Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 8539 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 8539 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent reserves en voorzieningen Nota Reserves en voorzieningen Altena 2019
Artikel 10 van de Financiële verordening Altena 2019 regelt dat de raad de nota Reserves en voorzieningen vaststelt. In de nota Reserves en voorzieningen worden in ieder geval spelregels opgenomen inzake (a) de vorming en besteding van reserves en (b) de vorming en besteding voor voorzieningen. Deze nota geeft invulling aan dit artikel.
De basis voor het reserve- en voorzieningenbeleid is gelegen in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). Binnen de kaders is het aan de raad om te bepalen hoe hij invulling wil geven aan het beleid.
Reserves behoren tot het eigen vermogen van een gemeente. In artikel 43, lid 1 van het BBV wordt onderscheid gemaakt tussen twee typen reserves:
Reserves kunnen de volgende functies vervullen:
Ad a. De bufferfunctie van reserves
Van deze functie is sprake wanneer een reserve is gevormd voor het opvangen van onvoorziene zaken. Als de onvoorziene zaak zich voordoet hoeft voor het bedrag dat wordt onttrokken aan de reserve geen beslag gelegd te worden op de exploitatie.
Ad b. De inkomensfunctie van reserves
De bespaarde rente kan als resultaatbestemming aan het vermogen worden toegevoegd of (deels) als structureel dekkingsmiddel worden ingezet. Als bespaarde rente wordt ingezet als structureel dekkingsmiddel ontstaat bij het aanwenden van de reserves een dekkingstekort ter grootte van de vervallenrentebaten. De gemeente Altena houdt rekening met bespaarde rente.
Ad c. De bestedingsfunctie van reserves
Bestemmingsreserves worden gevormd voor door de raad bepaalde specifieke bestemmingen en worden gevoed vanuit de exploitatie of vanuit de algemene reserve. Die reserves hebben een bestedingsfunctie.
Ad d. De egalisatiefunctie van reserves
Reserves kunnen worden gevormd om tarieven of baten en lasten over de jaren heen gelijkmatig te verdelen. Pieken en dalen in de exploitatie kunnen zodoende worden vermeden.
Regels voor (bestemmings)reserves
De belangrijkste spelregels voor het omgaan met (bestemmings)reserves zijn als volgt:
Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen (artikel 44 BBV). Voorzieningen worden gevormd voor:
Ad a en b. Voor de onderwerpen benoem bij lid a en b is het vormen van een voorziening verplicht. Hierbij gaat het bijvoorbeeld juridische claims in afwachting van een uitspraak van de rechter of om voorzieningen die een (beste) schatting betreffen van de lasten voortvloeiend uit risico’s die samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals rechtsgedingen of reorganisaties.
Ad c. Bij lid c gaat het om kostenegalisatie. Aan het vormen van deze voorziening zijn twee eisen gesteld, te weten:
Het vormen van een voorziening is in dit geval niet verplicht; er kan ook voor gekozen worden de ongelijkmatig gespreide lasten in de komende begrotingsjaren voor de te verwachten bedragen in de meerjarenraming op te nemen of hiervoor een reserve te hanteren.
Voorzieningen die worden gevormd om de lasten van (groot) onderhoud van een kapitaalgoed over een aantal jaren te egaliseren kunnen alleen worden ingesteld en gevoed op basis van een beheerplan van het desbetreffende kapitaalgoed. Dit beheerplan dient periodiek 1 te worden geactualiseerd en financieel te zijn getoetst.
Ad d. Bij lid d gaat het onder andere om investeringen in riolering.
Het is niet toegestaan om voorzieningen te vormen voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een vergelijkbaar volume (bijvoorbeeld vakantiegeld van de medewerkers).
De belangrijkste spelregels voor het omgaan met voorzieningen zijn als volgt:
Een voorziening wordt opgeheven als een verplichting of een risico waarvoor een voorziening is ingesteld, is weggevallen. Voor het opheffen van de voorziening geen raadsbesluit nodig. Voor voorzieningen ter egalisatie van kosten geldt dat deze na besluitvorming door de gemeenteraad worden opgeheven. Het saldo van een op te heffen voorziening komt ten gunste van de exploitatie (algemene middelen).
