Gemeenteblad van Den Helder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2019, 76849 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2019, 76849 | Overige besluiten van algemene strekking |
Mandaatregeling gemeente Den Helder 2019
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Den Helder, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelet op de artikelen 59a en 171 Gemeentewet alsmede titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelezen het standpunt van de Ondernemingsraad naar aanleiding van het overleg van 14 maart 2019 met de bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden;
overwegende dat het college op 26 maart 2019 besloten heeft tot een gewijzigde organisatiestructuur voor de gemeente Den Helder;
overwegende dat hiermee gestreefd wordt een platte, flexibele en slagvaardige organisatie te zijn met een grote mate van taakverantwoordelijkheid en -volwassenheid van haar medewerkers met als doel om te komen tot excellente dienstverlening aan haar inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners;
overwegende dat deze uitgangspunten ten grondslag liggen aan deze nieuwe mandaatregeling;
vast te stellen de volgende verordening:
In deze regeling en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:
medewerker: hij die door het college is aangesteld om in algemene dienst voor de gemeente Den Helder werkzaam te zijn alsmede hij met wie het college voor het verrichten van werkzaamheden, al dan niet op basis van een gezagsverhouding, een overeenkomst naar burgerlijk recht heeft gesloten alsmede hij die werkzaamheden verricht voor de gemeente Den Helder middels een payroll-constructie, met uitzondering van aannemingsovereenkomsten;
Aldus besloten in de collegevergadering van 26 maart 2019.
voorzitter
Koen Schuiling
gemeentesecretaris
Robert Reus
Aldus besloten op 26 maart 2019.
burgemeester
Koen Schuiling
De gemandateerde is in de volgende gevallen niet bevoegd om in mandaat te besluiten:
1.1 voorzienbaar is dat het besluit politieke gevoelige consequenties heeft, waaronder in ieder geval, doch niet uitsluitend, het doen van voorstellen aan de raad alsmede het afleggen van verantwoording, het informeren en raadplegen van de raad;
1.2 een budget of krediet wordt overschreden heeft dan wel een groot financieel risico met zich
1.3 afwijking van bestaand beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften, met uitzondering van Wabo besluiten;
1.4 de gemandateerde belanghebbende is bij de uitoefening van de bevoegdheid;
1.5 de bevoegdheid buiten de normale sfeer van de bevoegdheidsuitoefening van de gemandateerde ligt;
1.6 het een besluit betreft waarvan is bepaald dat dit met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;
1.7 de mandaatgever heeft aangegeven dat deze in een concreet geval zelf wenst te besluiten;
1.8 de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet;
1.9 mandaat bij wet is uitgezonderd;
2.1 het verlenen van ontslag wegens onbekwaamheid, ongeschiktheid, reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten;
2.2 het uitvaardigen van een noodverordening of noodbevel;
2.3 toepassing van artikel 5 en verder van de Wet openbare manifestaties;
2.4 het een toezichthoudende taak betreft, met uitzondering van artikel 1.61 Wet kinderopvang;
2.5 het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels;
2.6 het vernietigen van of het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan;
2.7 het geven van een zienswijze op een voorgenomen besluit van een ander bestuursorgaan;
2.8 het beslissen om een besluit met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure voor te bereiden dan wel het nemen van een besluit dat is voorbereid met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure en waarbij zienswijzen zijn ingediend;
2.9 het voordragen of benoemen van personen, anders dan medewerkers;
2.10 het instellen van een commissie in de zin van artikel 83 of 84 Gemeentewet;
2.11 het oprichten van en deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen;
2.12 het initiëren van civiele rechtsgedingen of arbitragezaken, met uitzondering van het voeren van verdediging;
2.13 het beslissen op bezwaar als:
a. het primaire besluit niet in mandaat is genomen;
b. de gemandateerde het primaire besluit heeft genomen;
c. het een personele aangelegenheid betreft;
d. wordt afgeweken van het advies van de commissie bezwaarschriften;
2.14 het aangaan van overeenkomsten voor zover dit mandaat buiten de in bijlage 2 opgenomen Inkoopmatrix reikt;
2.15 het goedkeuren van facturen voor zover dit mandaat buiten de in de Budgethoudersregeling gemeente Den Helder 2019 reikt;
2.16 het op grond van het Organisatiebesluit anders geregeld is.
(1) Wanneer je wilt afwijken van het inkoopbeleid, omdat het resultaat van een lagere inkoopprocedure naar verwachting beter is, moet hiervoor middels een advies goedkeuring worden gevraagd aan de gemeentesecretaris. Bij dit advies dient een advies van een adviseur inkoop worden gevoegd. Er mag niet worden gestart met de inkoopprocedure voordat er is ingestemd met het volgen van een andere procedure.
(2) De aanbestedingsdocumenten mogen niet worden verstuurd voor akkoord is gegeven door een adviseur inkoop. Tevens dient bij de beoordeling van de offertes een adviseur inkoop betrokken te zijn. Bovenstaande geldt ook als de aanbesteding door een extern bureau wordt begeleid.
(3) In de inkoopprocedure is de regelgeving m.b.t. sociale en specifieke diensten beschreven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-76849.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.