Gemeenteblad van Veere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2020, 109047 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2020, 109047 | Beleidsregels |
Beleidsregels Bijzondere bijstand 2020 Veere
Burgemeester en wethouders van de gemeente Veere;
Gelet op artikel 35 van de Participatiewet, de Kadernota Armoedebeleid, het Beleidsplan Armoedebeleid Walcheren 2015-2018;
Gelet op de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor een doeltreffende voorlichting aangaande de verlening van bijstand;
Gelet op de bevoegdheid van het college zoals is vastgelegd in de Participatiewet en Gemeentewet;
Besluit vast te stellen de Beleidsregels Bijzondere bijstand 2020 Veere.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Maatwerk: bijzondere bijstand wordt in beginsel op grond van de wettelijke bepalingen en deze beleidsregels vastgesteld, maar in bijzondere individuele omstandigheden van de belanghebbende, zijn omgeving of zijn gezin of kinderen kan de bijstand afwijkend worden vastgesteld indien onverkorte toepassing van wettelijke regels afbreuk doen aan het individuele maatwerk met betrekking tot integrale benadering zoals bedoeld in de Kadernota Armoedebeleid, het Beleidsplan Armoedebeleid Walcheren 2015-2018 en het ’Het klantproces op Walcheren in het sociaal domein: uitgangspunten voor de toegang tot ondersteuning en zorg’’.
Artikel 2. Aard van de bijzondere bijstand
Het gaat bij verstrekking van bijzondere bijstand zoals aangegeven in artikel 35 van de Participatiewet om bijstand die wordt verstrekt indien uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten van het bestaan voor de alleenstaande of gezin niet gedekt kunnen worden uit het inkomen, vermogen, voorliggende voorzieningen of draagkracht.
Artikel 4. Bijzondere bijstand zonder terugbetalingsverplichting (om niet) of geldlening
Aan de eigenaar van een door hemzelf of zijn gezin bewoonde woning met bijbehorend erf wordt, rekening houdende met artikel 50 Participatiewet, de bijzondere bijstand verleend in de vorm van een geldlening als de bijzondere bijstand over de periode van één jaar naar verwachting meer bedraagt dan de gehuwdennorm zoals bedoeld in artikel 21, onder b Participatiewet over één maand.
Lid 5 is niet van toepassing indien er sprake is van bijzondere bijstand ten behoeve van huishoudelijke hulp voor zover het vermogen gebonden in de door hemzelf of zijn gezin bewoonde woning met bijbehorend erf hoger is dan het vermogen, bedoeld in artikel 34, tweede lid, onderdeel d Participatiewet.
De bijzondere bijstand wordt betaald nadat de betalingsbewijzen of offertes zijn overgelegd. In situaties waarin de belanghebbende het bedrag niet kan voorschieten, wordt in overleg met de belanghebbende rechtstreeks aan de leverancier betaald op basis van een pro forma nota van de betreffende leverancier.
Hoofdstuk 2 Draagkracht bijstand
Bijzondere bijstand wordt verleend met inachtneming van de draagkracht van de belanghebbende en zijn gezin.
Artikel 8. Vaststelling van de draagkracht
a. De draagkracht is nihil bij een inkomen tot € 300 boven de van toepassing zijnde bijstandsnorm; het meerdere boven € 300 dient als draagkracht te worden aangemerkt;
b. Bij het vaststellen van de draagkracht voor jongeren van 18 – 21 jaar wordt toepassing gegeven aan artikel 20 van de Participatiewet en artikel 14 van de deze beleidsregels.
Artikel 10. Duurzame gebruiksgoederen
Indien de belanghebbende niet zelf in de kosten kan voorzien doordat er geen beroep kan worden gedaan op zijn eigen netwerk, de sociale omgeving en voorliggende voorzieningen en een geldlening van de kredietbankfunctie van Orionis Walcheren niet mogelijk is, wordt de bijzondere bijstand in de vorm van een geldlening verstrekt, tenzij deze beleidsregels anders bepalen.
