Informatieve artikelen gemeente Bladel, week 15 – 2019

 

Geschiedenismiddag 800 jaar Netersel

 

Netersel bestaat 800 jaar en dat wordt gevierd. Zondagmiddag 14 april om 14.00 uur wordt in de Poel voor de tweede keer een geschiedenismiddag georganiseerd over de historie van Netersel. In totaal zijn er drie geschiedenismiddagen, telkens met een ander thema. Dit keer is het thema ‘Straat- en akkernamen’.

 

Historisch-geograaf Karel Leenders zal een boeiende voordracht houden met lichtbeelden over het landschap van Netersel door de eeuwen heen. Aan de hand van oude kaarten en de namen van de velden, wegen en gehuchten, wordt de geschiedenis van Netersel verteld. Daarbij wordt er speciale aandacht besteed aan de nu verdwenen kerk, het kasteel en de hoeve van Netersel naar de Bredase baan die ooit het dorp doorsneed. Ook zal de rol van de Brabantse hertog van het klooster Postel en van Wouter Volcaert belicht worden.

 

De middag duurt van 14.00 tot 16.00 uur, inclusief een pauze tussendoor. Toegang is gratis. U bent van harte welkom.

 

Ogen en oren van Brabant, samen tegen drugscriminaliteit

Meld het als u iets verdachts ziet of ruikt.

 

Als het om het dumpen van drugsafval gaat, staat Brabant landelijk bovenaan. In 2017 ging het om 83 lozingen van lege chemicaliënvaten en jerrycans en in 2018 om 109. Het afval komt van laboratoria die synthetische drugs fabriceren, zoals XTC en speed. Een criminele activiteit met risico’s voor het milieu en de gezondheid van mensen, planten en dieren. De provincie, Task Force en politie roepen inwoners van Brabant dan ook op ogen en oren open te houden en alle verdachte zaken te melden.

 

Afval van synthetische drugs zit barstensvol gevaarlijke chemicaliën. Dit zijn stoffen als zwavelzuur, mierenzuur, methanol en aceton. Waar drugsafval is gedumpt, gaan veel planten en dieren dood. Alleen de lucht inademen kan al zorgen voor brandwonden. Ook bestaat het risico dat drugsafval terechtkomt in de voedselketen, bijvoorbeeld bij lozingen in mestkelders. Bij het uitrijden van vervuilde mest over het land, kunnen de chemische stoffen via het water en de bodem uiteindelijk ook in voedsel belanden.

 

Ongezien dumpen

Populaire plekken voor drugsdumping zijn natuur- en buitengebieden. Iemand met een vrachtwagentje of busje kan er ongezien snel een lading lege vaten dumpen. Dat gebeurt vooral ’s avonds, ’s nachts of vroeg in de ochtend. Bij elke vondst moet een speciaal bedrijf het afval opruimen. Dat kost al gauw duizenden euro’s, en als de bodem gereinigd moet worden, is de rekening al snel het dubbele. Die rekening is dan voor de eigenaar van de grond, zoals Staatsbosbeheer in geval van een bos en een boer als het gaat om landbouwgrond. In Brabant lopen de kosten van drugsdumpingen op tot ruim € 2 miljoen per jaar.

 

Verdachte zaken melden

Met de zes weken durende campagne wil de provincie de Brabanders bewust maken van drugsafval en ze oproepen om verdachte zaken te melden. Dat kan via de politie (0900-8844) of via Meld Misdaad Anoniem (0800-7000 / www.meldmisdaadanoniem.nl). Ziet u dat er ergens illegaal wordt gedumpt? Bel dan direct de politie via het alarmnummer 112. Het kan ook zijn dat u een auto of busje op een onverwachte plek aantreft. Noteer dan het kenteken en bel de politie.

 

Drugslaboratoria

Dan zijn er nog de drugslaboratoria. Die kunnen zich overal op het platteland en in de stad bevinden. Op industrieterreinen, in bedrijfsverzamelgebouwen, boerderijen en afgelegen gebouwen, maar ook in verlaten schuurtjes, vrachtwagens of containers. Het gaat vooral om leegstaande panden die niet opvallen en goed bereikbaar zijn. Er kunnen afzuiginstallaties op het dak staan en er kan een chemische geur rondom het pand hangen. Stuit u op zo’n locatie? Meld ook dat meteen bij de politie.

Meer weten? Kijk op www.brabant.nl/drugs.

