Gemeenteblad van Amstelveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2019, 96524 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2019, 96524 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen houdende regels voor de organisatie (Organisatiebesluit gemeente Amstelveen 2019)
De verantwoordelijkheid voor de ambtelijke organisatie wordt als volgt gedragen:
Het college besluit op voorstel van de gemeentesecretaris (hierna: secretaris) tot het instellen en opheffen van de hoofdstructuur van de organisatie bestaande uit een directie en een aantal afdelingen en draagt bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de directie, de afdelingen, de formatie, de kwaliteit en het personeel;
De dagelijkse leiding van de ambtelijke organisatie, waaronder de inrichting en beheer van mensen, middelen en methodes van afdelingen, is opgedragen aan de directie onder voorzitterschap en eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur. Deze taak wordt nader uitgewerkt onder artikel 4 van dit besluit;
De secretaris treedt ambtshalve op als bestuurder zoals bedoeld in de Wet op de ondernemingsraden (hierna: WOR). Indien op het niveau van een organisatieonderdeel een structuur voor medezeggenschap als bedoeld in de WOR wordt ingesteld treedt een door de gemeentesecretaris aan te wijzen directielid als bestuurder op.
Bedrijfsprocessen worden door de directie enkelvoudig en eenduidig toegewezen aan een organisatieonderdeel. De directie kan bij organisatie brede of afdelingsoverstijgende processen deze toewijzen aan meerdere organisatieonderdelen en hierbij een procesverantwoordelijke aanwijzen die zorgt draagt voor uitvoering van alle activiteiten die in dit proces zijn vereist met inbegrip van de advisering aan de directie en het bestuursorgaan. Geschillen over de bedrijfsvoering of over inhoudelijke aspecten van advisering, waarvoor onderling overleg tussen verschillende afdelingen geen oplossing heeft gebracht, worden ter beslissing voorgelegd aan de directie. In advisering aan het bevoegde bestuursorgaan wordt melding gemaakt van de verschillende visies en alternatieven: de advisering dient echter altijd eenduidig te zijn.
Bij een afdeling berusten de in het inrichtingsbesluit opgenomen ambtelijke taken op één of meer toegewezen terreinen van gemeentelijke zorg. De genoemde terreinen omvatten ten minste de primaire processen en de toepassing van het PICOFAH-beleid. Een afdelingshoofd heeft een eigen verantwoordelijkheid voor het dagelijks beheer, waaronder:
In een afdeling worden primaire processen, gericht op de levering van gemeentelijke producten en diensten aan de samenleving bijeengebracht op basis van samenhang en herkenbaarheid voor de burger. De verantwoordelijkheid voor en zeggenschap over de voor het productieproces benodigde mensen, middelen en methodes maakt binnen de door de directie vastgestelde kaders van deze samenhangende taakopdracht een onvervreemdbaar onderdeel uit.
Het college kan de uitoefening van een of meer van hun bevoegdheden mandateren aan een ambtenaar, tenzij de regeling waarop die bevoegdheid steunt zich daartegen verzet. Ondermandaat is mogelijk tenzij het mandaatbesluit zich daartegen verzet. De opgedragen bevoegdheid wordt uit naam en onder verantwoordelijkheid van het college uitgeoefend. Besluiten tot mandatering worden door het bevoegde bestuursorgaan schriftelijk vastgelegd in het zogenaamde “mandaatbesluit”.
In het kader van de hiervoor genoemde taken kan de concerncontroller het college gevraagd en ongevraagd rechtstreeks adviseren. De controller kan tevens rechtstreeks aan het college of de raad rapporteren; hij heeft een eigen functionele verantwoordelijkheid voor de financiële, rechtmatigheids- en doelmatigheidsaspecten van de bedrijfsvoering.
De organisatie kent een aantal specifieke functies die een eigen functionele verantwoordelijkheid hebben. Het betreft de functies van de Coördinator Informatieveiligheid en Privacy, de functionaris Gegevensbescherming, de Klachtencoördinator, de functionaris Preventie en de functionaris Integriteit. Deze functionarissen kunnen te allen tijde rechtstreeks adviseren, rapporteren aan de directie en of college.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-96524.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.