Gemeenteblad van Heemstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2020, 115867 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2020, 115867 | Overige overheidsinformatie |
Nota Duurzaam Heemstede 2020-2024
In de afgelopen jaren hebben op landelijk niveau vele ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van duurzaamheid. Zo zijn onder andere het Klimaatakkoord, het Deltaplan Ruimtelijk Adaptatie en het Nationaal Grondstoffenakkoord opgesteld met daarin bindende afspraken waaraan ook Heemstede moet voldoen. Daarom is er behoefte aan een nieuw integraal gemeentelijke duurzaamheidsbeleid dat de nota Duurzaamheid 2016 – 2020 van de gemeente Heemstede opvolgt. Het beleid in deze nota Duurzaam Heemstede 2020-2024 legt de verbinding tussen de landelijk (en regionaal) gemaakte afspraken, het vigerende beleid en de inspanningen en acties die daaruit volgen.
1.2 Resultaten nota Duurzaamheid 2016-2020
De nota Duurzaamheid 2016-2020 is tot het einde van 2019 uitgevoerd. Dit heeft concrete resultaten opgeleverd: het gemeentelijk wagenpark verduurzaamt, woningcorporaties werken aan energiebesparing, het wandelbos wordt in samenwerking met inwoners ecologisch beheerd, de gemeente voert acties uit het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen uit, stelt een Regionale Energiestrategie op en het platform WijmakenHeemstede.nl is een feit. Dit zijn enkele voorbeelden van resultaten uit het beleid van 2019. Daarnaast is een belangrijk resultaat dat duurzaamheid integraal onderdeel is geworden van het beleid en de uitvoering daarvan binnen de gemeente Heemstede. Er is een beknopte terugblik op de resultaten van het uitvoeringsprogramma 2019 inclusief de financiële verantwoording opgesteld.
Voor het nieuwe beleid Duurzaam Heemstede 2020-2024 gelden de volgende uitgangspunten:
Het sluit aan bij internationale, landelijke en regionaal onderschreven doelstellingen. Deze komen voort uit onder andere de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, het internationale Klimaatakkoord van Parijs, het nationale Klimaatakkoord, het Nationaal Grondstoffenakkoord en dergelijke.
Het benutten van de koppelkansen tussen de diverse beleidsvelden zoals ecologie, energietransitie, circulair bouwen enzovoort. Dit is essentieel om de duurzaamheidsdoelen op een effectieve en efficiënte manier te bereiken. Daarom zijn deze opgenomen in het uitvoeringsprogramma voor Heemstede om het synergie-effect te realiseren.
Duurzaamheid is een breed begrip. Voor het beleid ‘Duurzaam Heemstede 2020-2024’ definiëren we duurzaamheid aan de hand van vijf hoofdthema’s die alle beleidsvelden van een integraal beleid dekken:
Deze thema’s sluiten goed aan bij de door Heemstede reeds onderschreven (klimaat)doelen. Ze staan niet los van elkaar maar hebben raakvlakken en hangen nauw met elkaar samen. Er is voor deze vijf hoofdthema’s gekozen omdat het alle relevante beleidsvelden op het gebied van duurzaamheid voor Heemstede dekt. Omdat de thema’s niet los van elkaar gezien kunnen worden starten we met een hoofdstuk over hoe de nota Duurzaam Heemstede als verbindend beleid dient voor de onderliggende beleidsthema’s.
Binnen de gemeentelijke organisatie is een integrale projectgroep duurzaamheid opgezet vanuit alle relevante beleidsthema’s om te komen tot integraal beleid dat verbinding legt tussen diverse beleidsvelden. Binnen de projectgroep zijn de relevante (inter)nationale, regionale en lokale beleidskaders en huidige en te verwachten relevante ontwikkelingen in beeld gebracht. De basis voor het beleid Duurzaam Heemstede 2020 – 2024 zijn immers de doelstellingen die Heemstede al heeft onderschreven.
Per thema is in beeld gebracht wat de stand van zaken in de gemeente Heemstede is en voor welke opgaven Heemstede de komende jaren staat. De kaders en prioriteiten voor de komende jaren zijn in deze nota per thema opgenomen. Het nog steviger internaliseren van duurzaamheid in het beleid en aansluiten bij de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties is daarbij de komende jaren van belang.
