Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Heerlen houdende bepalingen met betrekking tot het softdrugsbeleid gemeente Heerlen – aanvullend vestigingscriterium stadsdeel Heerlerbaan (Softdrugsbeleid gemeente Heerlen – aanvullend vestigingscriterium stadsdeel Heerlerbaan))

Considerans

De burgemeester van Heerlen,

overwegende dat;

op grond van het Softdrugsbeleid gemeente Heerlen (september 2002 en geactualiseerd mei 2004) er maximaal drie coffeeshops zijn toegestaan in de gemeente Heerlen;

deze coffeeshops geografisch zijn verspreid over drie omschreven stadsdelen ten behoeve van het toezicht, bereikbaarheid en een evenredige druk op het woon-, leef- en ondernemersklimaat;

in het stadsdeel Heerlerbaan en de buurten Welten-Benzenrade, Bekkerveld-Aarveld, Caumerveld-Douve Weien en Molenberg (hierna: stadsdeel Heerlerbaan) maximaal één coffeeshop is toegestaan;

vanaf het jaar 2001 op de locatie Heerlerbaan 160 een coffeeshop gevestigd is en dat daar in de loop der jaren meerdere (gewelds)incidenten hebben plaatsgevonden die de openbare orde en veiligheid en het woon-, leef- en ondernemersklimaat in de omgeving van de coffeeshop hebben verstoord;

de openbare orde en veiligheid, het woon-, leef- en ondernemersklimaat evenals de objectieve en subjectieve veiligheidsgevoelens van bewoners en ondernemers langdurig hersteld dienen te worden nu eerdere maatregelen onvoldoende een structureel effect hebben gesorteerd;

 

hiertoe een aanvullend vestigingscriterium vastgesteld wordt dat onderdeel wordt van het Softdrugsbeleid gemeente Heerlen. En wel tot het tijdelijk uit-sluiten van een, in omvang beperkt, gebied in het stadsdeel Heerlerbaan voor de vestiging van een coffeeshop;

 

gelet op het bepaalde in:

artikel 174 Gemeentewet;

artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht

paragraaf 3.5.3.1 Softdrugsbeleid gemeente Heerlen

Besluit

vast te stellen een aanvullend vestigingscriterium voor het stadsdeel Heerlerbaan:

Artikel 1: Aanvullend vestigingscriterium (A) stadsdeel Heerlerbaan

Geen vestiging van een coffeeshop is toegestaan als deze in het stadsdeel Heerlerbaan wordt gevestigd in het gebied gelegen tussen:

  • Heerlerbaan huisnummers 125 t/m 221 en 108 t/m 194;

  • Bautscherweg 1 t/m 3 en 4 t/m 12;

  • Caumerweg 1 t/m 19 en 2 t/m 18.

dit gebied is op bijgevoegde kaart aangegeven.

 

Artikel 2: Geldigheidsduur

Het in het eerste artikel bedoelde vestigingscriterium geldt voor de duur van 10 jaar met ingang van 1 mei 2020 tot 1 mei 2030.

 

Artikel 3: Inwerkingtreding aanvullende beleidsregel

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Artikel 4: Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Beleidsregel aanvullend vestigingscriterium stadsdeel Heerlerbaan’

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 29 april 2020,

de wnd. burgemeester van Heerlen,

E.G.M. Roemer

ALGEMENE TOELICHTING

In het Softdrugsbeleid gemeente Heerlen 2002, geactualiseerd in 2004, is vastgelegd dat er maximaal drie coffeeshops in Heerlen zijn toegestaan. Door deze coffeeshops te spreiden over de stad, ruwweg Heerlen-Noord, -Centrum en –Zuid, is beoogd:

de eventuele druk op het woon-, leef- en ondernemersklimaat evenredig te verdelen en;

dat voor alle lokale gebruikers binnen redelijke afstand van zijn/haar verblijfadres een coffeeshop beschikbaar is als legaal verkooppunt. Dit vermindert de kans op illegale straathandel in vergelijking met de situatie waarin de drie coffeeshops bijvoorbeeld in één straat gelegen zijn.

 

De exploitatievergunning voor een coffeeshop in het stadsdeel Heerlerbaan werd laatstelijk verleend in 2008. Nadien werd deze vergunning enkele malen, al dan niet ambtshalve gewijzigd. De persoon van de vergunninghouder bleef echter ongewijzigd.

 

Sinds 2008 zijn er meerdere (gewelds)misdrijven geweest in en rond de coffeeshop in het stadsdeel Heerlerbaan die hebben geleid tot een (ernstige) verstoring van de openbare orde en veiligheid. Bij meerdere incidenten werd met vuurwapens geschoten waarbij slachtoffers vielen waaronder een dodelijk slachtoffer. Deze incidenten hebben geleid tot ernstig aangetaste veiligheidsgevoelens van omwonenden en ondernemers. Om de openbare orde en veiligheid en de rust voor de omwonenden, te herstellen is de coffeeshop met ingang van het voorjaar 2014 voor de duur van 12 maanden gesloten geweest.

 

Naast de ernstige geweldsincidenten riepen ook de minder ernstige incidenten en relatief eenvoudige overlastklachten bij de buurt en het bevoegd gezag de vraag op of de locatie van deze coffeeshop nog wel langer geschikt was. Dit heeft onder meer geresulteerd in een zoektocht door de vergunninghouder, later in samenwerking met de gemeente, naar een alternatieve locatie binnen het stadsdeel Heerlerbaan. Deze locatie werd in beginsel gevonden en de voorbereidende werkzaamheden, zoals de aanvraag omgevingsvergunning, werden opgestart door de vergunninghouder.

