Subsidieregels re-integratie multiproblematiek Almere

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,

gelezen het voorstel van 16 april 2019,

gelet op de artikelen 2, onder g, en 3 van de Algemene subsidieverordening Almere 2011,

b e s l u i t :

vast te stellen de Subsidieregels re-integratie multiproblematiek gemeente Almere

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze subsidieregels wordt verstaan onder:

college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere.

 

Artikel 2. Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond voor 2019 bedraagt € 200.000,-.

  • 2.

    Vanaf 2020 bedraagt het subsidieplafond € 400.000,- per kalenderjaar.

 

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten en subsidiebedrag

  • 1.

    Een jaarlijkse subsidie wordt verstrekt voor het uitvoeren van re-integratietrajecten ten behoeve van door klantmanagers van de gemeente Almere doorverwezen bijstandsgerechtigden die problemen hebben op meerdere levensgebieden.

  • 2.

    Een re-integratietraject heeft als doel het uitstromen van de bijstandsgerechtigde uit de bijstandsuitkering naar betaald werk, al dan niet met een indicatie, of naar een andere vorm van stabilisering van levensgebieden.

  • 3.

    Een re-integratietraject duurt een half jaar. Een re-integratietraject kan met maximaal een half jaar worden verlengd.

  • 4.

    Het subsidiebedrag is gebaseerd op de noodzakelijke en werkelijke kosten

 

Artikel 4. Subsidieontvangers

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt aan maximaal één rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.

  • 2.

    De subsidieontvanger:

  • a.

    heeft aantoonbare kennis en kunde op het gebied van het uitvoeren re-integratietrajecten ten behoeve van bijstandsgerechtigden met verschillende achtergronden die problemen hebben op meerdere levensgebieden, waaronder psychische problematiek;

  • b.

    heeft aantoonbaar gekwalificeerd en voldoende personeel in dienst;

  • c.

    zet voor het uitvoeren van de re-integratieactiviteiten waarvoor rechtstreeks contact met de bijstandsgerechtigden vereist is, uitsluitend consulenten of begeleiders in die minimaal drie jaar ervaring hebben met de doelgroep;

  • d.

    is in staat jaarlijks minimaal 40 re-integratietrajecten te verzorgen;

  • e.

    werkt aantoonbaar samen met ketenpartners; en

  • f.

    voert de activiteiten uit in de gemeente Almere.

 

Artikel 5. Aanvraag, subsidieperiode, indieningsvereisten

  • 1.

    In afwijking van artikel 7, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Almere 2011, worden subsidieaanvragen voor het eerste tijdvak waarvoor de subsidie wordt verleend, ingediend in de periode van een dag na de bekendmaking van deze subsidieregels tot en met 16 mei 2019.

  • 2.

    De subsidieontvanger wordt door middel van de procedure als omschreven in artikel 7 voor een periode van vier jaar geselecteerd.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in het tweede lid, is de eerste periode waarvoor de subsidieontvanger wordt geselecteerd: de periode vanaf 15 juli 2019 tot en met 31 december 2023.

  • 4.

    De subsidieontvanger ontvangt subsidie in de in het tweede en derde lid bedoelde periode, mits:

  • a.

    de subsidie overeenkomstig artikel 7, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Almere 2011 jaarlijks wordt aangevraagd;

  • b.

    de aanvraag voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een subsidie en er geen redenen zijn de subsidie te weigeren op grond van de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Almere 2011 of deze subsidieregels; en

  • c.

    er geen sprake is van veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten die zich in overwegende mate tegen voortzetting of ongewijzigde voortzetting van de subsidie verzetten.

  • 5.

    Na ommekomst van de in het tweede en derde lid genoemde subsidieperiode of zoveel eerder indien subsidie niet wordt aangevraagd, geweigerd of niet wordt voortgezet, stelt het college een nieuwe indieningsperiode vast voor aanvragen op grond van deze subsidieregels.

  • 6.

