Gemeenteblad van Urk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Urk | Gemeenteblad 2019, 74264 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Urk | Gemeenteblad 2019, 74264 | Beleidsregels |
Sport is belangrijk voor de gemeente Urk. Sport is leuk, goed voor de gezondheid, brengt je in contact met nieuwe mensen en geeft een gevoel van trots. De gemeente Urk vindt sport een mooi middel om een aantal maatschappelijke problemen aan te pakken. Denk hierbij aan de groeiende eenzaamheid onder mensen, het oplopende aantal inwoners met overgewicht en het sterk afnemen van de dagelijkse beweging van kinderen en volwassenen.
De gemeente Urk stelt zich faciliterend op voor de sport op Urk. Er moeten voldoende plekken zijn waar mensen goed en veilig kunnen sporten en bewegen. De organisaties die sport aanbieden moeten vitaal en financieel gezond zijn. De gemeente Urk zet zich hier graag voor in en stelt daarom deze nieuwe Sportnota vast voor de komende 4 jaar. Er is gekozen voor een Sportnota waarin kort en krachtig wordt omschreven:
Een belangrijke ambitie is het realiseren van de 'Sportboulevard Noorderzand'. De gemeente Urk wil in het gebied rond het zwembad meer ruimte maken voor sport en bewegen. Niet alleen in de sportgebouwen die daar staan, maar ook in het park achter het zwembad. We willen graag dat dit een gebied wordt waar heel Urk zich welkom voelt om samen te sporten en bewegen en waar kinderen lekker buiten kunnen spelen. Voor de Sportboulevard is al een visie opgesteld en de komende periode gaat de gemeente zich inzetten om tot uitvoering te komen. Met de plaatsing van beweegtoestellen in het park en de verbeterde verlichting zijn al mooie eerste stappen gezet.
De gemeente Urk ziet kansen voor de sport binnen het sociaal domein. In de beleidsnota van het sociaal domein 'Zorg voor elkaar' (2015-2018) worden vier maatschappelijke effecten bepaald waarbij sport en bewegen van betekenis kunnen zijn.
De thema's waarop de gemeente Urk zich in de toekomst gaat richten, zijn nauw verbonden aan de maatschappelijke doelstellingen van het sociaal domein: Iedereen doet mee, Wij helpen elkaar, Jeugd op Urk, onze kracht en Goed geregeld. In de Sportnota komt naar voren dat de gemeente Urk zich richt op een leven lang sporten en bewegen, waarbij iedereen mee kan doen bij een sportvereniging of op eigen initiatief. Degenen voor wie het niet vanzelfsprekend is om te sporten (mensen met een beperking/chronische aandoening, senioren) en voor wie het een grote waarde kan zijn (jeugd en jongeren) krijgen een steuntje in de rug.
De gemeente Urk gaat daarnaast de komende jaren met het IJslands preventiemodel aan de slag. Dit model geeft jongeren een zinvolle dagbesteding en sport past perfect in dit plaatje om ze gezond en actief te houden. Hopelijk gaan nog meer Urker jongeren sporten en bewegen. En daar moet onze gemeente op voorbereid zijn.
De gemeente Urk heeft in dit alles een bescheiden rol. Het meeste werk wordt verzet door de sportverenigingen, buurtsportcoaches, andere sportaanbieders, sportevenementen, etc. Al hun activiteiten worden mogelijk gemaakt door een enorme groep vrijwilligers. De gemeente Urk wil hen graag bedanken voor hun tijd en inzet. Middels deze Sportnota hopen we al deze vrijwilligers nog beter te kunnen ondersteunen in het werk dat ze verzetten.
Hoe staat Urk ervoor op sportgebied
In dit hoofdstuk blikken we terug op de afgelopen zes jaar, als vertrekpunt voor de sportieve ambities voor de komende jaren. Met als hoofdlijn: wat gaat op Urk goed op het gebied van sport en bewegen? En waar liggen nog kansen en verbeterpunten?
In 2012 bewoog 58,8% van de Urkers voldoende. In 2016 is dit 57,7%. Vergeleken met Nederland is dit onder het gemiddelde (2012: 60,8% en 2016: 62,7%). De beweegnorm, of Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB), houdt voor volwassenen in dat ten minste vijf dagen per week minimaal 30 minuten per dag matig intensief wordt bewogen. Het overgewicht onder de jeugd en volwassenen op Urk zit net boven het landelijk gemiddelde, en valt lager uit dan het Flevolandse gemiddelde. Alleen senioren op Urk hebben fors meer overgewicht en bewegen gemiddeld veel minder dan landelijk.
