderingen. Dit kunnen wettelijke eisen zijn, maar ook organisatorische afspraken. Na het vervallen van de Tijdelijke wet, vervallen ook weer direct de gewijzigde afspraken en wordt de normale vergaderorde hervat.

 

De wettelijke eisen zijn groen gemarkeerd. De organisatorische afspraken zijn geel gemarkeerd.

De opzet van deze wijziging van het reglement van orde is dat aan de betreffende artikelen leden worden toegevoegd, waarin de nieuwe afspraken worden opgenomen die gelden bij digitale vergaderingen. Hieronder zijn de gewijzigde artikelen opgenomen. In cursief is een nadere toelichting opgenomen.

 

2. Toelichting per artikel

 

Artikel 1

Aan artikel 1 wordt “h” toegevoegd.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. voorzitter: de voorzitter van de raad of diens plaatsvervanger;

b. amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;

c. subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft;

d. motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;

e. voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;

f. initiatiefvoorstel: een voorstel van één of meerdere raadsleden voor een verordening of een ander voorstel;

g. interpellatie: een verzoek om inlichtingen in de vergadering, gericht tot een of meer leden van het college van burgemeester en wethouders.

h. digitale vergadering: de digitale vergadering zoals bedoeld in de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

 

Artikel 2

Aan artikel 7 worden de leden 7, 8 en 9 toegevoegd.

Artikel 7. Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging

1. Bij elke benoeming van nieuwe leden van de raad stelt de raad een commissie in bestaande uit drie leden van de raad. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw-benoemde leden en de processen-verbaal van de stembureaus;

2. De commissie brengt na haar onderzoek van de geloofsbrieven, schriftelijk verslag uit aan de raad en doet daarbij een voorstel voor een besluit. In het verslag wordt ook melding gemaakt van een minderheidsstandpunt;

3. Het onderzoek van het proces-verbaal van het centraal stembureau gebeurt in de laatste samenkomst van de raad in oude samenstelling na de verkiezingen;

4. Na een raadsverkiezing roept de voorzitter de toegelaten leden van de raad op om in de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling, bedoeld in artikel 18 van de Gemeentewet, de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen;

5. In geval van een tussentijdse vacaturevervulling roept de voorzitter een nieuw-benoemd lid van de raad op voor de vergadering van de raad waarin over diens toelating wordt beslist om de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen;

6. Bij de benoeming van een wethouder wordt overeenkomstig het eerste lid een commissie ingesteld welke onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. Op de werkwijze van deze commissie is het tweede lid van overeenkomstige toepassing.

7. In een digitale vergadering is bij de benoeming van een tussentijdse vacaturevervulling, bij de benoeming van een wethouder en de benoeming van een raadscommissielid het bepaalde in de leden 1, 2 en 6 niet van toepassing; hiervoor komt in de plaats het bepaalde in de leden 8 en 9.

8. Bij de benoeming van een tussentijdse vacaturevervulling, bij de benoeming van een wethouder en de benoeming van een raadscommissielid benoemt de agendacommissie voorafgaand aan de raadsvergadering drie leden van de raad om, voor zover van toepassing, de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw-benoemde, de processen-verbaal van de stembureaus en de eisen van de Gemeentewet te onderzoeken.

9. Eén lid brengt namens de drie leden schriftelijk verslag uit aan de raad en doet daarbij een voorstel voor een besluit. In het verslag wordt ook melding gemaakt van een minderheidsstandpunt.

 

In plaats van een commissiegeloofsbrieven tijdens de vergadering te benoemen wordt in de leden 7-9 in een digitale vergadering afgesproken om drie raadsleden te benoemen door de agendacommissie. Deze raadsleden onderzoeken de geloofsbrieven. Dit kan door een afschrift van de geloofsbrieven bij de drie raadsleden thuis te laten bezorgen, of dat de drie raadsleden de stukken komen inzien bij de griffier. Vervolgens brengt één raadslid namens de drie raadsleden verslag uit tijdens de raadsvergadering.

 

Artikel 3

Aan artikel 13 wordt lid 4 toegevoegd.

