Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 8150 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 8150 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent subsidie Subsidieregeling gemeentelijke monumenten Altena 2019
De raad van de gemeente Altena,
gelezen het voorstel van de Altenacolleges;
gezien het positieve advies van de fusieraad Altena 2019, met inachtneming van de door de fusieraad geadviseerde wijzigingen, die – indien van toepassing – zijn verwerkt in de tekst van onderstaand besluit;
overwegende dat het gewenst is bij te dragen in het onderhoud van gemeentelijke monumenten;
gelet op artikel 2, tweede lid, artikel 4, derde lid en artikel 6, tweede lid van de ‘Algemene subsidieverordening Altena 2019’;
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Subsidiabele onderhoudskosten: de kosten van onderhoudswerkzaamheden die moeten worden verricht om die onderdelen van een monument, die overeenkomstig de beschrijving in het monumentenregister monumentale waarde bezitten, in goede staat te houden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk zijn. Als een eigenaar zelf werkzaamheden in het kader van onderhoud verricht, zijn alleen de materiaalkosten subsidiabel.
Artikel 3. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Naast de kosten voor de materialen en uitvoer van de in artikel 2 genoemde activiteiten (de directe kosten) worden tevens de indirecte kosten (bouwplaatskosten, winst en risico, e.d.) en de BTW als subsidiabele onderhoudskosten aangemerkt. Als een eigenaar zelf werkzaamheden in het kader van onderhoud verricht, zijn alleen de materiaalkosten subsidiabel, tenzij hij de werkzaamheden verricht in het kader van een door hem gedreven onderneming.
Artikel 4. De subsidieaanvraag
Naast het in lid 2 genoemde formulier overlegt de aanvrager de volgende gegevens:
de uitdraai van een vergunningcheck via Externe link: www.omgevingsloket.nl of (aanvraag) omgevingsvergunning;
Subsidie kan alleen worden uitgekeerd over de werkzaamheden zoals genoemd in artikel 2 van deze regeling en wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd om onderdelen van een monument, die overeenkomstig de beschrijving in het monumentenregister monumentale waarde bezitten, in goede staat te houden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk zijn;
Artikel 6. Verdeling van het subsidieplafond
Wanneer de toekenning van de subsidies voor activiteiten als bedoeld in artikel 2 er toe zal leiden dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt door het college het totaalbedrag aan subsidie voor elk monument naar evenredigheid verlaagd tot het niveau waarop het subsidieplafond niet wordt overschreden.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Altena van 8 januari 2019
De voorzitter,
M.A. Fränzel MSc
de raadsgriffier,
Drs. S.J. Peet
Bijlage A Toelichting bij de Subsidieregeling gemeentelijke monumenten Altena 2019
Deze Toelichting geeft achtergrondinformatie bij deze subsidieregeling.
Rijksmonumenten en gemeentelijke monumenten hebben de status van monument ontvangen omdat er onder andere sprake is van een architectonisch, cultuurhistorisch of stedenbouwkundig waardevol object.
Eigenaren van een monument hebben conform de Erfgoedwet (voor rijksmonumenten) en de erfgoedverordening (gemeentelijke monumenten) een instandhoudingsplicht. Conform deze wetgeving kunnen ook nieuwe objecten aangewezen worden als monument. Gemeentelijke regelgeving hierin is de erfgoedverordening.
Tegemoetkoming in de kosten vanwege de instandhoudingsplicht
Een tegemoetkoming in de kosten voor de gevolgen van een eventuele aanwijzing als monument is in de erfgoedverordening buiten beschouwing gelaten, maar vanwege de instandhoudingsplicht voor eigenaren en extra kosten (voor het gebruik van historische bouwmaterialen, specialistisch onderhoudswerk) en eventuele legeskosten voor een omgevingsvergunning wel gerechtvaardigd.
Eigenaren van een rijksmonument kunnen een beroep doen op verschillende soorten van financiering, afhankelijk van de soort en maat van wijziging van het monument. Zo kan aanspraak gemaakt worden op een laagrentende lening en/of een instandhoudingssubsidie. De instandhoudingssubsidie is een financiële bijdrage over een periode van 6 jaar, gebaseerd op een instandhoudingsplan. Deze geldt alleen voor niet-woonhuizen. Daarnaast kunnen onderhoudskosten fiscaal worden verrekend met het inkomen.
Deze laatste optie is niet van toepassing voor eigenaren van een gemeentelijk monument. Ook kan er geen aanspraak worden gemaakt op een instandhoudingssubsidie. Wel komen eigenaren van een gemeentelijk monument in aanmerking voor een laagrentende lening.
De gevolgen van aanwijzing als monument zijn voor eigenaren van een rijksmonument en van een gemeentelijk monument hetzelfde. Echter, de rijksoverheid biedt eigenaren van een rijksmonument meer voordelen dan eigenaren van een gemeentelijk monument. Het is dus redelijk, gezien de extra kosten maar ook de instandhoudingsplicht, om als gemeente eigenaren van een gemeentelijk monument op een bepaalde manier tegemoet te komen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-8150.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.