    In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Almere 2011, gaat de aanvraag vergezeld van een plan van aanpak, waaruit blijkt:

  • a.

    dat en op welke wijze wordt voldaan aan de in artikel 4, tweede lid, gestelde eisen;

  • b.

    dat en op welke wijze wordt voldaan aan de in artikel 7, tweede lid, onder b tot en met d,

  • gestelde criteria;

  • c.

    welke resultaten zijn behaald met het uitvoeren van re-integratietrajecten voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt;

  • d.

    op welke wijze een individueel re-integratietraject wordt uitgevoerd; en

  • e.

    de gemiddelde prijs voor het uitvoeren van een re-integratietraject ten behoeve van een bijstandsgerechtigde, als bedoeld in artikel 3, eerste lid;

  •  

  • 7.

    Een subsidieaanvraag is tijdig ingediend, indien die voor het einde van de indieningsperiode is ontvangen.

 

Artikel 6. Beslissing op aanvraag

  • 1.

    Op de aanvragen, als bedoeld in artikel 5, tweede lid, beslist het college overeenkomstig artikel 8, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Almere 2011 uiterlijk vóór 1 januari van het jaar waarop de aanvraag is ingediend.

  • 2.

    In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Almere 2011 beslist het college op de aanvragen om subsidie in de periode van 15 juli tot en met 31 december 2023, uiterlijk op 14 juli 2019.

 

Artikel 7. Verdeelregels en beoordelingscriteria

  • 1.

    Het college rangschikt de subsidieaanvragen na een onderlinge vergelijking en verstrekt de subsidie aan de aanvrager die als eerste in de rangschikking is geplaatst.

  • 2.

    Een aanvraag wordt hoger geplaatst naarmate deze meer bijdraagt aan de volgende criteria:

  • a.

    kwaliteit van het in artikel 5, derde lid, bedoelde plan van aanpak;

  • b.

    samenwerking met ketenpartners;

  • c.

    kosteneffectiviteit; de mate waarin de gevraagde subsidie redelijk is ten opzichte van het te verwachten effect van de activiteiten;

  • d.

    de kans dat 30% van de bijstandsgerechtigden binnen een jaar uitstroomt uit de bijstandsuitkering naar betaald werk, al dan niet met een indicatie; en

  • e.

    de kans dat 70% van de bijstandsgerechtigden binnen een jaar uitstroomt uit de bijstandsuitkering naar een andere vorm van stabilisering van levensgebieden dan betaald werk, zoals vrijwilligerswerk of dagbesteding.

  • 3.

    Per beoordelingscriterium, als genoemd in het tweede lid, worden 0, 5, 10, 15 of 20 punten toegekend.

  • 4.

    Het beoordelingscriterium, als genoemd in het tweede lid, onder a, weegt voor 50% mee. De overige beoordelingscriteria hebben een gelijk gewicht.

  • 5.

    De volgorde van gelijk geplaatste subsidieaanvragen wordt door middel van loting bepaald.

 

Artikel 8. Verplichtingen

Onverminderd artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 13 tot en met 15 van de Algemene subsidieverordening Almere 2011, is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    het re-integratietraject, als bedoeld in artikel 3, uiterlijk drie weken na doorverwijzing van de klantmanager van de gemeente Almere te starten en een op de bijstandsgerechtigde toegesneden plan van aanpak vast te leggen;

  • b.

    een kopie van het onder a bedoelde plan van aanpak binnen twee weken na vastlegging te overleggen aan de klantmanager van de gemeente Almere;

  • c.

    zorg te dragen voor de opvolging bij ziekteverzuim;

  • d.

    bij uitstroom van de bijstandsgerechtigde uit de bijstandsuitkering naar betaald werk nazorg te bieden, waarbij in ieder geval twee keer telefonisch contact plaatsvindt met de werkgever;

  • e.

    zorg te dragen voor de opbouw van een dossier van de bijstandsgerechtigde; en

  • f.

    per kwartaal een rapportage in te dienen over het aantal gestarte trajecten met daarbij per traject een overzicht van de uren tijdsbesteding, de kosten en het resultaat. Daarnaast bevat de rapportage een overzicht van het verzuim- en uitvalpercentage, het aantal gewerkte uren en ontstane dienstverbanden of verwijzingen naar de accountmanager werk van de gemeente Almere.