Artikel 12. Bijstand voor kosten chronisch zieken en gehandicapten
Een chronisch zieke of gehandicapte is een belanghebbende die op de datum van aanvraag:
a. geïndiceerd is voor voorzieningen op grond van de Wet Langdurige Zorg (Wlz) en of de Zorgverzekeringswet of op een ander wijze kunnen aantonen dat er sprake is van een chronische ziekte of handicap; of
b. langer dan een half jaar gebruik maakt van hulpmiddelen en voorzieningen op grond van de WMO; of
c. een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt naar een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80 tot 100%; of
d. beschikt over een medische rapportage waaruit blijkt dat er sprake is van een arbeidsongeschiktheid van tenminste 80%;
Artikel 14. Bijstand aan jongeren
Een jongere zoals bedoeld in het eerste lid kan geen of onvoldoende beroep op de ouders doen onder andere als:
a. De ouder of ouders zijn overleden of in het buitenland wonen;
b. De jongere buiten het gezinsverband van de ouder of ouders is geplaatst;
c. De jongere op de ingangsdatum van de bijstandsverlening 12 maanden of langer zelfstandig woont en in die periode zelfstandig in het levensonderhoud heeft voorzien (niet zijnde Wet Studiefinanciering);
d. De ouders van de jongere eveneens zijn aangewezen op een inkomen op bijstandsniveau;
e. Er sprake is van een acute crisissituatie, waarin door de jongere zelf geen verandering kan worden gebracht. Hiertoe dient een indicatie te worden gegeven door een hulpverlenende instantie.
Artikel 15. Toeslag alleenstaande ouder
Indien de alleenstaande ouder geen aanspraak kan maken op de zogenaamde alleenstaande ouderkop vanwege het afwijkende partnerbegrip in de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir), komt de alleenstaande ouder in aanmerking voor een aanvulling op de norm zoals genoemd in artikel 21 onder Participatiewet. De bijzondere bijstand bedraagt maximaal het bedrag van de alleenstaande ouderkop.
Hoofdstuk 4 Categoriale bijzondere bijstand
Artikel 16. Collectieve zorgverzekering gemeenten (CZG)
De CZG en aanvullende pakketten worden voor medische kosten als een voorliggende voorziening aangemerkt. Als het college van mening is dat het niet deelnemen aan de CZG een verantwoorde keuze is geweest, kan in afwijking hiervan bijzondere bijstand worden verleend. De maximale vergoeding bedraagt niet meer dan de maximale vergoeding die op basis van de CZG zou worden verstrekt.
Ten aanzien van de kosten voor woninginrichting en de kosten van vervoer wordt verwezen naar de ‘’Bijlage financiële gemeentelijke richtlijnen voor de uitvoering’’.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen van deze beleidsregels indien de belanghebbende in bijzondere omstandigheden verkeert waardoor toepassing van deze beleidsregels niet tot het beoogde of gewenste doel leidt.
Indien de nieuwe beleidsregels ten opzichte van de oude beleidsregels tot nadeel van de belanghebbende leidt, wordt een overgangsregeling toegepast.
Bijlage Financiële richtlijnen voor de uitvoering
De bevoegdheid tot aanpassing van de in deze bijlage genoemde bedragen ligt bij het college van burgemeester en wethouders. De bedragen worden jaarlijks aangepast.
Bedragen volgens artikelen beleidsregels
Artikel 11. Huishoudelijke Hulp
Artikel 12. Gemeentelijke bijdrage CAV
1. Gemeentelijke bijdrage voor Gemeente Start: Alleenstaande (ouder) € 7,00 per maand en gezin € 14,00 per maand.
2. Gemeentelijke bijdrage voor Gemeente Extra Uitgebreid: Alleenstaande (ouder) € 25,00 en gezin € 50,00 per maand.
3. Bedragen zijn gebaseerd op 2020 en worden dus jaarlijks aangepast.
Indien verstrekking via de kringloopwinkels als bedoeld in artikel 10 lid 6 niet tot de mogelijkheden behoort, gelden de volgende bepalingen;
1. De hoogte van de te verstrekken bijzondere bijstand volgens artikel 10 wordt bepaald aan de hand van de richtprijzen zoals vermeld in de Nibud-prijzengids.
2. In afwijking van lid 1 worden de kosten van vervoer en de kosten van complete woninginrichting als volgt bepaald:
a. voor de kosten van vervoer zijn de richtlijnen van de CVZ-norm en het tarief van de belastingdienst bepalend:
b. voor de kosten van woninginrichting is bepalend de geïndexeerde prijzengids van Divosa 1998.
