Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2019

1 Inleiding

 

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor het jaar 2019. Dit Uitvoeringsprogramma is het eerste VTH uitvoeringsprogramma dat onder het Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2019-2021 is opgesteld. Op 1 juli 2017 is de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving in werking getreden. Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt of de gemeente voldoet aan deze verplichting.

 

In het beleidsplan beschrijft het college de meerjarige beleidsmatige keuzes voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. In dit uitvoeringsprogramma beschrijft de gemeente de inzet voor het jaar 2019. Het onderhavige programma beschrijft hoe vergunningverlening, toezicht en handhaving georganiseerd zijn bij verschillende onderwerpen. Het beschrijft de reguliere taken, de projecten en de activiteiten die vanuit de thema’s “preventie, burgerparticipatie, ondermijning en informatie-gestuurd werken” worden opgestart. Thema’s die we in 2019 extra aandacht geven, om onze werkwijze te verbeteren en te vernieuwen.

 

Vergunningverlening, toezicht en handhaving is in 2019 weer sterk in beweging. Ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op. Als belangrijkste zijn te noemen invoering van een gemeentelijk toezichtplan om de kwaliteit van de kinderopvangvoorzieningen te stimuleren en te waarborgen, onderzoeksplicht brandveiligheid gevels, voorbereiden van de overgang van het toezicht op de prostitutiebranche van de politie naar de gemeente in 2020, ontwikkelingen binnen MAAK Zaanstad, aanpassen van het evenementenbeleid, voorbereiden op de nieuwe vorm van toezicht op bouwwerken en de Omgevingswet. Maar ook het vergroten van de burgerparticipatie, informatie toegankelijk maken, innovatief digitaliseren en het voorkomen van juridische procedures zijn nog steeds belangrijke opgaven uit het coalitie akkoord.

 

Voor de goede orde wordt vermeld, dat vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot woonurgenties, statushouders, leerplicht en sociale zekerheidswetgeving geen onderdeel uitmaken van dit programma.

 

1.1 Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2019

Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn ondergebracht bij vijf van de zes afdelingen van de sector Veiligheid, Vergunning en Handhaving. In onderstaande paragrafen is per afdeling uitgewerkt waarop de gemeente zich gaat richten. Bij iedere afdeling wordt een aantal reguliere taken uitgelicht en de speerpunten voor 2019 benoemd. Ook wordt toegelicht hoe de vergunningverlening, toezicht en handhaving is georganiseerd.

 

  • 1.

    De afdeling Vergunningen handelt alle omgevingsvergunningsaanvragen en meldingen af alsook APV vergunningen en bijzondere wetten zoals horeca.

  • 2.

    De afdeling Advies en Toezicht adviseert op juridisch, constructief, planologisch en welstandelijk vlak. Ook houden zij toezicht op vergunde bouwwerkzaamheden tijdens de realisatiefase bouw.

  • 3.

    Onder de afdeling Gebruikstoezicht vallen toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de wet- en regelgeving op het gebied van bestaande bouw, ruimtelijke ordening, funderingen, brandveiligheid, kinderopvang, ondermijning en horeca en handhaving thema’s die onder het taakveld ‘openbare orde’ vallen.

  • 4.

    De afdeling Straattoezicht is verantwoordelijk voor de toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Afvalstoffenverordening. Andere thema’s die bij deze afdeling zijn ondergebracht zijn, onder andere jeugdoverlast en parkeren.

  • 5.

    De afdeling Havens en Vaarwegen draagt zorg voor een vlotte, veilige en doelmatige afwikkeling van het scheepvaartverkeer. Binnen het takenpakket van deze afdeling vallen onder andere het toezicht op de beroeps- en recreatievaart.

 

Reguliere taken, projecten en bestuurlijke prioriteiten toezicht en handhaving

Op basis van een uitgebreide risicoanalyse zijn in het beleidsplan 2019-2021prioriteiten vastgesteld voor toezicht en handhaving. Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid en gezondheid van mensen. Te denken valt aan toezicht op de kwaliteit van kinderopvang, brandveiligheid, naleving Drank- en Horecawet, of de kwaliteit van funderingen. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk nadrukkelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken geworden, in de zin dat deze werkzaamheden altijd plaatsvinden. Naast deze reguliere taken staan er in het Uitvoeringsprogramma 2019 een aantal projecten. Taken die niet structureel uitgevoerd worden, maar die in 2019 (extra) aandacht krijgen.

 

De reguliere taken en de projecten uit het Uitvoeringsprogramma 2019 omvatten een groot aantal onderwerpen. In 2019 zijn een aantal onderwerpen tot ‘bestuurlijke prioriteiten’ benoemd. Dit zijn:

  • 1.

    Aanpak jeugdoverlast;

  • 2.

    Evaluatie bodycams;

  • 3.

    Integraal gebiedsgerichte handhaving in overlast gebieden (ondermijningzaken zoals woonfraude, arbeidsuitbuiting, illegaal gokken, horecagelegenheden, bedrijven of drugspanden sluiten);

  • 4.

    Gebiedsgerichte aanpak Zuiddijk en omgeving (als onderdeel van MAAK Zaanstad)

  • 5.

    (snel)Varen in het poldergebied;

  • 6.

    Beleidsmatige verkenning van het effect van de Omgevingswet op toezicht en handhaving;

  • 7.

    Extra aandacht voor de bescherming van bestaande bomen bij het verrichten van bouwactiviteiten;

  • 8.

    Bibob opnemen in het omgevingsvergunningen proces. Conform het op 12 maart 2019 door het college vastgesteld beleid.

 

1.2 Aandachtspunten 2019

 

Verbeteren informatie aan inwoners en bedrijven

In 2019 gaan we starten met het 1 ingang principe voor omgevingsvergunning gerelateerde (aan)vragen. Dit behelst o.a. het Vergunningenadvies. Dit is een nieuwe vorm van vooroverleg. Hierin krijgen bewoners en bedrijven de mogelijkheid om als voorbereiding op hun vergunningaanvraag enkele zaken voor te leggen aan de gemeente. Er wordt uitgelegd welke keuzes ze kunnen maken uit de mogelijke producten binnen het Vergunningenadvies. Eventuele beperkingen en/of (on)mogelijkheden van het initiatief worden hierdoor vooraf duidelijk gemaakt.

