Aanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Druten

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Druten;

in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;

gelet op artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;

besluit:

  • I.

    als gemeentearchivaris aan te wijzen: de gemeentearchivaris van Nijmegen;

  • II.

    als archiefbewaarplaats aan te wijzen: de archiefbewaarplaats van Nijmegen;

  • III.

    het Aanwijzings- en benoemingsbesluit informatiebeheer gemeente Druten 2018 in te trekken per 1 januari 2020;

  • IV.

    dat dit besluit in werking treedt de dag na die van bekendmaking en terugwerkt tot en met 1 januari 2020 en wordt aangehaald als:

    Aanwijzingsbesluit informatiebeheer gemeente Druten 2020.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Druten d.d. 7 januari 2020.

De secretaris a.i.

A.P.J.M. Litjens

De burgemeester

C.A.A. van Rhee-Oud Ammerveld

Toelichting

 

In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.

 

Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.

 

Onderdeel I betreft de aanwijzing van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een gemeentearchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek.

 

Onderdeel II betreft een uitwerking van de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om een gemeentelijke archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).

Bezwaar

Binnen zes weken kunt u en andere belanghebbenden tegen dit besluit schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Druten. De termijn van zes weken begint te lopen op de dag nadat dit besluit is verzonden. Het bezwaarschrift moet u ondertekenen en tenminste bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • telefoonnummer en/of emailadres van de indiener;

  • datum van het bezwaarschrift;

  • omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Uw bezwaar stuurt u naar het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, p/a postbus 1, 6650 AA Druten.

 

Heeft u of een andere belanghebbende er een spoedeisend belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u om een voorlopige voorziening vragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet u sturen naar de Rechtbank Gelderland, Afdeling bestuursrecht, t.a.v. de voorzieningenrechter, postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Als u zo’n verzoek indient moet u bij het college van burgemeester en wethouders ook een bezwaarschrift indienen. Een kopie van dit bezwaarschrift moet u bij het verzoek om een voorlopige voorziening meesturen. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening moet u griffierecht betalen.

 

U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven