Gemeenteblad van Zaanstad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaanstad | Gemeenteblad 2019, 87882 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaanstad | Gemeenteblad 2019, 87882 | Beleidsregels |
Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2019
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) voor het jaar 2019. Dit Uitvoeringsprogramma is het eerste VTH uitvoeringsprogramma dat onder het Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2019-2021 is opgesteld. Op 1 juli 2017 is de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving in werking getreden. Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel vergunningverlening, handhaving en toezichtstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt of de gemeente voldoet aan deze verplichting.
In het beleidsplan beschrijft het college de meerjarige beleidsmatige keuzes voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. In dit uitvoeringsprogramma beschrijft de gemeente de inzet voor het jaar 2019. Het onderhavige programma beschrijft hoe vergunningverlening, toezicht en handhaving georganiseerd zijn bij verschillende onderwerpen. Het beschrijft de reguliere taken, de projecten en de activiteiten die vanuit de thema’s “preventie, burgerparticipatie, ondermijning en informatie-gestuurd werken” worden opgestart. Thema’s die we in 2019 extra aandacht geven, om onze werkwijze te verbeteren en te vernieuwen.
Vergunningverlening, toezicht en handhaving is in 2019 weer sterk in beweging. Ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op. Als belangrijkste zijn te noemen invoering van een gemeentelijk toezichtplan om de kwaliteit van de kinderopvangvoorzieningen te stimuleren en te waarborgen, onderzoeksplicht brandveiligheid gevels, voorbereiden van de overgang van het toezicht op de prostitutiebranche van de politie naar de gemeente in 2020, ontwikkelingen binnen MAAK Zaanstad, aanpassen van het evenementenbeleid, voorbereiden op de nieuwe vorm van toezicht op bouwwerken en de Omgevingswet. Maar ook het vergroten van de burgerparticipatie, informatie toegankelijk maken, innovatief digitaliseren en het voorkomen van juridische procedures zijn nog steeds belangrijke opgaven uit het coalitie akkoord.
Voor de goede orde wordt vermeld, dat vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking tot woonurgenties, statushouders, leerplicht en sociale zekerheidswetgeving geen onderdeel uitmaken van dit programma.
1.1 Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2019
Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn ondergebracht bij vijf van de zes afdelingen van de sector Veiligheid, Vergunning en Handhaving. In onderstaande paragrafen is per afdeling uitgewerkt waarop de gemeente zich gaat richten. Bij iedere afdeling wordt een aantal reguliere taken uitgelicht en de speerpunten voor 2019 benoemd. Ook wordt toegelicht hoe de vergunningverlening, toezicht en handhaving is georganiseerd.
Onder de afdeling Gebruikstoezicht vallen toezicht- en handhavingstaken die voortvloeien uit de wet- en regelgeving op het gebied van bestaande bouw, ruimtelijke ordening, funderingen, brandveiligheid, kinderopvang, ondermijning en horeca en handhaving thema’s die onder het taakveld ‘openbare orde’ vallen.
Reguliere taken, projecten en bestuurlijke prioriteiten toezicht en handhaving
Op basis van een uitgebreide risicoanalyse zijn in het beleidsplan 2019-2021prioriteiten vastgesteld voor toezicht en handhaving. Een belangrijk criterium om een onderwerp tot prioriteit te maken, is de veiligheid en gezondheid van mensen. Te denken valt aan toezicht op de kwaliteit van kinderopvang, brandveiligheid, naleving Drank- en Horecawet, of de kwaliteit van funderingen. Toezicht en handhaving van deze taken is wettelijk nadrukkelijk geregeld, waardoor er standaard voldoende capaciteit voor vrijgemaakt moet worden. Doordat dit soort thema’s jaarlijks terugkeren als prioriteit en niet ter discussie staan, zijn het daarmee reguliere taken geworden, in de zin dat deze werkzaamheden altijd plaatsvinden. Naast deze reguliere taken staan er in het Uitvoeringsprogramma 2019 een aantal projecten. Taken die niet structureel uitgevoerd worden, maar die in 2019 (extra) aandacht krijgen.
De reguliere taken en de projecten uit het Uitvoeringsprogramma 2019 omvatten een groot aantal onderwerpen. In 2019 zijn een aantal onderwerpen tot ‘bestuurlijke prioriteiten’ benoemd. Dit zijn:
Verbeteren informatie aan inwoners en bedrijven
In 2019 gaan we starten met het 1 ingang principe voor omgevingsvergunning gerelateerde (aan)vragen. Dit behelst o.a. het Vergunningenadvies. Dit is een nieuwe vorm van vooroverleg. Hierin krijgen bewoners en bedrijven de mogelijkheid om als voorbereiding op hun vergunningaanvraag enkele zaken voor te leggen aan de gemeente. Er wordt uitgelegd welke keuzes ze kunnen maken uit de mogelijke producten binnen het Vergunningenadvies. Eventuele beperkingen en/of (on)mogelijkheden van het initiatief worden hierdoor vooraf duidelijk gemaakt.