 

Subsidie voor grondeigenaren

Bent u eigenaar van de grond waar drugsafval ligt? U kunt bij de provincie Noord-Brabant een tegemoetkoming in de opruimkosten aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op www.subsidiedrugsafval.nl

 

Gemeentelijke onderscheiding voor Geert Heuveling

 

Geert Heuveling kreeg op 1 april 2019 de gemeentelijke vrijwilligersonderscheiding en bijbehorende sierspeld uitgereikt. Hij ontving deze uit handen van burgemeester Bosma in de kantine van handboogvereniging O.N.A.

 

De gemeentelijke vrijwilligersonderscheiding werd toegekend voor zijn vele en langdurige vrijwilligerswerk. Geert is zeer betrokken bij de handboogsport in het algemeen en handboogvereniging O.N.A. in het bijzonder. Onder andere door zijn 25 jaar voorzitterschap heeft hij hier onmiskenbaar zijn stempel gezet.

 

Voor de bondswedstrijden is Geert vaak een van de eersten voor het treffen van de nodige voorbereidingen. Ook heeft hij inhaalwedstrijden van de bondscompetitie van de Nederlandse Handboogbond naar Bladel gehaald. Daarnaast leidt hij demo’s handboogschieten aan uiteenlopende groepen, zoals scholen, personeels- en buurtverenigingen. Verder werkt Geert mee aan de vervanging van de doelwand en zorgt hij als elektrotechnisch monteur voor onderhoud en kleine reparaties aan het clubgebouw. Tijdens de bouw van het clubgebouw heeft hij ook een prominent aandeel gehad in de organisatie. Ten slotte is Geert al meer dan 15 jaar voorzitter van het Onderonsje. Dit is een informele vereniging die een jaarlijkse competitie van 6 wedstrijden voor 55+ organiseert voor een aantal handboogverenigingen in de regio.

 

Het voorjaar begint: milieuvriendelijk onkruid bestrijden

 

In het voorjaar komt nieuw groen boven de grond. Niet iedereen is blij als dit onkruid betreft. Sommige mensen gebruiken chemische bestrijdingsmiddelen om onkruid te bestrijden. Dit kan echter ook op een milieuvriendelijke manier gedaan worden. Zonder gebruik te maken van chemische bestrijdingsmiddelen blijft de verharding en het oppervlakte- en grondwater schoon. De gemeente Bladel gebruikt al jarenlang geen chemische middelen bij het beheer van de openbare ruimte, en geeft u graag tips hoe u dit zelf ook kunt doen bij het onkruidbeheer.

 

Onkruid op verharding heeft meestal zand nodig om zich te vestigen. Door regelmatig het zand op te vegen kunt u voorkomen dat onkruid opkomt. Met een onkruidkrabber en wat lichamelijke inspanning is dit onkruid tussen de voegen te verwijderen. De laatste jaren zijn er ook mobiele gasbranders, elektrische branders en stoomapparaten te koop. Kale grond is een ideale kiemplek. Door op kale stukjes grond bodembedekkers, struiken of bomen te planten, blijft er voor onkruid minder grond en licht over om te groeien. Houtsnippers, kiezels of antiworteldoek werken ook preventief.

 

Allerlei insecten voeden zich met nectar en stuifmeel van de bloemen van onkruid. In het najaar voeden vogels zich met onkruidzaden. Ook eten ze bladluizen van uw rozen en slakken van uw hosta ‘s. U kunt vogels lokken door nestkasten op te hangen en met een vogelvriendelijke tuin.

 

Sommige tips die online te vinden zijn werken goed tegen onkruid, maar zijn slecht voor uw tuin en het drinkwater. Zo zijn chloor en azijn geen milieuvriendelijke alternatieven voor chemische middelen, omdat ze uw bodem verontreinigen en zich met water door de hele tuin kunnen verspreiden. Ook zout kan uw tuin schaden, omdat het zich ophoopt en planten en bodemleven doodt. Meer tips kunt u vinden op schoon-water.nl, onkruidvergaat.nl, en milieucentraal.nl.

 

Gemeente Bladel is een Schoon Water gemeente en neemt actief deel aan het project ‘Schoon Water voor Brabant’. Dit project is bedoeld om het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen door gemeenten, groenvoorzieners, bedrijven, inwoners en agrariërs te verminderen. Het project is een initiatief van Brabant Water, Provincie Noord-Brabant, waterschappen Aa en Maas, De Dommel en Brabantse Delta en Rivierenland, ZLTO en Duinboeren.

