Eerste wijziging Bijlage 2 Uitvoeringsbesluit Organisatie 2019, behorende bij het Organisatiebesluit Smallingerland 2019

Het Directieteam;

 

Gelet op artikel 7 lid 3 van het Organisatiebesluit Smallingerland 2019 bevoegd is de bijlage te wijzigingen voor de instelling, taken en opgaven van Teams;

 

Overwegende,

 

  • -

    dat op 29 mei 2019 het Uitvoeringsbesluit Organisatie 2019 behorende bij het Organisatiebesluit Smallingerland 2019 is vastgesteld;

     

  • -

    het uitvoeringsbesluit een aantal optimaliseringsaanpassingen nodig heeft nu er meer dan een halfjaar mee wordt gewerkt.

 

Gelezen het voorstel aan het Directieteam d.d. 31 maart 2020, zaaknummer 60184;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de eerste wijziging Uitvoeringsbesluit behorende bij het Organisatiebesluit Smallingerland 2019

Artikel 1 Instelling Teams

De naam van het Team Programma's en projecten en Ondersteuners wordt gewijzigd in Programma's en projecten.

Toelichting: team Ondersteuners wordt twee keer in de opsomming genoemd. Is een zelfstandig team.

Artikel 2 Taken en opgaven van de Teams

De taken en opgaven van onderstaande teams in kolom 1 worden gewijzigd zoals opgenomen in kolom 2. Uitgangspunten voor de omschrijving van de taken en opgaven zijn:

  • -

    Zo compact mogelijk

  • -

    De taak en opgaven noemen

  • -

    Geen functies benoemen, een aantal functienamen staan in het organisatiebesluit en/of arbeidsovereenkomst en/of grondslagformulier functiebeschrijving

 

Team

Kolom 1 Huidige omschrijving Taken en opgaven

Kolom 2 Gewijzigde omschrijving Taken en opgaven

Sociaal ondersteunend

Administraties Werk en Inkomen en Carins, preventie en handhaving sociaal domein, verhaal en terugvordering, kwaliteitszorg en –beheer, financiële administratie en financieel beleid.

Administraties Werk en Inkomen en Carins (jeugd en Wmo), preventie, toezicht kwaliteit en handhaving sociaal domein, verhaal en terugvordering, kwaliteitszorg en –beheer, business control, financiële administratie en financieel beleid.

Samenleven

Onderwijs, inclusief laaggeletterdheid, onderwijshuisvesting, cultuur, inclusief monumenten, voorschoolse voorzieningen, sport, welzijn, wijk- en dorpsmanagers, volksgezondheid.

Onderwijs, laaggeletterdheid, onderwijshuisvesting, cultuur, monumenten, voorschoolse voorzieningen, sport, welzijn, wijk- en dorpscontacten, volksgezondheid en mondiaal beleid.

Naar werk

Begeleiden van mensen naar werk vanuit een inkomensregeling (uitkering).

Begeleiden van uitkeringsgerechtigde werkzoekende inwoners naar werk of participatie.

Naar inkomen

Verstrekken van uitkeringen.

Verstrekken en beheren van uitkeringen, inkomensvoorzieningen en andere minimavoorzieningen.

Na(ar) school

Aanpak en begeleiden van leerlingen die verzuimen van school of helemaal niet meer naar school gaan voor Smallingerland en gemeenten in regio De Friese Wouden. Volgen en begeleiden van jongeren die het moeilijk hebben met een overstap van school naar school of van school naar arbeidsmarkt.

Leerlingenvervoer en leerlingenadministratie.

Leerlingen administratie, leerplicht en leerlingenvervoer.

Voor de gemeente in de regio De Friese Wouden: Mbo-leerplicht, voortijdig schoolverlaten, jongeren in een kwetsbare positie en advisering schoolbaarheid en leerbaarheid van jeugdigen die een uitkering aanvragen.

Belastingen

Invordering en kwijtschelding gemeentelijke belastingen, zoals WOZ, riool- en afvalstoffenheffing. Invorderen leges vergunningen.