 

Toezicht bestaande bouwwerken en bestemmingsplannen

De gemeente zet actief toezicht in bij funderingen. Dit vanwege de urgentie. Daarnaast zetten we actief toezicht in op enkele thema’s en projecten die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van de stad of die onvermijdelijk zijn vanwege Rijksbeleid. Voor 2019 is dat het project onderzoek brandveiligheid gevels.

 

De toezichthouders werken samen met het Operationele Team Ondermijning bij buurt gericht toezicht, op o.a. ondermijningszaken, woonfraude. Op alle andere gebieden houdt de gemeente vooral passief toezicht op basis van meldingen. De toezichthouders onderzoeken of er sprake is van een overtreding. Afhankelijk van de soort overtreding en de situatie wordt de melding telefonisch behandeld of volgt er een controle ter plaatse. Bij handhavingsverzoeken wordt altijd een handhavingstraject gestart. Spoedeisende en gevaarlijke situaties worden wel actief opgepakt. Op de ruimtelijke regels, houden de toezichthouders beperkt toezicht (passief). De toezichthouders laten zich bij hun inzet op dit vlak vooral leiden door meldingen/verzoeken om handhaving en evidente excessen. Wel zal er actief toezicht zijn op illegale bewoning.

 

Inzet horeca en openbare orde toezicht anders geregeld

Sinds 2018 is de afdeling Gebruikstoezicht zich meer gaan richten op toezicht en handhaving in situaties, waarbij sprake is van gevaar voor de openbare orde en de woon- en leefomgeving. Aanleiding hiervoor waren toenemende signalen over malafide horecapraktijken, drugscriminaliteit, illegaal gokken, witwassen, mensenhandel en andere criminele activiteiten die grote risico’s met zich mee brengen voor de openbare orde en de woon- en leefomgeving. Hierom is in het najaar van 2018 als pilot gestart met een Operationeel Team Ondermijning (OTO). In dit team zijn het toezicht en handhaving op het gebied van horeca, evenementen, 13B Opiumwet, prostitutie, openbare orde en ondermijning, gebiedsgerichte aanpak van panden en eigenaren, illegale bewoning, Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s) en arbeidsuitbuiting samengebracht. We zien een toename in het aantal acties en verzoeken van politie en openbaar ministerie om horecagelegenheden, bedrijven of (drugs)panden te sluiten. In 2018 heeft de gemeente samen met externe partners als politie, belastingdienst en het openbaar ministerie bedrijven en panden gesloten, vanwege handel in gestolen voertuigonderdelen, aantreffen van vuurwapens, illegaal gokken en mensensmokkel/arbeidsuitbuiting.

 

Bijna alle toezichttaken die de gemeente op het gebied van horeca en openbare orde wettelijk verplicht is om uit te voeren of op basis van lokaal beleid belangrijk zijn, hebben een hoge prioriteit.

Voor 2019 voorzien we ook een toename in het aantal acties en verzoeken en daardoor is er meer inzet nodig van het OTO op Riec-zaken en ondermijning. Doordat de beschikbare capaciteit niet toereikend is om al deze hoog geprioriteerde taken met evenveel aandacht op te pakken, zijn we eind 2018 bij de horeca controles over gegaan tot geclusterde controlebezoeken. Deze lijn zetten we in 2019 verder door. Dit betekent dat we tijdens de controles meerdere activiteiten clusteren in 1 bezoek. Hierbij is ons doel om binnen deze beleidsperiode alle horeca inrichtingen minimaal 1 keer (geclusterd) te controleren. In 2019 zal op deze manier 1/3 deel van de horeca inrichtingen programmatisch worden gecontroleerd.

 

1.3 Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma

De gemeente is wettelijk verplicht jaarlijks inzage te geven in de beschikbare capaciteit. Voor 2019 is de volgende formatie beschikbaar.

Afdeling

Functie

FTE

Gebruikstoezicht

Juridisch

4,2

 

Toezichthouder

10,89

 

Administratief

2,39

Operationeel Team Ondermijning en Horeca

Juridisch (senior, gebiedsgericht en algemeen)

3,00

 

Toezichthouder (senior, horeca en ro specialist)

3,00

Straattoezicht

Juridisch

1,67

 

Boa’s

26,33

 

Fiscale toezichthouders

5,6

 

Administratief

2,56

Afdeling

Functie

FTE

Havens en Vaarwegen

Havenbeambten

6,89

 

Administratief

1,00

Vergunningen

Vergunning coördinator

3

 

Vergunningverlener I

9,31

 

Vergunningverlener II

8.22

 

Vergunningverlener III

7.08

Advies en Toezicht

Inspecteur

7

 

Specialist I

6,61

 

Specialist II

2,89

 

Adviseur

2,89

 

Administratief medewerker

3,83

 

Totaal

118,36

Tabel 3. Beschikbare fte's per januari en inclusief inhuur

 

Inzet toezicht tijdens de realisatiefase

De formatie m.b.t. het houden van toezicht tijdens de uitvoering van bouwprojecten staat onder druk. De afgelopen paar jaar is er vanwege de crisis en de meerdere malen aangekondigde start van de wet Kwaliteitsborging een onzekere situatie ontstaan voor gemeenten, wat en hoe mag/ moet een gemeente zijn toezichtstaak uitvoeren. Het aantal bouwprojecten dat nu uitgevoerd word is significant hoger dan tijdens de crisisperiode maar onze formatie is niet gestegen. Daarom bestaat er de kans dat niet alles getoetst en/ of onderzocht kan worden. Er moeten keuzes gemaakt worden over waar de prioriteiten liggen tijdens de uitvoeringsfase van de bouwprojecten.