 

In de jaren na het heropenen van de coffeeshop (voorjaar van 2015) hebben zich nog enkele, aan de exploitatie van de coffeeshop toe te rekenen, incidenten voorgedaan. Deze waren op zichzelf, of in combinatie, tot april 2019, niet zwaar genoeg om bestuursrechtelijk opnieuw in te grijpen. Wel is de vergunninghouder meermaals gewezen op diens verantwoordelijkheid om de rust in en rond de coffeeshop te bewaren. Bij verdere ernstige incidenten zouden immers voor de vergunninghouder mogelijk ingrijpende bestuursrechtelijke maatregelen volgen.

 

In april 2019 werd tijdens een reguliere bestuursrechtelijke controle een buitensporig grote handelsvoorraad hennep aangetroffen. Ook werd er een aantal nauwelijks van echt te onderscheiden imitatievuurwapens aangetroffen. De forse overtreding van de maximaal toegestane handelsvoorraad was aanleiding de coffeeshop op grond van het Damoclesbeleid Heerlen voor de duur van zes maanden te sluiten (augustus 2019 – februari 2020). Evenals het sluiten van de naast- en bovengelegen bedrijfspanden en woningen alwaar de externe handelsvoorraad werd aangetroffen. Het Openbaar Ministerie ging over tot strafrechtelijke vervolging op grond van de Opiumwet alsmede de Wet wapens en munitie.

 

De bevindingen van de bestuursrechtelijke controle in april 2019 gaven aanleiding om de in 2008 verleende exploitatievergunning te toetsen op de geldende eisen. Dit heeft geresulteerd tot het besluit om de exploitatievergunning in januari 2020 in te trekken.

 

Gelet op voorafgaande is het niet langer verantwoord om een coffeeshop op, of in de nabije omgeving van, de locatie Heerlerbaan 160. Ondanks de eerder genomen maatregelen werd de openbare orde en veiligheid steeds opnieuw verstoord. Omwonenden en ondernemers dienen daartegen langdurig en structureel beschermd te worden. Door onderhavig vestigingscriterium kan de ernstig onder druk staande woon-, leef- en ondernemersklimaat zich langdurig gaan herstellen. Om dit te bereiken is gekozen om voor de duur van 10 jaar een dwingend aanvullend vestigingscriterium vast te stellen voor een afgebakend deel van het stadsdeel Heerlerbaan. De buurtbewoners en ondernemers moeten er in beginsel op kunnen vertrouwen dat zij voor een lange periode niet opnieuw geconfronteerd worden met de vestiging van een coffeeshop, en daarmee de vrees voor nieuwe (gewelds)incidenten, in hun directe woon-, leef- en werkomgeving.

 

Nadrukkelijk dient opgemerkt te zijn dat de maatregel enkel is gericht op de locatie-gebonden eisen voor een in het stadsdeel Heerlerbaan te vestigen coffeeshop. De persoonsgebonden criteria zijn reeds opgenomen in artikel 3:9 van de Algemene Plaatselijke Verordening Heerlen.

 

ARTIKELSGEWIJS

Artikel 1 geeft de reikwijdte van het gebied aan waarbinnen gedurende 10 jaar geen coffeeshop gevestigd mag worden. Bij het bepalen van de grenzen van dit gebied is meegewogen dat het aangewezen gebied ruim genoeg moet zijn om het gewenste effect te bereiken. Anderzijds ook niet te ruim zijn om de mogelijke locaties tot het vestigen van een coffeeshop in het stadsdeel Heerlerbaan niet onevenredig te beperken. Uitgangspunt is dat de directe omgeving (inclusief overgangsgebied) beschermd moet worden. In het overgangsgebied waren de gevolgen van de verstoorde openbare orde en veiligheid dan wel minder direct aan de orde maar wel met een (uitwaaier)effect ten aanzien van de aantasting van de subjectieve veiligheidsgevoelens van de omwonenden. Daarmee staat ook in dit overgangsgebied het woon-, leef- en ondernemersklimaat onder druk. Verder werd onderzocht welke panden in de directe omgeving mogelijk in aanmerking kwamen als potentiële vestigingslocatie van een coffeeshop. Tot slot is waar mogelijk aansluiting gezocht bij een geografisch logische begrenzing zoals het einde van een aangesloten bebouwing.

 

De straten A Gen Giezen en Ridderweg zijn niet opgenomen in het gebied omdat hier reeds geen coffeeshop gevestigd kan worden op grond van de vestigingscriteria uit het vigerende Softdrugsbeleid gemeente Heerlen.

 

Artikel 2 bepaalt de geldigheidsduur en ingangsdatum van de gedeeltelijke nuloptie. Bij het bepalen van de periode van 10 jaar is onder meer aansluiting gezocht bij artikel 11 van de beleidsregels verdeling exploitatievergunningen coffeeshop Heerlen 2019. Hierin is bepaald dat de geldigheidsduur van exploitatievergunningen voor coffeeshops 10 jaar is.

 

De gedeeltelijke nuloptie is een herstelmaatregel van de openbare orde en veiligheid alsmede het herstellen van het prettig wonen en werken in het aangewezen gebied. Een periode van maximaal 10 jaar wordt als voldoende geacht om dit doel te bereiken. Een langere periode wordt niet evenredig geacht.

 

BIJLAGE

Naar boven