Gemeenteblad van Boxmeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxmeer | Gemeenteblad 2019, 87317 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxmeer | Gemeenteblad 2019, 87317 | Verordeningen |
Mandaat-, machtigings- en volmachtregeling gemeente Boxmeer 2019
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente
Boxmeer, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft:
- overwegende dat het in het belang van een doelmatige en spoedige besluitvorming
gewenst is de uitoefening van een aantal nader aan te geven taken en bevoegdheden op te dragen aan en in hun naam te laten uitoefenen door functionarissen;
- overwegende dat nieuwe wet- en/of regelgeving vereist dat de bestaande regeling aanpassing behoeft;
- een aantal van de bestaande mandaten aan functionarissen niet meer toereikend zijn dan wel geactualiseerd dienen te worden;
vast te stellen de volgende regels met betrekking tot de verlening van mandaat, volmacht en machtiging aan functionarissen van de gemeente Boxmeer en Omgevingsdienst Brabant Noord.
Aan de in het mandaatoverzicht aangegeven functionarissen wordt de bevoegdheid verleend de daarin genoemde taken, met inachtneming van de aangegeven specifieke voorwaarden en beperkingen, in naam van de mandaatgever uit te oefenen, de aangegeven besluiten in naam van de mandaatgever te nemen en/of deze besluiten tevens in naam van de mandaatgever te ondertekenen.
Artikel 4a Afwezigheid gemandateerde namens college van burgemeester en wethouders
Bij afwezigheid van een afdelingshoofd aan wie bij het mandaatregister Boxmeer door het college van burgemeester en wethouders bevoegdheden zijn gemandateerd worden deze bevoegdheden uitgeoefend door het sectorhoofd van de betrokken afdeling. Bij afwezigheid van het sectorhoofd worden de bevoegdheden uitgeoefend door de (loco-) gemeentesecretaris.
Bij afwezigheid van een medewerker aan wie bij het mandaatregister Boxmeer door het afdelingshoofd bevoegdheden zijn (onder)gemandateerd, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door diens afdelingshoofd. Bij afwezigheid van diens afdelingshoofd worden de bevoegdheden uitgeoefend door het sectorhoofd van de betrokken afdeling. Bij afwezigheid van het sectorhoofd worden de bevoegdheden uitgeoefend door de (loco-) gemeentesecretaris.
Artikel 4b Afwezigheid gemandateerde namens burgemeester
1. Bij afwezigheid van een afdelingshoofd aan wie bij het mandaatregister Boxmeer door de burgemeester bevoegdheden zijn gemandateerd worden deze bevoegdheden uitgeoefend door het sectorhoofd van de betrokken afdeling. Bij afwezigheid van het sectorhoofd worden de bevoegdheden uitgeoefend door de (loco-)burgemeester.
2. Bij afwezigheid van een medewerker aan wie bij het mandaatregister Boxmeer door de burgemeester bevoegdheden zijn (onder)gemandateerd, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door diens afdelingshoofd. Bij afwezigheid van diens afdelingshoofd worden de bevoegdheden uitgeoefend door het sectorhoofd van de betrokken afdeling. Bij afwezigheid van het sectorhoofd worden de bevoegdheden uitgeoefend door de (loco-) burgemeester.
3. Bij afwezigheid van de onder 1 en 2 genoemde en bedoelde personen worden de in deze artikelen bedoelde bevoegdheden uitgeoefend door een afdelingshoofd van een andere afdeling.
Artikel 5 Algemene regels, bijzondere situaties
1. De mandaatgever blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen.
2. De gemandateerde functionaris zal van zijn bevoegdheid geen gebruik dienen te maken en een zaak ter besluitvorming voorleggen aan het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester, wanneer:
a. voor de uitoefening van de bevoegdheid een budget beschikbaar is gesteld en het budget als gevolg van het besluit zal worden
b. (een lid) van het college of de burgemeester kenbaar heeft gemaakt dat het college of de burgemeester de beslissing aan zich wil houden;
c. het besluit belangrijke politieke, financiële en / of maatschappelijke consequenties heeft of kan hebben;
d. het besluit een complexe kwestie dan wel aangelegenheid betreft;
e. het besluit genomen wordt ondanks andersluidende adviezen van andere afdelingen.
3. De verantwoordelijkheid voor de toepassing van lid 2 berust bij de gemandateerde functionaris. In geval van twijfel moet deze daaromtrent overleg plegen met zijn directe leidinggevende, de mandaatgever en/of de betreffende portefeuillehouder van het college van burgemeester en wethouders.
a. Indien bij een namens het college te nemen besluit het beleid van het college betrokken is legt de ge(sub)mandateerde de zaak vooraf voor aan de portefeuillehouder. Indien deze zulks nodig acht, wordt de zaak ter nadere besluitvorming voorgelegd aan het college.
b. Indien bij een namens het college te nemen besluit het beleid van de burgemeester betrokken is legt de ge(sub)mandateerde de zaak vooraf voor aan de portefeuillehouder. Indien deze zulks nodig acht, wordt de zaak ter nadere besluitvorming voorgelegd aan het college.
c. Besluiten worden geacht in elk geval beleidsaspecten te bevatten indien:
- die zouden leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgelegde gedragslijn c.q. beleidslijn;
- die bestuurlijk gevoelig zijn en waarvan kennisneming door het college of door de burgemeester gewenst is;
- afdoening daarvan niet voorziene financiële en/of andere belangrijke consequenties heeft en/of het budget wordt overschreden;
- dit door of namens het college of door of namens de burgemeester is kenbaar gemaakt;
d. Indien een voorgenomen besluit meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening. Bij ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter besluitvorming voor aan het college of aan de burgemeester, inclusief de van elkaar afwijkende standpunten.
Artikel 6 Ondertekeningwijze bij mandaat
1. De ondertekening van in mandaat genomen besluiten dient binnen de gehele organisatie op gelijke wijze te geschieden.
2. Boven het plaatsen van de handtekening wordt aangegeven:
het college van burgemeester en wethouders van Boxmeer,
3. Onder het plaatsen van de handtekening wordt aangegeven:
4. de naam van de ge(sub)mandateerde functionaris;
5. de functie van de functionaris en/of waar deze werkzaam is.
Artikel 7 Noodzakelijke uitvoeringshandelingen
Indien in het register mandaat wordt verleend voor het nemen van een besluit, dan houdt dit mandaat tevens in het doen van de noodzakelijke uitvoeringshandelingen in het kader van dat besluit.
Het bij dit besluit behorende mandaat-, volmacht en machtigingsregister 2019 geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd dan wel via een machtiging/volmacht zijn overgedragen.
De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-87317.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.