 

Alle risicovolle bouwwerken die vergund zijn, worden tijdens de realisatiefase minimaal één keer gecontroleerd. Voor alle overige niet risicovolle bouwwerken kijken onze constructeurs op hoofdlijnen naar berekeningen en goede resultaten uit het verleden van een bekende uitvoerende partij. Deze manier van werken is in de geest van de Wet kwaliteitsborging, waarbij de verantwoordelijkheid voor een veilig bouwwerk bij de uitvoerende partij ligt. Daarnaast controleren de inspecteurs geen bouwwerken waarvan de vergunningen administratief zijn afgehandeld (BLITTS) of vergunningsvrij zijn verklaard. Het niet uitvoeren van een daadwerkelijke naschouw op deze bouwwerken betekent ook dat handhaving op dergelijke dossiers, mocht dat ooit nodig zijn, lastiger is vanwege het ontbreken van een naschouw. Meldingen over dergelijke dossiers krijgen bij handhaving dus ook een lage prioriteit. Na de startmelding, een melding (klacht) van omwonenden of na een eigen constatering dat de bouw is gestart neemt de inspecteur contact op met de betreffende partij(en). Tijdens dit contact worden de verdere controle momenten besproken. Elk bouwproject is voorzien van een toezichtdossier met daarin een gedegen verslaglegging inclusief eindrapportage van de controle(s). Hoeveel controle momenten er zijn is afhankelijk van het soort bouwwerk.

 

In de praktijk zal moeten blijken of we met de huidige capaciteit de werkzaamheden kunnen uitvoeren zonder hierbij de veiligheidsaspecten te summier te beoordelen. Daarom zullen we in 2019 de werkwijze evalueren. Op basis van de uitkomst van de evaluatie zou de conclusie kunnen zijn dat er een beroep zal moeten worden gedaan op de Algemene Middelen om de formatie te verruimen. In een aparte besluitnota zal hier dan op worden teruggekomen.

 

1.4 Doelstellingen 2019

Voor 2019 zijn de onderstaande doelstellingen opgenomen:

  • Tijdige afhandeling aanvragen, meldingen en (handhaving)verzoeken; binnen de wettelijk gestelde termijn of binnen de genoemde termijn van orde;

  • Informatieverstrekking aan de inwoners en bedrijven verbeteren; het introduceren van een ingang en de nieuwe werkwijze om vergunningenadvies te vragen over een WABO initiatief. Actief bijhouden van informatie op de website;

  • Digitalisering van het vergunningenproces; zowel het afhandelen van vergunningaanvragen volledig digitaliseren als ook het toezicht tijdens de realisatiefase ter plaatse digitaal kunnen afhandelen. Onderzoeken of de afhandeling van omgevingsvergunningaanvragen via BLITTS (automatische volledig digitale afhandeling) kan worden uitgebreid;

  • Risicovolle omgevingsvergunningen worden minimaal 1x gecontroleerd tijdens de realisatiefase;

  • Het voldoen aan de kwaliteitscriteria (kwaliteit en capaciteit van het personeelsbestand en actualiseren van het kwaliteitshandboek ) die voortvloeien uit de wet VTH en aan de nog openstaande verbeteringen uit de Big 8 scan);

  • Trainen van toezichthouders en juristen op het werken conform de sanctiestrategie uit het beleidsplan VTH 2019-2021 en trainen op het controleren van risicogerichte brandveiligheid aspecten;

  • Updaten van campagnepagina ‘BuitenGewoon Zaanstad.nl’.

 

Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen

Niet alle toezichtstaken worden door de gemeente zelf uitgevoerd. Zo is het volledige takenpakket op het gebied van milieu- en bodemtoezicht ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is opdrachtnemer van een kernpakket Milieu en Bodem. Dit zijn de uitvoerende VTH taken die rechtstreeks worden gekoppeld aan de bedrijven en bodemactiviteiten. De bouwactiviteiten voert Zaanstad zelf uit, indien nodig wordt hierbij samengewerkt met de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). Ook geeft de gemeente Zaanstad indien nodig adviezen hierover aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.

 

Het toezicht op het brandveilig gebruik van bouwwerken is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). Taken die wij van de VrZW hebben overgenomen zijn ‘laden en lossen van vuurwerk’, gebruiksvergunning voor een tijdelijke inrichting en ‘ontheffing voor de route vervoer gevaarlijke stoffen’.

De VrZW zal voor alle te bezoeken locaties beoordelen en adviseren of er meer of minder contactmomenten nodig zijn aan de hand van de risico’s, ervaringen en het naleefgedrag. Dat kan betekenen dat locaties niet twee maal maar éénmaal worden gecontroleerd. Daarnaast zullen de kinderdagverblijven dit jaar op een andere manier worden gecontroleerd. De VrZW zal een ontruimingsoefening houden bij 21 kinderdagverblijven. In 2020 worden de overige 22 bezocht.

 

De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders.

 

Wij voeren voor de OVER gemeenten1 de constructieve toetsing uit voor de WABO.

 

Calamiteiten

De ervaring leert dat het werkveld van handhaving dynamisch is. Zo waren er in 2017 de betonnen breedplaatvloeren, het funderingsherstel. Om adequaat in te spelen op deze actuele opgaven, reserveren we in dit programma flexibel inzetbare capaciteit en middelen. Voor horeca, bestaande bouwwerken en openbaar water wordt hiertoe 10% van de beschikbare capaciteit gereserveerd. Voor het toezicht in de openbare ruimte wordt 7% van de capaciteit gereserveerd. Deze inzet is niet beschikbaar voor nieuwe taken, maar voorziet in een structurele behoefte om in te kunnen spelen op (dreigende) calamiteiten en actualiteiten. De afdelingen Vergunningen en Advies en Toezicht hebben deze ruimte niet binnen het aantal fte omdat is afgestemd op de wettelijke taken.

 

Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijn

De hoogte van dwangsommen en de lengte van begunstigingstermijnen, is vastgesteld in tabellen in verschillende uitvoeringsdocumenten:

  • 1.

    ‘Uitvoeringsbeleid hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijnen’ Wabo, APV en Bouwbesluit 2012,

  • 2.

    ‘Beleid toezicht Kinderopvang’;

  • 3.

    ‘Horeca Sanctiestrategie en Sluitingenbeleid’; en

  • 4.

    Nog vast te stelle uniforme ‘regionale VTH-strategie OD NZKG 2019-2022’.

 

2 Wat gaan de afdelingen Vergunningen, Advies en Toezicht doen in 2019?

 

 

 

Hoe is vergunningverlening georganiseerd?

