Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 8596 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 8596 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent cliëntenparticipatie Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Altena 2019
De raad van de gemeente Altena,
gelezen het voorstel van de Altenacolleges;
gezien het positieve advies van de fusieraad Altena 2019, met inachtneming van de door de fusieraad geadviseerde wijzigingen, die – indien van toepassing – zijn verwerkt in de tekst van onderstaand besluit;
Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Altena 2019
Artikel 2. Betrekken adviesraad bij het beleid
Het college betrekt de adviesraad bij de voorbereiding van het beleid in het kader van de wet, overeenkomstig de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet gestelde regels met betrekking tot de wijze waarop inspraak wordt verleend.
Artikel 3. Tijdig advies aanvragen
Het college stelt de adviesraad vroegtijdig in de gelegenheid om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsregels betreffende de wet.
Artikel 4. Ondersteuning adviesraad
Het college voorziet de adviesraad van een adequate ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
Het college zorgt ervoor dat de adviesraad kan deelnemen aan periodiek overleg, waarbij zij onderwerpen voor de agenda kan aanmelden, en dat zij wordt voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie en ondersteuning.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Altena van 8 januari 2019
De voorzitter,
M.A. Fränzel MSc
de raadsgriffier,
Drs. S.J. Peet
BIJLAGE A Naar een toekomstbestendige medezeggenschap in het sociaal domein (versie 28 september 2016)
Het veld van zorg & welzijn is volop in beweging: sinds 1 januari 2015 zijn de drie decentralisaties (AWBZ-Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) een feit en zijn er veel nieuwe taken bij gemeenten gekomen. Deze veranderingen in de omgeving vormen de aanleiding om de wijze waarop medezeggenschap van cliënten en burgers in de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem op dit moment is vorm gegeven, tegen het licht te houden: sluit deze (nog) aan bij de ontwikkelingen in de buitenwereld? De achterliggende gedachte hierbij is dat werken vanuit een brede, samenhangende visie over de verschillende beleidsterreinen heen, met zich meebrengt dat ook de betrokkenheid van burgers en cliënten het beste op een brede, integrale manier georganiseerd kan worden. In de huidige situatie is dit niet het geval. In 2015 hebben de gemeenten Werkendam en Woudrichem het voornemen uitgesproken om te onderzoeken of het haalbaar is om voor beide gemeente te komen tot één maatschappelijke adviesraad. In een later stadium is de gemeente Aalburg hierbij aangesloten.
De gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem hebben -mede met het oog op de fusie van de drie gemeenten per 1 januari 2019- de intentie uitgesproken om te komen tot één breed adviesorgaan voor het gehele sociale domein. Daarbij spelen de volgende overwegingen een rol:
Zoals gezegd fuseren de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem per 1 januari 2019. Dit betekent dat voor het jaar 2018 de laatste inhoudelijke beleidsplannen en financiële documenten voor de afzonderlijke gemeenten worden opgesteld.
Een belangrijke piketpaal hierbij zijn de kadernota’s 2018 van de afzonderlijke gemeenten. In deze kadernota’s worden de financiële kaders voor het jaar 2018 vastgesteld. Daarnaast is dat het moment waarop voor de diverse beleidsterreinen, waaronder het sociaal domein, nieuwe initiatieven en wensen aangemeld kunnen worden. De gemeenteraden zullen hierbij naar verwachting nadrukkelijk kijken naar welke meerwaarde deze bieden voor de nieuwe fusiegemeenten.
De kadernota’s 2018 worden al in juni 2017 vastgesteld door de gemeenteraden. Wanneer de afzonderlijke adviesraden ieder voor zich hiervoor hun inbreng leveren, neemt de impact van deze adviezen af. Het is daarom goed om vóór de kadernota’s te komen tot een brede, geïntegreerde adviesfunctie en één krachtig, gezamenlijk geluid te laten horen. Het steven is om deze adviesfunctie per 1 april 2017 operationeel te hebben.
Het proces om te komen tot een brede, geïntegreerde adviesfunctie is gestart op 14 januari 2016 met een bijeenkomst waarbij aanwezig waren vertegenwoordigers van de adviesraden en platforms, en bestuurders en beleidsambtenaren van de drie gemeenten. Tijdens deze startbijeenkomst is in oriënterende zin van gedachten gewisseld over de wensen, verwachtingen en mogelijkheden. Centrale vragen daarbij waren onder andere: wat gaat en goed en wat willen we graag behouden? Wat gaat er minder goed en wat willen we veranderen? Wat verstaan we onder een ‘integrale adviesfunctie’ en wat zou deze op moeten leveren: wat willen we bereiken? De startbijeenkomst is afgesloten met de afspraak om een werkgroep te formeren met de opdracht om een concreet voorstel uit te werken, op basis van de input van de startbijeenkomst én in coproductie van adviesraden, platforms en gemeenten. Tijdens een viertal vervolgbijeenkomsten heeft deze werkgroep het voorstel uitgewerkt dat in deze notitie is beschreven. Dit proces is ondersteund door een adviseur van het programma ‘Aandacht voor Iedereen’. Voor de samenstelling van de werkgroep zie bijlage 1.