Over de werkzaamheden van de projectgroep is op 27 november 2019 de commissie Middelen tussentijds geïnformeerd (719320). In februari 2020 heeft de commissie Middelen haar zienswijze gegeven op de concept Nota Duurzaam Heemstede 2020 – 2024 (720009). En is de concept Nota voorgelegd aan de externe adviesgroep duurzaamheid voor advies.
Bij de nota is een tweejarig uitvoeringsprogramma opgesteld voor de jaren 2020 en 2021. Het uitvoeringsprogramma bevat een doorkijk naar de jaren 2022 en 2023. Tevens is in het uitvoeringsprogramma in de omschrijving beleid of actie waar mogelijk de prioriteit beschreven (zie ook § 1.6 Prioritering). De ambities en beleidskaders per thema geven een doorkijk naar de lange termijn 2030 en 2050.
De commissie Middelen heeft de ruimte gegeven om te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en heeft benadrukt de koppelkansen optimaal te benutten. Dit is zoveel mogelijk in het schematisch uitvoeringsprogramma opgenomen. De ambities zijn volgens de commissie helder en om de doelstellingen te halen is uitvoering van meer belang dan planvorming waarbij telkens de budgetten inzichtelijk gemaakt moeten worden.
De nota inclusief het uitvoeringsprogramma is langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) gehouden.
De volgende factoren spelen een rol bij de prioritering van de acties in het uitvoeringsprogramma.
(1) Landelijke afspraken leiden tot concreet uit te voeren beleid voor Heemstede en een aanzienlijk deel van de inspanningen van de gemeente Heemstede op het gebied van duurzaamheid komt daaruit voort. Landelijke afspraken bepalen ook vaak het tijdspad, bijvoorbeeld voor het opstellen van de Regionale Energiestrategie (RES) en de Transitievisie Warmte in het kader van de energietransitie, of bij het voeren van risicodialogen over klimaatadaptatie. Met een sterretje (*) is in het Uitvoeringsprogramma 2020/2021 aangegeven welke maatregelen van de gemeente Heemstede direct voortkomen uit landelijke afspraken of verplichtingen.
Voor een kleinere gemeente zoals Heemstede zorgen de opgaven voor een flinke belasting van de ambtelijke organisatie. De overige maatregelen vult Heemstede (grotendeels) zelf in en zijn dus grotendeels aanvullend op en verdergaand dan landelijke verplichtingen. In deze maatregelen is prioritering aangebracht (2) passend bij het vigerend beleid en (3) en op basis van de te realiseren impact om bij te dragen aan de doelstellingen.
Binnen de ruimte die er is zijn impactvolle maatregelen en acties als hoge prioriteit aangemerkt. Daarbij is gekeken op welke ontwikkelingen de gemeente directe invloed heeft, en op welke ontwikkelingen de gemeente beperkte of slechts indirecte invloed heeft. Ontwikkelingen waarop de gemeente directe invloed heeft krijgen daarbij prioriteit, zoals bijvoorbeeld door verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, maatschappelijk verantwoord opdrachtgeverschap, ecologisch beheer openbare ruimte, regionale energiestrategie, uitvoeren onderzoeken naar alternatieven voor aardgas.
1.7 Leeswijzer vervolg Nota Duurzaam Heemstede
In de hoofdstukken 3 tot en met 7 is voor elk van de vijf thema’s in beeld gebracht welke kaders bepalend zijn en welke ambities Heemstede heeft. Deze kaders en ambities bevatten de visie voor de lange termijn. Vervolgens wordt een beeld van de prioriteiten voor de komende jaren per thema gegeven. Waarbij de in § 1.6 genoemde factoren de prioritering heeft bepaald.
In hoofdstuk 2 wordt als eerste beschreven hoe de nota Duurzaam Heemstede de functie heeft van het verbindend beleidsdocument. Waarbij alle relevante belanghebbenden een passende rol hebben om de duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. En hoe door de integrale aanpak meer effect bereikt kan worden. En hoe de meetbaarheid van de impact in 2020 inzichtelijk wordt gemaakt.
