Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2019, 96878 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2019, 96878 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregels re-integratie multiproblematiek Almere
In deze subsidieregels wordt verstaan onder:
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere.
Artikel 5. Aanvraag, subsidieperiode, indieningsvereisten
de aanvraag voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een subsidie en er geen redenen zijn de subsidie te weigeren op grond van de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Almere 2011 of deze subsidieregels; en
Onverminderd artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 13 tot en met 15 van de Algemene subsidieverordening Almere 2011, is de subsidieontvanger verplicht:
per kwartaal een rapportage in te dienen over het aantal gestarte trajecten met daarbij per traject een overzicht van de uren tijdsbesteding, de kosten en het resultaat. Daarnaast bevat de rapportage een overzicht van het verzuim- en uitvalpercentage, het aantal gewerkte uren en ontstane dienstverbanden of verwijzingen naar de accountmanager werk van de gemeente Almere.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Almere, d.d. 16 april 2019
de burgemeester, de secretaris,
F.M. Weerwind R.Wielinga
Toelichting behorende bij de Subsidieregels re-integratie multiproblematiek Almere
Een aantal mensen met een bijstandsuitkering heeft problemen op meerdere levensgebieden, ook wel multi-problematiek genoemd. Deze mensen hebben een afstand tot de arbeidsmarkt door een lange periode van inactiviteit als gevolg van meervoudige ernstige problematiek. Hierbij kan worden gedacht aan een detentieverleden, verslaving, agressie, psychische klachten- of stoornissen. Deze mensen zijn aangewezen op intensieve begeleiding om hen voor te bereiden op een terugkeer naar betaald werk. Dat wil het college zo goed mogelijk regelen, zodat de mensen die in begeleiding worden genomen een zo groot mogelijke kans hebben om weer betaald aan het werk te gaan of een andere zinvolle dagbesteding te realiseren. Met het oog op kwalitatief goede dienstverlening aan bijstandsgerechtigden met multi-problematiek, kiest het college daarbij voor een subsidietenderprocedure, zodat de kwalitatief beste aanvraag kan worden geselecteerd.
De regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Almere 2011 (Asv) zijn op deze subsidieregels van toepassing, voor zover daarvan in deze subsidieregels niet wordt afgeweken. De Asv is een kaderverordening en bevat algemene (procedure) bepalingen. Deze subsidieregels zijn een uitwerking van de Asv op grond van artikel 3 van de Asv. Onderwerpen die geregeld zijn in de Awb en de Asv worden niet herhaald in deze subsidieregels, zoals weigeringsgronden, verplichtingen en de vaststelling.
Omdat deze subsidieregels een budget kent, en geen zogenaamde ‘open-einderegeling’ is, wordt een subsidieplafond vastgesteld. Het subsidieplafond voor het jaar 2019 bedraagt € 200.000,-. Vanaf 2020 bedraagt het subsidieplafond € 400.000,- per kalenderjaar. Met het verstrekken van deze subsidie wordt beoogd ongeveer 40 bijstandsgerechtigden binnen een jaar te laten re-integreren naar betaald werk.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten en subsidiebedrag
De subsidiabele activiteiten zien op het begeleiden bij werkhervatting van bijstandsgerechtigden van de gemeente Almere die problemen hebben op meerdere levensgebieden. Tot deze begeleiding behoort in ieder geval het laten opdoen van werkervaring binnen een omgeving waar ondersteuning/toezicht is en het bijbrengen van werknemersvaardigheden, zoals solliciteren, omgaan met hiërarchie, werkritme, het houden aan afspraken en de omgang met (o.a.) collega’s. Daarbij wordt de begeleiding afgestemd op de bijstandsgerechtigde aan wie het traject wordt aangeboden. Voorwaarde voor de toelating tot een re-integratietraject is een doorverwijzing van een klantmanager van de gemeente Almere.
Bij de uitstroom van de bijstandsgerechtigde uit de bijstandsuitkering naar betaald werk, kan een indicatie worden gegeven zoals beschut werk of het doelgroepenregister. De uitstroom van de bijstandsgerechtigde uit de bijstandsuitkering naar een andere vorm van stabilisering van levensgebieden, betreft bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of dagbesteding.