 

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze subsidieregels treden in werking op de dag na de dag van de bekendmaking.

 

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Almere, d.d. 16 april 2019

de burgemeester, de secretaris,

F.M. Weerwind R.Wielinga

Toelichting behorende bij de Subsidieregels re-integratie multiproblematiek Almere

 

Algemeen

Een aantal mensen met een bijstandsuitkering heeft problemen op meerdere levensgebieden, ook wel multi-problematiek genoemd. Deze mensen hebben een afstand tot de arbeidsmarkt door een lange periode van inactiviteit als gevolg van meervoudige ernstige problematiek. Hierbij kan worden gedacht aan een detentieverleden, verslaving, agressie, psychische klachten- of stoornissen. Deze mensen zijn aangewezen op intensieve begeleiding om hen voor te bereiden op een terugkeer naar betaald werk. Dat wil het college zo goed mogelijk regelen, zodat de mensen die in begeleiding worden genomen een zo groot mogelijke kans hebben om weer betaald aan het werk te gaan of een andere zinvolle dagbesteding te realiseren. Met het oog op kwalitatief goede dienstverlening aan bijstandsgerechtigden met multi-problematiek, kiest het college daarbij voor een subsidietenderprocedure, zodat de kwalitatief beste aanvraag kan worden geselecteerd.

Juridisch kader

De regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Almere 2011 (Asv) zijn op deze subsidieregels van toepassing, voor zover daarvan in deze subsidieregels niet wordt afgeweken. De Asv is een kaderverordening en bevat algemene (procedure) bepalingen. Deze subsidieregels zijn een uitwerking van de Asv op grond van artikel 3 van de Asv. Onderwerpen die geregeld zijn in de Awb en de Asv worden niet herhaald in deze subsidieregels, zoals weigeringsgronden, verplichtingen en de vaststelling.

 

Artikelsgewijs

Artikel 2 Subsidieplafond

Omdat deze subsidieregels een budget kent, en geen zogenaamde ‘open-einderegeling’ is, wordt een subsidieplafond vastgesteld. Het subsidieplafond voor het jaar 2019 bedraagt € 200.000,-. Vanaf 2020 bedraagt het subsidieplafond € 400.000,- per kalenderjaar. Met het verstrekken van deze subsidie wordt beoogd ongeveer 40 bijstandsgerechtigden binnen een jaar te laten re-integreren naar betaald werk.

 

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten en subsidiebedrag

De subsidiabele activiteiten zien op het begeleiden bij werkhervatting van bijstandsgerechtigden van de gemeente Almere die problemen hebben op meerdere levensgebieden. Tot deze begeleiding behoort in ieder geval het laten opdoen van werkervaring binnen een omgeving waar ondersteuning/toezicht is en het bijbrengen van werknemersvaardigheden, zoals solliciteren, omgaan met hiërarchie, werkritme, het houden aan afspraken en de omgang met (o.a.) collega’s. Daarbij wordt de begeleiding afgestemd op de bijstandsgerechtigde aan wie het traject wordt aangeboden. Voorwaarde voor de toelating tot een re-integratietraject is een doorverwijzing van een klantmanager van de gemeente Almere.

 

Bij de uitstroom van de bijstandsgerechtigde uit de bijstandsuitkering naar betaald werk, kan een indicatie worden gegeven zoals beschut werk of het doelgroepenregister. De uitstroom van de bijstandsgerechtigde uit de bijstandsuitkering naar een andere vorm van stabilisering van levensgebieden, betreft bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of dagbesteding.