Overgewicht Urk, Flevoland en Nederland
Bron: GGD Gezondheidsmonitor, 2016
Beweegnorm Urk, Flevoland en Nederland
Bron: GGD Gezondheidsmonitor, 2016
De gemeente Urk telt 40 sportverenigingen. Uit de Monitor Sportaanbieders Urk 2018 blijkt dat in 2018 5.397 Urkers lid zijn van een sportvereniging. Dit komt overeen met 26,3% van de bevolking, waar dit in 2015 nog 19,2% van de bevolking was.
Op de volgende pagina zijn grafieken opgenomen met lidmaatschapscijfers van het NOC*NSF. Deze cijfers zijn vertekend omdat lang niet alle Urker verenigingen en sporters zijn aangesloten bij een sportbond. Daarom zijn de lidmaatschapscijfers op Urk lager dan landelijk. Vrouwen sporten opvallend minder vaak bij een sportvereniging dan mannen. Ten slotte valt op dat vrijwel alle verenigingen de afgelopen jaren zijn gegroeid, in tegenstelling tot de landelijke trend.
Ledenpercentage in de gemeente Urk per geslacht (2017)
Vergelijking ledenpercentage gemeente Urk, provincie Flevoland en Nederland (2017)
Trend top 10 sportbonden in de gemeente Urk (2017, 2015, 2013)
Bron: NOC*NSF - KISS rapportage
Sport is op Urk echt een gemeenschapsgoed. Allereerst natuurlijk door alle vrijwilligers die zich inzetten om de sport aan te kunnen bieden, maar ook het Urker bedrijfsleven laat zich vaak van zijn sportiefste kant zien. Enkele verenigingen hebben een florerende businessclub en aan sponsors op Urk is (in tegenstelling tot de rest van Nederland) geen tekort. Urk heeft meerdere sportverenigingen die op het hoogste niveau spelen en presteren. Vaak met exclusief of voornamelijk Urker sporters. Daarnaast ziet men steeds meer hardlopers en fietsers in het dorp. Ook het aantal sportevenementen is de laatste jaren flink gegroeid. De volgende evenementen lijken al lange tijd bij Urk te horen, maar worden pas een paar jaar georganiseerd: de Suydersee Triathlon, Roendjen van ut Haventjen, de Obstacle Challenge Urk en sinds 2018 is de 12 dorpenloop de 13 dorpenloop geworden. Scholen besteden ook aandacht en sporten en bewegen. Deze gezamenlijke inzet werpt zijn vruchten af. Dit samen maakt dat Urk een echt sportdorp is.
In de basis staat het sportvoorzieningenaanbod op Urk er goed voor met voldoende sporthallen, een zwembad, eigen sportpark De Vormt en laagdrempelige sportvoorzieningen in de buitenruimte. De afgelopen jaren is er geïnvesteerd in:
In de sportnota 2012-2019 waren de onderstaande doelstellingen opgenomen. Bij elke doelstelling is aangegeven of deze wel, niet of deels behaald is. Daarnaast zijn er een aantal extra zaken gerealiseerd, die destijds niet als doestelling waren vastgesteld.
Doelstelling 1: Versterking en ontwikkeling van de sportieve infrastructuur
Voor het versterken van de sport op Urk heeft de gemeente haar uitvoeringsprogramma gericht op het behoud van en met de wens om de sportinfrastructuur uit te breiden.
Overige ontwikkeling binnensport: gymzalen De Noord en De Nagel zijn in beheer en eigendom overgegaan van Stichting Sportaccommodaties Urk (SSU) naar de gemeente.
Toerisme, recreatie en speelruimte
Extra: realisatie sporttoestellen en verlichting op de Sportboulevard
Doelstelling 2: Ondersteunen en stimuleren sportverenigingen
De gemeente Urk heeft aangegeven dat het belangrijk is om de sportverenigingen ondersteuning aan te bieden. De vele vrijwilligers moeten voorzien worden van de nodige kennis en instrumenten om hun taak goed te kunnen verrichten.
Doelstelling 3: Samenwerking tussen diverse verenigingen, instellingen en bedrijfsleven
Er zijn veel sport- en beweegactiviteiten op Urk. De wens was om deze in kaart te brengen en meer te stroomlijnen als basis voor samenwerking.
Extra: Toename van het aantal sportevenementen
Doelstelling 4: Stimuleren sportdeelname voor diverse doelgroepen
Er zijn een aantal doelgroepen omschreven waarvoor het belangrijk is deze te stimuleren om te gaan sporten en bewegen.