De vergunningverleners werken op basis van aanvragen die binnenkomen via een centraal systeem (Omgevingsloketonline.nl). De afdeling Vergunningen bestaat uit vergunningverleners I, II en III. Dit is gerelateerd aan de moeilijkheidsgraad van de aanvraag. De vergunningverlener is tijdens het vergunningenproces verantwoordelijk van A tot Z. Zij sturen op proces. Het uitgangspunt is dat zij zelf toetsen wat zij kunnen en voor de overige zaken advies opvragen bij de vak adviseurs.

 

De afdeling Advies en Toezicht bestaat uit specialisten I en II, adviseurs, administratie en inspecteurs. In deze afdeling is op diverse vlakken inhoudelijke kennis aanwezig, zoals welstandelijk, planologisch, juridisch, constructief, bedrijfsvoering. Ook de administratieve ondersteuning voor het hele vergunningencentrum is hier ondergebracht. De inspecteurs houden toezicht op de uitvoering van de afgegeven omgevingsvergunningen.

 

Taken

Focus afdeling Vergunningen

Vergunningen advies

Start middels een quickscan. Planologische- en monumententoets uitvoeren en de daaruit voortkomende knelpunten benoemen voor de initiatiefnemer.

Het overleggen met de initiatiefnemer over de deeladviezen. In conclaaf met de vak adviseurs uit de keten, over de haalbaarheid van het initiatief.

Reguliere aanvraag

Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die past in het bestemmingsplan of afgehandeld kan worden middels een reguliere ontheffingsprocedure. Met hierin oog voor de Bibob beleidslijn;

Uitgebreide aanvraag

Het afhandelen van een omgevingsvergunning aanvraag die afgehandeld wordt middels een uitgebreide procedure. Met hierin oog voor de Bibob beleidslijn;

Sloop-, en gebruiksmeldingen

Het beoordelen of de melding volledig is.

Gebruiksvergunning

Het afhandelen van een aanvraag brandveilig gebruik.

Horeca vergunningen en andere bijzondere wetten

Het afhandelen van aanvragen voor Drank- en horecawetvergunningen en ontheffingen, kansspelen en verkeersbesluiten. Er is extra inzet op Bibob toetsing in het kader van ondermijning.

Parkeervergunningen

Het afhandelen van: aanvragen voor diverse parkeer-vergunningen, gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen.

APV vergunningen

Het afhandelen van: aanvragen voor diverse APV vergunningen, ontheffingen, kennisgevingen en meldingen zoals voor evenementen, objecten, standplaatsen, enz.

 

 

Focus afdeling Advies en Toezicht

Advisering

Advisering over de juiste (juridische) afhandeling van alle soorten aanvragen middels planologische toetsing en hulp bij juridische vraagstukken. Ambtelijke afhandeling van WABO vergunningaanvragen m.b.t. de welstandsnota en ondersteuning van de Welstandscommissie tijdens de behandeling van de aanvragen. Constructieve toetsing van WABO vergunningaanvragen. Advisering aan medewerkers en het management op het gebied van bedrijfsvoering.

Toezicht

Toezicht houden of de uitvoering van de omgevingsvergunning verloopt volgens de wettelijke eisen waarbij tevens aandacht is voor de omgeving waaronder de omliggende groenvoorziening. Waarbij de administratief afgehandelde aanvragen en vergunningsvrijverklaringen niet worden meegenomen.

Ondersteuning

Administratieve werkzaamheden verrichten voor alle medewerkers van het Vergunningencentrum. Zoals het inboeken van aanvragen, verzorgen van de juiste dossiervorming, beheer van het OLO, publicatie WABO, enz.

 

3 Wat gaat Straattoezicht doen in 2019?

 

 

 

Hoe is het toezicht georganiseerd?

Preventief, actief, wijk- en gebiedsgericht, informatie- gestuurd, projectmatig en surveillance.

 

Toezichthouders controleren dagelijks geparkeerde voertuigen of aan de fiscale betalingsplicht (betaald parkeren) is voldaan. Deze toezichthouders zijn alleen en uitsluitend belast met deze controletaak. Ze zijn daarnaast de ogen en oren voor overige overtredingen welke worden gedeeld met de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) of politie. De controleroutes worden samengesteld op basis van diverse informatiebronnen. Uit fysieke metingen, informatie uit parkeerautomaten, ‘belparkeren’ en al opgemaakte naheffingsaanslagen worden na analyse controleroutes opgesteld. Doel is het naleefgedrag ( betalingsbereidheid ) verder te verhogen waardoor parkeerregulering verbeterd. Het fiscaal parkeerareaal zal in 2019 in fases naar het westen (van het NS-station) worden uitgebreid.

 

De Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s) houden dagelijks toezicht. Zij zijn in de ochtend, middag en avond en in het weekend zichtbaar aanwezig in de stad. Dit doen zij rijdend, fietsend en lopend. Zij spreken bewoners aan op hun gedrag en geven preventief voorlichting over de geldende regels. Daarbij werken zij wijkgericht. Iedere Boa is aan een wijk/buurt gekoppeld. Op deze manier is er voor de burger altijd een aanspreekpunt. De Boa’s werken hierbij nauw samen met de wijkagent, wijkmanagers en sociale wijkteams. Via bodycams, handboeien en een speciale Agressie App proberen de boa’s bij te dragen aan een veilige werkomgeving voor hen zelf en veilige stad voor de inwoners.

 

De wijkgerichte inzet van de Boa’s( gebeurt op basis van (overlast)meldingen van burgers, eigen kennis en (interne) inzetverzoeken. Door al deze informatie te bundelen kunnen de boa’s meerdere hotspots in een wijk tegelijk aanpakken. In gebieden waar veel overlastmeldingen/klachten vandaan komen, wordt extra ingezet totdat het nalevinggedrag weer acceptabel is.

 

Ook reageren de Boa’s op meldingen van verwarde personen. De Boa’s maken dan een inschatting van de situatie dan ter plaatse, waarna zo nodig wordt opgeschaald naar o.a. de sociale wijkteams. In sommige gevallen kunnen Boa’s de zaak zelf afhandelen door bijvoorbeeld een verwarde persoon thuis te brengen.

 

Reguliere taken

Focus toezicht

Fout en hinderlijk parkeren

o.a. fiscaal parkeren, parkeerverboden, parkeren op fietsstroken en groenstroken, verkeersveiligheid (verkeer en parkeren) in de wijk bij evenementen, parkeren bij herinrichtingprojecten, handhaven op overtredingen van de Busbrug en bij de blauwe zones (zoals de Marktstraat en Zuiddijk).