 

Bij de subsidieverlening wordt aan de hand van de ingediende begroting bepaald wat de noodzakelijke kosten zijn om de re-integratietrajecten uit te voeren. Kosten die naar het oordeel van het college niet noodzakelijk zijn, blijven buiten beschouwing. Het subsidiebedrag dat wordt verleend, is het maximale bedrag. Na afloop van de activiteiten wordt bij de vaststelling beoordeeld wat de werkelijke en noodzakelijke kosten waren. Op dat bedrag wordt de subsidie vastgesteld, met dien verstande dat dit bedrag nooit hoger zal zijn dan het bedrag dat is verleend.

 

Artikel 4 Subsidieontvangers

Overeenkomstig artikel 3, tweede lid, van de Asv wordt subsidie verstrekt aan maximaal één rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid. Ter voorkoming van een versnipperd aanbod en extra overheadkosten, kiest het college daarbij voor het verstrekken van subsidie aan één subsidieontvanger. In het tweede lid van dit artikel zijn de eisen vermeld waaraan de subsidieontvanger moet voldoen om voor subsidie in aanmerking te komen.

 

Artikel 5 Aanvraag, subsidieperiode, indieningsvereisten

Het college hecht er belang aan dat zo spoedig mogelijk wordt gestart met de re-integratietrajecten. Gelet hierop wordt voor de verlening van de subsidie voor het jaar 2019 afgeweken van de aanvraagtermijn in de Asv. De subsidieontvanger wordt in beginsel geselecteerd voor een periode van vier jaar, de eerste periode wijkt af en loopt van 15 juli 2019 tot en met 31 december 2023.

De selectieperiode van 4 jaar brengt zekerheid voor de subsidieontvanger met zich mee, waardoor het bedrijfsvoeringsproces efficiënter kan worden ingericht. Voor de gemeente heeft dit als voordeel dat slechts één keer per vier jaar een tenderprocedure hoeft te worden gevolgd.

De geselecteerde aanvrager ontvangt dus in principe 4 keer een jaarlijkse subsidie, mits jaarlijks een aanvraag wordt ingediend, de aanvraag voldoet aan de voorwaarden, zich geen weigeringsgronden voordoen en geen sprake is van veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten die zich tegen voortzetting van de subsidie verzetten.

Voor een nieuwe periode kunnen aanbieders weer een aanvraag indienen, waarbij subsidie wordt verdeeld op grond van de beoordelingscriteria als bedoeld in artikel 7.

Ten behoeve van een goede beoordeling van de kwaliteit van de subsidieaanvraag, is in het zesde lid, in aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de Asv, vermeld dat de aanvraag vergezeld gaat van een plan van aanpak. Het plan van aanpak moet de gegevens bevatten aan de hand waarvan het college kan beoordelen of de aanvraag voldoet aan de eisen en in welke mate aan de beoordelingscriteria wordt voldaan.

 

Artikel 6 Beslissen op aanvraag

Gelet op de in artikel 5, eerste lid, gewijzigde indieningstermijn en de hiervoor vermelde spoed, wordt in het eerste lid van dit artikel afgeweken van de beslistermijn uit de Asv: uiterlijk 14 juli 2019. Vervolgens geldt voor subsidieaanvragen op grond van deze subsidieregels de reguliere beslistermijn uit de Asv.

 

Artikel 7 Verdeelregels en beoordelingscriteria

Het college selecteert aan de hand van objectieve kwalitatieve criteria de subsidieontvanger die naar het oordeel van het college het best kan bijdragen aan de met deze subsidieregels beoogde doelstelling. Om voldoende gelijke behandeling, transparantie en objectiviteit te bereiken werkt het college met een systeem waarbij aan elk beoordelingscriterium punten worden toegekend.

Het college kent het meeste gewicht toe aan de kwaliteit van het plan van aanpak. In het vierde lid is vermeld dat dit voor de helft meeweegt. Het gewicht van de overige beoordelingscriteria is gelijk (12,5%).

 

Artikel 8 Verplichtingen

In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen die specifiek zien op subsidieverlening op grond van deze subsidieregels. Met het opleggen van deze verplichtingen beoogt het college onder andere inzicht te verkrijgen in het verloop van de re-integratietrajecten en de resultaten daarvan.

 

Naar boven