Besluit van de raad van Woerden houdende een wijziging van de Verordening op de rekenkamercommissie

 

De raad van de gemeente Woerden,

 

gelezen het voorstel d.d. 19 maart 2019 van:

- Presidium

 

gelet op het bepaalde in artikel 81oa van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t:

 

 

1.  

De volgende wijzigingen vast te stellen in de "Verordening op de rekenkamercommissie":

Artikel 1 Begripsbepalingen

b. [Vervallen]

 

Artikel 2 Rekenkamercommissie

2. De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden.

 

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de rekenkamercommissie

2. De externe leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. De vergoeding bedraagt 33,3% van de vergoeding voor de werkzaamheden die leden van de gemeenteraad ontvangen ingevolge het rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

 

Artikel 7 De voorzitter

  • 1.

    De voorzitter van de rekenkamercommissie draagt zorg voor

    • het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • het leiden van de vergaderingen;

    • het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze van de commissie;

    • het bewaken van de samenwerking en deskundigheid van de commissie;

    • het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 2.

    De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de secretaris/onderzoeker.

  • 3.

    De voorzitter onderhoudt de contacten met de raad, het college en de ambtelijke top.

 

2.  

De bij de gewijzigde leden behorende artikelsgewijze toelichting vast te stellen.

 

3.  

Een rekenkamercommissie in te stellen met drie externe leden, onder wie een voorzitter.

 

4.  

De maandelijkse vergoeding van de leden vast te stellen op 33,3% van de vergoeding voor de werkzaamheden van een raadslid ingevolge het rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

 

5.  

De voorzitter van het presidium en de nestor van de raad te benoemen als leden van de adviescommissie.

 

 

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Woerden in zijn openbare vergadering, gehouden op 4 april 2019.

De griffier, De voorzitter,

drs. M.J.W. Tobeas V.J.H. Molkenboer

Wijzigingen toelichting

Artikel 1 b

(toelichting bij wijziging 4 april 2019)

In de verordening wordt de rekenkamercommissie steeds voluit geschreven.

 

Artikel 2 lid 2

(toelichting bij wijziging 4 april 2019)

De raad heeft het besluit genomen om een rekenkamercommissie in te stellen met drie externe leden.

 

Artikel 6 lid 2

(toelichting bij wijziging 4 april 2019)

Tot eind 2018 bestond de rekenkamercommissie uit vijf leden die gezamenlijk de vergoeding ontvingen die één raadslid voor zijn werkzaamheden ontvangt. In 2019 heeft de raad het besluit genomen om een rekenkamercommissie in te stellen met drie externe leden, die gezamenlijk de vergoeding ontvangen die één raadslid voor zijn werkzaamheden ontvangt.

 

Artikel 7 lid 1 en lid 3

(toelichting bij de wijziging 4 april 2019)

Om het functioneren van de rekenkamercommissie te bevorderen is het bewaken van de samenwerking en deskundigheid van de rekenkamercommissie toegevoegd aan de taken van de voorzitter. Tevens is het onderhouden van het contact met de raad, het college en de ambtelijke top als taak toegevoegd, met als doel om de binding van de rekenkamercommissie met de gemeente Woerden te waarborgen. Het verdient aanbeveling dat de voorzitter het contact met de raad onderhoudt in gezamenlijkheid met de twee andere leden van de rekenkamercommissie zoals dat is opgenomen in hoofdstuk 7 van de Werkwijze van de rekenkamercommissie d.d. 18 maart 2014: “de RKC voert een aantal malen per jaar overleg met leden van de raad. De RKC biedt het jaarplan, het jaarverslag en rapporten aan de raad aan en is aanwezig bij de behandeling van deze documenten voor het geven van een toelichting en het beantwoorden van vragen. Daarnaast zal de RKC jaarlijks met raadsleden van gedachten wisselen over onderzoeksonderwerpen en over de werkwijze van de RKC. Leden van de RKC wonen incidenteel zittingen van de raad of andere overleggen van de raad bij.”

Naar boven