Toezicht bestaande bouwwerken en bestemmingsplannen
De gemeente zet actief toezicht in bij funderingen. Dit vanwege de urgentie. Daarnaast zetten we actief toezicht in op enkele thema’s en projecten die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van de stad of die onvermijdelijk zijn vanwege Rijksbeleid. Voor 2019 is dat het project onderzoek brandveiligheid gevels.
De toezichthouders werken samen met het Operationele Team Ondermijning bij buurt gericht toezicht, op o.a. ondermijningszaken, woonfraude. Op alle andere gebieden houdt de gemeente vooral passief toezicht op basis van meldingen. De toezichthouders onderzoeken of er sprake is van een overtreding. Afhankelijk van de soort overtreding en de situatie wordt de melding telefonisch behandeld of volgt er een controle ter plaatse. Bij handhavingsverzoeken wordt altijd een handhavingstraject gestart. Spoedeisende en gevaarlijke situaties worden wel actief opgepakt. Op de ruimtelijke regels, houden de toezichthouders beperkt toezicht (passief). De toezichthouders laten zich bij hun inzet op dit vlak vooral leiden door meldingen/verzoeken om handhaving en evidente excessen. Wel zal er actief toezicht zijn op illegale bewoning.
Inzet horeca en openbare orde toezicht anders geregeld
Sinds 2018 is de afdeling Gebruikstoezicht zich meer gaan richten op toezicht en handhaving in situaties, waarbij sprake is van gevaar voor de openbare orde en de woon- en leefomgeving. Aanleiding hiervoor waren toenemende signalen over malafide horecapraktijken, drugscriminaliteit, illegaal gokken, witwassen, mensenhandel en andere criminele activiteiten die grote risico’s met zich mee brengen voor de openbare orde en de woon- en leefomgeving. Hierom is in het najaar van 2018 als pilot gestart met een Operationeel Team Ondermijning (OTO). In dit team zijn het toezicht en handhaving op het gebied van horeca, evenementen, 13B Opiumwet, prostitutie, openbare orde en ondermijning, gebiedsgerichte aanpak van panden en eigenaren, illegale bewoning, Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s) en arbeidsuitbuiting samengebracht. We zien een toename in het aantal acties en verzoeken van politie en openbaar ministerie om horecagelegenheden, bedrijven of (drugs)panden te sluiten. In 2018 heeft de gemeente samen met externe partners als politie, belastingdienst en het openbaar ministerie bedrijven en panden gesloten, vanwege handel in gestolen voertuigonderdelen, aantreffen van vuurwapens, illegaal gokken en mensensmokkel/arbeidsuitbuiting.
Bijna alle toezichttaken die de gemeente op het gebied van horeca en openbare orde wettelijk verplicht is om uit te voeren of op basis van lokaal beleid belangrijk zijn, hebben een hoge prioriteit.
Voor 2019 voorzien we ook een toename in het aantal acties en verzoeken en daardoor is er meer inzet nodig van het OTO op Riec-zaken en ondermijning. Doordat de beschikbare capaciteit niet toereikend is om al deze hoog geprioriteerde taken met evenveel aandacht op te pakken, zijn we eind 2018 bij de horeca controles over gegaan tot geclusterde controlebezoeken. Deze lijn zetten we in 2019 verder door. Dit betekent dat we tijdens de controles meerdere activiteiten clusteren in 1 bezoek. Hierbij is ons doel om binnen deze beleidsperiode alle horeca inrichtingen minimaal 1 keer (geclusterd) te controleren. In 2019 zal op deze manier 1/3 deel van de horeca inrichtingen programmatisch worden gecontroleerd.
1.3 Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma
De gemeente is wettelijk verplicht jaarlijks inzage te geven in de beschikbare capaciteit. Voor 2019 is de volgende formatie beschikbaar.
