Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2019, 96693 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2019, 96693 | Beleidsregels |
Subsidieregeling voorschoolse voorzieningen 2020
Subsidie is een bijdrage van de gemeente aan een organisatie of instelling voor het organiseren van activiteiten die ervoor zorgen dat een bepaald maatschappelijk effect wordt bereikt in de samenleving. De gemeente ondersteunt via het verlenen van subsidies organisaties en instellingen zodat zij met elkaar zorgen voor een gevarieerd aanbod van activiteiten voor (de inwoners van) de Krimpenerwaard en die een bijdrage leveren aan de gemeentelijke doelen. De gemeente Krimpenerwaard verleent jaarlijks subsidie voor activiteiten aan organisaties en instellingen in de gemeente. Het college van burgemeester en wethouders besluit ieder jaar welke instellingen subsidie ontvangen.
Vanaf 2019 heeft de gemeente Krimpenerwaard een nieuw subsidie instrumentarium. De voorwaarden voor het aanvragen voor een subsidie zijn vastgelegd in de nieuwe Algemene Subsidieverordening gemeente Krimpenerwaard 2019 (ASV 2019). In deze verordening beschrijft de gemeente de procedure voor het verlenen en vaststellen van subsidies. De ASV is in te zien op www.overheid.nl.
Het college van burgemeester en wethouders heeft in aanvulling op de ASV gemeente Krimpenerwaard 2019 de subsidieregeling gemeente Krimpenerwaard 2020 vastgesteld.
De subsidieregeling geeft inhoudelijke invulling aan het beleid waar de gemeente voor staat en is een nadere regeling zoals bedoeld in artikel 3 van de ASV Krimpenerwaard 2019. Ook de subsidieregeling is in te zien op www.overheid.nl.
Specifieke regeling voor voorschoolse voorzieningen
Deze subsidieregeling is opgesteld voor kinderopvang opvangorganisaties die naast reguliere peuteropvang ook voorschoolse educatie aanbieden. Met de wet Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk heeft ook een transitie plaats gevonden in de financieringsstructuur. Tweeverdieners kunnen per 1 januari 2018, ongeacht of ze gebruikmaken van kinderdagopvang, gastouderopvang of de peuterspeelzaal, kinderopvangtoeslag aanvragen. Ouders betalen een ouderbijdrage waarvan de hoogte afhangt van hun vastgestelde inkomen. De gemeente Krimpenerwaard stelt op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief de subsidiebedragen vast per kind. Dit maakt deze subsidieregeling tot een uitzondering met betrekking tot de andere subsidieregelingen van de gemeente Krimpenerwaard.
Jaarlijkse en eenmalige subsidies
De gemeente Krimpenerwaard kent met ingang van 2019 twee type subsidies te weten de jaarlijkse subsidies (voorheen structurele subsidies) en de eenmalige subsidies (voorheen incidentele subsidies). Eenmalige subsidies kennen een andere aanvraagprocedure dan jaarlijkse subsidies. Dit staat beschreven in de ASV Krimpenerwaard 2019.
Deze subsidieregeling kent een eigen subsidieplafond voor het onderdeel reguliere peuters (peuters die geen VVE indicatie hebben). Dit plafond, welke is vastgesteld door de gemeenteraad geeft aan hoeveel financiële middelen beschikbaar zijn binnen deze regeling. Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt het totaalbedrag evenredig over de voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen verdeeld. Dat betekent dat de individuele voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen elk met een gelijk percentage worden gekort.
Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag: een document waarop de ouder verklaart geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk. Als bewijsstuk moet hierbij een Inkomensverklaring gevoegd worden. Zie punt 8.5.
Peuteropvang: de opvang van peuters voor acht uur per week verdeeld over minimaal twee dagdelen waarbij een gestructureerd programma van voorschoolse educatie, gericht op ontwikkelingsstimulering en ter voorbereiding op de basisschool wordt aangeboden; waar nodig worden de uren voor 2 jarige peuters opgebouwd naar 8 uur per week.
VVE peuteropvang: de opvang van peuters voor minimaal zestien uur per week verdeeld over minimaal drie en maximaal vijf dagdelen waarbij aan doelgroep peuters een gestructureerd programma van voorschoolse educatie, gericht op ontwikkelingsstimulering en ter voorbereiding op de basisschool conform het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie wordt aangeboden;
Het sociaal emotionele, -culturele en cognitieve vermogen van peuters is vergroot. Door preventie en vroeg signalering gaan minder kinderen met een ontwikkelingsachterstand naar de basisschool.
3. Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op voorschoolse voorzieningen
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
De verleende subsidie kan bij uitzondering en deels ingezet worden om een peuter na zijn/haar vierde verjaardag langer op de peuteropvang te laten. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
De peuteropvang maakt samen met ouders, school en andere betrokken professionals een plan rondom het kind. (wat heeft het kind nodig om wel te kunnen starten in het primair onderwijs, wordt er extra zorg/begeleiding om het kind heen georganiseerd, hoe lang blijft het kind op de peuteropvang, hoe wordt de financiering vormgegeven.)