3. Als een belanghebbende nog wel een deel van de inventaris heeft, wordt beoordeeld welke noodzaak er is om bijstand te verlenen in de benodigde inventaris.
Bijlage 2 Toelichting bij de Beleidsregels Bijzondere bijstand 2020 Veere
In 2014 hebben de Walcherse gemeenteraden de Kadernota Armoedebeleid en het Beleidsplan Armoedebeleid Walcheren 2015 -2018 vastgesteld. In de kadernota en het beleidsplan zijn de visie, kaders en uitgangspunten van het armoedebeleid vastgelegd. Tevens is hierin het klantproces volgens de ‘’pentekening’’ opgenomen. Bij vaststelling van het beleidsplan is besloten dat het beleid nog uitgewerkt zou worden in juridische beleidsregels. Het beleid van bijzondere bijstand maakt deel uit van het armoedebeleid en als zodanig dus ook van het vastgestelde beleidsplan en de kadernota.
Het beleidsplan over het armoedebeleid benadrukt de nauwe samenwerking tussen Orionis Walcheren en de uitvoerders van beleid binnen het sociaal domein. Het gaat over de integrale benadering van burger middels principe van één gezin - één plan en hierbij spelen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet met de bijzondere bijstand en regelingen voor de inwoners met een laag inkomen een belangrijke rol. Doel is een integraal sociaal beleid dat aansluit bij de lokale omstandigheden.
‘’Stip op de horizon’’ is uiteindelijk één organisatie voor de ondersteuning van onze inwoners. De ondersteuning om inwoners zo lang mogelijk in hun eigen leefomgeving te kunnen laten blijven. Daarnaast worden mensen met arbeidsvermogen naar de arbeidsmarkt indien zij tot de doelgroep van de Participatiewet behoren. Met de genoemde wetten kunnen de gemeenten maatwerk voor hun inwoners verrichten en deze wetten kunnen dan in onderlinge samenhang worden toegepast. In de praktische uitvoering zal dit ook vaak resulteren in contacten tussen de uitvoeringsorganisaties om het juiste maatwerk te kunnen bieden. Het aanwenden van eigen verantwoordelijkheid en eigen netwerk is van groot belang hierbij. Het gaat er om dat mensen, met de nodige ondersteuning, meer zelf kunnen gaan doen (in eigen kracht zetten).
De beleidsregels bijzondere bijstand kunnen hiertoe een bijdrage geven. Daarom is er ook voor gekozen om vooraf niet teveel kostensoorten te benoemen en te bepalen wanneer en in welke mate vergoeding verstrekt kan worden. Een beperkt aantal kostensoorten is wel vermeld om meer duidelijkheid te geven. Voor het overige komt het aan op het verrichten van individueel maatwerk. Om welke kosten het gaat hangt immers af van de individuele omstandigheden. Dit betekent niet dat kosten, die eerder wel in beleidsregels bijzondere bijstand waren opgenomen, niet meer vergoed worden. Integendeel, voorkomen moet worden dat mensen onwetend zijn over bijzondere bijstand voor extra kosten. Bij de uitvoeringsorganisatie en in de voorlichting zal gecommuniceerd worden dat het om zeer uiteenlopende kosten kan gaan.
Begrippen die in de Participatiewet zijn gedefinieerd hebben in deze beleidsregels dezelfde betekenis. Ten aanzien van een aantal andere begrippen is in deze beleidsregel een definitie gegeven. Het gaat dan vooral om de begrippen algemene voorziening, eigen verantwoordelijkheid en maatwerk. Hier ligt ook een duidelijk link met de Wmo waarbij nauwe samenwerking tussen Orionis Walcheren en de gemeentelijke toegang Wmo en jeugdzorg noodzakelijk is. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat inwoners telkens doorverwezen worden naar het volgende “loket”.