 

Overlast parkeren bij scholen

Actief controleren parkeren bij in- en uitgaan van scholen.

 

Overlast fietsers en fiets parkeren

Tegengaan van overlast van foutgeparkeerde fietsen in het centrum, Damgebied, Gedempte Gracht en bij de stations. Actief aanspreken van fietsers die door voetgangerszone fietsen (o.a. markt en Damgebied) en in de avond actief fietsers door verwijzen naar de fietsenkelder om te parkeren.

 

Preventie roodlicht bruggen

Preventief aanwezig zijn bij de bruggen om voetgangers, fietsers en automobilisten te wijzen op de gevaren van door rood licht rijden/onder slagboom door lopen.

 

Overige APV

o.a. langdurig parkeren van recreatievoertuigen en aanhangwagens, overlast gevende voertuigen (voertuigwrak), registratie van (helinggevoelige) goederen van tweedehands inkoopwinkels, toezicht op reclame, markten en kermissen, voorlichting aan bezoekers van het centrum over zakkenrollers.

Afvalstoffenverordening

Handhaven op het verkeerd aanbieden van huishoudelijk afval, grofvuil en dumpen van chemisch afval o.a. XTC.

 

 

Reguliere taken

Focus toezicht

Afvalstoffenverordening

Handhaven op het verkeerd aanbieden van huishoudelijk afval, grofvuil en dumpen van chemisch afval o.a. XTC.

 

Overlast Honden

Toezicht houden op hondenpoep(opruimmiddel), loslopende

honden (aanlijnplicht) en uitvoeren van bestuurlijk traject m.b.t. muilkorf en/of aanlijnplicht gevaarlijke honden.

Waarbij de aandacht vooral uit gaat naar de gebieden waarvoor veel meldingen van overlast binnenkomen. De gebiedsgerichte controles worden gepland op tijden waarop de meeste honden uitgelaten worden.

 

Overlast alcohol en Drank- en Horecawet

Verkoop van alcohol in supermarkten en slijterijen aan jongeren <18 jaar. Gebruik van alcohol door jongeren <18 jaar op hotspot locaties in de openbare ruimte gebruik alcohol bij dag evenementen (kermissen, Immer Gerade Aus) waar jongeren worden verwacht.

 

 

Inzet jeugd Boa’s op groepen jeugd(jeugdoverlast), vandalisme, drank- en drugsgebruik in de openbare ruimte

 

 

In de gemeente werken jeugdboa’s. Dit zijn specialistische buitengewoon opsporingsambtenaren die worden ingezet om een beeld te vormen van jeugdgroepen.

Zij monitoren meerdere overlastlocaties verspreid over het gehele grondgebied van de gemeente. Na geconstateerde zorgen of feiten op straat kunnen de jeugdboa’s een huisbezoek afleggen bij een jeugdgroep lid. Regelmatig hebben ze contact en overleg met scholen.

Zorgsignalen delen zij met partners en betrokken hulpverleners. Zij kunnen verder repressief optreden (waarschuwen, processen-verbaal uitdelen) en persoonsgegevens vorderen.

 

Daarnaast nemen de jeugdboa’s deel aan 6 Jongeren-netwerkoverleggen (JNO’s ) waarin politie, Sociaal wijkteam (jongerenwerker), straathoekwerk en Jeugdteam samen overleggen. Binnen het JNO hebben de jeugdboa’s als taak:

  • -

    signalen & informatie inbrengen opgedaan vanuit

  • -

    werkzaamheden op straat;

  • -

    meldingen afhandelen en verslag daarvan uitbrengen;

  • -

    handhaven op APV-feiten.

 

Vuurwerk (alleen in december)

Toezicht houden op afsteken legaal vuurwerk buiten toegestane afsteektijden, bezit illegaal vuurwerk en doorverwijzen naar bureau Halt.

 

 

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Camera uitkijkteam

Met ingang van januari 2019 worden de camera’s uitgekeken door Boa’s van de afdeling Straattoezicht onder regie van de politie.

 

Wijkmaand

Iedere maand zal op een Zaanse wijk de focus worden gelegd. Tenminste 1 keer per week zullen alle Boa’s preventief aanwezig zijn in de gehele wijk. Zichtbaarheid en preventieve acties om het naleefgedrag positief te beïnvloeden staan hierbij centraal. Tijdens de wijkmaand zullen de Boa’s op tenminste 1 keer een koffie uurtje organiseren in een winkelcentrum, bij een supermarkt, in buurthuizen of bij een sociaal wijkteam. Ook zullen zij zoveel mogelijk in iedere wijk een keer met de ‘Boa-kraam staan.

 

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Pilot bodycam

In 2018 hebben Boa’s ervaring opgedaan met het dragen van bodycams tijdens de dagelijks werkzaamheden. Naast het dragen zullen zij bij dreigende situaties ervaring op gaan doen of de bodycam de-escalerend werkt. In 2019 zal er een evaluatie van de pilot plaatsvinden en op basis van deze resultaten wordt bepaald of alle Boa’s uitgerust kunnen worden met een bodycam.

 

Actieplan Poelenburg

In 2019 gaan we door met het leveren van een bijdrage aan het actieplan Poelenburg. Een belangrijk onderdeel van het actieplan Poelenburg is het tegengaan van afvaldumpingen in de wijk. Dit houdt in dat er in 2019 ook structureel drie dagen per week in Poelenburg wordt gehandhaafd door 1 koppel handhavers.

 

Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken

  • Uitvoeren van een actiedag samen met de afdeling Wijkbeheer en Onderhoud tijdens de week van de Veiligheid. De Boa’s en uitvoerders zijn dan de hele dag in een bepaalde wijk aanwezig. Zichtbaarheid en preventieve acties om het naleefgedrag positief te beïnvloeden staan centraal. Bij deze actiedagen zal ook burgerparticipatie aandacht krijgen.

  • Gerichte voorlichting geven aan bewoners over het voorkomen van woninginbraken in wijken waar de meeste woninginbraken voorkomen.

  • Organiseren van een project honden gericht op het gedrag van de hondenbezitters.