5. Toetsingscriteria aanvrager
Een opvangvoorziening komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking wanneer:
6. Subsidiebedragen (VE) peuteropvang
De subsidiebedragen ten behoeve van de (doelgroep)peuters van de volgende groepen ouders luiden als volgt:
Ouders met recht op kinderopvangtoeslag
Ouders met een peuter die naar de reguliere peuteropvang gaat, betalen een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste acht uur per week. De gemeente Krimpenerwaard subsidieert in dit geval het bedrag tussen het fiscaal maximumuurtarief en € 9,25 per uur over acht uur per week.
Ouders met een peuter die een VVE indicatie heeft, betalen een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste acht uur per week. De gemeente subsidieert in dit geval het bedrag tussen het fiscaal maximumuurtarief en € 9,25 per uur over acht uur per week. Acht uur aanvullend per week (in totaal zestien uur) is voor deze ouders gratis.
De gemeente Krimpenerwaard subsidieert de aanvullende acht uur per week voor € 9,25 per uur.
Ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag
Ouders met een peuter die naar de reguliere peuteropvang gaat, betalen een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de acht uur per week. De gemeente Krimpenerwaard subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en het bedrag tussen het fiscaal maximumuurtarief en € 9,25 per uur over acht uur per week.
Ouders een peuter die een VVE indicatie heeft, betalen een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste acht uur per week. De gemeente Krimpenerwaard subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en het bedrag tussen het fiscaal maximumuurtarief en € 9,25 per uur over acht uur per week. Acht uur aanvullend per week (in totaal zestien uur) is voor deze groep gratis. De gemeente Krimpenerwaard subsidieert de aanvullende acht uur per week met € 9,25 per uur.
Voor lid 1.b en lid 2.b is er een wettelijke aanbodverplichting van 16 uur per week VVE voor kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar. Instellingen mogen variëren in de vorm waarin zij dit aanbieden, maar mogen niet meer dan zes uur per dag aanbieden. Over een periode van 1,5 jaar moet er in totaal 960 uur voorschoolse educatie aangeboden zijn. Voor kinderen die al vóór 1 januari 2020 tweeënhalf waren en deelnamen aan voorschoolse educatie, geldt geen aanbodverplichting van 16 uur.
De opvangvoorziening toets aan de hand van de Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag, in combinatie met een inkomensverklaring van de ouder(s), of een peuter in aanmerking komt voor een gesubsidieerde plek. Als dit om aantoonbare reden niet mogelijk is, kan er ander bewijs van inkomen worden opgevraagd. Dit kan zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc.
De opvangvoorziening houdt een administratie bij van de documenten aan de hand waarvan de toetsing recht op een gesubsidieerde plek is gedaan en van bevindingen van deze toetsing. De opvangvoorziening bewaart deze gegevens nog 3 jaar (na afloop van het subsidiejaar) en stelt deze gegevens beschikbaar aan de gemeente als de gemeente hierop een controle wil uitvoeren.
De opvangvoorziening is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de door ouders geleverde gegevens.
9. Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
10. Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
De volgende indicatoren (niet zijnde uitputtend) geven een indicatie of en in welke mate resultaten gerealiseerd zijn:
In de accountgesprekken met de kinderopvanginstellingen worden deze indicatoren in kaart gebracht en in een monitor verwerkt. Kinderopvanginstellingen leveren bij de subsidieverantwoording een jaarverslag aan waarin de VVE activiteiten en resultaten worden opgenomen.
Zoals in punt 8.2 van deze subsidieregeling opgenomen, rapporteert de kinderopvanginstelling halfjaarlijks de benoemde gegevens ten behoeve van het bereik en de financiële resultaten.
Het subsidieplafond voor de reguliere peuters in deze regeling is € 483.923,00.
Voor de kwaliteitsvergoeding is het subsidieplafond € 50.000,00.
Het budget voor peuteropvang plekken VVE wordt niet vastgelegd in een plafond. Het uitgangspunt is dat alle doelgroep peuters een VVE aanbod moeten krijgen.
Dit bedrag is onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad en onder voorbehoud dat de specifieke uitkering van het Rijk, verstrekt door de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, aan de gemeente Krimpenerwaard toegekend wordt.
Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt het totaalbedrag evenredig over de voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen verdeeld. Dat betekent dat de individuele voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen elk met een gelijk percentage worden gekort. Op het aangevraagde bedrag voor doelgroep peuters wordt niet gekort omdat de gemeente een wettelijke taak heeft in het voorzien van voldoende plekken voor VVE peuters.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-96693.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.