Eén van de belangrijkste bepalingen van de beleidsregels bijzondere bijstand staat in dit artikel vermeld onder sub k: “” de eigen verantwoordelijkheid””. Daarin is vastgelegd dat de belanghebbende een eigen verantwoordelijkheid heeft, d.w.z. de mate waarin hij zelf verantwoordelijk is voor bekostiging van zijn bestaanskosten. Nieuw is dat bijzondere bijstand mogelijk wordt als er geen beroep kan worden gedaan op het eigen netwerk en de sociale omgeving. Een beroep doen op voorliggende voorzieningen bestond al langer in de bijstandswetgeving. Het uitgangspunt van de Kanteling zoals verwoord in de door de Walcherse gemeenten vastgestelde Kadernota armoedebeleid en de Beleidsnota Armoedebeleid Walcheren is de eigen verantwoordelijkheid van burgers om hun eigen kracht in te zetten voor zelfredzaamheid en participatie. Dat kan met behulp van familie, vrienden en buren. Waar kan het netwerk ondersteuning bieden. Voorkomen moet worden dat burgers niet meer mee kunnen doen. Daarom zal ook individueel maatwerk voorop moeten staan. Ook de Participatiewet gaat uit van individueel maatwerk en gemeenten mogen dit zelf invullen. Het gaat er om dat in een gesprek met de burger de vraagverheldering tot stand komt; wat is nodig en vervolgens wordt gekeken naar mogelijke oplossingen met daarin ook de eigen inbreng van deze burger (ontwikkelen van eigen kracht en verantwoordelijkheid). Het kan hierbij zowel om materiële als immateriële zaken gaan. Als blijkt dat een goedkopere en adequate oplossing gevonden kan worden via eigen netwerk of sociale omgeving, kan dat als overweging meegenomen worden. Mocht blijken dat deze mogelijkheden er niet zijn of in onvoldoende mate, dan wel voor de desbetreffende persoon/gezin dit niet de meest gewenste oplossing is, wordt alsnog bijzondere bijstand verstrekt. Dat is namelijk de essentie van het nieuwe beleid. Het gaat er om dat het gedachtegoed van het beleidsplan armoedebeleid, namelijk de kanteling volgens de beginselen van de Wet maatschappelijke ondersteuning, ook hier worden gevolgd. Uiteraard vergt dit wel een uiterst zorgvuldige en goed overwogen beoordeling.
Artikel 2. Aard van de bijzondere bijstand
Door bijzondere omstandigheden kan het voorkomen dat in het individuele geval de uitkeringsnorm of het inkomen niet (volledig) toereikend is te voorziening in bepaalde bijzondere noodzakelijke kosten.
Voor zover de belanghebbende geen beroep kan doen op een voorliggende voorziening en de betreffende uitgaven noodzakelijk zijn en ook niet uit de eigen middelen kunnen worden voldaan, kan bijzondere bijstand worden verleend. Het maatwerkprincipe geldt.
Uit de bijzondere individuele omstandigheden moet de noodzaak van de kosten blijken en gelet op elke specifieke situatie moet een zorgvuldige afweging worden gemaakt, rekening houdend met de individuele omstandigheden van het gezin/ belanghebbende.
Artikel 3. De wijze en het tijdstip van aanvragen
Uitgangspunt is dat kosten niet vergoed worden indien deze zijn gemaakt voordat de bijstandsaanvraag is ingediend. In individuele omstandigheden kan hiervan worden afgeweken. De aanvraagprocedure verloopt via de uitvoeringsorganisatie Orionis Walcheren en deze organisatie stelt de procedure vast.
Artikel 4. Bijzondere bijstand om niet of geldlening
In dit artikel wordt beschreven dat bijzondere bijstand in beginsel om niet wordt verstrekt.
Uitzonderingen hierop staan in dit artikel vermeld dan wel in het artikel waarop de verstrekking
betrekking heeft. Het gaat er om dat voor kleine bedragen en er is sprake van vermogen in een eigen woning niet wordt overgegaan tot leenbijstand. Ook in situaties van huishoudelijke hulp wordt een uitzondering gemaakt, omdat vooral bij ouderen huishoudelijke hulp zal voorkomen. Wanneer deze groep is aangewezen op een minimum inkomen en er is sprake van vermogen in de eigen woning, dient het vermogen in de woning liquide gemaakt te worden. Dit is gelet op aard en doel en de individuele situatie van de oudere niet gewenst.
In lid 2 wordt nog eens de eigen verantwoordelijkheid van de belanghebbende benadrukt. Het gaat er om dat de belanghebbende zelf naar oplossingen zoekt, zo nodig met ondersteuning van het eigen netwerk. Dit kan betekenen dat de oplossing niet wordt gevonden via de bijzondere bijstand, maar dat op andere wijze een adequate en toereikende oplossing tot stand komt. Als blijkt dat het beroep doen op het eigen netwerk of een voorliggende voorziening niet of in onvoldoende mate mogelijk is, kan bijzondere bijstand worden verstrekt.