Artikel 13. Ter inzage leggen stukken

1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor eenieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd en op de website geplaatst indien deze digitaal beschikbaar zijn. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving;

2. Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

3. Indien omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden van de raad inzage.

4. Bij een digitale vergadering, geschiedt, in afwijking van lid 1, het ter inzage leggen van de agenda en de daarbij behorende voorstellen uitsluitend langs digitale weg.

 

 

Artikel 4

Aan artikel 14 lid 2 wordt “d “ toegevoegd.

Artikel 14. Openbare kennisgeving

1. De vergadering wordt door aankondiging in de gemeentelijke informatierubriek Ter Sprake of op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de website van de gemeente ter openbare kennis gebracht;

2. De openbare kennisgeving vermeldt:

a. de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering alsmede de agenda;

b. de wijze waarop en de plaats waar een ieder de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

c. de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 19;

d. bij een digitale vergadering de wijze waarop eenieder de vergadering live op afstand kan volgen.

3. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden indien digitaal beschikbaar op de website van de gemeente geplaatst.

 

Artikel 5

Voor de bestaande tekst van artikel 15 wordt de aanduiding “1” geplaatst. Toegevoegd wordt een nieuw lid 2.

Artikel 15. Presentielijst

1. Tijdens de vergadering in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst onder verantwoordelijkheid van de griffier.

2. In een digitale vergadering verifieert de voorzitter de aanwezigheid van de leden van de raad door de namen te noemen, waarop het lid antwoordt aanwezig te zijn en het videobeeld van het lid te controleren. De besluitenlijst vermeldt de deelnemende leden.

 

Artikel 6

Aan artikel 16 wordt lid 4 toegevoegd.

Artikel 16. Zitplaatsen

1. De voorzitter, de leden van de raad en de griffier hebben een vaste zitplaats, door de voorzitter, na overleg met de voorzitters van de in de gemeenteraad vertegenwoordigde politieke groeperingen, bij aanvang van iedere nieuwe zittingsperiode van de raad aangewezen;

2. Indien daartoe aanleiding bestaat, kan de voorzitter de indeling herzien na overleg met de in het eerste lid bedoelde fractievoorzitters;

3. De voorzitter draagt zorg voor een zitplaats voor de wethouders, secretaris en overige personen die voor de vergadering zijn uitgenodigd.

4. Bij een digitale vergadering is dit artikel niet van toepassing.

 

Artikel 7

Aan artikel 17 wordt lid 5 toegevoegd.

Artikel 17. Opening, quorum en tijdsduur van de vergadering

1. De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien het daarvoor door de wet vereiste aantal van meer dan de helft van het aantal leden van de raad blijkens de presentielijst aanwezig is;

2. Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, met inachtneming van artikel 20 van de Gemeentewet;

3. Uiterlijk 4 uren na de aanvang van de vergadering sluit de voorzitter de vergadering, tenzij de raad besluit langer te vergaderen. De voorzitter kondigt dit minimaal een half uur voor het einde van de vergadering aan;

4. Indien de vergadering op basis van het voorgaande lid wordt gesloten en de onderwerpen waarvoor deze vergadering was belegd nog niet geheel zijn behandeld, wordt de behandeling tijdens de eerstvolgende reguliere raadsvergadering voortgezet, tenzij de raad anders bepaalt.

5. Bij een digitale vergadering opent de voorzitter, in afwijking van het eerste lid, de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden van de raad in een digitale omgeving deelneemt aan die vergadering.

 

 

 

Artikel 8

Aan artikel 19 worden de leden 7 tot en met 10 toegevoegd.

Artikel 19. Spreekrecht burgers

1. Over geagendeerde onderwerpen kunnen aanwezige burgers bij de aanvang van de vergadering het woord voeren;

2. Het woord kan niet gevoerd worden:

a. over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

b. over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

c. indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

3. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk op de dag van de vergadering vóór 16.00 uur aan de griffier onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover men het woord wil voeren;

4. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken indien dit in het belang is van de orde van de vergadering;

5. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord met een maximum van 15 minuten voor alle sprekers tezamen. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan drie sprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd;

6. De spreker voert het woord nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de leden van de raad toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen inspreker en deelnemers van de vergadering;

7. Bij een digitale vergadering, kunnen burgers, in afwijking van lid 1, over geagendeerde onderwerpen bij aanvang van de vergadering het woord voeren door een vooraf ingediende tekst voor te laten lezen door de griffier.