  • Organiseren van de ‘dag van de boa’. Tijdens deze week zal de communicatiestrategie verder worden uitgerold en zal het werk de boa en de boa als gastheer/gastvrouw centraal staan.

  • Geven van les over verkeersveiligheid en parkeergedrag op basisscholen.

  • Inzet van handhavingscommunicatie bij diverse onderwerpen, zoals in- en uitpakken van caravans en vouwwagens rondom schoolvakanties en de week van de veiligheid.

  • Inzet filmpjes van de werkzaamheden van de Boa’s via sociale media.

 

4 Wat gaat Gebruikstoezicht doen in 2019?

 

 

 

Hoe is het toezicht georganiseerd?

Bestaande bouw/ ruimtelijke ordening: De toezichthouders ontvangen digitale meldingen en handhavingsverzoeken van burgers. De toezichthouders onderzoeken of er sprake is van een overtreding. Afhankelijk van de soort overtreding en de situatie wordt de melding telefonisch bevestigd aan de melder. Bij situaties die na dossieronderzoek nog onduidelijk zijn, volgt een controle ter plaatse. De toezichthouder gaat het gesprek aan met de overtreder voorafgaand aan de start van een formeel handhavingstraject. Bij een handhavingsverzoek wordt altijd een handhavingstraject gestart en wordt de geconstateerde overtreding schriftelijk bevestigd. Daarnaast vindt er op enkele thema’s en projecten actief toezicht plaats. In de wijken vindt geen actief toezicht plaats, maar wordt uitsluitend afgegaan op (overlast)meldingen of zal voor een projectmatige aanpak worden gekozen. Spoedeisende en gevaarlijke situaties worden wel actief opgepakt.

 

Funderingen: De gemeente monitort een groeiend aantal woningen met een kwetsbare fundering. Bij de aanpak van funderingen werken de afdelingen Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel en Realisatie en Beheer samen met de afdeling Gebruikstoezicht. De toezicht taken zijn uitsluitend bedoeld om onveilige situaties (bezweken funderingen) te kunnen signaleren d.m.v. monitoring van het zakkinggedrag van bouwblokken via meetbouten. Actieve communicatie naar bewoners over de zakkingsnelheid van hun fundering vindt normaal gesproken vooraf plaats door de afdeling Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel.

 

Milieu- en bodemtoezicht:

Milieu: Bedrijven zijn onderverdeeld in risicovolle branches (vooral vanwege de opslag van gevaarlijke stoffen en externe veiligheid) tot laag- risicovolle branches. De bedrijven worden gecontroleerd volgens 4 uitvoeringsniveaus. Bedrijven die vallen onder de risicovolle branches worden gecontroleerd volgens het hoogste uitvoeringsniveau (niveau 4, jaarlijkse controle ) en bedrijven die vallen onder laag-risicovolle branches worden alleen reactief gecontroleerd volgens het laagste uitvoeringsniveau (niveau 1, naar aanleiding van ingediende overlastmeldingen).

 

Bodem: De bodemtoezichthouder houdt toezicht op het uitvoeren van (complexe) bodemsaneringen en het toepassen van grond en bouwstoffen. Bij de meest risicovolle categorieën wordt bij iedere melding toezicht gehouden. Bij de minder risicovolle categorieën wordt steekproefsgewijs toezicht gehouden.

Het toezicht op bedrijven en bodem ligt bij de Omgevingsdienst NZKG.

 

Brandveilig gebruik: periodiek, objectgericht en projectmatig. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) houdt toezicht op het brandveilig gebruik van bestaande bouwwerken. In Zaanstad vallen ongeveer 491 objecten onder de vergunningplicht van brandveilig gebruik en gebruiksmeldingsplicht. De bouwwerken zijn onderverdeeld in risicoklassen 1 t/m 4, waarbij klasse 1 het hoogste risico is en klasse 4 het laagste risico is.

 

Kinderopvang: de GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. De GGD werkt bij het toezicht op grond van risicoprofielen. Dit houdt in dat een voorziening voor kinderopvang via een risicomodel een kleur krijgt toegekend. De kleur bepaalt de mate van zorg bij de locatie. Groen, (geen zorg) via geel, oranje tot rood, (grote zorg). Hoe groter de zorg hoe meer en uitgebreider er toezicht zal worden gehouden.

Reguliere taken

Focus toezicht

Funderingen

In 2019 gaat de gemeente door met het experimenteren of we ook op woningen kunnen handhaven door het opleggen van een dwangsom aan eigenaren. Monitoren van funderingen Zeeheldenbuurt. Invoeren van een nieuw monitoringsysteem.

 

Brandveilig gebruik bouwwerken

 

De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) zal 191 objecten met een gebruiksvergunning en 88 objecten met een gebruiksmelding controleren aan de hand van risico’s, ervaringen en naleefgedrag.

Verder zal VrZW meedoen bij de controles rondom ondermijning en wordt het project inpandige gangen afgerond. In samenwerking met de OD NZKG zal de VrZW alle bekende vuurwerkopslagen in de gemeente Zaanstad controleren. In een opdrachtbrief zal de gemeente aan de VrZW specifiek opdracht geven voor het uitvoeren toezicht op de brandveiligheid van bouwwerken.

 

Reguliere taken

Focus toezicht

Bestemmingsplannen

Ondersteunen van de afdeling Omgevingsplannen door het inventariseren van locaties aan de hand van de planning van de actualisatie van bestemmingsplannen (en zogenaamde veegplannen).

 

Bestaande Bouw

Controle van meldingen Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)· en bouwwerken met een tijdelijke vergunning.

 

Slopen van bouwwerken

Toezicht op sloopwerkzaamheden risicovol bouwwerk die zonder sloopmelding /sloopvergunning worden uitgevoerd en waarbij (vermoedelijk) asbest aanwezig is.

 

Meldingen bestaande bouw

Reageren op meldingen en verzoeken tot handhaving van burgers o.a. op het onveilig gebruik van bouwwerken en percelen, slechte (technische) staat van bouwwerken, zorgplicht en verpauperde panden.

 

Onderzoekplicht

Voortzetten toezicht houden op de vanuit het rijk opgelegde (constructieve) onderzoeksplicht naar breedplaatvloeren, asbest vrije daken, controles op uit te voeren maatregelen onderzoekplicht galerijvloeren flatgebouwen en uitvoeren van (her)controles bij zwembaden.

