Gemeenteblad van Gooise Meren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2019, 84450 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2019, 84450 | Beleidsregels |
Beleidsregels Openbare oplaadpalen gemeente Gooise Meren
Beleidsregels Openbare oplaadpalen gemeente Gooise Meren
Oplaadpalen worden binnen de gemeente Gooise Meren via Metropool Regio Amsterdam Elektrisch (MRA-E) gerealiseerd. De MRA-E is een intern projectbureau van de provincie Noord-Holland.
Door het opstellen van beleidsregels ontstaat helderheid met betrekking tot de taakverdeling tussen de gemeente Gooise Meren en de MRA-E, de stappen die dienen te worden genomen om oplaadpalen te kunnen plaatsen, de te hanteren criteria bij het toetsen van de aanvragen en de eisen die aan de locaties van de oplaadpalen en de oplaadpalen zelf worden gesteld.
Gemeenten kunnen beleidsregels vaststellen op grond van artikel 4:81 Algemene Wet Bestuursrecht voor de uitoefening van de hen toekomende bevoegdheden.
Beleidsregels zijn altijd gebaseerd op een specifieke bevoegdheid van de raad en/of het college van burgemeester en wethouders. Binnen het kader van het realiseren van oplaadpalen gaat het om de volgende bevoegdheden:
het aanwijzen van openbare oplaadpalen als categorie van voorwerp op grond van de APV artikel 2:10 lid 4 onder a, waardoor het verstrekken van een vergunning op grond van APV artikel 2:10 lid 1 niet meer nodig is, en volstaan kan worden met het geven van toestemming aan de MRA-E voor het plaatsen van een oplaadpaal op de door de gemeente Gooise Meren aangewezen locatie;
Deze bevoegdheden zijn neergelegd bij het college van burgemeester en wethouders. Het verlenen van toestemming of het nemen van een verkeersbesluit is geen verplichting, maar een bevoegdheid met een afweging per individueel geval. Beleidsregels zijn daarbij een hulpmiddel.
In beginsel handelt het college conform de beleidsregels, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzonder omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
In de beleidsregels wordt verstaan onder:
elektrische voertuigen: een personen- of bedrijfsauto, zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 1 sub c, van de Wegenverkeerswet 1994 en nader bepaald in de Regeling auto en die is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en die geheel of gedeeltelijk – met een minimaal volledig elektrisch bereik van 45 km – door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening buiten de auto;
De gemeente plaatst zelf geen oplaadpalen in de openbare ruimte, maar geeft onder bepaalde voorwaarden toestemming aan de MRA-E om oplaadpalen te laten plaatsen en exploiteren door een door de MRA-E geselecteerde marktpartij.
De aanvragers dienen hun aanvraag in via de portal van MRA-E. De gemeente vervult geen taak bij het indienen van de aanvraag, anders dan het via de website of anderszins informeren van de belanghebbenden over de werkwijze die van toepassing is.
De gemeente ontvangt een geautomatiseerde e-mail van MRA-E met daarin alle voor de toetsing van de aanvraag relevante informatie.
Er zijn vervolgens twee opties.
De gemeente toetst de aanvragen op grond van deze beleidsregels. Dit resulteert in een locatievoorstel voor de MRA-E. De MRA-E toetst het voorstel van de gemeente op basis van de door haar gehanteerde uitgangspunten.
De MRA-E toetst de aanvragen op grond van de door haar gehanteerde uitgangspunten. Dit resulteert in een locatievoorstel voor de gemeente. De gemeente toetst het voorstel van MRA-E op basis van deze beleidsregels.
De gemeente informeert de aanvrager over de uitkomst van de toetsen die door de MRA-E en door de gemeente worden uitgevoerd.
De gemeente neemt een verkeersbesluit waardoor het mogelijk wordt twee parkeerplaatsen per oplaadpaal exclusief te reserveren voor het opladen. Na publicatie van het verkeersbesluit volgt de bezwaarperiode van zes weken. De oplaadpalen worden niet geplaatst zo lang de bezwaarperiode nog niet voorbij is.
Als er geen bezwaren binnen komen, dan wordt aan de marktpartij toestemming gegeven om de oplaadinfrastructuur in opdracht van de MRA-E op de aangewezen locatie te realiseren en bedrijfsklaar op te leveren. Dit gebeurt door het verkeersbesluit naar de marktpartij te uploaden.
De gemeente plaatst de correcte bebording bij de gereserveerde parkeerplaatsen op dezelfde dag als de plaatsing van de oplaadpaal.
Als de oplaadinfrastructuur in bedrijf is gesteld dan wordt de gemeente hierover door de MRA-E geïnformeerd. De gemeente accepteert de oplevering van de oplaadinfrastructuur.
De aanvraag of het locatievoorstel van de MRA-E wordt getoetst op grond van de criteria die in de beleidsregels Openbare oplaadpalen gemeente Gooise Meren zijn opgenomen. Hieronder staan de criteria die van toepassing zijn.
Hieronder staan de criteria die van toepassing zijn met betrekking tot de locaties van de oplaadpalen.
Een parkeerregime (bijvoorbeeld betaald parkeren, blauwe zone of vergunninghoudersparkeren) blijft onverkort van kracht voor de parkeerplaatsen die voor het opladen zijn gereserveerd.
Dit document kan worden aangehaald als “Beleidsregels Openbare oplaadpalen gemeente Gooise Meren”.
De beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-84450.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.