Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2019, 87333 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2019, 87333 | Beleidsregels |
Integraal Veiligheidsbeleid Gemeente Krimpenerwaard 2019 – 2022
De politiecijfers geven aan dat Krimpenerwaard een veilige gemeente is. Het college heeft in haar Collegeprogramma 2018-2022 opgenomen dat men de komende jaren de veiligheid in Krimpenerwaard wil behouden op het niveau zoals het nu is. Dit is ook de basis van de Nota Integraal Veiligheidsbeleid.
Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel overheidsinstanties als inwoners en ondernemers. Voor het behouden van de veiligheid in onze gemeente is het samen werken aan en het samenwerken bij de diverse onderwerpen op dit vakgebied van groot belang. De gemeente vervult hierin graag de regierol.
In de afgelopen drie jaar is de samenwerking met politie, brandweer en andere veiligheidspartners geïntensiveerd. Door meer in te zetten op bestuurlijke handhaving, uitbreiding van het aantal buitengewone opsporingsambtenaren en integrale aanpak heeft de regierol vanuit de gemeente al een hele ontwikkeling doorgemaakt. Deze zal de komende jaren verder uitgewerkt en verstevigd worden.
Dit is de tweede Nota Integrale Veiligheid van de gemeente Krimpenerwaard. Ook dit keer is gewerkt volgens de thematiek van het Kernbeleid Veiligheid, echter wel op een manier die past bij de problematiek zoals die speelt binnen de gemeente Krimpenerwaard. Ook zijn er thema's toegevoegd om de nota aan te passen aan de huidige tijd. Het bestaande thema "Jeugd en Veiligheid" is ondergebracht in het nieuwe thema "Doelgroepen en Veiligheid".
De vorige nota Integraal Veiligheidsbeleid was zeer uitgebreid en beschrijvend. In deze nota is er voor gekozen om het kort en krachtig te houden. Per thema is aangegeven wat het beeld is dat wij op dit moment hebben (wat we weten), wat de uitgangspunten en beleid zijn (waar wij op terug kunnen vallen) en wat de prioriteit wordt voor de komende vier jaar (waar ligt onze focus op).
Tijdens de Veiligheidsavond op 14 mei jl. is met inwoners, ondernemers, veiligheidspartners, raads- en commissieleden, leden klankbordgroep jeugd en andere belangstellenden geïnventariseerd wat het beeld is over veiligheid in de brede zin van het woord. Daarnaast zijn de politiecijfers, de Veiligheidsmonitor en andere beschikbare gegevens geanalyseerd om een veiligheidsbeeld van de gemeente Krimpenerwaard te krijgen.
Per thema is één prioriteit/focus geformuleerd, die richting geeft aan alle uitvoeringszaken die wij de komende jaren binnen dat thema gaan doen. Veel zal vallen onder bestaand beleid. Specifieke doelstellingen en uitvoeringszaken zullen terug te vinden zijn in de Jaarrekening en in de A3 jaarplannen van het team Openbare Orde en Veiligheid en/of andere teams/afdelingen die binnen dat thema uitvoeringspunten hebben.
Veiligheidsbeeld gemeente Krimpenerwaard
Analyse van de objectieve politiecijfers geven aan dat de gemeente Krimpenerwaard een veilige gemeente is. In gesprekken met partners, ondernemers en inwoners wordt dit beeld bevestigd. Er is een daling te zien van de criminaliteitscijfers, toch geeft de Veiligheidsmonitor niet weer dat inwoners zich veiliger zijn gaan voelen. Opvallend is ook dat tijdens de veiligheidsavond van 14 mei jl. soms prioriteit werd gevraagd voor misdrijven, die verhoudingsgewijs weinig voorkomen in de gemeente Krimpenerwaard, zoals woninginbraken en overvallen. Andere thema's zoals digitale veiligheid werden breed gedragen door zowel de veiligheidspartners als de niet-professionals.
2. Veilige woon- en leefomgeving
Het thema Veilige woon- en leefomgeving omvat onderwerpen als: woninginbraken, geweldsdelicten, diefstal van- en uit auto's, vernielingen etc. Het onderwerp drugshandel/drugsgebruik wordt gezien als een vorm van ondermijning en is daarom opgenomen in hoofdstuk 5 Integriteit en Veiligheid.
De bij deze onderwerpen behorende politiecijfers (meldingen en aangifte) zijn positief te noemen. Dit maakt dat wij dit graag zo willen houden. De overtuiging is, dat dit alleen maar kan door grote betrokkenheid van inwoners, ondernemers en tal van organisaties die in de gemeente actief zijn.
In de periode 2015-2018 heeft het onderwerp veiligheid binnen de woon- en leefomgeving door middel van burgerparticipatie en communicatie, de twee prioriteiten uit de toenmalige nota, veel aandacht gekregen. Het resultaat hiervan lijkt te zijn dat inwoners steeds vaker initiatieven ontplooien die bijdragen aan de veiligheid in hun buurt of straat, zoals deelname aan Burgernet en WhatsApp buurtpreventie. Door de gemeente worden deze initiatieven ondersteund.