 

Illegale bewoning

Multidisciplinair afgestemd toezicht op adressen op bedrijventerreinen waar mogelijk illegale bewoning plaatsvindt.

 

Ondermijning

Samenwerken met het Operationeel Team Ondermijning en bijdragen aan o.a. ondermijningszaken en woonfraude.

 

Kinderopvang

Verwerken van aanmeldingen, uitschrijvingen, verhuizingen en andere wijzigingen in het landelijk register kinderopvang. Extra inzet op kinderopvangcentra /gastouders die regelmatig overtredingen begaan. De GGD Zaanstreek-Waterland gaat ongeveer 170 kinderdagvoorzieningen (kinderdagverblijf, buiten schoolse opvang, gastouderbureaus en voorzieningen voor gastouderopvang controleren). In een opdrachtbrief zal de gemeente aan de GGD specifiek opdracht geven voor het uitvoeren van het toezicht op de kinderopvang.

 

Milieutoezicht

Uitvoeren van integrale controles bij verschillende branches/bedrijven zoals vermeld in het nog op te stellen VTH uitvoeringsprogramma Zaanstad 20192.

Bodemtoezicht

Uitvoeren van risico gestuurde controles bij diverse bodemsaneringen, nazorglocaties en meldingen van grondverzet zoals vermeld in het nog op te stellen VHT uitvoeringsprogramma Zaanstad 2019.

 

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Project bouwwerken op erven

 

‘Buurtgericht projectmatig toezicht’ op bouwwerken die van invloed zij op de ruimtelijke kwaliteit en leefomgeving.

 

Onderzoekplicht brandveiligheid gevels

Uitvoeren van een inventarisatie om inzicht te krijgen hoeveel bouwwerken er in Zaanstad zijn waar bij mogelijk de gevels brand gevaarlijk zijn. De inventarisatie richt zich op gevels van risicovolle gebouwen zoals hoge gebouwen met minder zelfredzame personen (o.a. ziekenhuizen en zorginstellingen) en andere hoge gebouwen waarin wordt geslapen (o.a. woongebouwen en hotels).

Vervolgens op toe zien dat eigenaren van deze gebouwen zelf een onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid van de gevels en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen.

 

 

Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken

  • Maatwerkbeslissingen op overtredingen waar dat mogelijk is.

  • Voorbereiden op de komst van de Omgevingswet door het inventariseren wat de komst van de wet voor effect heeft op toezicht en handhaving.

  • Voorbereiden op de wijzigingen van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

  • Training toezichthouders horeca brandveiligheid. Toezichthouder opleiden zodat zij risicogerichte brandveiligheid aspecten kunnen controleren tijdens de reguliere integrale controles.

  • Workshop om te leren werken conform de sanctiestrategie voor toezichthouder en juristen bouw en ruimtelijke ordening.

  • Voorlichting geven over opgeschoven datum voor asbest vrije daken (1 januari 2025).

  • Adviseren over de handhaafbaarheid bij de nog op te stellen ‘Strategie op weg naar een omgevingsplan’.

 

 

5 Wat gaat het Operationeel Team Ondermijning doen in 2019?

 

 

Hoe is het toezicht georganiseerd?

In het najaar van 2018 is er gestart met een Operationeel Team Ondermijning. In dit team zijn het toezicht en handhaving op het gebied van horeca, evenementen, 13B Opiumwet, prostitutie, openbare orde en ondermijning, gebiedsgerichte aanpak van panden en eigenaren, illegale bewoning en arbeidsuitbuiting samengebracht. Doel van deze opzet is om slagvaardiger te kunnen optreden tegen verschillende vormen van ondermijning.

Binnen dit team controleren de toezichthouders verder zowel overdag als in de avond en nacht de horecabedrijven op het naleven van regels. Ook kijken de toezichthouders naar actualiteit van vergunningen en of de APV en Drank- en Horeca voorschriften worden nageleefd. Tijdens grote evenementen treden de toezichthouders handhavend op tegen zowel jongeren als ondernemers. Dit om het gebruik van alcohol onder jongeren terug te dringen en om geluidsoverlast te voorkomen.

 

 

 

Reguliere taken

Focus toezicht/inzet

Horeca

Meldingen horeca en verzoeken van de politie

Alert reageren op meldingen en verzoeken tot handhaving van burgers.

Actie ondernemen op basis van de ontvangen verzoeken van de politie om een bestuurlijke maatregel te nemen (bijvoorbeeld sluiten van een horecapand).

 

Toezicht houden op veiligheid (muziek) evenementen

Controleren op de Drank- en Horecawet (DHW), overlast en veilig verloop van evenementen vermeld op de evenementenkalender 2019.

Aanwezig zijn bij evenementen waar muziek wordt gedraaid om klachten over deze muziek evenementen terug te dringen.

 

Horeca APV/DHW

Integrale controle op o.a.

  • -

    exploitatie van een horeca inrichting zonder Drank- en Horecawet vergunningen of zonder exploitatievergunning

  • -

    gevaar openbare orde/woon en leefklimaat; slechtlevensgedrag

  • -

    voldoen aan milieuregels (o.a. geluid, geur, afval en afvalwater)

  • -

    controle op APV /Vergunningvoorschriften zoals terrasvoorschriften, sluitingstijden en portier

  • -

    controle op aanwezigheid leidinggevende

  • -

    toezicht op naleving regels exploitatie van para commerciële inrichting op bepalingen DHW /APV

  • -

    controle op overige bepalingen uit de DHW /APV bij een horeca bedrijf zoals het plaatsen van objecten openbare ruimte en terras.

 

 

 

Ondermijning

Handhaving op overige ernstige openbare orde zaken en georganiseerde criminaliteit (o.a. wapenhandel, witwassen, mensenhandel en arbeidsuitbuiting, malafide bedrijvigheid, woonfraude, handel in /met wapens, illegaal gokken en motorclubs).

 

Opzetten en uitvoeren van gebiedsgerichte aanpak o.a. Penningweg, Zuiddijk, Czarinastraat en Poelenburg.

 

Ad hoc interventies i.v.m. gevaar voor openbare orde/woon- en leefklimaat/(brand)veiligheid.