 

Grote belangstelling voor cursus Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA)

 

Er is positief en massaal gereageerd door vrijwilligersorganisaties op de uitnodiging van de

gemeente Bladel om barvrijwilligers de IVA cursus gratis aan te bieden. De instructie werd in samenwerking met Novadic-Kentron op een duidelijke en plezierige manier gepresenteerd door twee preventiemedewerkers. Floris Brocaar werd op twee avonden ondersteund door Karin van Gompel. De belangstelling was namelijk zo groot dat de groep moest worden gesplitst.

 

In totaal hebben er 208 vrijwilligers van 44 organisatie uit de gemeente Bladel en omliggende gemeenten deelgenomen. Deelname was voor alle leeftijden vanaf 16 jaar. De jongste deelnemers zijn van het geboortejaar 2002 en de oudste van 1936. Alle vrijwilligers hebben het IVA certificaat behaald.

 

Op deze avonden werd er flink gediscussieerd over hoe om te gaan met de regelgeving omtrent verantwoord alcohol schenken. Het delen van informatie onderling bleek een groot voordeel van de cursusavond in vergelijking tot de digitale cursus. De digitale cursus is te vinden op: www.nocnsf.nl/iva. Hierbij kan men ook een certificaat behalen. Door een aantal barvrijwilligers is hier gebruik van gemaakt.

 

Waarom een instructie?

Het schenken van alcohol brengt grote verantwoordelijkheid met zich mee. Zo is het van groot

belang dat jongeren onder de 18 jaar absoluut geen alcohol kunnen verkrijgen in onder andere sportkantines, clubhuizen en feesttenten. Daarnaast wil de gemeente alcoholmisbruik en rijden onder

invloed voorkomen. Om de barvrijwilligers te helpen op een goede manier met deze verantwoordelijkheid om te gaan, werd de IVA en de bovenstaande website ontwikkeld in samenwerking met de sportbonden.

 

Voor wie is de IVA?

De Drank- en Horecawet schrijft voor dat verenigingen die alcohol schenken en daarvoor een vergunning hebben, over gekwalificeerd barpersoneel dienen te beschikken. Dat betekent dat tijdens de openingstijden van de bar altijd of een leidinggevende of een IVA-gekwalificeerde aanwezig dient te zijn. Eén van deze twee is op dat moment verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de bar. Volgens de wet moet een leidinggevende 21 jaar of ouder zijn en een barvrijwilliger 16 jaar of ouder. Er wordt echter geadviseerd dat een barvrijwilliger minimaal 18 is maar beter nog 23 jaar of ouder.

 

Voor meer informatie kunt u mailen of bellen met Marjo Leijten, vrijwilligersondersteuner gemeente Bladel (m.leijten@bladel.nl of tel. 06- 19917067).

 

Zaden- en plantenruilmarkt

Zaterdag 20 april 2019 van 13.00 tot 16.00 uur

 

Velt en Volkstuinvereniging Bladel organiseren een zaden- en plantenruilmarkt voor iedereen die hier interesse in heeft. Heeft u zelf biologisch zaad gewonnen of veel plantjes gekweekt en daarvan een grote hoeveelheid over? Dan kunt u dit ruilen op de ruilmarkt. Zet dan wel de naam van de bloem of groente erbij en eventueel iets over hoogte, bloemkleur en dergelijke.

 

Op de markt zullen er ook activiteiten voor kinderen zijn en u kunt er ook een kopje koffie of (kruiden)thee nuttigen. Daarnaast kunt u een kijkje nemen op de Ecodemotuin en vragen stellen over ecologisch (moes)tuinieren aan de aanwezig experts. De Ecodemotuin is opgezet om gedurende twee jaar in de praktijk te kunnen laten zien hoe het chemie-vrij telen van gewassen in zijn werk gaat.

 

U bent van harte welkom op zaterdag 20 april van 12.00 tot 16.00 uur op de volkstuin van Bladel aan de Beemstraat, hoek Postelweg. Deze is te bereiken via het bedrijventerrein. De toegang is gratis.

 

De zaden- en plantenruilmarkt is onderdeel van het tweejarige project van de gemeente Bladel, volkstuinverenigingen Hapert en Bladel, Waterschap de Dommel, de Brabantse Milieufederatie en de Nederlandse en lokale afdeling van Velt om ecologisch (moes)tuinieren voor particulieren te stimuleren.

 

Meer biodiversiteit gerealiseerd op bedrijventerreinen met 2BConnect

Om de biodiversiteit te verhogen is de afgelopen twee jaar het project ‘2Bconnect’ uitgevoerd. Doel van dit project was op bedrijventerreinen de Sleutel en de Kleine Hoeven de natuurwaarden te versterken en de biodiversiteit te vergroten.

