Gemeenteblad van Enkhuizen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enkhuizen | Gemeenteblad 2019, 76263 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enkhuizen | Gemeenteblad 2019, 76263 | Beleidsregels |
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Enkhuizen 2019
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente/SED-organisatie
Gelet op artikel 3.8 Wet BRP en gelet op artikel 6, lid 1 sub e. Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), kunnen gegevens uit de Basisregistratie Personen van de gemeente Enkhuizen aan organen van de gemeente Enkhuizen/SED-organisatie worden verstrekt, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de wettelijke taken.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Enkhuizen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Enkhuizen was, gegevens uit de Basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente Enkhuizen en categorieën van derden
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enkhuizen in de vergadering van 19 maart 2019
De secretaris,
Mevr. mr. M.J. Schadé
De burgemeester,
E.A. van Zuijlen
Lijst van organen van de SED-organisatie (binnengemeentelijke afdelingen van de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland) met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen (BRP) van de drie gemeenten
De medewerkers van de volgende afdelingen/teams van de SED-organisatie hebben rechtstreeks toegang tot de BRP voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken en overige taken. Men heeft slechts inzage in de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze wettelijke taken en overige taken. Overige taken hebben betrekking op beleidsmatige taken van de gemeente Enkhuizen.
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle organen van de SED organisatie beschikken hooguit over een beperkt gedeeltelijk inzagerecht.
*verwerkt gegevens binnen het sociaal domein in opdracht van de gemeente Enkhuizen onder een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Lijst van organen van de SED-organisatie/gemeente Enkhuizen en verwerkers van de gemeente waar systematisch c.q. op verzoek gegevens aan worden verstrekt uit de Basisregistratie personen
*betreft een verwerker die onder verantwoordelijkheid van de gemeente Enkhuizen, gegevens verwerkt.
Lijst van applicaties van de gemeente Enkhuizen waaraan, via een koppeling met DDS persoonsgegevens worden verstrekt c.q. worden gevuld vanuit het gegevensmagazijn of vanuit de BRP.
Het archiveren van poststukken en aanmaken van zaken in het kader van zaakgericht werken |
|||
Specificatie van artikel 3 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Enkhuizen 2019.
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
In deze bijlage is een opsomming opgenomen van alle gegevens, die aangemerkt worden als zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Deze gegevens maken geen onderdeel uit van de persoonsgegevens die voorkomen in de BRP.
De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art. 6 lid 1 sub e AVG.
Een afdeling/team van de SED-organisatie kan voor het uitvoeren van de wettelijke taken/overige taken deze aangehaakte gegevens verstrekt krijgen.
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet BRP. In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP.
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden.
Dit betekent dat in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving geldt. De AVG vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Voor de uitvoering van de AVG is in Nederland de Uitvoeringswet AVG ingevoerd.
De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP en de Kieswet van toepassing is.
De gemeente verwerkt naast persoonsgegevens van de BRP in hetzelfde systeem zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Deze gegevens zijn opgenomen in bijlage 5 van dit reglement.
De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens wordt geregeld in de AVG en de Uitvoeringswet AVG en vallen niet onder de werking van de Wet BRP.
Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.
De wetgever laat het volgens art. 3.8 Wet BRP aan het inzicht van de gemeenteraad over, om dit al dan niet voor het binnengemeentelijke gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.
De gemeenteraad heeft op 4 februari 2014 in de ‘Verordening gegevensverstrekking BRP Enkhuizen’ geregeld om zowel de verstrekkingen aan derden als de verstrekkingen aan organen van de gemeente Enkhuizen, over te laten aan het college van burgemeester en wethouders.
Persoonsgegevens van ‘eigen inwoners’
De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de inwoners van Enkhuizen aan derden en aan de organen (medewerkers/afdelingen/domeinen/teams) van de SED-organisatie wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit art. 3.8 Wet BRP.
De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ is te vinden in art. 6 lid 1 sub e AVG. Deze regeling gaat niet over gegevensverstrekking door het college die al is geregeld in de Wet BRP zelf, zoals bedoeld in Hoofdstuk 3, Paragraaf 2, van de Wet BRP.
De minister van BZK verstrekt de gemeente, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Enkhuizen) woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Enkhuizen op grond van art. 3.2 Wet BRP (meest recente besluit van 26 juni 2018, kenmerk 2018-0ooo. Dit is een zogenaamde GABA-aansluiting op de landelijke Basisregistratie Personen.
GABA betekent: Gemeente Als Buitengewoon Afnemer. De gegevens die ontvangen worden via deze GABA-aansluiting worden opgeslagen in het gemeentelijke zaaksysteem/gegevensmagazijn.
Distributie van persoonsgegevens
De medewerkers van de SED-organisatie raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeenten van de SED-organisatie zijn ingeschreven via GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeenten ingeschreven zijn, raadplegen of gebruiken zij de BRP.
In bijlage 3 zijn de applicaties opgenomen die rechtstreeks vanuit het Data Distributie Systeem (DDS) de persoonsgegevens krijgen aangeleverd die zij nodig hebben voor de uitvoering van de wettelijke taken.
Vanaf 1 januari 2015 zijn de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland ambtelijk gefuseerd. Deze ambtelijke fusie is bekend onder de naam SED-organisatie. Dit betekent dat de medewerkers van de SED-organisatie toegang hebben tot de drie gemeentelijke systemen van de BRP van de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling zijn integraal overgenomen van artikel 1.1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente/SED-organisatie
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Enkhuizen woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Enkhuizen op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Enkhuizen wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Enkhuizen beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Enkhuizen woonachtig zijn, moet de gemeente Enkhuizen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht nemen.
Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.
Artikel 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Enkhuizen. De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Enkhuizen. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die betreffende werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van artikel 3.21 Wet BRP heeft verzocht om verstrekkingsbeperking/geheimhouding.
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Wanneer een orgaan van de gemeente/SED-organisatie is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens artikel 2.34 Wet BRP.
Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom de verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt en de data waarop de gegevens zijn verstrekt. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.
Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.
Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Enkhuizen 2019, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot 25 mei 2018, de dag waarop de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking is getreden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-76263.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.