Verordening tijdelijke aanvulling raadswerk Leusden in verband met digitale beraadslaging en besluitvorming 2020

De raad van de gemeente Leusden;

gelezen het voorstel van het Presidium van 15 april 2020 nr. L243239;

 

gelet op de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming);

gelet op Gemeentewet;

gelet op de Verordening Raadswerk Leusden 2018;

besluit:

vast te stellen de Verordening tijdelijke aanvulling raadswerk Leusden in verband met digitale beraadslaging en besluitvorming 2020

Paragraaf 1. Voorbereiding

Na artikel 14 invoegen nieuw artikel 14a:

Artikel 14a Openbare kennisgeving en digitale vergadering

  • 1.

    raadsvergaderingen zijn openbaar vinden plaats via een digitale omgeving;

  • 2.

    ieder lid moet gegarandeerd beschikken over de technische mogelijkheden om toegang te hebben tot de beraadslaging en stemming;

  • 3.

    identificatie van raadsleden moet mogelijk zijn, door de voorzitter, maar ook door de leden onderling en door het publiek;

  • 4.

    er is sprake van een live videoverbinding (zichtbaar in beeld en hoorbaar in geluid);

  • 5.

    de voorzitter moet in staat zijn de orde te handhaven, bijvoorbeeld door deelnemers het woord te ontnemen of door een volgorde van stemming te bepalen.

Paragraaf 2. Ter vergadering

Na artikel 15 invoegen nieuw artikel 15a:

Artikel 15a Presentie

  • 1.

    de aanwezigheid van raadsleden wordt vastgesteld door middel van het afroepen van de naam door de voorzitter en bevestiging door het raadslid, zodra hij/zij in beeld is.

  • 2.

    vereist is dat de raadsleden zichtbaar en hoorbaar zijn, zodat de voorzitter, de griffier, de raadsleden onderling en het publiek de identiteit van een raadslid zonder twijfel kan vaststellen.

  • 3.

    mocht een raadslid offline raken, dan kan het raadslid de griffier bellen om dit mede te delen. De voorzitter overweegt of het nodig is de vergadering kort te schorsen om het betrokken raadslid de kans te geven de verbinding te herstellen.

  • 4.

    wordt het technisch mankement veroorzaakt in het door de raad gebruikte systeem, dan kan de vergadering geen doorgang meer vinden tot de fout hersteld is.

Paragraaf 3. Stemmingen

Na artikel 24 invoegen nieuw artikel 24a:

Artikel 24a Digitale stemming; procedure hoofdelijke stemming aanvullend

  • 1.

    als een raadslid om stemming (hoofdelijke) vraagt, doet de voorzitter daarvan mededeling aan de raad;

  • 2.

    bij hoofdelijke stemming roept de griffier de raadsleden bij naam op hun stem uit te brengen. Zodra het raadslid in beeld is geeft deze hoorbaar en zichtbaar zijn stem;

  • 3.

    de stemming begint bij het daarvoor bij loting aangewezen raadslid. Vervolgens geschiedt de oproeping op alfabetische volgorde.

Na artikel 26 invoegen nieuw artikel 26a:

Artikel 26a Stemming over personen – aanvullende

In aanvulling op de bepalingen over stemmen over in de Gemeentewet gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    bij stemming over personen dient gestemd te worden met stembriefjes die het raadslid vooraf per post heeft ontvangen;

  • 2.

    ieder raadslid levert zijn stembriefje persoonlijk, per koerier of per brief in bij de griffie na afloop van een vergadering;

  • 3.

    de voorzitter bepaalt het tijdstip en zo nodig de volgorde waarop de stembriefjes uiterlijk door de griffie moeten zijn ontvangen en maakt de uitslag van de stemming zo spoedig mogelijk na dit tijdstip openbaar;

  • 4.

    de voorzitter stelt de authenticiteit van de uitgebrachte stem vast en zorgt dat bij een geheime stem deze stem niet herleidbaar is tot het lid dat de stem heeft uitgebracht;

  • 5.

    in geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad op voorstel van de voorzitter;

  • 6.

    bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld over de stemming.

HOOFDSTUK XIII SLOTBEPALINGEN

Na artikel 67 invoegen nieuw artikel 67a:

Artikel 67a Inwerkingtreding, citeertitel en looptijd

  • 1.

    deze verordening treedt in werking een dag na publicatie;

  • 2.

    deze verordening wordt aangehaald als Verordening tijdelijke aanvulling raadswerk Leusden in verband met digitale beraadslaging en besluitvorming 2020;

  • 3.

    deze verordening is ter aanvulling op de Verordening raadswerk 2018;

  • 4.

    deze verordening vervalt van rechtswege op het tijdstip waarop de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming komt te vervallen.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Leusden in zijn openbare vergadering van 16 april 2020

I. Schutte - van der Schans

griffier

G.J. Bouwmeester

voorzitter

Naar boven