Wijziging Treasurystatuut 2017 gemeente Goeree-Overflakkee

 

Burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee;

 

gelet op artikel 11, derde lid, van de Financiële verordening Goeree-Overflakkee 2017;

 

besluiten de volgende wijziging van het Treasurystatuut 2017 gemeente Goeree-Overflakkee vast te stellen.

Artikel I

Het Treasurystatuut 2017 gemeente Goeree-Overflakkee wordt als volgt gewijzigd:

 

  • A.

    Artikel 8, derde lid, wordt gewijzigd en luidt als volgt:

    “Voor het minimaliseren van renterisico mag projectfinanciering eerder aangetrokken worden dan de start van het project. De projectfinanciering mag niet langer doorlopen dan de afschrijvingstermijn van de investering. Het wordt als projectfinanciering beschouwd zolang zowel de investering als de lening nog op de balans staan.”

     

  • B.

    In artikel 9, onderdeel 4, wordt tussen “bestaande” en “leningen” het woord “(fixe)” geplaatst.

     

  • C.

    In artikel 14 wordt “Teamleider Financiën” vervangen door “Controller”.

     

  • D.

    In artikel 15 wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

     

     

    Bevoegde functionaris

    Autorisatie door

    Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer

     

     

    1. Kortlopende uitzettingen (art. 5 lid 1)

    (werkrekening schatkistbankieren)

    Medewerker treasury (vervanger medewerker financiën/financieel beheer)

    Medewerker financiële administratie

    2. Langlopende uitzettingen (art. 5 lid 1)

    (deposito schatkist of overige decentrale overheden)

    Medewerker treasury (vervanger medewerker financiën/financieel beheer)

    Medewerker financiële administratie

    3. Betalingsopdrachten verrichten

    Medewerker betalingsverkeer / 1e betalingsfiatteur

    2e betalingsfiatteur

    Bankrelatiebeheer

     

     

    4. Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen

    Senior medewerker financiële administratie / Functioneel applicatiebeheerder BNG

    Burgemeester

    5. Bankcondities

    Medewerker treasury

    Burgemeester

    6. Aan- en afmelden van gemachtigden

    Medewerker treasury

    Burgemeester

    Financiering

     

     

    7. Aantrekken kortlopende financiering (art. 10)

    Medewerker treasury (vervanger medewerker financiën/financieel beheer)

    Controller (vervanger senior medewerker financiële administratie)

    8. Aantrekken langlopende leningen (art. 9)

    Medewerker treasury (vervanger medewerker financiën/financieel beheer)

    Wethouder Financiën mandaat voor afsluiten lening / Burgemeester ondertekening contract

    9. Het verstrekken van leningen en garanties (art. 3)

    Medewerker treasury / integraal advisering betreffende team

    College van B&W

    10. Het vervroegd aflossen van leningen of uitzettingen

    Medewerker treasury

    College van B&W

    11. Besluiten tot afwaarderen van een verstrekte lening of garantie

    Medewerker treasury / integraal advisering betreffende team

    College van B&W

     

  • E.

    In artikel 16 wordt de tabel vervangen door de volgende tabel:

     

    Informatie

    Frequentie

    Informatieverstrekker

    Informatieontvanger

    1. Het opstellen en actualiseren van de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken

    Jaarlijks

    Medewerker treasury

    Gemeenteraad

    2. Voortgang en evaluatie van treasuryactiviteiten

    Eventueel in tussentijdse rapportages

    Medewerker treasury

    Gemeenteraad

    3. Gegevens toekomstige ontvangsten / uitgaven voor de liquiditeitenplanning

    Dagelijks

    Budgethouders

    Medewerker treasury

     

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2019.

Aldus vastgesteld op 8 januari 2019 door

burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee,

secretaris, burgemeester,

W.M. van Esch mr. A. Grootenboer-Dubbelman

Naar boven