Gemeentelijke belastingaanslagen en heffingen zoals o.a. Onroerende zaak belasting, Afvalstoffen- en Rioolheffing. Het invorderen, verminderen, kwijtschelden en het behandelen van bezwaren en beroepen van de belastingen, heffingen en leges van vergunningen.

Concern

Juridisch advies, (Informele) geschillenbeslechting mediation en klachtenbehandeling, bezwaar en beroep, openbare orde en veiligheid, Chief Information Security Officer, Functionaris Gegevensbescherming, concerncontrol, interne control, ondersteuning directie en verzekeringen.

Juridische advies, passende geschilbeslechting, bemiddeling en mediation, klachten, bezwaar en beroep, coördinatie verzoeken openbaarheid en inzagerecht, openbare orde en veiligheid, informatieveiligheid, privacy, concerncontrol, verbijzonderde interne controle, ondersteuning bestuur en directie, inkoop, schade en verzekeringen.

Organisatie en communicatie

Personeelsbeleid, advies en personeels –en salarisadministratie, organisatieontwikkeling en kwaliteit, opleidingsbeleid, ambtenarenrecht, ziekteverzuim, Arbo, werving en selectie.

Advies en woordvoering, traineeprogramma (2 trainees), profilering gemeente (promotie, marketing, dwjm)

Personeelsbeleid, advies en personeels –en salarisadministratie, organisatieontwikkeling en kwaliteit, opleidingsbeleid, Ambtenaren- en arbeidsrecht, ziekteverzuim, Arbo, werving en selectie.

Advies en woordvoering, traineeprogramma, profilering gemeente zoals promotie, marketing, dwjm.

Services

Huisdrukkerij (inclusief dtp en fotografie), bodedienst, ICT, inkoop facilitaire zaken, catering (gemeentehuis, op termijn Tussendiepen), schoonmaak.

Huisdrukkerij inclusief dtp en fotografie, bodedienst, ICT, inkoop facilitaire zaken, catering gemeentehuis, en op termijn Tussendiepen, schoonmaak.

Ondersteuners

Bestuurssecretariaat (incl. kabinetszaken uitvoering), secretariële ondersteuning.

Bestuurssecretariaat, directiesecretariaat, teamsecretariaten en ondersteuners Tussendiepen

Informatie en Analyse

Informatievoorziening, informatiebeleid, beheer basisregistraties zoals BGT, BAG, BRP, WOZ, Datadistributie, geen invoer, data-analyse, recordmanagement, DigiDIV, nieuwe DIV taken o.b.v. Green Valley, functioneel applicatiebeheer, onderzoek, webmaster.

Informatie- en databeleid, documentatie- en informatievoorziening digitaal en analoog, recordmanagement, functioneel (applicatie)beheer, webbeheer, beheer basisregistraties zoals BGT, BAG, BRP, WOZ, datadistributie, data-analyse, onderzoek.

Financiën

Boekhouding, financieel consulenten, teamcontrollers, opstellen financieel beleid.

Boekhouding, financiële advisering, teamcontrol en financieel beleid.

Programma's en projecten

Een kleine basis bezetting, de rest aangevuld uit de teams, afhankelijk van het project. Voorbeelden aanjagen duurzaamheid, #Inbeweging, #OOR. Bestaat uit programmamanagers, projectleiders en projectondersteuners. Projectbeheersing.

Poule van organisatie-breed inzetbare project- en programmaleiders, aangevuld met thema-aanjagers zoals duurzaamheid, O3, omgevingsgericht werken en #Inbeweging.

Klantcontact

Invoerkanalen, het eerste contact, postregistratie (DIV), sociale media, behandelen eenvoudige aanvragen, klantcontact Tussendiepen, reisdocumenten, burgerzaken, receptie, website, verkiezingen, publicaties/mededelingen.

Invoerkanalen, het eerste contact, postregistratie, sociale media, behandelen eenvoudige aanvragen, klantcontact Tussendiepen, reisdocumenten, burgerzaken, receptie, website, verkiezingen, publicaties en mededelingen.