Voor de komende jaren is het van belang om de huidige initiatieven zoals Burgernet en WhatsApp buurtpreventie actueel en aantrekkelijk te houden voor de inwoners. Daarnaast is er onderzoek nodig naar nieuwe burgerparticipatie initiatieven en andere vormen van samenwerking en burgerbetrokkenheid rondom de woon- en leefomgeving.
3. Bedrijvigheid en veiligheid
Het aantal projecten Keurmerk Veilig Ondernemen is in de laatste jaren gegroeid naar vier Winkelcentra en één bedrijventerrein. Dit laat zien dat de winkeliers en ondernemers serieus bezig zijn met veiligheid.
Veilig Uitgaan werd tijdens de Veiligheidsavond op 14 mei jl. genoemd als speerpunt, dit onderwerp staat op de agenda bij de vier jaarlijkse overleggen met politie en de horecaondernemers in de gemeente Krimpenerwaard. Er zijn inmiddels Boa's opgeleid om horecacontroles te houden.
Vanuit de veiligheidspartners zijn de hennepkwekerijen in bedrijfspanden een punt van aandacht. Drugshandel/gebruik wordt voor deze nota gezien als ondermijnende criminaliteit en is ondergebracht in Hoofdstuk 5: Integriteit en veiligheid.
Medio 2019 wordt een begin gemaakt met de invoering van het Digitaal Opkopersregister en Digitaal Opkopersloket. Dit om meer zicht te krijgen op de in- en verkoop van tweede hands goederen. Ook dit is iets wat ook onder ondermijning te vatten is.
Binnen dit thema blijkt vooral de samenwerking tussen in- en externe partners van grote meerwaarde voor de veiligheid en leefbaarheid in winkelcentra en op bedrijventerreinen.
Er zijn diverse doelgroepen in onze samenleving die specifieke aandacht verdienen op het gebied van Integrale Veiligheid. Te denken valt hierbij aan: jeugd; senioren; minder zelfredzamen en personen met verward gedrag.
"Jeugd en veiligheid" was voorheen een apart thema binnen het Integrale Veiligheidsbeleid. Jongeren zijn een kwetsbare groep, vaak worden zij al op jonge leeftijd geconfronteerd met alcohol, drugs en sociaal emotionele problematiek, ook online zijn jongeren kwetsbaar. Uit de cijfers, afkomstig uit de politiesystemen, blijkt dat het aantal meldingen van jeugdoverlast ongeveer gelijk blijft. Opvallend is wel dat jongeren zich tegenwoordig niet in één vaste groep ophouden maar in wisselende samenstelling op wisselende plaatsen "hangen".
De meeste senioren zijn tot op hoge leeftijd mobiel en staan midden in het leven. Aan de andere kant wonen steeds meer ouderen en minder zelfredzamen langer zelfstandig thuis, al dan niet met hulp van professionals en mantelzorgers. De ervaring is dat met name oudere senioren minder digitaal zelfredzaam zijn. Ouderenmishandeling is iets, waar binnen onze gemeente, al een aantal jaren aandacht voor is, hierbij moet niet alleen gedacht worden aan feitelijke mishandeling maar ook aan verwaarlozing, financiële uitbuiting etc.
Ook mensen met verward gedrag wonen steeds vaker zelfstandig. bovendien is de ervaring dat de problematiek in de zorginstellingen zwaarder wordt. Met het oppakken van een Integrale Aanpak Personen, zijnde een casusoverleg tussen politie, Sociaal Domein en team 00V, komen er steeds meer personen naar boven drijven, die deze integrale aandacht behoeven.
Bij dit thema gaat het om een diversiteit aan onderwerpen, waarbij te denken valt aan: ambtelijke-en bestuurlijke integriteit, radicalisering, polarisatie, discriminatie, ondermijnende criminaliteit en georganiseerde criminaliteit.
Een aantal van deze onderwerpen, zoals bijvoorbeeld polarisatie en discriminatie komen niet of in mindere mate in de gemeente Krimpenerwaard voor, dat wil niet zeggen dat er geen aandacht voor is, maar dit zal de komende jaren geen prioriteit krijgen.
Onder Ondermijnende criminaliteit wordt verstaan: Het verzwakken of misbruiken van de structuur van onze maatschappij, leidend tot aantasting van de fundamenten van de maatschappij en/of de legitimiteit van het stelsel dat haar beschermt. Ook wel verwoord als de verwevenheid tussen onder- en bovenwereld. Ondermijnende criminaliteit is iets waar iedere gemeente alert op moet zijn. Doordat ondermijnende en georganiseerde criminaliteit, met name in de grote steden, de laatste jaren veel aandacht heeft gekregen is een verschuiving naar de meer landelijke gemeenten niet uitgesloten. Dit geldt ook voor de zogenaamde 1% motorclubs.