Senioren en mensen met een beperking
De visie op sport en bewegen is ambitieus, actueel maar tegelijkertijd ook gericht op behoud van wat heeft gewerkt de afgelopen jaren. De afgelopen jaren is een goed fundament gelegd. Hier bouwen we met deze sportvisie op verder, waarbij wordt ingespeeld op de nieuwe trends en ontwikkelingen.
Bij het opstellen van de Sportnota is een interactief proces doorlopen. Diverse bestaande rapporten en beleidsnota's gaven aanknopingspunten. De evaluatie van de Sportnota 2012-2019 dient als basis. Ook landelijke en lokale trends en ontwikkelingen zijn meegenomen. Het fundament voor de nieuwe nota is echter gelegd tijdens verschillende bijeenkomsten: een inspraakmoment voor gemeenteraadsleden, een ambtelijk overleg met het sociaal domein en een bijeenkomst met sportaanbieders. Daarnaast konden verenigingen input leveren via de sportaanbiedersmonitor. Deze is in navolging van metingen uit 2012 en 2015 uitgevoerd, waardoor een mooi beeld over de ontwikkeling van de sport op Urk is ontstaan. De uitwerking van de sportaanbiedersmonitor is opgenomen in de bijlage. Er is gebruik gemaakt van diverse bronnen, die voor de leesbaarheid enkel in de literatuurlijst zijn opgenomen.
De Sportnota is geschreven onder leiding van Sportservice Flevoland en in nauwe samenwerking met de diverse beleidsterreinen vanuit de gemeente Urk.
"Sport is meer dan alleen sport. Sport is voor iedereen. Iedereen moet zijn of haar leven lang kunnen sporten en/of bewegen, in zijn of haar eigen omgeving en binnen zijn of haar eigen capaciteiten. De gemeente Urk biedt alle inwoners de mogelijkheid het eigen sporttalent te ontwikkelen en de leefstijl en leefbaarheid van de gemeenschap te bevorderen. Sport en bewegen wordt ingezet als middel om maatschappelijke effecten te kunnen bereiken. Sport kon een belangrijke rol spelen bij een gezonde levensstijl, participatie, recreatie en het kunnen functioneren in teamverband."
Het sportprofiel van de gemeente Urk in 2022 laat zich het beste omschrijven als:
De beleidsdoelstellingen van de sportvisie 2019-2022 zijn ingedeeld in drie thema's:
Elk thema wordt uitgewerkt met landelijke en regionale trends en ontwikkelingen, de situatie op Urk en tot slot de doelstellingen en speerpunten.
1. Op Urk sport en beweegt iedereen
Iedereen moet op zijn of haar manier kunnen meedoen aan sport- en beweegactiviteiten. De gemeente stelt zich ten doel de mogelijkheden voor sporten en bewegen voor inactieve doelgroepen te ondersteunen. Er wordt samengewerkt met sportaanbieders, onderwijs en buurtsportcoaches om de doelstellingen te behalen.
De gemeente Urk heeft met meer overgewicht te maken dan het landelijk gemiddelde. In de gemeente Urk heeft 15% van de jeugd overgewicht, terwijl het landelijk gemiddelde 13% is. Van de volwassenen heeft 33% overgewicht en 12% ernstig overgewicht. Van de senioren heeft 45% last van overgewicht en maar liefst 29% heeft zeer ernstig overgewicht.
1: Stimuleren sportdeelname onder diverse doelgroepen
8% van de Urker bevolking is boven de 65 jaar. Dit is een doelgroep die veelal inactief is en een hoog percentage overgewicht heeft.
Urk heeft veel jonge inwoners waarvan 32% onder de 14 jaar is. Het is belangrijk om hen op jonge leeftijd bij sport te betrekken. In 2016 voldeed 11% van de Urker jeugd aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. In Flevoland was dit 16%. De doelstelling voor jeugd is dat in 2022 15% van de jongeren voldoet aan deze norm.
Mensen met een beperking en chronisch zieken
In de gemeente Urk ligt het aantal mensen met een beperking hoger dan het landelijk gemiddelde. Bij personen onder de 17 jaar is dit 3,9% (2,7% landelijk) en personen ouder dan 19 jaar 12% (t.o.v. 10% landelijk).
Sportverenigingen worden gestimuleerd tot het opzetten en integreren van aanbod waar sportactiviteiten voor de kwetsbare doelgroep (senioren, mensen met een beperking/chronische aandoening) worden aangeboden. Sportverenigingen die zich voor deze groepen openstellen en een sportaanbod verzorgen, worden ondersteund en kunnen hiervoor incidenteel gebruik maken van een stimuleringssubsidie vanuit de gemeente. De stimuleringsregeling heeft een beperkt budget en moet actief voor de inactieve doelgroep worden ingezet.