8. Bij een digitale vergadering, meldt, in afwijking van lid 3, degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, dit uiterlijk 48 uur vóór aanvang van de vergadering schriftelijk of per email aan de griffier onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. De betreffende tekst dient hierbij meegezonden te worden en mag maximaal 700 woorden bevatten. De betreffende tekst wordt voor de vergadering toegevoegd aan de raadsstukken.

9. Bij een digitale vergadering wordt, in afwijking van lid 5, indien meer dan drie sprekers zich hebben aangemeld, de sprekers gevraagd de tekst naar evenredigheid in te korten zodanig dat er spreektijd is met een maximum van 15 minuten voor alle sprekers tezamen. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd;

10. Bij een digitale vergadering voert, in afwijking van lid 6, de griffier namens de spreker het woord nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.

 

Artikel 9

Aan artikel 20 wordt lid 3 toegevoegd.

Artikel 20. In ontvangst nemen van petities

1. De raad kan in een raadsvergadering petities van burgers in ontvangst nemen die aan de raad zijn gericht. Daartoe wordt bij de vaststelling van de agenda een agendapunt aan het begin van de vergadering ingelast;

2. Burgers of groepen van burgers die een petitie willen aanbieden, doen hiervan uiterlijk 24 uren voor aanvang van de raadsvergadering mededeling aan de griffier;

Een petitie wordt in ontvangst genomen door de voorzitter. De voorzitter kan toestaan dat de petitie kort wordt toegelicht.

3. Bij een digitale vergadering, sturen burgers of groepen van burgers die een petitie willen aanbieden, in afwijking van lid 2, deze schriftelijk of per email, eventueel met een korte schriftelijke toelichting, toe aan de griffier uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering; De petitie wordt toegevoegd aan de raadsstukken.

Een petitie wordt in ontvangst genomen door de voorzitter. De voorzitter kan toestaan dat de petitie kort wordt toegelicht. Deze toelichting leest de griffier voor.

 

Artikel 10

Aan artikel 21 wordt lid 3 toegevoegd.

Artikel 21. Toehoorders en pers

1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen;

2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden

3. Bij een digitale vergadering kunnen toehoorders en vertegenwoordigers van de pers, in afwijking van lid 1 de openbare vergaderingen volgen via een live uitzending, beeld en geluid. Op de website van de gemeente wordt bekendmaakt via welk medium of kanaal deze live-uitzending te volgen is.

 

 

Artikel 11

Aan artikel 33 wordt lid 9 toegevoegd.

Artikel 33. Algemene bepalingen over stemming

1. De voorzitter vraagt of stemming wordt verlangd. Indien geen stemming wordt gevraagd en ook de voorzitter dit niet verlangt, stelt de voorzitter vast dat het voorstel zonder hoofdelijke stemming is aangenomen;

2. In de vergadering aanwezige leden kunnen aantekening in de besluitenlijst vragen dat zij geacht willen worden te hebben tegengestemd of zich van stemming te hebben onthouden;

3. Indien door een of meer leden stemming wordt gevraagd, doet de voorzitter daarvan mededeling;

4. De voorzitter (of de griffier) roept de leden van de raad bij naam op hun stem uit te brengen. De stemming begint bij het lid dat daarvoor overeenkomstig artikel 18 is aangewezen. Vervolgens geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst;

5. Bij hoofdelijke stemming is ieder ter vergadering aanwezig lid dat zich niet van deelneming aan de stemming mag onthouden verplicht zijn stem uit te brengen;

6. De leden brengen hun stem uit door het woord ‘voor’ of ‘tegen’ uit te spreken, zonder enige toevoeging;

7. Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft;

8. De voorzitter deelt de uitslag na afloop van de stemming mede, met vermelding van het aantal voor en tegen uitgebrachte stemmen. Hij doet daarbij tevens mededeling van het genomen besluit. Bemerkt een lid zijn vergissing pas nadat het volgende lid gestemd heeft, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.