Uitvoeringsprogramma 2020/2021
De 5 thema’s zijn onderverdeeld in 5 hoofdstukken en de uitvoeringsagenda voor het betreffende thema is apart in ieder hoofdstuk opgenomen. De verbinding tussen de vijf thema’s is inzichtelijk gemaakt in het uitvoeringsprogramma in de kolom ‘koppelkansen’. Daarnaast is opgenomen met welke andere beleidsthema’s een maatregel raakvlakken heeft en of een integrale aanpak essentieel is. Dit is te vinden in de kolom beleidsveld(en).
De financiën behorend bij het uitvoeringsprogramma 2020/2021 zijn toegelicht in hoofdstuk 8 van deze nota.
2. Duurzaam Heemstede als verbindend beleid
Het beleid Duurzaam Heemstede 2020-2024 dient als verbindend beleid voor duurzame ontwikkeling binnen de gemeente Heemstede. Het beleid is opgebouwd uit de eerder genoemde vijf thema’s. In dit hoofdstuk worden eerst de overkoepelende beleidskaders toegelicht, die voor alle thema’s en hun onderlinge samenhang van belang zijn.
2.1 (Inter)nationale overkoepelende beleidskaders
Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties
Het begrip ‘duurzame ontwikkeling’ is in 2015 door de Verenigde Naties vertaald naar zeventien wereldwijde hoofddoelen, de Sustainable Development Goals (SDG’s) voor 2030. Deze doelen zijn een globaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. De SDG’s bevatten zowel doelstellingen ten aanzien van het klimaat, de economie, de sociale voorzieningen en welzijn, ecologie en biodiversiteit, inclusieve samenleving welke bijdrage aan ‘people, planet, prospherity, peace en partnerschip’.
Aansluitend op de duidelijke taakstellingen voor gemeenten die vanuit het Rijk zijn vastgelegd in landelijke afspraken, is voor alle vijf de thema’s een Heemsteedse ambitie gedefinieerd. In de volgende hoofdstukken is opgenomen wat de landelijke taakstellingen per thema voor Heemstede betekenen en wat de Heemsteedse ambitie is.
2.3 Participatie en communicatie
Voor duurzaamheid in het algemeen en voor de onderliggende vijf thema’s geldt dat de gemeente Heemstede de gestelde ambities en doelstellingen alleen kan behalen in samenwerking met inwoners, ondernemers en andere stakeholders binnen en buiten de gemeente. Daarom heeft participatie bij alle thema’s binnen duurzaamheid een belangrijke rol. Per project, actie of op te stellen beleid wordt de meest passende werkwijze voor participatie gekozen.
Bij alle projecten beoordeelt de gemeente welke belanghebbenden in welke mate geïnformeerd dan wel betrokken moeten worden en sluit daar de communicatieaanpak op aan. De projectgroep werkt integraal aan een actieve vorm van communicatie over de diverse thema’s. Dit wordt uitgewerkt in een planmatige aanpak van de productie van content die bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen in het duurzaamheidsbeleid (contentstrategie). De website WijmakenHeemstede.nl en de bijbehorende nieuwsbrief die eind 2019 beschikbaar zijn gekomen, zijn middelen die hierbij ondersteunen. Door de integrale aanpak van de projectgroep kan communicatie richting inwoners, ondernemers en overige relevante belanghebbenden effectief worden ingezet.
De komst van de Omgevingswet, de opgaven op het terrein van klimaat en energie en de behoefte aan meer participatie zorgen ervoor dat een duidelijke scheidslijn tussen de verschillende gebieden steeds minder duidelijk te trekken is. De gemeente Heemstede werkt mede daarom al langer op een integrale manier. Duurzaamheid is voor nagenoeg alle programma’s van de gemeente Heemstede relevant. Duurzaamheid is daarom onderdeel van de portefeuilles van alle collegeleden en is expliciet onderdeel van elk collegebesluit.
Op ambtelijk niveau is een projectgroep duurzaamheid geformeerd met vertegenwoordiging vanuit nagenoeg alle beleidsterreinen. Om het beleid Duurzaam Heemstede 2020-2024 goed ten uitvoer te brengen blijft de projectgroep duurzaamheid periodiek samenkomen. Zo wordt tevens een integrale manier van werken geborgd. De projectgroep wordt gecoördineerd door de beleidsmedewerker duurzaamheid en ondersteund door een programmacoördinator.
