Mandaatregeling gemeente Den Helder 2019

 

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Den Helder, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op de artikelen 59a en 171 Gemeentewet alsmede titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelezen het standpunt van de Ondernemingsraad naar aanleiding van het overleg van 14 maart 2019 met de bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden;

 

overwegende dat het college op 26 maart 2019 besloten heeft tot een gewijzigde organisatiestructuur voor de gemeente Den Helder;

 

overwegende dat hiermee gestreefd wordt een platte, flexibele en slagvaardige organisatie te zijn met een grote mate van taakverantwoordelijkheid en -volwassenheid van haar medewerkers met als doel om te komen tot excellente dienstverlening aan haar inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners;

 

overwegende dat deze uitgangspunten ten grondslag liggen aan deze nieuwe mandaatregeling;

 

besluiten

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Mandaatregeling gemeente Den Helder 2019

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    gemandateerde: de medewerker die door het bestuursorgaan gemandateerd is diens bevoegdheid uit te oefenen;

  • b.

    mandaat: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan:

    • -

      publiekrechtelijke rechtshandelingen te verrichten in de zin van artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht, waaronder het nemen van besluiten;

    • -

      privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

    • -

      feitelijke handelingen te verrichten, waaronder het nemen van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen zoals ondertekening;

  • c.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat het uitoefenen van diens bevoegdheid heeft gemandateerd aan de gemandateerde;

  • d.

    medewerker: hij die door het college is aangesteld om in algemene dienst voor de gemeente Den Helder werkzaam te zijn alsmede hij met wie het college voor het verrichten van werkzaamheden, al dan niet op basis van een gezagsverhouding, een overeenkomst naar burgerlijk recht heeft gesloten alsmede hij die werkzaamheden verricht voor de gemeente Den Helder middels een payroll-constructie, met uitzondering van aannemingsovereenkomsten;

Artikel 2 Algemeen mandaat

  • 1.

    De medewerker heeft het mandaat om alle rechts- en feitelijke handelingen te verrichten die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en verantwoordelijkheden nodig is.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid heeft de medewerker geen algemeen mandaat als:

    • a.

      de betreffende bevoegdheid in bijlage 1 van mandaat is uitgezonderd of

    • b.

      de Inkoopmatrix in bijlage 2 van toepassing is of

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid heeft slechts de gemeentesecretaris het mandaat om:

    • a.

      een disciplinaire straf dan wel maatregel in de zin van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren op te leggen, met uitzondering van de situatie wanneer een uitzondering van bijlage 1 van toepassing is dan wel het een disciplinaire straf of maatregel betreft die op hem betrekking heeft;

    • b.

      te beslissen op een aanvraag als bedoeld in artikel 2, derde lid, van de Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Den Helder 2019 en

    • c.

      minnelijke regelingen dan wel vaststellingsovereenkomsten met medewerkers te treffen.

Artikel 3 Wijze van ondertekening

  • 1.

    Bij de uitoefening van een mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    Met vriendelijke groet,

    namens burgemeester en wethouders/de burgemeester van Den Helder,

     

    <handtekening gemandateerde>

    voluit geschreven voor- en achternaam van de gemandateerde, naam team.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kan een andere wijze van ondertekening worden gehanteerd.

Artikel 4 Intrekking oude regeling en besluit

Het Mandaat-, Machtigings- en Volmachtbesluit gemeente Den Helder 2018 en de Inkoopmatrix van 27 maart 2018 worden ingetrokken.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt de dag na bekendmaking in werking.

Artikel 6 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaatregeling gemeente Den Helder 2019.

Aldus besloten in de collegevergadering van 26 maart 2019.

voorzitter

Koen Schuiling

gemeentesecretaris

Robert Reus

Aldus besloten op 26 maart 2019.

burgemeester

Koen Schuiling

Bijlage 1 – Uitzonderingen op algemeen mandaat

 

De gemandateerde is in de volgende gevallen niet bevoegd om in mandaat te besluiten:

 

1 ALGEMEEN

1.1 voorzienbaar is dat het besluit politieke gevoelige consequenties heeft, waaronder in ieder geval, doch niet uitsluitend, het doen van voorstellen aan de raad alsmede het afleggen van verantwoording, het informeren en raadplegen van de raad;

1.2 een budget of krediet wordt overschreden heeft dan wel een groot financieel risico met zich

brengt;

1.3 afwijking van bestaand beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften, met uitzondering van Wabo besluiten;