9. Bij een digitale vergadering, maakt, in afwijking van lid 6, ieder lid dat aan de vergadering deelneemt door middel van een openbare wilsuitdrukking kenbaar of hij voor of tegen het voorstel stemt.

 

De bestaande afspraak (art 32 Gemeentewet) dat, indien over een voorstel geen stemming wordt gevraagd, het is aangenomen, geldt ook voor een digitale vergadering.

 

Bij hoofdelijke stemming in een digitale vergadering dient met een openbare wilsuitdrukking kenbaar gemaakt te worden of een lid voor of tegen stemt.

 

De microfoon van alle raadsleden wordt ingeschakeld.

De voorzitter roept de namen af en het raadslid maakt zijn/haar stem kenbaar met ‘voor’ of ‘tegen’, zodra hij/zij in beeld is. De griffier houdt de lijst bij.

De voorzitter (of griffier) roept de leden van de raad op per fractie op alfabetische volgorde bij hun naam. De voorzitter (of griffier) gaat pas over tot het uitspreken van een volgende naam indien er geen misverstand kan ontstaan over de wilsuitdrukking van het raadslid.

 

Indien de voorzitter (of griffier) de wilsuitdrukking van een raadslid door technische redenen niet heeft kunnen vaststellen, heeft dit raadslid niet deelgenomen aan de stemming. Het stemgedrag moet ook voor de andere leden en voor het publiek direct kenbaar zijn. Met andere woorden, als tijdens de hoofdelijke stemming zich problemen voordoen met de digitale verbinding, kan de voorzitter niet meer besluiten tot een briefstemming.

 

Artikel 12

Artikel 12 voegt artikel 33a toe.

Artikel 33a. Briefstemming

1. In een digitale vergadering kan de voorzitter besluiten tot briefstemming in plaats van een hoofdelijke stemming als bedoeld in artikel 33.

2. Stembriefjes worden voorafgaand aan de vergadering voor de betreffende onderwerpen ter beschikking gesteld aan de leden van de raad in een blanco envelop.

3. Na afloop van de vergadering worden de stembriefjes uiterlijk 24 uur na aanvang van de vergadering ingeleverd bij de griffie. Na ontvangst van de stembriefjes door de griffie, maakt de voorzitter, na overleg met de griffier, de uitslag van de stemming zo spoedig mogelijk openbaar door de uitslag te plaatsen op de website van de gemeente.

4. Bij een stemming als bedoeld in lid 3 vergewist de voorzitter zich van de authenticiteit van de uitgebrachte stem, met dien verstande dat bij een geheime stem deze niet herleidbaar is tot het lid dat de stem heeft uitgebracht.

5. Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:

a. een blanco ingevuld stembriefje;

b. een stembriefje waarop meer dan voor of tegen, naam en handtekening is vermeld.

c. bij een geheime stemming een stembriefje waarop meer dan voor of tegen is vermeld.

6. In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad, op voorstel van de voorzitter;

7. Onder de zorg van de griffier worden de stembriefjes onmiddellijk na vaststelling van de uitslag vernietigd.

 

 

Als de voorzitter het nodig oordeelt kan hij bepalen dat over een voorstel dat op zichzelf onder de werking van artikel 32 Gemeentewet valt (hoofdelijke stemming) toch schriftelijk wordt gestemd.

Hij kan hiertoe overgaan als hij er zeker van wil zijn dat het raadsbesluit zonder technische kleerscheuren tot stand komt. Niemand kan garanderen dat de digitale techniek en daarmee de virale verbindingslijnen tussen alle deelnemers aan de raadsvergadering de gehele vergadering intact blijft.

Als bij een of meer deelnemers de verbinding uitvalt op het moment dat hij zijn stem uitbrengt, hebben we een fors probleem! Als tijdens de hoofdelijke stemming zich problemen voordoen met de digitale verbinding, kan de voorzitter niet meer besluiten tot een briefstemming. Het besluit om een briefstemming te houden kan uitsluitend worden genomen, voordat met de stemming een aanvang is gemaakt.