Er is een actieve Adviesgroep duurzaamheid binnen de gemeente Heemstede. Deze adviesgroep bestaat uit inwoners met expertise op het gebied van duurzaamheid. Op diverse duurzaamheidsthema’s werkt de gemeente actief samen met de adviesgroep.
Monitoring is een belangrijk instrument bij de uitvoering van het beleid Duurzaam Heemstede 2020- 2024. Elke twee jaar wordt de voortgang van het beleid geëvalueerd en ontvangt de raad een (tussen)rapportage. Zo nodig wordt het uitvoeringsprogramma naar aanleiding van de evaluatie bijgesteld. Daarnaast zijn basisdata beschikbaar over diverse onderwerpen via de Klimaatmonitor. Deze worden gebruikt om resultaten te meten en daarmee de impact van maatregelen te kunnen monitoren. Hierbij wordt ook in beeld gebracht welke resultaten zijn behaald ten opzichte van 10 jaar terug tot het heden. In 2020 wordt het instrument monitoring gezamenlijk ontwikkeld om de impact te kunnen monitoren.
Daarnaast worden duurzaamheidsaspecten die integraal onderdeel uitmaken van het werk van de verschillende afdelingen gemonitord als onderdeel van het reguliere werk.
2.6 Uitvoeringsprogramma 2020-2021 overkoepelende acties Duurzaam Heemstede
Energietransitie, Circulaire economie, Ecologie, Klimaatadaptatie, Duurzame mobiliteit |
Verweven in de verschillende budgetten. En vanuit gemeentelijk budget € 10.000 voor WijMakenHeemstede.nl |
|||||
Integraal werken projectgroep Duurzaam Heemstede ○ In 2020 wordt gezamenlijk een instrument voor monitoring ontwikkeld. |
Energietransitie, Circulaire economie, Ecologie, Klimaatadaptatie, Duurzame mobiliteit |
Gemeentefonds vanuit Klimaatenveloppe Rijk onderdeel van € 237.000 € 92.000,- |
||||
Energietransitie, Circulaire economie, Ecologie, Klimaatadaptatie, Duurzame mobiliteit |
Met de energietransitie wordt onder andere ingezet op het verminderen van de CO2-uitstoot om zo de opwarming van de aarde te beperken. Het enerzijds terugbrengen van de vraag naar energie (energiebesparing) en anderzijds het verduurzamen van het energieaanbod gaan hierbij hand in hand.
3.1 (Inter)nationale, provinciale en regionale kaders
Op het thema Energietransitie onderschrijft de gemeente Heemstede de volgende (inter)nationale, provinciale en regionale kaders.
Regelgeving voor bedrijven en kantoorgebouwen
Vanuit het Activiteitenbesluit Wet milieubeheer geldt een energiebesparingsplicht voor bedrijven en instellingen die meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas(equivalent) per jaar gebruiken. Dit houdt de verplichting in om alle energiebesparende maatregelen te treffen die zich binnen vijf jaar terugverdienen.
De energietransitie vraagt zowel om regionale samenwerking als om een wijkgerichte aanpak met integrale oplossingen. De gemeentelijke organisatie neemt daarbij een voorbeeldrol.
Regionale Energiestrategie (RES)
In het Klimaatakkoord hebben gemeenten een regierol toebedeeld gekregen in de energietransitie. Om invulling te geven aan de regierol in de energietransitie stelt de gemeente Heemstede, samen met stakeholders, binnen de regio Noord-Holland Zuid een Regionale Energiestrategie (RES) op. De concept-RES moet uiterlijk 1 juni 2020 bij het Rijk worden aangeleverd. Vervolgens is er tot 1 maart 2021 de tijd om de definitieve RES 1.0 op te stellen. De RES 1.0 moet worden vastgesteld door de gemeenteraad (en de provinciale staten en bestuur waterschappen).
Transitievisie Warmte en Wijkuitvoeringsplannen
De gemeente Heemstede zet conform het Klimaatakkoord in op een volledig aardgasvrije gemeente in 2050. De komende jaren wordt daarvoor onderzoek uitgevoerd en worden op hoofdlijnen de plannen voor deze warmtetransitie opgesteld. Uiterlijk in 2021 dient de gemeenteraad een Transitievisie Warmte (TVW) vast te stellen waarin per wijk de mogelijke alternatieven voor aardgas en een routekaart met prioritering van de wijken worden opgenomen. Voor gebieden die in 2030 of eerder van het aardgas worden losgekoppeld, moeten in 2021 ook wijkuitvoeringsplannen worden vastgesteld door de gemeenteraad, waarin per wijk op hoofdlijnen staat wat er wanneer gaat gebeuren.