Tabel 3. Beschikbare fte's per januari en inclusief inhuur
Inzet toezicht tijdens de realisatiefase
De formatie m.b.t. het houden van toezicht tijdens de uitvoering van bouwprojecten staat onder druk. De afgelopen paar jaar is er vanwege de crisis en de meerdere malen aangekondigde start van de wet Kwaliteitsborging een onzekere situatie ontstaan voor gemeenten, wat en hoe mag/ moet een gemeente zijn toezichtstaak uitvoeren. Het aantal bouwprojecten dat nu uitgevoerd word is significant hoger dan tijdens de crisisperiode maar onze formatie is niet gestegen. Daarom bestaat er de kans dat niet alles getoetst en/ of onderzocht kan worden. Er moeten keuzes gemaakt worden over waar de prioriteiten liggen tijdens de uitvoeringsfase van de bouwprojecten.
Alle risicovolle bouwwerken die vergund zijn, worden tijdens de realisatiefase minimaal één keer gecontroleerd. Voor alle overige niet risicovolle bouwwerken kijken onze constructeurs op hoofdlijnen naar berekeningen en goede resultaten uit het verleden van een bekende uitvoerende partij. Deze manier van werken is in de geest van de Wet kwaliteitsborging, waarbij de verantwoordelijkheid voor een veilig bouwwerk bij de uitvoerende partij ligt. Daarnaast controleren de inspecteurs geen bouwwerken waarvan de vergunningen administratief zijn afgehandeld (BLITTS) of vergunningsvrij zijn verklaard. Het niet uitvoeren van een daadwerkelijke naschouw op deze bouwwerken betekent ook dat handhaving op dergelijke dossiers, mocht dat ooit nodig zijn, lastiger is vanwege het ontbreken van een naschouw. Meldingen over dergelijke dossiers krijgen bij handhaving dus ook een lage prioriteit. Na de startmelding, een melding (klacht) van omwonenden of na een eigen constatering dat de bouw is gestart neemt de inspecteur contact op met de betreffende partij(en). Tijdens dit contact worden de verdere controle momenten besproken. Elk bouwproject is voorzien van een toezichtdossier met daarin een gedegen verslaglegging inclusief eindrapportage van de controle(s). Hoeveel controle momenten er zijn is afhankelijk van het soort bouwwerk.
In de praktijk zal moeten blijken of we met de huidige capaciteit de werkzaamheden kunnen uitvoeren zonder hierbij de veiligheidsaspecten te summier te beoordelen. Daarom zullen we in 2019 de werkwijze evalueren. Op basis van de uitkomst van de evaluatie zou de conclusie kunnen zijn dat er een beroep zal moeten worden gedaan op de Algemene Middelen om de formatie te verruimen. In een aparte besluitnota zal hier dan op worden teruggekomen.
Voor 2019 zijn de onderstaande doelstellingen opgenomen:
Digitalisering van het vergunningenproces; zowel het afhandelen van vergunningaanvragen volledig digitaliseren als ook het toezicht tijdens de realisatiefase ter plaatse digitaal kunnen afhandelen. Onderzoeken of de afhandeling van omgevingsvergunningaanvragen via BLITTS (automatische volledig digitale afhandeling) kan worden uitgebreid;
Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen
Niet alle toezichtstaken worden door de gemeente zelf uitgevoerd. Zo is het volledige takenpakket op het gebied van milieu- en bodemtoezicht ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is opdrachtnemer van een kernpakket Milieu en Bodem. Dit zijn de uitvoerende VTH taken die rechtstreeks worden gekoppeld aan de bedrijven en bodemactiviteiten. De bouwactiviteiten voert Zaanstad zelf uit, indien nodig wordt hierbij samengewerkt met de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). Ook geeft de gemeente Zaanstad indien nodig adviezen hierover aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.
Het toezicht op het brandveilig gebruik van bouwwerken is ondergebracht bij de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW). Taken die wij van de VrZW hebben overgenomen zijn ‘laden en lossen van vuurwerk’, gebruiksvergunning voor een tijdelijke inrichting en ‘ontheffing voor de route vervoer gevaarlijke stoffen’.
De VrZW zal voor alle te bezoeken locaties beoordelen en adviseren of er meer of minder contactmomenten nodig zijn aan de hand van de risico’s, ervaringen en het naleefgedrag. Dat kan betekenen dat locaties niet twee maal maar éénmaal worden gecontroleerd. Daarnaast zullen de kinderdagverblijven dit jaar op een andere manier worden gecontroleerd. De VrZW zal een ontruimingsoefening houden bij 21 kinderdagverblijven. In 2020 worden de overige 22 bezocht.
De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders.
Wij voeren voor de OVER gemeenten1 de constructieve toetsing uit voor de WABO.