 

Het invullen van de stembriefjes kan niet langs digitale weg. De wetgever hecht aan papieren stembriefjes die de raadsleden invullen en daarna inleveren.

Hierbij is authenticiteit een belangrijke voorwaarde.

Bij de raadsleden worden voor de vergadering gewaarmerkte stembriefjes bezorgd.

o Op het stembriefje is de naam van het raadslid vermeld en het raadslid ondertekent het stembriefje.

o Het raadslid geeft aan voor of tegen het voorstel te zijn..

o Voor geheime stemming over personen wordt de naam van het raadslid en de ondertekening niet vermeld op het stembriefje.

 

Dat inleveren vindt niet tijdens de vergadering plaats, maar nadat deze is afgesloten. De voorzitter bepaalt het tijdstip waarop een stembriefje uiterlijk moet zijn ingeleverd. Dat is 24 uur na aanvang van de raadsvergadering. Ontvangst na dat tijdstip betekent: geen stem uitgebracht. Zie dat tijdstip dus als een “fataal moment”, te vergelijken met de “fatale termijn” die in het bestuursrecht zo bekend is. Maar in het gemeenterecht niet of nauwelijks. De voorzitter en griffier beoordelen de stembriefjes.

Na dit tijdstip maakt de voorzitter zo spoedig de uitslag van de stemming bekend. En is pas op dat moment duidelijk waartoe de raad heeft besloten.

 

Afgesproken wordt dat de bode na afloop van de vergadering de stembriefjes ophaalt.

 

De bode

• noteert daarbij op het tijdstip van ontvangst op de envelop,

• plaatst zijn handtekening voor ontvangst op de envelop

• en laat de presentielijst tekenen

 

Artikel 13

Aan artikel 35 wordt lid 8 toegevoegd.

Artikel 35. Stemming over personen

1. Wanneer een stemming over personen voor het doen van een voordracht of het opstellen van een voordracht of aanbeveling moet plaatshebben, benoemt de voorzitter drie leden tot stembureau;

2. Ieder ter vergadering aanwezig lid dat zich niet op grond van de Gemeentewet van stemming moet onthouden is verplicht een stembriefje in te leveren. De stembriefjes dienen identiek te zijn;

3. Er hebben zoveel stemmingen plaats als er personen zijn te benoemen, voor te dragen of aan te bevelen. De raad kan op voorstel van de voorzitter beslissen dat bepaalde stemmingen worden samengevat op één briefje;

4. Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden;

5. Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:

a. een blanco ingevuld stembriefje;

b. een ondertekend stembriefje;

c. een stembriefje waarop meer dan één naam is vermeld, tenzij de stemming verschillende vacatures betreft;

d. een stembriefje waarbij, indien het een benoeming op voordracht betreft, op een persoon wordt gestemd die niet is voorgedragen;

e. een stembriefje waarbij op een andere persoon wordt gestemd dan die waartoe de stemming is beperkt;

6. In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad, op voorstel van de voorzitter;

7. Onder de zorg van de griffier worden de stembriefjes onmiddellijk na vaststelling van de uitslag vernietigd.

8. Bij een digitale vergadering, geldt in afwijking van het bepaalde in de leden 1 tot en 7, het bepaalde in artikel 33a.

 

Stemming over personen is op grond van artikel 31 Gemeentewet geheim. Via briefstemming kan dit geborgd worden. Voor geheime stemming over personen wordt de naam van het raadslid en de ondertekening niet vermeld op het stembriefje. Zie de toelichting bij artikel 33a.

 

Artikel 14

Aan artikel 36 wordt lid 4 toegevoegd.

Artikel 36. Herstemming over personen

1. Wanneer bij de eerste stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, wordt tot een tweede stemming overgegaan;

2. Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen heeft een derde stemming plaats tussen twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben;

3. Indien bij tussenstemming of bij de derde stemming de stemmen staken, beslist terstond het lot.

4. Bij een digitale vergadering is het bepaalde in dit artikel niet van toepassing.

 

Deze procedure is niet aan de orde in een digitale vergadering, aangezien bij briefstemmen voor of tegen het voorstel wordt gestemd. Indien het voorstel niet is aangenomen dient een nieuw voorstel worden voorgelegd.