De eigen verantwoordelijkheid heeft in de bijstandswetgeving altijd centraal gestaan. Zo is dat ook in de Participatiewet geregeld. Vandaar ook hier de benadrukking van de voorliggende voorziening, noodzakelijkheid van de kosten en de eigen verantwoordelijkheid, zoals het zelf reserveren voor de kosten en het eigen netwerk, waarover in artikel 1 onder k uitvoerig is ingegaan..
Voor een aantal kosten wordt aangesloten bij de bedragen volgens de bijlage financiële richtlijnen. Tot slot bepaalt lid 3 dat niet in alle gevallen de volledige kosten worden vergoed, omdat tot op zeker niveau kosten algemeen gebruikelijk zijn. Dit wil zeggen dat een ieder deze kosten moet betalen vanwege de algemene aard. Voor zover de kosten uitstijgen boven het van wat algemeen gebruikelijk is, kan bijzondere bijstand worden verstrekt.
Om uniformiteit te bewaren is in dit artikel beschreven op welke wijze de betaling plaatsvindt.
Voor de verlening van bijzondere bijstand is het geen vereiste dat men algemene bijstand volgens de Participatiewet ontvangt. Ook personen met een andere uitkering of een laag inkomen kunnen een beroep doen op de bijzondere bijstand. Bepalend is de draagkracht van de belanghebbende en zijn gezin. Is er sprake van geen of slechts een beperkte draagkracht, dan kan aanspraak op bijzondere bijstand voor specifieke kosten bestaan.
Deze kosten moeten dan niet uit het reguliere inkomen of de bijstand bestreden kunnen worden. De bijzondere noodzakelijke kosten moeten de draagkracht te boven gaan.
Artikel 8. Vaststelling van de draagkracht
In dit artikel komt het verschil in vaststelling van het beleid door de Walcherse gemeenten ten aanzien van de draagkracht naar voren. Bewust hebben de gemeenten hierin een eigen afweging gemaakt. Dit is in het Beleidsplan Armoedebeleid Walcheren 2015-2018 beschreven. Voor de gemeente Veere geldt dat er geen draagkracht is indien bij een inkomen tot € 300 boven de van toepassing zijnde bijstandsnorm. Dit laat enige ruimte voor extra uitgaven.
De middelen en het vermogen, zoals genoemd in de artikelen 31 tot en met 34 van de Participatiewet worden tot de aanwezige draagkracht gerekend. Het vermogen, voor zover dat het de grens van het vrij te laten vermogen niet te boven gaat, wordt buiten beschouwing gelaten. Het meerdere vermogen op grond van artikel 34 lid 3 van de wet dient eerst aangewend te worden voor de betaling van de bijzondere noodzakelijke kosten. Voor kleine bedragen en voor huishoudelijke hulp wordt een uitzondering gemaakt zoals vermeld in artikel 4 in lid 5 en 6.
De individuele inkomenstoeslag vormt een aanvulling op het sociaal minimum. Daarom wordt het redelijk geacht om deze toeslag niet mee te nemen in de draagkracht van de belanghebbende.
Verder is het al dan niet toepassen van de kostendelersnorm bij bijzondere bijstand ook van belang. De gemeenten hebben beleidsvrijheid voor het al dan niet toepassen ervan, zoals het vaststellen van de draagkracht tot de gemeentelijke beleidsvrijheid behoort. Op Walcheren wordt gekozen om deze kostendelersnorm niet toe te passen behalve in gevallen waarin sprake is van vervanging duurzame gebruiksgoederen. Kostendelersnorm is van toepassing op algemeen noodzakelijke kosten van bestaan, zoals huur, energie en voeding, die met anderen gedeeld kunnen worden. Bij bijzondere bijstand is sprake van kosten die uit bijzondere individuele omstandigheden voortkomen en die in het concrete geval als noodzakelijk worden aangemerkt. Hier moet worden uitgegaan van individuele bijzondere omstandigheden. Daarom is hier de kostendelersnorm niet van toepassing.
Bij het beoordelen van de draagkracht wordt uitgegaan van het maandinkomen exclusief vakantiegeld tegenover de bijstandsnorm inclusief vakantiegeld.