1.4 de gemandateerde belanghebbende is bij de uitoefening van de bevoegdheid;

1.5 de bevoegdheid buiten de normale sfeer van de bevoegdheidsuitoefening van de gemandateerde ligt;

1.6 het een besluit betreft waarvan is bepaald dat dit met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;

1.7 de mandaatgever heeft aangegeven dat deze in een concreet geval zelf wenst te besluiten;

1.8 de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet;

1.9 mandaat bij wet is uitgezonderd;

 

2 SPECIFIEK

2.1 het verlenen van ontslag wegens onbekwaamheid, ongeschiktheid, reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten;

2.2 het uitvaardigen van een noodverordening of noodbevel;

2.3 toepassing van artikel 5 en verder van de Wet openbare manifestaties;

2.4 het een toezichthoudende taak betreft, met uitzondering van artikel 1.61 Wet kinderopvang;

2.5 het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels;

2.6 het vernietigen van of het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan;

2.7 het geven van een zienswijze op een voorgenomen besluit van een ander bestuursorgaan;

2.8 het beslissen om een besluit met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure voor te bereiden dan wel het nemen van een besluit dat is voorbereid met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure en waarbij zienswijzen zijn ingediend;

2.9 het voordragen of benoemen van personen, anders dan medewerkers;

2.10 het instellen van een commissie in de zin van artikel 83 of 84 Gemeentewet;

2.11 het oprichten van en deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen;

2.12 het initiëren van civiele rechtsgedingen of arbitragezaken, met uitzondering van het voeren van verdediging;

2.13 het beslissen op bezwaar als:

a. het primaire besluit niet in mandaat is genomen;

b. de gemandateerde het primaire besluit heeft genomen;

c. het een personele aangelegenheid betreft;

d. wordt afgeweken van het advies van de commissie bezwaarschriften;

2.14 het aangaan van overeenkomsten voor zover dit mandaat buiten de in bijlage 2 opgenomen Inkoopmatrix reikt;

2.15 het goedkeuren van facturen voor zover dit mandaat buiten de in de Budgethoudersregeling gemeente Den Helder 2019 reikt;

2.16 het op grond van het Organisatiebesluit anders geregeld is.

 

Bijlage 2 – Inkoopmatrix

 

 

Geraamde waarde opdracht

(alle bedragen zijn excl. BTW)

Inkoopprocedure

Leveringen

en Diensten

Sociale en specifieke diensten (3)

 Werken

Bevoegd tot ondertekening van overeenkomst

Bevoegdheid afwijken inkoopbeleid (1)

Beoordeling stukken en advies (2)

Europese aanbesteding

≥ 221.000

≥ € 750.000

≥   5.548.000

Medewerker aangewezen door teamcoach

 

 

Niet mogelijk

Adviseur inkoop

Nationale aanbesteding

 

 

< € 5.548.000

≥  € 1.500.000

Medewerker aangewezen door teamcoach

 

Gemeente

secretaris

Adviseur inkoop

 

Meervoudig onderhandse aanbesteding

 

 

< € 221.000

≥ € 50.000

< € 750.000

≥ € 50.000

< € 1.500.000

≥ € 100.000

Medewerker aangewezen door teamcoach

 

Gemeente

secretaris

Adviseur inkoop

 

 

Enkelvoudige uitnodiging

 

<  €  50.000

<  €  50.000

< €  100.000

Medewerker aangewezen door teamcoach

 

 

N.v.t.

Niet verplicht

 

Opdrachten binnen raamovereenkomsten

 

 

 

 

 

Medewerker aangewezen door teamcoach

 

 

 

N.v.t.

Niet verplicht

 

(1) Wanneer je wilt afwijken van het inkoopbeleid, omdat het resultaat van een lagere inkoopprocedure naar verwachting beter is, moet hiervoor middels een advies goedkeuring worden gevraagd aan de gemeentesecretaris. Bij dit advies dient een advies van een adviseur inkoop worden gevoegd. Er mag niet worden gestart met de inkoopprocedure voordat er is ingestemd met het volgen van een andere procedure.

(2) De aanbestedingsdocumenten mogen niet worden verstuurd voor akkoord is gegeven door een adviseur inkoop. Tevens dient bij de beoordeling van de offertes een adviseur inkoop betrokken te zijn. Bovenstaande geldt ook als de aanbesteding door een extern bureau wordt begeleid.

(3) In de inkoopprocedure is de regelgeving m.b.t. sociale en specifieke diensten beschreven.

Naar boven