Mede op basis van de input van de startbijeenkomst van 14 januari 2016, heeft de werkgroep de volgende uitgangspunten geformuleerd:
Een brede adviesraad zou zich vooral moeten toeleggen op beleidsadvisering en het volgen van de effecten van beleid. Om dit te kunnen doen, is input vanuit verschillende cliënt- en belangengroepen echter een voorwaarde. Hoe (groepen) cliënten of inwoners hun belangen willen behartigen, bepalen zij zelf.
Bij de samenstelling van een brede adviesraad is vooral de ‘doorverbondenheid’ met de lokale samenleving van belang, naast kennis van en affiniteit met de (deelterreinen) van het sociaal domein. Hoewel het één het ander uiteraard niet uitsluit, hoeft een adviesraad niet per definitie te bestaan uit ervaringsdeskundigen. Wél is het een voorwaarde dat de inbreng van ervaringsdeskundigen in het te ontwikkelen model voldoende geborgd is.
vormen niet of nauwelijks laten vertegenwoordigen. Het instellen van een brede adviesraad ontslaat de gemeenten niet van de verantwoordelijkheid om op verschillende momenten en middels verschillende vormen in gesprek te zijn en te blijven met (groepen) cliënten en inwoners. Wel kunnen de gemeenten en de brede adviesraad hierin samen optrekken.
Voorgesteld wordt om vanaf 1 april 2017 te werken met één brede, geïntegreerde adviesraad voor het gehele sociaal domein (en aanpalende beleidsterreinen, zie onder ‘reikwijdte’), met daar omheen verschillende expertise- en werkgroepen:
Vanaf 1 januari 2019 zijn de expertise- en werkgroepen ingericht op basis van inhoudelijke thema’s. Te denken valt daarbij de drie grote deelthema’s binnen het sociaal domein (Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet), maar ook aan specifieke onderwerpen (zoals bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, hulpmiddelen, onafhankelijke cliëntondersteuning, mantelzorg, vrijwilligersbeleid, langer zelfstandig thuis wonen enz.);
Voor de periode van 1 maart 2017 tot 1 januari 2019 functioneren de bestaande adviesraden en platforms als expertise- en/of werkgroepen. In deze periode wordt geleidelijk aan gewerkt aan de omvorming van de bestaande adviesraden naar expertise- en werkgroepen ingericht op basis van inhoudelijke thema’s (groeimodel). Deze tussenfase is bedoeld om ervoor te zorgen dat de in de adviesraden opgebouwde kennis en kunde niet weglekt en om voorlopig nog de geografische indeling in stand te houden.
In deze opzet fungeert de brede, geïntegreerde adviesraad voor het sociaal domein als ‘verbinder’: de spin in het web van het netwerk van expertise- en werkgroepen, waarbij er ook verbindingen bestaan tussen deze expertise- en werkgroepen onderling. Deze opzet kan schematisch worden weergegeven als een honingraat-model:
In de ring rondom adviesraad en de expertise- en werkgroepen, bevinden zich de –bij voorkeur álle maar in ieder geval zoveel mogelijk- lokale (en mogelijk ook regionale) cliënten- en belangenorganisaties en -platforms, vrijwilligers- en maatschappelijke organisaties, dorpsraden enz. Afhankelijk van het onderwerp leveren zij input voor de expertise- en werkgroepen, in de vorm van menskracht en/of inhoudelijke kennis/ervaringen.
In de buitenste ring bevinden zich individuele inwoners. Zij leveren een bijdrage door via informele, creatieve (ad hoc) vormen hun signalen, wensen, verwachtingen en ideeën in te brengen in het beleidsproces. Deze informele vormen zullen met name ingezet worden
om groepen te bereiken die via de formele kanalen (nog) niet of nauwelijks bereikt worden, denk bijvoorbeeld aan jongeren of cliënten in de GGz. De verantwoordelijkheid
voor het inzetten van deze informele, creatieve vormen ligt bij de gemeente, in samenspraak -en samenwerking- met de brede adviesraad en de expertise- en werkgroepen. Op basis van hun kennis, ervaring, affiniteit en interesse kunnen individuele burgers desgewenst ook inhoudelijk en/of in persoon deelnemen aan de expertise- en werkgroepen.