Tot slot moet bijzondere bijstand mogelijk zijn voor hogere inkomens, maar dit inkomen wordt grotendeels aangewend ten behoeve van schuldhulpverlening, waardoor het gezin of belanghebbende alsnog op een minimum inkomen is aangewezen.
Bij het vaststellen van de draagkracht voor incidentele bijzondere bijstand dient de draagkracht op
basis van 12 maanden te worden berekend. Deze draagkracht wordt vervolgens in mindering gebracht op de kosten van de verstrekking.
Bij het vaststellen van de draagkracht ten behoeve van een aanvraag voor periodieke bijzondere bijstand dient de draagkracht per maand te worden berekend. Deze wordt afgestemd op het aantal maanden waarop de verstrekking betrekking heeft. Vervolgens wordt deze draagkracht maandelijks in mindering gebracht op de kosten van de verstrekking.
Indien een bijstandsuitkering wordt ontvangen is het duidelijk dat de draagkracht dan nihil is en er dus geen draagkrachtberekening noodzakelijk is.
Artikel 10. Duurzame Gebruiksgoederen
In het algemeen behoren duurzame gebruiksgoederen tot de algemene kosten van bestaan. Hiervoor moet gereserveerd worden uit het ter beschikking staande inkomen. Andere mogelijkheid is gespreide betaling via een lening van Orionis Walcheren (kredietbank). Als dit niet mogelijk is, kan een renteloze lening via Orionis Walcheren worden verstrekt. Zolang er een betalingsverplichting is op grond van een wettelijke schuldsanering of een minnelijke regeling via een bij de NVVK aangesloten organisatie, kan bijstand om niet worden verstrekt. Reden hiervoor is dat er geen afzonderlijke lening en aflossingscapaciteit mogelijk is.
Indien het gezin/belanghebbende minimaal 36 maanden voorafgaande aan de aanvraag over een inkomen beschikt dat niet meer bedraagt dan 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm wordt bijzondere bijstand om niet verstrekt indien het betreft vervanging van duurzame gebruiksgoederen. Uitgangspunt is dat er geen reserveringsruimte aanwezig is indien men 36 maanden of langer aangewezen is aangewezen op bovenvermeld inkomen. Deze bepaling geldt uitsluitend bij vervanging van duurzame gebruiksgoederen en geldt niet voor personen die een inkomen ontvangen volgens de WSF en WTOS.
Bij aanschaf van duurzame gebruiksgoederen is een geldlening van toepassing tenzij individuele omstandigheden dit in de weg staan. Een zorgvuldige afweging en onderbouwing is hiervoor noodzakelijk.
Er is geen beperking ten aanzien van kringloopwinkels, dus alle kringloopwinkels zijn van toepassing.
Bij de beoordeling van deze bepaling is ook artikel 1 onder j en k en artikel 4 lid 2 van toepassing.
De oude regeling duurzame gebruiksgoederen, voor zover deze nog van toepassing is in de Walcherse gemeenten, komt hiermee te vervallen.
Artikel 11. Bijstand voor kosten algemene voorziening
Dit artikel komt te vervallen omdat de vergoeding voor huishoudelijke hulp is opgenomen in de WMO-maatwerkvoorziening.
Artikel 12 Bijstand voor extra kosten chronisch zieken en gehandicapten
Bij het voldoen aan de criteria wordt een bedrag beschikbaar gesteld zoals vermeld in dit artikel.
Artikel 13 Bijstand bij stapelingseffecten
Van belang is dat inwoners geconfronteerd kunnen worden met kosten als gevolg van meerdere eigen bijdragen en deze stapeling van bijdragen een ongewenst effect kunnen hebben op de bestedingsruimte van het inkomen. In die gevallen zal beoordeeld worden of bijzondere bijstand mogelijk en noodzakelijk is. Dit vergt een zorgvuldig onderzoek in het individuele geval. Uit dit onderzoek moet blijken of er zich een situatie voordoet waarbij geconstateerd moet worden dat de belanghebbende en zijn gezin voor onevenredig hoge kosten komt te staan die niet uit het eigen inkomen en vermogen gedekt kunnen worden. Een besluit dient goed beargumenteerd en onderbouwd te zijn op de individuele situatie.