 

Sluiten van bedrijven of (drugs) panden (artikel 13B Opiumwet, drugshandel).

 

Ontwikkelen en uitvoeren van bestuurlijke interventies ondermijning en openbare orde.

 

Controle op coffeeshops.

 

Controle en handhaving bestuurlijk traject prostitutie. voorbereiden overgang van toezicht op de prostitutiebranche van de politie naar de gemeente in 2020.

Integrale controles (mono) en adhoc zaken en RIEC

Opzetten en uitvoeren van integrale controles (mono) met externe partners. Aanpak georganiseerde criminaliteit RIEC zaken (operationele uitvoering en handhaving.

 

 

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Project verkoop alcohol <18 jaar bij para commerciële en commerciële inrichtingen

 

Inzet van minderjarige testkopers bij horecabedrijven die slecht scoorden op basis van de resultaten van het testkoperonderzoek uit 2018 (uitvoeren van controles op verkoop van alcohol bij een snackbar en een avondwinkel in flesjes of blikjes).

 

Inzet van minderjarige testkopers bij supermarkten uitvoeren (op verkoop van alcohol /verkoop flesjes of blikjes).

 

Project Overlast alcohol en DHW

Toezicht op schenken van alcohol aan jongeren <18 in horecabedrijven, sportkantines, buurthuizen (voor directe consumptie).

 

Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken

 

6 Wat gaat Havens en vaarwegen doen in 2019?

 

 

 

Hoe is het toezicht georganiseerd?

Gebiedsgericht en informatie-gestuurd.

Vanaf een patrouillevaartuig houden boa’s en toezichthouders dagelijks toezicht op het water. Het toezicht voeren zij uit op basis van eigen waarnemingen, meldingen en vooraf verkregen informatie. De inzet van toezicht op het water is afhankelijk van:

  • Het seizoen; in het voorjaar en zomer is er meer inzet bij evenementen, toezicht op de waterrecreanten, cruiseschepen en motorchartervaart en zwemmers. In de winter ligt het accent meer op controleren van ligplaatsen en schouwwerkzaamheden.

  • Het tijdstip van de dag; de ochtend is bijvoorbeeld geschikt voor het uitvoeren van inspectie werkzaamheden binnenvaart en aanspreken van snelheidsovertreders. De middag en avond lenen zich meer voor controle op de verlichting van vaartuigen, te snel varen en te diep geladen schepen.

 

Reguliere taken

Focus toezicht

Vaarregels

 

Toezicht op gebruik vaarweg en vaarregels en vaargedrag beroepsvaart.

Toezicht op diepgang schepen Wilhelminasluis, plaats vaarweg (voldoende zicht rondom schip, stuurboordwal en niet in dode hoek varen) gebruik verlichtingen en reddingsvest en negeren van verkeersaanwijzingen.

 

APV/Havenverordening

 

Beschikbaar houden van gereserveerde afmeerplekken voor o.a. cruiseschepen en rondvaartboten. Bunkercontrolelijsttijdens brandstofinname zeevaart. Toezicht op gebruik van spudpalen (mobiele ankerpalen) en gebruik van Automatic Identification System (AIS) voor veiligheid.

Toezicht op personenvervoer veren en rondvaartboten. Door een toename van veerponten en rondvaartboten komen er meer toeristen naar Zaanstad. Waarmee de focus komt te liggen op de veiligheid, kwaliteit bemanning en deugdelijkheid van het schip.

 

Vlotte en veilige doorvaart

Actief begeleiden van bijzondere en gevaarlijke transporten over de Zaan en begeleiden van duikwerkzaamheden. Dit vindt plaats door inzet van patrouillevaartuigen als vanuit de Centrale Post brugbediening. Ook controle op vergunningsvoorwaarden.

 

Veilig verloop van evenementen

Aanwezigheid op het water evenementen op de Zaan.

 

Innemen van een ligplaats

 

Controleren van en handhavend optreden tegen schepen die ongeoorloofd en/of zonder vergunning een ligplaats innemen.

 

Snelheid van schepen

 

Snelle motorboten, waterskiën. Aanspreken op vaargedrag van zowel schippers van recreatievaartuigen en beroepsvaart.

 

Zwemmen en op bruggen klimmen en/of afspringen

Aanspreken van zwemmers op hun gedrag. Inzet van filmpjes gericht op zwemmen en springen en klimmen van/op bruggen.

 

Waterverontreiniging

Controle van waterverontreinigingen. Op grond van de Waterwet onderzoek doen naar veroorzaker.

Toezicht generatorverbod

Toezicht houden op de naleving van het generatorverbod.

 

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Wrakken

Toezicht op aanwezigheid van wrakken en opstarten van procedures voor het verwijderen van wrakken.

 

 

 

Projecten

Focus toezicht/inzet

Controle vaargedrag buitengebied3

Zichtbaar aanwezig en actief contoleren van snelheid, vaargedrag, gebruik dodemansknopen reddingsvest in het buitengebied tijdens het vaarseizoen en juiste kentekens op schepen.

Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken

  • Inzet van handhavingscommunicatie (artikelen en films) bij diverse onderwerpen en aanspreken van schippers op hun vaargedrag.

  • Lesgeven over bruggen door een brugwachter aan leerlingen van basisscholen die in de buurt van een brug zijn gevestigd (uitleg van de brugbediening, gevaar, en vaarregels. De les richt zich niet alleen op fout gedrag, maar vooral op gewenst gedrag).

  • Voortzetten roodlicht campagne (campagne gericht op schoolkinderen en volwassen).

  • Meedoen aan landelijke handhavingsdag op het water.

  • Vervolg training scheepsmilieucontroles door meelopen bij controles van het Havenbedrijf Amsterdam op laden en lossen van afval, losverklaring, aanwezigheid van afgifte huishoudelijk afval, opslag van afval houdende producten, het scheiden van afval aan boord van een schip en controle op het scheiden van olie- en vethoudende scheepsafvalstoffen en het afgeven daarvan. Controle op boordzuiveringsinstallatie aan boord van passagiersschepen voor het lozen van grijs afvalwater en het verbod hierop. Toezichthoudende bevoegdheden moeten nog geregeld worden.

 

 

 

Naar boven