Verordening auditcommissie Haaksbergen (9.41a)

Samenvatting

Deze verordening regelt de instelling van een auditcommissie en de taak, samenstelling en werkwijze van de auditcommissie.

 

De gemeenteraad van Haaksbergen;

Voorstel van de werkgroep ‘werkwijze raad en commissies’ van: 15 maart 2019

 

Wettelijke basis:

Bepaling van de Gemeentewet (artikel 84) en de Algemene wet bestuursrecht.

 

Besluit:

Vast te stellen de Verordening auditcommissie.

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1.

    Er is een auditcommissie.

  • 2.

    Deze verordening verstaat onder:

    • a.

      de commissie: de auditcommissie;

    • b.

      de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

    • c.

      de accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

 

Artikel 2 Taken

De commissie heeft tot taak:

  • a.

    de raad te adviseren over de jaarrekening door onder meer:

    • 1.

      bespreking van een onderzoeksplan en door de accountant uit te voeren specifieke controles;

    • 2.

      bespreking van de bevindingen van de accountant vanuit de (interim)controle;

    • 3.

      bespreking van de (concept) jaarstukken op getrouwheid en afwijkingen rechtmatigheid;

    • 4.

      bespreking van het verslag van bevindingen van de accountant behorende bij de jaarstukken.

  • b.

    het evalueren van de uitgevoerde accountantscontrole en het adviseren over de selectie van de accountant na afloop van het bestaande contract;

  • c.

    de raad te adviseren over ontwikkelingen in de planning- en controlcyclus en de daarbij behorende stukken en de rapportages daarover.

 

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal evenveel leden als er fracties zijn in de raad.

  • 2.

    De raad benoemt de leden van de commissie, op voordracht van de fracties voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    De raad wijst uit zijn midden de leden van de commissie aan. Voor alle fracties bestaat de mogelijkheid om ook niet-raadsleden in de commissie af te vaardigen. Er dient altijd een meerderheid aan raadsleden deel uit te maken van de commissie.

  • 4.

    De artikelen 10, 11 ,12 ,13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van de commissie.

 

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van de stukken die van de commissie uitgaan.

 

Artikel 5 Ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie. De griffier kan bij de uitoefening van zijn taak in overleg met de gemeentesecretaris gebruik maken van deskundigheid die binnen de gemeentelijke organisatie aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter kan de portefeuillehouder Financiën, de gemeentesecretaris, de manager Financiën en de accountant of andere deskundigen uitnodigen in de vergadering van de commissie aanwezig te zijn en deel te nemen aan de beraadslagingen.

 

Artikel 6 Vergaderingen en werkwijze

  • 1.

    De commissie komt ten minste drie maal per jaar bijeen of zoveel meer als door de voorzitter of één van de leden van commissie nodig wordt geacht.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. De commissie kan omtrent de inhoud van de stukken en het in de commissie behandelde geheimhouding opleggen. De commissie kan besluiten deze geheimhouding op te heffen.

  • 3.

    De adviezen van de commissie en de besluitenlijsten van de vergaderingen van de commissie zijn in beginsel openbaar.

  • 4.

    De commissie besluit bij gewone meerderheid van stemmen. Hierbij geldt dat elk lid één stem kan uitbrengen. Wanneer de stemmen staken geeft de commissie een verdeeld advies.

 

Artikel 7 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 12 april 2019.

  • 2.

    Op het moment dat deze verordening in werking treedt, wordt de op 23 april 2015 vastgestelde Verordening auditcommissie ingetrokken.

 

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening auditcommissie.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2019

 

mr. G. Raaben

griffier

 

G.J. Kok MDR

burgemeester

Naar boven