Bij de subsidieverlening wordt aan de hand van de ingediende begroting bepaald wat de noodzakelijke kosten zijn om de re-integratietrajecten uit te voeren. Kosten die naar het oordeel van het college niet noodzakelijk zijn, blijven buiten beschouwing. Het subsidiebedrag dat wordt verleend, is het maximale bedrag. Na afloop van de activiteiten wordt bij de vaststelling beoordeeld wat de werkelijke en noodzakelijke kosten waren. Op dat bedrag wordt de subsidie vastgesteld, met dien verstande dat dit bedrag nooit hoger zal zijn dan het bedrag dat is verleend.
Overeenkomstig artikel 3, tweede lid, van de Asv wordt subsidie verstrekt aan maximaal één rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid. Ter voorkoming van een versnipperd aanbod en extra overheadkosten, kiest het college daarbij voor het verstrekken van subsidie aan één subsidieontvanger. In het tweede lid van dit artikel zijn de eisen vermeld waaraan de subsidieontvanger moet voldoen om voor subsidie in aanmerking te komen.
Artikel 5 Aanvraag, subsidieperiode, indieningsvereisten
Het college hecht er belang aan dat zo spoedig mogelijk wordt gestart met de re-integratietrajecten. Gelet hierop wordt voor de verlening van de subsidie voor het jaar 2019 afgeweken van de aanvraagtermijn in de Asv. De subsidieontvanger wordt in beginsel geselecteerd voor een periode van vier jaar, de eerste periode wijkt af en loopt van 15 juli 2019 tot en met 31 december 2023.
De selectieperiode van 4 jaar brengt zekerheid voor de subsidieontvanger met zich mee, waardoor het bedrijfsvoeringsproces efficiënter kan worden ingericht. Voor de gemeente heeft dit als voordeel dat slechts één keer per vier jaar een tenderprocedure hoeft te worden gevolgd.
De geselecteerde aanvrager ontvangt dus in principe 4 keer een jaarlijkse subsidie, mits jaarlijks een aanvraag wordt ingediend, de aanvraag voldoet aan de voorwaarden, zich geen weigeringsgronden voordoen en geen sprake is van veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten die zich tegen voortzetting van de subsidie verzetten.
Voor een nieuwe periode kunnen aanbieders weer een aanvraag indienen, waarbij subsidie wordt verdeeld op grond van de beoordelingscriteria als bedoeld in artikel 7.
Ten behoeve van een goede beoordeling van de kwaliteit van de subsidieaanvraag, is in het zesde lid, in aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de Asv, vermeld dat de aanvraag vergezeld gaat van een plan van aanpak. Het plan van aanpak moet de gegevens bevatten aan de hand waarvan het college kan beoordelen of de aanvraag voldoet aan de eisen en in welke mate aan de beoordelingscriteria wordt voldaan.
Artikel 6 Beslissen op aanvraag
Gelet op de in artikel 5, eerste lid, gewijzigde indieningstermijn en de hiervoor vermelde spoed, wordt in het eerste lid van dit artikel afgeweken van de beslistermijn uit de Asv: uiterlijk 14 juli 2019. Vervolgens geldt voor subsidieaanvragen op grond van deze subsidieregels de reguliere beslistermijn uit de Asv.
Artikel 7 Verdeelregels en beoordelingscriteria
Het college selecteert aan de hand van objectieve kwalitatieve criteria de subsidieontvanger die naar het oordeel van het college het best kan bijdragen aan de met deze subsidieregels beoogde doelstelling. Om voldoende gelijke behandeling, transparantie en objectiviteit te bereiken werkt het college met een systeem waarbij aan elk beoordelingscriterium punten worden toegekend.
Het college kent het meeste gewicht toe aan de kwaliteit van het plan van aanpak. In het vierde lid is vermeld dat dit voor de helft meeweegt. Het gewicht van de overige beoordelingscriteria is gelijk (12,5%).
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen die specifiek zien op subsidieverlening op grond van deze subsidieregels. Met het opleggen van deze verplichtingen beoogt het college onder andere inzicht te verkrijgen in het verloop van de re-integratietrajecten en de resultaten daarvan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-96878.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.