Vergunningen, Toezicht en Handhaving

handhavers fysiek domein, brandveiligheid, milieu aanvragen, bouwvergunningen, DHW, APV vergunningen, parkeren, evenementenvergunning, juridische handhaving.

Toezicht en handhaving publiek domein, toezicht fiscaal- en vergunningen parkeren, toezicht en handhaving omgevingsrecht, verlenen omgevingsvergunningen en –meldingen, vergunningverlening APV en bijzondere wetgeving waaronder evenementen en DHW.

Ondernemen en ontwikkelen

Beheer en onderhoud vastgoed en gemeentelijke eigendommen, accountmanagement, beleid economie, beleid volkshuisvesting, gebiedsontwikkeling, grondzaken, haven, recreatie en toerisme, ondernemersloket (backoffice), ontwikkelen vliegveld.

Beheer en onderhoud vastgoed en gemeentelijke eigendommen, accountmanagement, beleid economie, beleid volkshuisvesting, gebiedsontwikkeling, grondzaken, haven, recreatie en toerisme, ondernemersloket backoffice, ontwikkelen vliegveld.

Omgevingsbeheer Geregeld

Beleid (groen, wegen, riolering; water), voorbereiding, bestek (groen, wegen, riolering, water), toezicht, administratie begraafplaatsen.

Beleid, planuitwerking, realisatie en planmatig beheer openbare ruimte: groen, civiele kunstwerken, water, riolering, wegen, openbare verlichting, sportvelden. Beleid en administratie begraafplaatsen.

Omgevingsbeheer Wijken

Wijkgericht werken, groen, bermen, watergangen, zwerfafval, onderhoud en beheer speeltoestellen, beheer.

Wijkgericht werken, bermen, watergangen, zwerfafval, onderhoud en beheer speeltoestellen, beheer leefomgeving.

Omgevingsbeheer Schoon

Vegen, kolkenzuigen, ecostation, afvalinzameling, riolering.

Mechanisch vegen, onkruidbestrijding, kolkenzuigen, ecostations, afvalinzameling, schoonhouden riolering.

Omgevingsbeheer Specialisten

Stratenmakers, ongediertebestrijding, parkeergarage, brugwachters, pontschippers, timmerman, gladheid bestrijding, monteurs, beheer sportvelden, beheer gemalen, boomverzorgers, beheer begraafplaatsen, beheer vliegveld, catering Tussendiepen (later naar Team services), verkiezingen.

Onderhoud straten, ongediertebestrijding, parkeergarage, brug- en pontbediening, vervoer college, timmer werkzaamheden, gladheid bestrijding, technisch onderhoud, beheer sportvelden, beheer gemalen, verzorging bomen, beheer begraafplaatsen, beheer vliegveld, inrichting locaties bij verkiezingen.

Artikel 3 Inwerkingtreding en Citeertitel

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als "Eerste wijziging Uitvoeringsbesluit Organisatie 2019".

  • 2.

    Dit Uitvoeringsbesluit is de bijlage als bedoeld in artikel 7 lid 3 van het Organisatiebesluit Smallingerland 2019.

  • 3.

    De eerste wijziging Uitvoeringsbesluit Organisatie 2019 treedt in werking op 1 mei 2020.

     

Vastgesteld in de vergadering van het DT op 8 april 2020,

namens het college van burgemeester en wethouders,

het directieteam:

Secretaris/Algemeen directeur,

Jelmer Mulder

Directeur,

Siebren van der Berg

Directeur,

Koen Eekma

 

Besluit DT: Beslispunt 1

De eerste wijziging Uitvoeringsbesluit Organisatie 2019 behorende bij het Organistiebesluit 2019 wordt vastgesteld en treedt in werking op 1 mei 2020.

DT besluit: met een wijziging conform advies besloten. Het feit dat er meerdere, verschillende diensten worden geleverd vanuit dit team, kiest het DT voor de naam Services.

Dit besluit is aangepast in het voorstel.

 

Naar boven