Twee van de vier nieuwbouwprojecten zijn in Heemstede al energieneutraal en aardgasloos. Zoals opgenomen in het Collegeprogramma dringt de gemeente Heemstede er ook bij nieuwe projecten bij projectontwikkelaars op aan om aardgasloos en energieneutraal te bouwen.
De grootste uitdaging ligt echter bij de afkoppeling van aardgas van de bestaande gebouwde omgeving in de beweging naar een aardgasloze samenleving.
Binnen de Gebouwde omgeving verbruiken woningen 72% van de energie. De bestaande woningvoorraad (sociaal en particulier) moet over het geheel genomen jaarlijks 1,5% energiezuiniger worden. Hierop heeft de gemeente alleen indirect invloed. De gemeente zet zich samen met corporaties en inwoners in om dit doel te bereiken. De landelijke afspraken uit het Klimaatakkoord en Sociaal Huurakkoord zijn lokaal vertaald in de prestatieafspraken Heemstede 2018-2021, die de gemeente heeft gemaakt met Elan Wonen, Pré Wonen en hun huurdersorganisatie. Daarnaast worden inwoners via het Regionaal Actieprogramma Wonen (RAP) en via de landelijke Regeling Reductie Energieverbruik (RRE) gestimuleerd om energiebesparende maatregelen te nemen.
Voorbeeldrol gemeentelijke organisatie
De gemeente geeft het goede voorbeeld in de energietransitie. De gemeentelijke organisatie, inclusief gemeentelijke gebouwen en scholen, is uiterlijk in 2030 energieneutraal. Bijna alle gemeentelijke daken zijn inmiddels voorzien van zonne-energie. Het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed wordt uitgevoerd aan de hand van het beleid Toekomst Heemstede onroerend goed portefeuille. Aan de hand van het eind 2019 vastgestelde Integraal Huisvestingsplan (IHP) worden de tien Heemsteedse basisscholen de komende jaren verduurzaamd waarbij circulair opdrachtgeverschap wordt gestimuleerd.
Openbare verlichting is een belangrijke factor in het totale energieverbruik van de gemeentelijke organisatie. Begin 2018 lag het energieverbruik van de openbare verlichting in Heemstede op ca. 820 MWh per jaar. Dat staat gelijk aan het energieverbruik van ca. 250 huishoudens.1 In het Beleidsplan openbare verlichting 2018-2022 is energiebesparing daarom een belangrijke doelstelling: ‘verlichten daar waar het moet, minder of uit als het kan’. Momenteel worden armaturen, in overeenstemming met de wens vanuit de gemeenteraad, versneld vervangen door LED-armaturen. Daarmee is reeds 23% energiebesparing ten opzichte van 2013 gerealiseerd en dat percentage zal komende jaren verder oplopen.
3.4 Uitvoeringsprogramma 2020 en 2021
Op basis van bovengenoemde prioriteiten voor het thema Energietransitie voor de komende jaren is gekeken waar en in welke rol de gemeente de meeste impact kan hebben op het realiseren van de gestelde ambities en doelstellingen. Op basis hiervan is een uitvoeringsprogramma opgesteld met concrete acties voor de jaren 2020 en 2021, en een doorkijk naar 2022 en 2023.
Het streven naar een circulaire economie draagt bij aan de bescherming van natuurlijke hulpbronnen en het beperken van klimaatverandering. In een circulaire economie worden producten en grondstoffen na gebruik weer ingezet om nieuwe waarden te genereren: afval wordt grondstof.
Gemeenten kunnen daaraan bijdragen door duurzaam en circulair in te kopen en door het verbeteren van de afvalinzameling en afvalscheiding.
Gemeenten kunnen direct bijdragen aan de ontwikkeling van de circulaire economie door duurzaam en circulair in te kopen en door het verbeteren van de afvalinzameling en afvalscheiding. De prioriteiten voor het thema circulaire economie liggen de komende jaren dan ook op die twee gebieden.
