Gemeenteblad van Uden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uden | Gemeenteblad 2020, 109449 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uden | Gemeenteblad 2020, 109449 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden houdende regels omtrent social return
Gemeenten kunnen bij het verlenen van opdrachten sociale voorwaarden stellen, in de vorm van social return. Op het moment dat een gemeente uit de arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant een opdracht verleent aan een opdrachtnemer wordt er een tegenprestatie gevraagd in de vorm van het bieden van werkgelegenheid voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen ook deze personen de kans om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Gezien het belang van werk en de verantwoordelijkheid van gemeenten, worden bedrijven en instellingen op diverse manieren gestimuleerd om personen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan werk(ervaring) te helpen. Met de komst van de Participatiewet worden werkgevers ook in toenemende mate geconfronteerd met de verplichting om banen beschikbaar te stellen voor deze doelgroep.
Onder niet-uitkeringsgerechtigde (nug) wordt verstaan iemand die staat ingeschreven als niet werkend-werkzoekende bij het UWV, geen uitkering ontvangt, en een indicatie heeft voor het doelgroepenregister, óf een jongere tussen 16 en 27 jaar die staat ingeschreven als niet werkend-werkzoekende bij het UWV, geen uitkering ontvangt met of zonder indicatie doelgroepenregister.
De coördinator social return is de persoon die in of namens de gemeente verantwoordelijk is voor de uitvoering, invulling en coördinatie van social return. De taken van de coördinator zijn advisering, facilitering en monitoring. De coördinator is het aanspreekpunt voor de opdrachtnemer ten aanzien van de social returnverplichting, en stemt dit af met de contractbeheerder.
PSO staat voor Prestatieladder Socialer Ondernemen, een keurmerk van TNO (Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk Onderzoek) en het wordt uitgegeven voor PSO Nederland (www.pso-nederland.nl)
Een sociale onderneming is een onderneming zoals omschreven in artikel 2.82 Aanbestedingswet 2016: ‘(…) sociale werkplaatsen en (…) ondernemers die de maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen tot hoofddoel hebben, of de uitvoering ervan voorbehouden in het kader van programma’s voor beschermde arbeid, mits ten minste 30% van de werknemers van deze werkplaatsen, ondernemingen of programma’s gehandicapte of kansarme werknemers zijn’. 1
Hoofdpunten voorwaarden social return
Invulling van social return-opdrachten wordt gerealiseerd binnen de periode van de opdracht, tenzij partijen in wederzijds overleg een andere einddatum van de looptijd social return overeenkomen. Uitgangspunt is om de opdracht na afronding van de werkzaamheden definitief af te rekenen. Daarvoor is het nodig dat beoordeeld kan worden in welke mate de social return verplichting is gerealiseerd.
Van de invulling binnen de periode van de opdracht kan, naast het gestelde in artikel 21, worden afgeweken in het kader van duurzame plaatsing van een kandidaat. Indien opdrachtnemer bij het verstrijken van de opdracht kan aantonen dat de plaatsing zal voortduren na deze periode, mag deze periode worden meegerekend voor de invulling van de social return verplichting. Dit gebeurt altijd in overleg met de coördinator social return en de contractbeheerder van de aanbestedende dienst.
Invulmogelijkheden van social return
De opdrachtnemer mag gebruik maken van een onderaannemer ter invulling van de social return-verplichting, maar blijft dan ook verantwoordelijk voor een correcte invulling en afwikkeling. Hierbij dient wel aantoonbaar te worden gemaakt dat er een directe relatie met de uitvoering van de opdracht en de genoemde doelgroep in artikel 23 is.
Indien opdrachtnemer het landelijke keurmerk PSO trede 2 of hoger heeft, geldt dit als voldoende invulling van de social return-verplichting en ontheffing van de artikelen 16 en 17 worden verleend, met een maximum van 5%. Deze bepaling wordt meegenomen in de aanbesteding, zodat bedrijven zich hiervan bewust zijn. Een organisatie dient bij het begin van de opdracht een geldig PSO-certificaat op minimaal trede 2 te overleggen en gedurende de gehele opdracht aan te kunnen tonen op dit niveau gecertificeerd te zijn geweest. Indien de geldigheid van het PSO-certificaat verloopt tijdens de opdracht en het certificaat niet wordt verlengd, dan dient de gehele social return-verplichting alsnog ingevuld te worden.
In geval een opdrachtnemer delen van de opdracht belegt bij één of meerdere mede-opdrachtnemers als zijnde een combinatie van opdrachtnemers, dan geldt dat een PSO-certificaat van de hoofdaannemer niet zondermeer tot invulling van de totale social return-verplichting op de opdracht kan leiden. In dergelijke gevallen heeft de opdrachtgever het recht een PSO-certificaat niet of slechts naar rato te waarderen.
Uiteraard mag invulling van social return ook een combinatie van invulmogelijkheden zijn en kan de opdrachtnemer zelf met voorstellen komen, op voorwaarde dat er een relatie blijft bestaan met het bieden van loonvormende arbeid voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De coördinator social return beoordeelt deze voorstellen.
Vaststellen bedrag van de social return
Doelgroep 2 |
Jaartarief t.b.v. invulling social return-verplichting (op basis van fulltime dienstverband) 3 |
Bonus 50 jaar of ouder, jonger dan 55, behorend tot de doelgroep |
|
Niet nakomen social return-verplichting
Bij het niet voldoen aan de eisen met betrekking tot de social return-verplichting, binnen de periode van de opdracht of binnen de in artikel 21 geregelde verlening van de looptijd invulling social return, wordt niet voldaan aan de eisen uit de opdrachtverstrekking. Dit leidt tot een direct opeisbare boete welke gelijk staat aan anderhalf maal het niet ingevulde bedrag van de social return-verplichting.
Rapporteren en verantwoording social return
Afhankelijk van de aard en omvang van de gegunde opdracht en social return-verplichting kan opdrachtgever opdrachtnemer om een plan van aanpak vragen hoe opdrachtnemer de social return-verplichting gaat invullen of welke acties opdrachtnemer gaat ondernemen om tot invulling te komen. Het plan van aanpak wordt ingediend bij en beoordeeld door de coördinator social return.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-109449.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.