3. Relatie met weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is bedoeld om financiële tegenvallers op te vangen zodra risico’s werkelijkheid worden. Het weerstandsvermogen is in artikel 11 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) als volgt gedefinieerd:
Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen:
Bij het bepalen van de weerstandscapaciteit wordt onderscheid gemaakt tussen incidentele en structurele weerstandscapaciteit. De weerstandscapaciteit wordt als volgt berekend:
Om de weerstandscapaciteit te beoordelen wordt gebruik gemaakt van de door het Nederlands Adviesbureau voor Risicomanagement opgestelde tabel inzake waardering van risico’s.
De weerstandsratio wordt als volgt bepaald: ·
Door de gemeente Altena wordt een ratio van minimaal 1,0 (waarderingscijfer C of hoger) gehanteerd. Nadere informatie is opgenomen in de Nota Risicomanagement Altena 2019.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Altena van 8 januari 2019
De voorzitter,
M.A. Fränzel MSc
de raadsgriffier,
Drs. S.J. Peet
Hieronder worden de reserves van de drie gemeenten weergegeven. In de cijferoverzichten is uitgegaan van de bestaande reserves en voorzieningen bij de drie voormalige gemeenten ultimo 2017 (stand Jaarrekening 2017).
In 2019 zal na de opstelling van de Jaarrekening 2018 op basis van de cijfers ultimo 2018 nader bekeken worden welke reserves en voorzieningen de gemeente Altena zou moeten hebben en wat de wenselijke omvang daarvan is.
De beschikkingsbevoegdheid van onderstaande reserves ligt in beginsel bij de gemeenteraad. Bij een herijkingsmoment of bij het aanvragen van een nieuwe reserve kan hier een uitzondering op voorgesteld worden.
In de navolgende tabellen wordt de onderbouwing per reserve weergegeven.
het sluitend maken van de begroting, voor zover er op basis van de meerjarenbegroting sprake is van niet structurele tekorten; |
||
Deze reserve dient ter jaarlijkse dekking van de kapitaalslasten van enkele activa op de gemeentelijke balans. |
||
Minimaal omvang is gelijk aan de nog te realiseren kapitaalslasten |
||
De jaarlijks verkregen onderhoudsrechten worden in deze reserve gestort; vrijval geschiedt overeenkomstig de periode waar de stortingen betrekking op hebben. |
|
Uit deze reserve kunnen dan uitgaven voor werkzaamheden worden gedekt die betrekking hebben op conventionele explosieven. |
||
Egalisatie kosten van openbare verlichting in relatie tot de jaarlijkse raming voor openbare verlichting |
||
Buffer en egalisatie kosten wegen in relatie tot de jaarlijkse raming voor onderhoud gemeentelijke accommodaties |
||
De volgende reserves kunnen naar verwachting in 2019 vrijvallen ten gunste van de algemene reserve:
De volgende reserves kunnen naar verwachting in 2019, gezien de omvang, vrijvallen ten gunste van de algemene reserve:
De volgende reserves worden naar verwachting volledig benut in 2018:
Bijlage B. Overzicht voorzieningen
Voor onderstaand overzicht zijn de bestaande voorzieningen van de drie gemeenten geïnventariseerd. Ultimo 2017 (stand Jaarrekening 2017) is sprake van de volgende voorzieningen in de gemeente Altena.
Toelichting per voorziening is als volgt:
Dekking toekomstige pensioenverplichtingen (gewezen) wethouders |
||
Bepaald op basis van jaarlijkse actuariële berekening (bij jaarrekening) |
||
Opvangen gecalculeerde verliezen het regionaal bedrijventerrein |
||
Opvangen gecalculeerde verliezen binnen de grondexploitaties |
||
Opvang van schommelingen in lasten voor de toekomstige vervangingsinvesteringen riolering door egalisatie van kosten |
||
Opvang van schommelingen in de lasten voor de toekomstige vervangingsinvesteringen afval door egalisatie van kosten |
||
Het doel van deze voorziening is het uitvoeren van grote onderhoudswerkzaamheden in de havens. Hierbij valt te denken aan in- en uitpeilen van de waterbodem, baggeren en aanbrengen van stortsteen. |
||
Ten laste van deze voorziening worden bedragen gebracht in het kader van klein en groot onderhoud m.b.t. de nieuwe infrastructuur in de Noordwaard. |
||
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-8539.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.