In 2017 werd in Heemstede 57% van het huishoudelijk afval gescheiden. De gemiddelde hoeveelheid restafval per inwoner bedroeg in dat jaar 201,6 kg. Om de landelijke doelstellingen van een scheidingspercentage van 75% van het huishoudelijk afval en een vermindering van de hoeveelheid restafval per inwoner tot 100 kg per jaar in 2020 en tot 30 kg per jaar in 2025 te behalen, moet een inhaalslag worden gemaakt. De gemeente zet daarvoor in op het optimaliseren van de inzameling van het huishoudelijk afval.
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
In december 2017 heeft de gemeente Heemstede het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen 2016-2020 ondertekend. Vervolgens zijn hele concrete inkooptrajecten benoemd in het Actieplan MVI 2019 - 2020 die bijdragen aan duurzaam inkopen. Alle toekomstige inkopen en aanbestedingen worden zoveel mogelijk maatschappelijk verantwoord uitgevoerd.
Social Return On Investment (SROI) is een van de speerpunten van het actieprogramma Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI). Medio 2019 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het binnen de regio Zuid-Kennemerland en IJmond afgestemde SROI-beleid. In het najaar van 2019 zijn de beleidsregels vastgesteld en is het SROI-beleid geïmplementeerd. De coördinatie en monitoring van SROI wordt voor Heemstede uitgevoerd door de gemeente Haarlem. In 2021 vindt de eerste evaluatie plaats.
Landelijke en regionaal beleid op het gebied van circulaire economie wordt actief gevolgd. In 2018 heeft Heemstede de intentieverklaring Circulair Aanbesteden MRA ondertekend. In 2020 wordt daaraan vervolg gegeven met het opstellen van een plan vanaf 2021 en verder voor Maatschappelijk Verantwoorde Inkopen & Opdrachtgeverschap.
Stimuleren circulaire initiatieven
De gemeente stimuleert ook ondernemers, projectontwikkelaars en organisaties om de transitie naar een circulaire economie te realiseren. Hierbij kan worden gedacht aan gezamenlijk inzamelen van afval, het Food Future project tegen voedselverspilling en HeemSteeds Gezwam waarbij zwammen worden gekweekt op koffiedik.
4.4 Uitvoeringsprogramma 2020 en 2021
Op basis van bovengenoemde prioriteiten voor het thema Circulaire economie voor de komende jaren is gekeken waar en in welke rol de gemeente de meeste impact kan hebben op het realiseren van de gestelde ambities en doelstellingen. Op basis hiervan is een uitvoeringsprogramma opgesteld met concrete acties voor de jaren 2020 en 2021, en een doorkijk naar 2022 en 2023.
Het ecologisch beleid is gericht op het behouden en bevorderen van biodiversiteit. Daarbij gaat het om de verscheidenheid aan flora en fauna, ofwel de diversiteit aan soorten die onderling een samenhangend geheel (een ecosysteem) vormen. Ook voor een gezonde en prettige leefomgeving zijn de kwaliteit en kwantiteit van groen en water in de gemeente van belang. Gezonde ecosystemen dragen bij aan schone lucht, voorkomen van hittestress, opvang van CO2, waterberging en ruimte voor ontspanning.
Heemstede is een groene woongemeente. De gemeente Heemstede zet in op het versterken van de biologische diversiteit binnen de gemeente, het duurzame gebruik en de bescherming van waardevolle cultuurlandschappen. Op regionaal niveau doet de gemeente Heemstede dat door te werken aan onderlinge verbindingen van natuur. De opgave voor het in stand houden van het waardevolle landschappelijke netwerk in Heemstede en Zuid-Kennemerland is te zorgen voor goede onderlinge verbindingen tussen gebieden. Regionaal maakt de gemeente Heemstede zich hard voor de groene verbindingszones vanuit de Binnenduinrandvisie en vanuit de doelstellingen zoals geformuleerd in het Actieprogramma Metropolitaan Landschap.
Op lokaal niveau zorgt de gemeente voor meer aanplant en ecologisch onderhoud van groen in de openbare ruimte. Ook worden inwoners gestimuleerd om een bijdrage te leveren, bijvoorbeeld door in hun tuinen geen gif te gebruiken en gevarieerd aan te planten of in te zaaien.