 

Artikel 15

Aan artikel 37 wordt lid 4 toegevoegd.

Artikel 37. Beslissing door het lot

1. Wanneer het lot moet beslissen, worden de namen van hen tussen wie de beslissing moet plaatshebben, door de voorzitter op afzonderlijke, geheel gelijke, briefjes geschreven;

2. Deze briefjes worden, nadat zij door het stembureau zijn gecontroleerd, op gelijke wijze gevouwen, in een stembokaal gedeponeerd en omgeschud;

3. Vervolgens neemt de voorzitter een van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op dit briefje voorkomt, is gekozen.

4. Bij een digitale vergadering is het bepaalde in dit artikel niet van toepassing.

 

Deze procedure is niet aan de orde in een digitale vergadering, aangezien bij briefstemmen voor of tegen het voorstel wordt gestemd. Indien het voorstel niet is aangenomen dient een nieuw voorstel worden voorgelegd.

 

Artikel 16

Aan artikel 38 worden de leden 5 en 6 toegevoegd.

Artikel 38. Amendementen

1. Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn;

2. Ieder lid dat in de vergadering aanwezig is, is bevoegd op het amendement dat door een lid is ingediend, een wijziging voor te stellen (subamendement);

3. Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend, tenzij de voorzitter - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde - oordeelt dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan;

4. Intrekking door de indiener(s) van het (sub)amendement is mogelijk totdat de besluitvorming door de raad heeft plaatsgevonden.

5. Bij digitaal vergaderen, kan, in afwijking van lid 1, ieder lid van de raad tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad. Amendementen worden in beginsel 48 uur vóór aanvang van de vergadering schriftelijk of per email aangeleverd bij de griffier, zodat ze kunnen worden toegevoegd aan de raadsstukken bij het betreffende agendapunt. Door het amendement voor te lezen tijdens de vergadering, wordt het ingediend. De ondertekening van ingediende amendementen geschiedt na de vergadering door middel van een digitale handtekening van de fractievoorzitter(s).

6. Bij digitaal vergaderen wordt elk subamendement en elk voorstel, in afwijking van lid 3, tijdens de vergadering, per email ingediend bij de griffier. Deze plaatst terstond langs digitale weg het subamendement of voorstel bij de raadsstukken van het betreffende agendapunt.

 

Amendementen indienen kan normaalgesproken mondeling. In een digitale vergadering is dat lastiger, vandaar de afspraak om de tekst van het amendement zoveel als mogelijk 48 uur voor de vergadering aan te leveren, zodat dit bij de raadsstukken kan worden geplaatst. Subamendementen tijdens de vergadering worden gemaild aan de griffier, zodat deze ook bij de raadsstukken kunnen worden geplaatst en voor alle deelnemers in beeld gebracht. Hiervoor kan een schorsing worden ingelast. Voor aanvang van de stemming leest de voorzitter het dictum hardop voor. Dit moet zichtbaar en hoorbaar zijn.

 

Artikel 17

Aan artikel 39 wordt lid 6 toegevoegd.

Artikel 39. Moties

1. Ieder lid van de raad kan ter vergadering een motie indienen;

2. Een motie moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend;

3. De behandeling van een motie over een aanhangig onderwerp of voorstel vindt tegelijk met de beraadslaging over dat onderwerp of voorstel plaats;

4. De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende onderwerpen zijn behandeld;

5. Intrekken door de indiener(s) van de motie is mogelijk totdat de besluitvorming door de raad heeft plaatsgevonden.

6. Bij digitaal vergaderen, wordt, in afwijking van lid 2, een motie in beginsel 48 uur vóór aanvang van de vergadering schriftelijk of per email aangeleverd bij de griffier, zodat de motie kan worden toegevoegd aan de raadsstukken bij het betreffende agendapunt. Door de motie voor te lezen tijdens de vergadering, wordt deze ingediend. De ondertekening van de ingediende motie geschiedt na de vergadering door middel van een digitale handtekening van de fractievoorzitter(s).

 

Artikel 18

Aan artikel 59 worden de leden 7 en 8 toegevoegd.