7. Doelstelling brede adviesraad
De brede adviesraad heeft tot doel om de gemeente(n) vanuit een integraal en collectief perspectief zowel gevraagd als ongevraagd formeel te adviseren over het gemeentelijke beleid betreffende het sociaal domein en daarmee bij te dragen aan:
Functies van de brede adviesraad zijn:
In incidentele gevallen kan de adviesraad ook een co-creërende functie (mee-ontwikkelen van beleidsvoorstellen) hebben, hier ligt echter geen primaire taak.
De brede adviesraad adviseert over het brede sociaal domein. Hiertoe behoren niet alleen de beleidsterreinen van de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet, armoedebeleid en schuldhulpverlening, maar aanpalende beleidsterreinen (bijv. op het gebied van leefbaarheid en wonen) voor zover deze een relatie of raakvlak hebben met (het bevorderen of stimuleren van) van zelfredzaamheid en participatie.
De brede adviesraad steunt inhoudelijk op de expertise- en werkgroepen en heeft als belangrijkste taak het coördineren van het adviesproces. Deze coördinerende taak houdt in dat de brede adviesraad:
eventuele hiaten signaleert in de deskundigheid van de expertise- en werkgroepen (bijvoorbeeld wanneer er nieuwe thema’s aan de orde komen), indien nodig nieuwe expertise- of werkgroepen instelt of op zoek gaat naar mensen met specifiek deskundigheid die in de expertise- en werkgroepen kunnen participeren;
De brede adviesraad heeft daarnaast als inhoudelijke taken:
11. Taken expertise- en werkgroepen
Het inhoudelijke zwaartepunt in het adviesproces ligt bij de expertise- en werkgroepen. Deze groepen:
12. Samenstelling brede adviesraad en expertise- en werkgroepen
Voorgesteld wordt om de brede adviesraad samen te stellen uit een aantal leden van de bestaand adviesraden, aangevuld met een aantal te werven nieuwe leden. Door deze ‘mix van oud en nieuw’ worden de continuïteit en de opgebouwde deskundigheid gewaarborgd, terwijl tegelijkertijd ruimte wordt gecreëerd voor nieuwe inzichten en impulsen.
Benoeming in de brede adviesraad gebeurt op basis van een functieprofiel (zie bijlage 2). Gelet op de taken van de brede adviesraad, zal het zwaartepunt daarbij liggen bij de volgende competenties:
Voor wat betreft de samenstelling van de expertise- en werkgroepen ligt het zwaartepunt bij de volgend competenties:
Voor de implementatie van de voorgestelde werkwijze geeft de werkgroep als aandachtspunten mee:
De voorgestelde werkwijze kan gezien worden als een groeimodel waarbij de bestaande situatie geleidelijk aan wordt omgevormd naar de nieuwe. Zeker in de periode tot 1 januari 2019 is het van belang om ruimte te laten om ervaring op te doen en de werkwijze eventueel bij te stellen. Regelmatige tussentijdse evaluatie is dan ook nodig. Voorgesteld wordt om -in de opmaat naar 1 januari 2019- half 2018 de nieuwe werkwijze ook formeel te evalueren: levert deze op wat we ervan verwachten?;
De kadernota’s 2018 worden in juni 2017 vastgesteld door de gemeenteraden. Met dit ijkpunt wordt de volgende planning voorgesteld:
Voorgesteld wordt om de brede adviesraad in te stellen middels een regeling vastgesteld door de colleges van de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem. In deze regeling worden nadere afspraken gemaakt over onder andere de samenstelling, het voorzitterschap, de werving, selectie en benoeming, het ambtelijk secretariaat en de faciliteiten van de brede adviesraad. Het voorstel voor deze regeling is als bijlage gevoegd bij deze notitie.
De (werk)afspraken tussen de brede adviesraad en de expertise- en werkgroepen worden vastgelegd in een eigen huishoudelijk reglement.
Bijlage 1: Samenstelling werkgroep
Mevrouw M. van Andel Gehandicaptenplatform Aalburg
De heer J. Bakker Wmo-adviesraad Werkendam
Mevrouw W. Bouman Wmo-adviesraad Aalburg
De heer R. Bronsgeest Wmo-adviesraad Woudrichem
De heer J. Froma Cliëntenraad Sociale Zekerheid Werkendam/Woudrichem
Mevrouw L. Haarmans Cliëntenraad Sociale Zekerheid Aalburg
De heer P. Hoenselaar Gemeente Werkendam
Mevrouw M. Kersten Gemeente Aalburg
De heer B. Koolstra Gemeente Woudrichem
De heer A. de Peuter Wmo-adviesraad Werkendam
De heer C. Smitsman Wmo-adviesraad Woudrichem
Mevrouw A. Timmermans Wmo-adviesraad Aalburg
De heer B. Versteeg Seniorenraad Woudrichem
Mevrouw G. van Wijk Seniorenraad Woudrichem
Mevrouw H. de Ridder Gemeente Werkendam
Mevrouw S. van den Broek Programma ‘Aandacht voor Iedereen’
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-8596.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.