Gemeenteblad van Tilburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2020, 11556 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2020, 11556 | Beleidsregels |
Burgemeestersbesluit handhavingsbeleid Wet op de kansspelen 2019
Handhavingsbeleid Wet op de kansspelen gemeente Tilburg 2019
Het handhavingsbeleid Wet op de kansspelen heeft als doel effectiever te kunnen handhaven op overtredingen van bepalingen uit de Wet op de kansspelen. Daarmee worden geconstateerde overtredingen gevolgd door een adequate reactie die qua intensiteit zo goed mogelijk aansluit bij de ernst van de overtreding.
De gemeente Tilburg hecht veel waarde aan het voorkomen en bestrijden van problematisch speelgedrag en risicovolle deelname aan kansspelen. De handhaving van bepalingen uit de Wet op de kansspelen draagt hieraan bij. Een ander aspect is de noodzaak die de gemeente Tilburg ziet om op te treden tegen illegaal gokken. Illegaal gokken is strafbaar en verweven met andere vormen van criminaliteit. Onder- en bovenwereld raken verweven doordat illegaal gokken niet mogelijk is zonder gebruik te maken van legale voorzieningen uit de bovenwereld zoals transport, opslag, financiën, vergunningen en huisvesting. Er is sprake van witwassen en er is geen zicht op geldstromen. De door de aanbieders van de gokactiviteiten verdiende bedragen verdwijnen vaak in een zwartgeldcircuit waarmee andere criminele of maatschappij-ondermijnende activiteiten kunnen worden gefinancierd. Er is geen zicht op personen die gokken, wat het bestrijden van gokverslavingen lastig maakt. Daarnaast tast het de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat in Tilburg aan.
In onderstaande handhavingsstrategie is de zwaarte van de bestuurlijke maatregel afgestemd op het type overtreding van de Wet op de kansspelen. Daar waar geen zicht is op legalisatie wordt strenger opgetreden dan bij overtredingen die mogelijk in aanmerking komen voor legalisatie. Dit uit zich in onderstaande strategie. Voor alle in dit handhavingsbeleid genoemde overtredingen betreft de verjaringstermijn 2 jaar.
Zonder vergunning één of meer kansspelautomaten aanwezig hebben.
Op grond van artikel 30b van de Wet op de kansspelen is het verboden om zonder vergunning één of meer kansspelautomaten aanwezig te hebben. Voor behendigheidsautomaten (zoals een flipperkast of videospelletje) is geen vergunning vereist.
Een kansspelautomaat is een speelautomaat die is ingericht voor de beoefening van een spel, dat bestaat uit een door de speler in werking gesteld mechanisch, elektrisch of elektronisch proces, waarbij het resultaat kan leiden tot de middellijke of onmiddellijke uitkering van prijzen of premies, daaronder begrepen het recht om gratis verder te spelen.
Een behendigheidsautomaat is een speelautomaat waarvan het spelresultaat uitsluitend kan leiden tot een verlengde spelduur of het recht op gratis spelen (je kunt er dus geen geld mee winnen) en het verloop van het spel (winst of verlies) afhankelijk is van de behendigheid, kennis en tactiek van de speler.
Aanwezigheid van meer dan twee kansspelautomaten.
Aanwezigheid van kansspelautomaten in een laagdrempelige inrichting.
Handelen in strijd met de nadere voorschriften en beperkingen zoals gesteld in de aanwezigheidsvergunning.
Verstrekken van onjuiste en onvolledige gegevens op basis waarvan een andere beslissing zou zijn genomen.
Niet meer in het bezit van een geldige exploitatievergunning en drank- en horecavergunning.
Een gewettigde vrees dat het van kracht blijven van de vergunning een ernstig gevaar oplevert voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.
Het is de vergunninghouder verboden personen beneden de leeftijd van 18 jaar een kansspelautomaat te laten bespelen.
Op grond van artikel 1 lid 1 onder a van de Wet op de kansspelen is het verboden om gelegenheid te geven tot het spelen van kansspelen, tenzij daarvoor een vergunning is verstrekt. Er is sprake van een kansspel wanneer men kan mededingen naar prijzen of premies en de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen. Dit uit zich in onder andere de volgende uiterlijke verschijningsvormen:
Het zonder vergunning plaatsen van kansspelautomaten (gokkasten) valt niet onder deze bepaling, maar onder artikel 30b van de Wet op de kansspelen. Voor de beoordeling of een spel valt onder artikel 1 lid 1 onder a kan onder andere de leidraad beoordeling kansspelen van de Kansspelautoriteit worden geraadpleegd.
Illegaal gokken is een vorm van ondermijning. Er is geen zicht op personen die gokken, wat het bestrijden van gokverslavingen lastig maakt. Bovenal hoort dit niet thuis in theehuizen, internetcafés en belwinkels. Illegaal gokken is een voorbeeld van een verweving van onder- en bovenwereld en niet mogelijk zonder gebruik te maken van legale voorzieningen uit de bovenwereld. Daarnaast tast het de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat in Tilburg aan. Het brengt een openbare orde- en veiligheidsrisico mee voor zowel de nabije leefomgeving van het pand waarin illegaal gegokt wordt als voor de bezoekers van het pand/bedrijf. Uit de huidige jurisprudentie kan worden geconcludeerd dat bovenstaande negatieve effecten op de samenleving en de openbare orde en veiligheid voldoende grond bieden om in het geval van een vergunning deze in te trekken en daarnaast het pand te sluiten om zo de (vrees voor) verstoring van de openbare orde onmiddellijk te beëindigen en de loop naar en bekendheid van de locatie waar illegaal gegokt kan worden te doorbreken.
Primair gaat de burgemeester dan ook bij de eerste constatering van het gelegenheid bieden tot illegaal gokken over tot het sluiten van het pand voor een periode van 3 weken tot maximaal 3 maanden. In het geval van een horecabedrijf kan de burgemeester besluiten de horeca-exploitatievergunning en/of de drank- en horecawetvergunning van de exploitant van het horecabedrijf in te trekken. De sluiting van het pand is conform het sluitingsbeleid van artikel 34 APV Tilburg.
Vanwege het georganiseerde en/of ondermijnend karakter dat uitgaat van het illegaal gokken en de impact op het woon- en leefklimaat en de openbare orde en veiligheid, wordt in beginsel uitgegaan van een sluiting van 3 weken. Indien de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven kan de burgemeester besluiten om hiervan af te wijken en het pand voor een langere duur te sluiten. De volgende feiten en omstandigheden kunnen hiertoe relevant zijn (niet limitatief):
Indien de burgemeester meent dat op basis van de beoordeling van de feiten en omstandigheden een directe sluiting disproportioneel is, kan volstaan worden met een waarschuwing alvorens conform beleid het pand te sluiten. Wanneer de burgemeester hiervoor kiest zal hij dit in het besluit nader motiveren. Bij deze afweging kunnen de aard, duur en omvang van het strafbare feit, de verwijtbaarheid van de exploitant en de gevolgen voor de openbare orde en veiligheid meespelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-11556.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.