Artikel 14 Bijstand aan jongeren
Primair moet een beroep worden gedaan op de onderhoudsverplichting van de ouders. Het college onderzoekt in hoeverre de ouder(s) aan deze onderhoudsverplichting kan/kunnen voldoen. In dit artikel zijn de omstandigheden vermeld die een uitzondering op de onderhoudsplicht rechtvaardigen. Uiteraard dient er een noodzaak aanwezig te zijn om zelfstandig te wonen. Dit dient in de beoordeling meegenomen te worden.
Voor 2020 gelden de volgende bedragen:
Lid 3: Dit is € 737,07 minus € 259,78 = € 477,29
Lid 4: Dit is € 1052,32 minus € 259,78 = € 792,54
Lid 5: Dit is€ 1011,44 minus € 519,56 = € 491,88
Lid 6: Dit is € 1312,10 minus € 820,22 = € 491,88
De bedragen worden aangepast overeenkomstig de wijziging van de norm Participatiewet.
In de artikelen 41 en 44 van de Participatiewet is geregeld dat jongeren tot 27 jaar een wachttijd hebben van vier weken voordat zij een uitkering kunnen aanvragen voor algemene bijstand voor levensonderhoud. De jongere dient in deze vier weken zelf op zoek te gaan naar werk en/of opleiding. Voor bijzondere bijstand voor levensonderhoud is, analoog aan de wettelijke bepalingen, in deze beleidsregel een vergelijkbare regeling opgenomen.
Artikel 15 Toeslag alleenstaande ouder
Met ingang van 1 januari 2015 kent de bijstandswet twee normen; norm alleenstaande en norm gehuwden. De norm alleenstaande ouder is komen te vervallen en aanvullende inkomensondersteuning voor levensonderhoud voor de alleenstaande ouder vindt plaats via verhoging van het kindgebonden budget via de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir), dit is de zogenaamde alleenstaande ouderkop (ALO-kop).
Een aantal alleenstaande ouders kan geen aanspraak maken op deze ALO-kop vanwege het afwijkende partnerbegrip in de Awir. Het gaat dan bijvoorbeeld om de alleenstaande ouder die samenwoont met vader of moeder of alleenstaande ouders waarbij de partner in het buitenland of detentie verblijft. Dit artikel regelt dat de alleenstaande ouder die hier geen aanspraak op kan maken (tijdelijk) via bijzondere bijstand gecompenseerd kan worden voor het gemis aan deze middelen, die bestemd zijn voor levensonderhoud.
Artikel 16. Collectieve Zorgverzekering Gemeenten (CZG)
Het college stelt voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm, een aanvullende collectieve zorgverzekering beschikbaar. Deze aanvullende verzekering bestaat uit twee pakketten. De belanghebbenden kunnen kiezen uit een startpakket en een extra uitgebreid pakket. Het startpakket biedt een aantal extra’s voor mensen met weinig zorgbehoeften, maar het extra uitgebreid pakket biedt daarentegen meer voor mensen met hogere zorgbehoeften. Dit zullen doorgaans de mensen zijn die voorheen een beroep deden op de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten. Doelstelling is om inwoners in een betere verzekeringspositie te krijgen. Zij hebben dan een directe relatie met de zorgverzekeraar en zullen voor de desbetreffende kosten geen beroep meer doen op bijzondere bijstand. Om dit te stimuleren, wordt een premie aan de doelgroep beschikbaar gesteld. Door het inhouden van de premie op de bijstandsuitkering kan er geen schuldenproblematiek ontstaan ten aanzien van de premiebetaling. Doordat meerdere aanvragen voor medische kosten via deze aanvullende collectieve verzekering tot stand komt, vermindert dit het aantal aanvragen bijzondere bijstand. Het vermindert daarmee ook de administratieve lastendruk van Orionis Walcheren. De gemeente heeft via Orionis Walcheren een overeenkomst met de zorgverzekeraar gesloten.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Bij dringende redenen of bijzondere omstandigheden kan het college afwijken van de beleidsregels.
Een slechte financiële situatie van de belanghebbende is op zichzelf geen dringende reden. Een en ander is een individuele afweging ter beoordeling van het college.
Het overgangsrecht wordt op basis van maatwerk toegepast. Hierbij vindt een afweging plaats van een redelijke termijn en waarbij de hoogte van het bedrag in het kader van overgangsrecht afhankelijk is van de hoogte van de verstrekte bijstand. Dit vereist een zorgvuldige afweging en goede argumentatie.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-109047.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.