5.4 Uitvoeringsprogramma 2020-2023
Op basis van bovengenoemde prioriteiten voor het thema Ecologie voor de komende jaren is gekeken waar en in welke rol de gemeente de meeste impact kan hebben op het realiseren van de gestelde ambities en doelstellingen. Op basis hiervan is een uitvoeringsprogramma opgesteld met concrete acties voor de jaren 2020 en 2021, en een doorkijk naar 2022 en 2023.
Zelfs als het gaat lukken om de CO2-emissies te stabiliseren en de opwarming van de aarde tot een maximum van 2 graden te beperken, dan nog zullen we ons moeten voorbereiden op de onvermijdelijke (en deels nu al merkbare) gevolgen van klimaatverandering. Die gevolgen kunnen bestaan uit wateroverlast, hittestress, droogte en de gevolgen van overstromingen. Het verkleinen en beheersbaar houden van de effecten van klimaatverandering wordt klimaatadaptatie genoemd.
Voor de komende periode ligt de prioriteit binnen het thema klimaatadaptatie op het afronden van de stresstest klimaatadaptatie en het voeren van een risicodialoog. Deze opgaven komen voort uit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Middels de stresstest en de risicodialoog worden de klimaatrisico’s voor Heemstede in kaart gebracht. Op basis van de uitkomsten wordt bekeken of aangepast beleid moet worden opgesteld. Op het thema Klimaatadaptatie werkt de gemeente Heemstede nauw samen met de waterpartners die werken aan de klimaatadaptatieagenda.
Bij nieuwbouwprojecten binnen de gemeente is klimaatadaptief bouwen van belang. In de Prestatieafspraken Heemstede 2018-2021 heeft de gemeente Heemstede daarvoor afspraken gemaakt met de woningbouwcorporaties. Daarnaast stimuleert de gemeente Heemstede inwoners om hun eigen woonomgeving (huis en tuin) klimaatadaptief in te richten, onder andere via Operatie Steenbreek.
6.4 Uitvoeringsprogramma 2020 en 2021
Op basis van bovengenoemde prioriteiten voor het thema Klimaatadaptatie voor de komende jaren is gekeken waar en in welke rol de gemeente de meeste impact kan hebben op het realiseren van de gestelde ambities en doelstellingen. Op basis hiervan is een uitvoeringsprogramma opgesteld met concrete acties voor de jaren 2020 en 2021, met een doorkijk naar 2022 en 2023.
De sector Verkeer en vervoer zorgde volgens de Klimaatmonitor in 2017 voor 16% van het energieverbruik in de gemeente Heemstede. De verwachting is dat de vraag naar mobiliteit de komende jaren blijft toenemen. Het thema mobiliteit heeft verschillende duurzaamheidsaspecten binnen de gemeente. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stimuleren van (duurzaam) elektrisch vervoer en het verduurzamen van mobiliteitsgedrag (stimuleren om te fietsen, eenvoudig wisselen van modaliteiten, zuinige rijstijl, minder reizen, enzovoort). Directe invloed heeft de gemeente op het eigen wagenpark en doelgroepenvervoer.
Door een integrale aanpak draagt verduurzamen van mobiliteit tevens bij aan de gezondheid en het welzijn van de inwoners van Heemstede. Het thema hangt nauw samen met de energietransitie en met ecologische beleid.
Directe invloed heeft de gemeente Heemstede op het wagenpark van de gemeentelijke organisatie zelf en op vervoer dat door de gemeente aanbesteed wordt. Daarnaast stimuleert en faciliteert de gemeente Heemstede duurzame vormen van vervoer, bijvoorbeeld door te zorgen voor een goede fietsinfrastructuur en het faciliteren van elektrische laadpunten.
De verduurzaming van het gemeentelijk wagenpark wordt de komende jaren voortgezet. Daarvoor wordt een structurele aanpak opgesteld door de Omgevingsdienst IJmond. Daarnaast is in 2019 een onderzoek naar verduurzamen van het eigen mobiliteitsbeleid (woon-werkverkeer) gestart, dat in 2020 wordt voortgezet.