 

Voor de twee bedrijventerreinen heeft dit geresulteerd in diverse nieuwe ecologische zones, groenstructuren, bomen en meer waterretentie met ecologisch waardevolle oevers. Daarnaast zijn er diverse nest- en vleermuiskasten opgehangen. Door een deel van de groenzone is een onverharde wandelroute aangelegd. Deze route is bereikbaar vanaf de Handelsweg en loopt zowel ten westen als ten oosten van de Ambachtsweg tot de Nijverheidsstraat. Met de aanleg van de ecologische zone aan de zuid- en westkant van bedrijventerrein de Sleutel wordt de oorspronkelijke functie van de Raamsloop hersteld. Daarnaast zorgen de maatregelen voor een betere verbinding van omliggende Natura2000 gebieden.

 

Ondernemersvereniging Bedrijventerreinen, Gemeente Bladel, Arifal, Koster Keunen, Dechra en het Huis van de Brabantse Kempen hebben samengewerkt om dit alles voor elkaar te krijgen. Het project is gefinancierd vanuit Interreg; een Europees fonds voor Regionale Ontwikkeling.

 

Als kers op de taart zijn ter afsluiting van het project insectenhotels geplaatst op bedrijventerrein de Sleutel. Tevens zijn er twee insectenhotels geplaatst op het Kempisch Bedrijvenpark, om hier de al aanwezige ecologische structuur te versterken. De gemeente nodigt u graag uit eens een kijkje te komen nemen.

In 2019 nog maar één aanslag gemeentelijke belastingen in Bladel

 

De gemeente Bladel is overgestapt op een nieuwe en eenvoudigere manier van aanslagoplegging. De meeste burgers en bedrijven ontvingen jaarlijks een viertal aanslagen van de gemeente Bladel. Het betrof hier de WOZ-beschikking met de bijbehorende aanslag onroerende zaakbelastingen en de drie aanslagen afvalstoffen- en rioolheffing.

 

Vanaf belastingjaar 2019 zijn al deze belastingaanslagen gecombineerd op één aanslagbiljet. Indien u in 2018 reeds gebruik maakte van de automatische incasso betekent deze overgang dat er in de maanden februari, maart en april 2019 een dubbele afschrijving plaatsvindt. Dat gebeurt doordat de afschrijvingen van de aanslag diftar (ledigingen containers) over de periode september t/m december 2018 gedeeltelijk gelijk loopt met de automatische afschrijvingen voor de aanslag van 2019.

 

Wat betekent de nieuwe manier van aanslagoplegging verder?

 

• Met dagtekening 28 februari 2019 ontving u de WOZ-beschikking, aanslag onroerende zaakbelastingen en het vastrecht voor de afvalstoffen- en rioolheffing op één biljet.

• U kunt de aanslag in 10 termijnen via automatische incasso laten afschrijven (als u al gebruik maakte van automatische incasso of als u de machtigingskaart vóór 25 maart 2019 had ingeleverd). Nu kunt u alsnog de machtigingskaart inleveren (vóór de 22e van de maand, dan gaat de automatische incasso in voor de volgende maand) maar dan zal de afschrijving niet plaatsvinden in 10 termijnen maar in de overgebleven termijnen, in april 9 termijnen en in mei 8 termijnen. Wanneer u de machtiging ná 31 mei 2019 indient, gaat de automatische incasso in per belastingjaar 2020, dit betreft de eerstvolgende aanslag. Het bedrag wordt verrekend n.a.v. de datum van de ingeleverde machtigingskaart. Dus als de machtingskaart vóór 22 april is ontvangen, gaat de automatische incasso in vanaf april en betaalt u het bedrag in 9 termijnen.

• Heeft u nog geen automatische incasso? Vraag dit dan aan via de gemeentelijke website www.bladel.nl of maak gebruik van de machtigingskaart, verkrijgbaar aan de receptie in het gemeentehuis in Bladel.

• Indien u geen gebruik maakt van automatisch incasso blijft het aantal betaaltermijnen 2.

• De diftar 2019 (ledigingen containers) wordt gecombineerd met de aanslag voor belastingjaar 2020.

 

Werk in uitvoering

door of in opdracht van de gemeente Bladel

 

Werk: Verbetermaatregel riolering, Vogelwikke in Bladel.

Periode: t/m week 18.

Uitvoering: aannemersbedrijf Reyrink B.V.

 

Werk: Groot onderhoud asfaltverhardingen, Veilig Oord, Molenweg en De Vloed in Bladel.

Periode: t/m week 29.

Uitvoering: De Jong Zuurmond.

Naar boven