De ervaring leert dat het werkveld van handhaving dynamisch is. Zo waren er in 2017 de betonnen breedplaatvloeren, het funderingsherstel. Om adequaat in te spelen op deze actuele opgaven, reserveren we in dit programma flexibel inzetbare capaciteit en middelen. Voor horeca, bestaande bouwwerken en openbaar water wordt hiertoe 10% van de beschikbare capaciteit gereserveerd. Voor het toezicht in de openbare ruimte wordt 7% van de capaciteit gereserveerd. Deze inzet is niet beschikbaar voor nieuwe taken, maar voorziet in een structurele behoefte om in te kunnen spelen op (dreigende) calamiteiten en actualiteiten. De afdelingen Vergunningen en Advies en Toezicht hebben deze ruimte niet binnen het aantal fte omdat is afgestemd op de wettelijke taken.
Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijn
De hoogte van dwangsommen en de lengte van begunstigingstermijnen, is vastgesteld in tabellen in verschillende uitvoeringsdocumenten:
2 Wat gaan de afdelingen Vergunningen, Advies en Toezicht doen in 2019?
3 Wat gaat Straattoezicht doen in 2019?
4 Wat gaat Gebruikstoezicht doen in 2019?
Ondersteunen van de afdeling Omgevingsplannen door het inventariseren van locaties aan de hand van de planning van de actualisatie van bestemmingsplannen (en zogenaamde veegplannen). |
|
Controle van meldingen Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)· en bouwwerken met een tijdelijke vergunning. |
|
Toezicht op sloopwerkzaamheden risicovol bouwwerk die zonder sloopmelding /sloopvergunning worden uitgevoerd en waarbij (vermoedelijk) asbest aanwezig is. |
|
Reageren op meldingen en verzoeken tot handhaving van burgers o.a. op het onveilig gebruik van bouwwerken en percelen, slechte (technische) staat van bouwwerken, zorgplicht en verpauperde panden. |
|
Voortzetten toezicht houden op de vanuit het rijk opgelegde (constructieve) onderzoeksplicht naar breedplaatvloeren, asbest vrije daken, controles op uit te voeren maatregelen onderzoekplicht galerijvloeren flatgebouwen en uitvoeren van (her)controles bij zwembaden. |
|
Multidisciplinair afgestemd toezicht op adressen op bedrijventerreinen waar mogelijk illegale bewoning plaatsvindt. |
|
Samenwerken met het Operationeel Team Ondermijning en bijdragen aan o.a. ondermijningszaken en woonfraude. |
|
Verwerken van aanmeldingen, uitschrijvingen, verhuizingen en andere wijzigingen in het landelijk register kinderopvang. Extra inzet op kinderopvangcentra /gastouders die regelmatig overtredingen begaan. De GGD Zaanstreek-Waterland gaat ongeveer 170 kinderdagvoorzieningen (kinderdagverblijf, buiten schoolse opvang, gastouderbureaus en voorzieningen voor gastouderopvang controleren). In een opdrachtbrief zal de gemeente aan de GGD specifiek opdracht geven voor het uitvoeren van het toezicht op de kinderopvang. |
|
Uitvoeren van integrale controles bij verschillende branches/bedrijven zoals vermeld in het nog op te stellen VTH uitvoeringsprogramma Zaanstad 20192. |
|
Uitvoeren van risico gestuurde controles bij diverse bodemsaneringen, nazorglocaties en meldingen van grondverzet zoals vermeld in het nog op te stellen VHT uitvoeringsprogramma Zaanstad 2019. |
|
‘Buurtgericht projectmatig toezicht’ op bouwwerken die van invloed zij op de ruimtelijke kwaliteit en leefomgeving. |
|
Uitvoeren van een inventarisatie om inzicht te krijgen hoeveel bouwwerken er in Zaanstad zijn waar bij mogelijk de gevels brand gevaarlijk zijn. De inventarisatie richt zich op gevels van risicovolle gebouwen zoals hoge gebouwen met minder zelfredzame personen (o.a. ziekenhuizen en zorginstellingen) en andere hoge gebouwen waarin wordt geslapen (o.a. woongebouwen en hotels). Vervolgens op toe zien dat eigenaren van deze gebouwen zelf een onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid van de gevels en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen. |
5 Wat gaat het Operationeel Team Ondermijning doen in 2019?
6 Wat gaat Havens en vaarwegen doen in 2019?
Controle vaargedrag buitengebied3 |
Zichtbaar aanwezig en actief contoleren van snelheid, vaargedrag, gebruik dodemansknopen reddingsvest in het buitengebied tijdens het vaarseizoen en juiste kentekens op schepen. |
Aandacht voor thema’s preventie, burgerparticipatie, maatwerk en informatie-gestuurd werken
|
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-87882.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.