Verleiden tot duurzame mobiliteit
De behoefte aan mobiliteit neemt al decennia lang toe en de verwachting is dat deze groei in de regio Zuid-Kennemerland doorzet. De gemeente Heemstede wil mensen verleiden gebruik te maken van duurzame mobiliteitsvormen zoals fietsen, lopen, rijden met openbaar vervoer en met schone auto’s. Om duurzame mobiliteit te realiseren werkt de gemeente Heemstede regionaal samen. De regionale mobiliteitsvisie uit 2011 wordt momenteel herijkt en in 2020 aan de raden ter besluitvorming voorgelegd. Ontwikkelingen op het gebied van Smart Mobility volgt Heemstede binnen de MRA. De gemeente Heemstede blijft zich inzetten voor een dekkend netwerk van het (hoogwaardig) openbaar vervoer en draagt dit uit naar de provincie Noord-Holland.
De gemeente Heemstede stimuleert elektrisch rijden en faciliteert publieke laadvoorzieningen. De daadwerkelijk plaatsing en het beheer van de palen loopt via een leverancier/beheerder van laadpalen voor elektrische auto’s waar de gemeente Heemstede mee samenwerkt. Dat gebeurt binnen de kaders die zijn vastgelegd in de Beleidsregels elektrische laadpunten Heemstede 2019.
7.4 Uitvoeringsprogramma 2020 en 2021
Op basis van bovengenoemde prioriteiten voor het thema Duurzame mobiliteit voor de komende jaren is gekeken waar en in welke rol de gemeente de meeste impact kan hebben op het realiseren van de gestelde ambities en doelstellingen. Op basis hiervan is een uitvoeringsprogramma opgesteld met concrete acties voor de jaren 2020 en 2021, met een doorkijk naar 2022 en 2023.
De uitvoering van afspraken vanuit het vigerend beleid wordt voor het overgrote deel gedekt vanuit de reguliere budgetten van de verschillende beleidsvelden. Om de impact te vergroten en duurzame ontwikkeling te versnellen is met ingang van 2020 voor het overkoepelend duurzaamheidsbeleid structureel 50.000,- euro in de begroting opgenomen.
Dit overkoepelende duurzaamheidsbudget moet dienen als vliegwiel voor duurzame ontwikkeling binnen de verschillende beleidsterreinen en wordt onder andere ingezet om de integrale aanpak, monitoring, en communicatie op het gebied van duurzaamheid te versterken.
Daarnaast is voor 2020 en 2021 jaarlijks budget beschikbaar voor het Regionaal Energie Bespaarprogramma (REP). Het gaat om 30.000,- euro vanuit de gemeente. Vanuit de provincie wordt dat bedrag verdubbeld tot 60.000,- euro per jaar. In totaal voor de twee jaren 120.000,- euro.
Vanuit de Rijksoverheid is vanuit de Klimaatenveloppe regionaal budget beschikbaar voor de Regionale Energiestrategieën (RES). Dit budget is beschikbaar gesteld aan de Provincie Noord Holland. De gemeente Heemstede heeft in 2020 nog een bedrag van circa 15.000,- nodig om te komen tot de RES 1.0 begin 2021.
Voor het opstellen van een Transitievisie Warmte, het informeren van inwoners over de warmtetransitie en wijkaanpakken is door de Rijksoverheid € 237.000 beschikbaar gesteld aan de gemeente.
Een specifieke uitkering (Regeling Reductie Energieverbruik) van 144.000,- euro is vanuit het ministerie van BZK beschikbaar voor een regionale aanpak voor energiebesparing bij koopwoningen.
Communicatie is nadrukkelijk verweven in de verschillende budgetten. Voor WijMakenHeemstede.nl is budget gereserveerd van € 10.000,-.
In het uitvoeringsprogramma is per maatregel/project aangegeven op welke wijze de financiering is geregeld. Voor de maatregelen waarvoor nog geen budget is toegekend volgt een concreet voorstel aan de raad.
Bij de uitgaven wordt rekening gehouden dat in de begroting de bedragen voor de REP (€ 30.000,-) en het budget voor duurzaamheidbeleid (€50.000) jaarlijks beschikbaar zijn. Bovenstaand begrotingsoverzicht is voor twee jaar passend bij het tweejaarlijks Uitvoeringsprogramma.
9. Samenvatting Uitvoeringsprogramma 2020/2021
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-115867.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.