Lokaal is er in 2018 een aanvang gemaakt met bestuurlijke handhaving, een aantal panden zijn één of meer maanden gesloten vanwege het aantreffen van (soft)drugs. Dit is een aanpak die de komende jaren verder zal worden doorgevoerd.
Meldingen over onderwerpen behorende tot dit thema worden vaak niet gedaan en als ze al gedaan worden zijn ze veelal anoniem.
Anno 2018 is het Internet voor bijna iedereen een onmisbare basisvoorziening geworden, niet alleen zakelijk maar ook privé. Ook criminelen verplaatsen hun werkterrein steeds vaker naar het internet. Cybercrime is een onderwerp waarvoor zowel door ondernemers als overige inwoners aandacht voor werd gevraagd tijdens Veiligheidsavond.
Naast internetcriminaliteit is digitaal pesten een terrein waar steeds meer mensen slachtoffer van zijn. Vrouwen, jonge mensen en lgtb'ers (lesbisch, homoseksueel, biseksueel en transgender) blijken verhoudingsgewijs vaker slachtoffer van sexting, hacking en verkeerde digitale vriendschappen. Slachtoffers schamen zich voor wat hen is overkomen en doen daarom vaak geen aangifte.
Binnen de gemeente is digitale veiligheid ook een onderwerp dat de aandacht heeft, niet alleen door de invoering van de Europese privacywetgeving (AVG), maar ook ter bescherming van ongewenste indringers en/of aanvallen op het digitale netwerk van de gemeente.
7. Fysieke veiligheid & verkeer
Onder fysieke veiligheid vallen onderwerpen als: brandveiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing. Ook verkeer is een belangrijk onderwerp dat onder dit hoofdstuk valt.
De Regionale Brandweer Hollands Midden heeft de zorg voor de brandveiligheid en ziet samen met de gemeente toe op proactie en preventie. Daarnaast is de brandweer verantwoordelijk voor de bestrijding van branden en worden de, hoofdzakelijk vrijwillige brandweermensen, ingezet bij ongevallen, reanimaties en andere gerelateerde taken. Ook verzorgt de brandweer advies en controle op het gebied van gebruiksvergunningen en evenementenvergunningen.
Verkeersveiligheid is een onderwerp dat leeft bij de inwoners en ondernemers in de Krimpenerwaard. Snelheid, landbouwvoertuigen, overlast van motoren en bereikbaarheid zijn daarbinnen de meest genoemde onderwerpen.
Op het gebied van de crisisorganisatie werkt de gemeente Krimpenerwaard samen onder de koepel van de Veiligheidsregio Hollands Midden. Gezamenlijk worden de crisisplannen en andere activiteiten op het gebied van rampen en crisis opgepakt en uitgewerkt.
8. Communicatie en burgerparticipatie
In het Integraal Veiligheidsbeleid 2015-2018 waren communicatie en burgerparticipatie de twee prioriteiten. De gemeente heeft de regie ten aanzien van integrale veiligheid, echter is de gemeente in de meeste gevallen afhankelijk van derden voor de uitvoering. Wel kan de gemeente veel betekenen op het gebied van (integrale) voorlichting en preventie. Waarbij steeds gezocht wordt naar het best aansluitende communicatiemiddel per doelgroep.
De "eigen kracht van de burger" is een term die op velerlei gebieden een steeds belangrijkere rol is gaan spelen. Ook binnen veel van de onderwerpen van het Integrale veiligheidsbeleid is alleen verbetering te bereiken als de burger hierin een rol en verantwoordelijkheid neemt. De afgelopen jaren hebben wij hier al mooie resultaten van gezien zoals het ontstaan van de WhatsAppbuurtpreventie groepen en de grote aantallen deelnemers aan Burgernet in onze gemeente.
Veiligheid is een dynamisch onderwerp. Wat vandaag een item is kan volgende week door een incident of ontwikkeling worden ingehaald. Om in te kunnen spelen op de actualiteit is er voor gekozen om de nota Integraal Veiligheidsbeleid op te stellen als een raamwerk, een dynamisch document dat bijsturing mogelijk maakt.
Jaarlijks zal aan diverse onderwerpen, behorende bij de thema's van de Nota Integraal Veiligheidsbeleid, uitvoering worden gegeven. Hierbij zal de samenwerking en interactie met inwoners, ondernemers, veiligheidspartners en andere betrokkenen centraal staan onder het motto: "Samen werken aan veiligheid". In de Jaarrekening zijn de onderwerpen opgenomen die ook in het Collegeprogramma 2018 — 2022 voorkomen.
Risico's - Welke belemmeringen kunnen we tegen komen
De kern van integraal veiligheidsbeleid is de samenwerking met in- en externe partners. Ondanks de goede intenties tot samenwerking en alle mooie doelstellingen en voorgenomen resultaten zijn er een aantal factoren die een risico kunnen vormen bij de uitvoering.
Voor dit Integraal Veiligheidsbeleid kunnen wij op dit moment de volgende risico's benoemen:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-87333.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.