Artikel 59. Vergaderingen raadscommissies

1. De raadscommissies vergaderen zo dikwijls als de voorzitter dit noodzakelijk acht of tenminste 3 leden bij de voorzitter hun verlangen daartoe uitspreken. Laatstbedoelde vergadering wordt gehouden binnen 2 weken nadat hieromtrent is verzocht;

2. De raadscommissie wordt bij de uitoefening van haar taak bijgestaan door de griffier, dan wel door deze aan te wijzen ter griffie werkzame ambtenaar;

3. De voorzitter zorgt dat elk lid - spoedeisende gevallen uitgezonderd - tenminste 4 werkdagen vóór het houden van de vergadering wordt opgeroepen. Gelijktijdig met de oproep worden de agenda en de bijbehorende stukken aan de leden verzonden;

4. Tegelijkertijd met de oproeping worden de agenda en de bijbehorende stukken op de website van de gemeente geplaatst en zo spoedig mogelijk daarna ter gemeentesecretarie ter inzage gelegd;

5. De onderwerpen voor de agenda worden bepaald in overleg met de agendacommissie;

6. De data, tijdstippen en plaatsen van de te houden reguliere vergaderingen worden 1 week van tevoren in een plaatselijk verschijnend blad gepubliceerd.

7. Bij een digitale vergadering, geschiedt, in afwijking van lid 4, het ter inzage leggen van de agenda en de daarbij behorende stukken uitsluitend langs digitale weg.

8. Bij een digitale vergadering wordt de wijze waarop eenieder de vergadering live op afstand kan volgen in aanvulling op lid 6 vermeld.

 

Artikel 19

Aan artikel 60 wordt lid 5 toegevoegd.

Artikel 60. Quorum en stemming

1. De vergaderingen van de raadscommissies worden niet gehouden indien blijkens de presentielijst niet meer dan de helft van de toegestane leden bij aanvang aanwezig is;

2. Wanneer op grond van het bepaalde in het eerste lid, een vergadering geen doorgang kan vinden, belegt de voorzitter met een tussentijd van tenminste 24 uren, een nieuwe vergadering, waarin men ongeacht het aantal aanwezige leden, kan beraadslagen en besluiten, doch uitsluitend over de op de agenda vermelde zaken;

3. Raadsvoorstellen worden alleen als hamerstuk voor de raad geagendeerd als alle aanwezige commissieleden zich hierin kunnen vinden.

4. De raadscommissies stellen de adviezenlijst van de daaraan voorafgaande vergadering vast.

5. Bij digitale vergaderingen geldt in afwijking van lid 1 dat de vergadering niet wordt gehouden indien bij aanvang van de vergadering op het vastgestelde uur, niet meer dan de helft van het aantal toegestane leden in een digitale omgeving deelneemt aan die vergadering.

 

 

3. Spelregels voor digitale vergaderingen:

Digitale vergaderingen vragen om nadere afspraken.

• Vergaderen mbv Jitsi

• Voorzitter en griffier zitten in raadzaal

• Eventueel WhatsApp-groep voor interruptie

• Eventueel afspraken maken ivm beperken aantal interrupties

• Streven naar korte vergadering en pauze inlassen, bijvoorbeeld:

o aanvang 19.30

o pauze 20.45 – 21.15

o einde uiterlijk 22.15

• Fractie overleg tijdens schorsing: telefonisch, WhatsApp,

• Eventueel headsets gebruiken

• Voorafgaand aan de vergadering inventariseert de griffier bij de fractievoorzitters, wie in 1e termijn het woord voert bij een agendapunt.

• Deelnemers die niet het woord hebben, zetten de microfoon uit.

• De voorzitter kan de microfoon van deelnemers uitschakelen.

• Hoe gaan we om met een verbroken verbinding? Het raadslid geeft via WhatsApp aan de griffier aan dat hij/zij offline is. Er kan in zo’n geval overwogen worden de vergadering kort te schorsen en betrokkene de kans te geven de verbinding te herstellen. Indien het technisch mankement wordt veroorzaakt door een fout in het door de raad gebruikte systeem, kan de vergadering geen doorgang meer vinden tot de fout is hersteld. 

Naar boven