Wijziging van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Coevorden 2018(1e wijziging)

Nr. 2019/1512

 

De raad van de gemeente Coevorden;

gelezen het voorstel van het seniorenconvent van de gemeenteraad van Coevorden van 14 maart 2019, bijlagenr. 1512;

gelet op artikel 33 en 149 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de navolgende

 

verordening tot wijziging van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Coevorden 2018 (1e wijziging).

 

 

 

Artikel I

De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Coevorden 2018 wordt als volgt gewijzigd:

 

A . Na artikel 4 wordt ingevoegd een paragraaf fractiemedewerker luidende als volgt:

 

Paragraaf 1a Fractiemedewerker

 

Artikel 4a aanwijzing fractiemedewerker

  • 1.

    Een fractie kan een fractiemedewerker aanwijzen die de fractie ondersteunt bij haar werkzaamheden.

  • 2.

    De artikelen 10, 13, 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een fractiemedewerker.

  • 3.

    Alvorens een fractiemedewerker als zodanig kan functioneren legt deze ten overstaan van de voorzitter van de raad de volgende eed (verklaring en belofte) af:

  • “ Ik zweer (verklaar) dat ik om als fractiemedewerker aangewezen te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

  • Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in deze functie te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

  • Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als fractiemedewerker naar eer en geweten zal vervullen.

  • Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!

  • (Dat verklaar en beloof ik)”

 

Artikel 4b recht op inzage informatie

  • 1.

    De fractiemedewerkers zoals bedoeld in artikel 4a hebben in gelijke mate als raadsleden het recht op inzage van de stukken die ter inzage worden gelegd voor leden van de raad en de door de raad ingestelde commissies.

  • 2.

    Indien aan de raad voor de raadsvergadering respectievelijk aan de raadsleden stukken worden gezonden, dan worden deze stukken van de op die agenda vermelde punten ook verstrekt aan de fractiemedewerkers.

  • 3.

    Het bepaalde in lid 2 is van overeenkomstige toepassing op vergaderingen van de raadscommissie.

  • 4.

    De voorzitter van de raad en het college van burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere omstandigheden het inzagerecht en het informatierecht als bedoeld in het eerste beperken.

 

Artikel 4c Geheimhoudingsplicht

  • 1.

    De fractiemedewerker houdt informatie waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs kan vermoeden geheim. De fractiemedewerker zal deze informatie niet op welke manier dan ook met derden direct of indirect delen.

  • 2.

    De fractiemedewerker heeft de plicht tot geheimhouding, indien en voor zover deze verplichting voor raadsleden geldt.

 

B. Artikel 7 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

 

Artikel 7 Voorschot financiële bijdrage

  • 1.

    Een fractie wordt jaarlijks vóór 31 januari een voorschot verleend ter hoogte van de financiële bijdrage voor het betreffende kalenderjaar.

  • 2.

    In een jaar waarin de raadsleden aftreden na de raadsverkiezingen wordt, in afwijking van lid 1, een fractie voorschot verleend voor de periode tot en met de maand maart en een voorschot voor de periode omvattende de resterende maanden. Het eerste voorschot wordt vóór 31 januari van dat jaar verstrekt; het tweede voorschot vóór het eind van de maand april.

 

C. Artikel 9 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

 

Artikel 9. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

  • 1.

    [Vervallen]

  • 2.

    Een fractie legt uiterlijk binnen één maand na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage gedurende het vorig kalenderjaar.

  • 3.

    De verantwoording bestaat uit het door de penningmeester van de fractie ondertekend totaaloverzicht van uitgaven met een toelichting daarop over het afgelopen kalenderjaar.

  • 4.

    De griffier controleert het verslag en brengt daarover advies uit aan de raad.

  • 5.

    De secretaris wijst een ambtenaar van de afdeling Bedrijfsvoering aan die de griffier ondersteunt bij de controle.

  • 6.

    De raad stelt na ontvangst van het advies van de griffier de bedragen vast van:

    • a.

      de financiële bijdrage;

    • b.

      het te verrekenen verschil tussen de vastgestelde financiële bijdrage en het ontvangen voorschot;

 

 

Artikel II Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot

1 januari 2019.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 16 april 2019

De raad voornoemd,

voorzitter, griffier,

B.J. Bouwmeester J. Kuipers-Meijering

Naar boven