De gemeente Urk zet zich in om sport toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. De basismaterialen voor aangepast sporten, zoals een sportrolstoel, komen in aanmerking voor een vergoeding vanuit de WMO. Bij specialistische materialen zoals een sportprothese of een handbike wordt per situatie gekeken naar de mogelijkheden.
2. Urk beschikt over een veilige en toegankelijke sportinfrastructuur
De sportinfrastructuur vormt een belangrijk onderdeel om te kunnen sporten en bewegen op Urk. Het is van belang dat er voldoende sportaccommodaties zijn van goede kwaliteit die multifunctioneel en efficiënt worden gebruikt.
Sportaccommodaties worden efficiënter en multifunctioneel ingezet. Sportaanbieders geven aan dat er een disbalans is tussen vraag en aanbod van binnensportaccommodaties met name in de wintermaanden. Er is een te grote vraag, waardoor voor sommige sporten uitgeweken moet worden naar sportaccommodaties in de buurt (Creil, Ens).
De binnensportaccommodaties zijn kwalitatief op niveau. Enkele sportaccommodaties zijn enigszins gedateerd en toe aan renovatie. De sportaccommodaties gebruiken de sportaanbieders het liefst op de meest gunstige tijden. Volgens landelijke richtlijnen voldoet de capaciteit van de sportaccommodaties op Urk terwijl sportaanbieders krapte ervaren. Er is door het Mulier instituut een ruimtebehoefte-onderzoek uitgevoerd om duidelijkheid te krijgen. De gemeente Urk beschikt over een goede sportinfrastructuur, maar in de toekomst zal een ruimtetekort ontstaan. De volledige rapportage is bijgevoegd aan deze nota.
Het aantal sporten wordt steeds groter en meer divers, waarbij er nieuwe sporten komen en andere sporten minder in trek zijn. Er zijn meer commerciële sporten en sportverenigingen gekomen zoals fitnesscentra, sportscholen, crossfit en bootcamp. Sporten op deze locaties zijn populair en blijven toenemen.
2: Versterking en ontwikkeling van de sportaccommodaties
Er komt onderscheid in tariefstelling voor het gebruik van de sportaccommodaties, zodat verenigingen met een aantrekkelijk tarief kunnen blijven sporten en andere (commerciële) aanbieders en gebruikers tegen kostprijs kunnen huren. De ondersteuning via huurtarieven beperkt zich tot de verenigingen die ruimte huren van gemeentelijke sportaccommodaties (De Noord en De Nagel).
Sportverenigingen waarvan de overkoepelende bond is aangesloten bij NOC*NSF en die een bancaire financiering nodig hebben voor de bouw, aanleg, renovatie en/of aankoop van een sportaccommodatie, kunnen een aanvraag voor een borgstelling indienen bij de gemeente Urk en de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS). Meer informatie in bijlage 3.
3: Toegankelijke en beweegvriendelijke openbare ruimte
Urk is een jonge, groeiende gemeente. Bij de inrichting van de openbare ruimte dient voldoende rekening gehouden te worden met de speelbehoefte van kinderen in de verschillende leeftijdsgroepen. De gemeente wil door het realiseren van openbare (sport- en beweeg)voorzieningen en door een goede samenwerking met de commerciële sportaanbieders, het sporten en bewegen bij de ongeorganiseerde sporters stimuleren.
4: Faciliteren van sportevenementen
3. Urk heeft sterke en vitale sportaanbieders
Sportaanbieders op Urk functioneren als belangrijke sociale netwerken en dragen bij aan een positief leefklimaat. De verenigingen hebben een grote maatschappelijke betekenis. Sportverenigingen en sportaanbieders worden steeds vaker ingezet voor maatschappelijke doeleinden. De gemeente Urk ziet de sportaanbieders als een belangrijke schakel tussen de gemeente en de samenleving bij het leveren van een bijdrage aan het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen.
Vitale sportverenigingen worden steeds belangrijker. Een vitale sportaanbieder is gezond op het gebied van leden, kader (vrijwilligers), accommodatie, financiën en beleid. En zet zich in voor maatschappelijke thema's buiten haar eigen vereniging. Ongeveer een kwart van de verenigingen in Nederland is vitaal en de verwachting is op Urk hetzelfde.
Alle verenigingen (die de Verenigingsmonitor 2018 hebben ingevuld) op Urk hebben de ambitie om te groeien de komende jaren. Bijna 70% van de verenigingen op Urk heeft een tekort aan vrijwilligers om alle (verenigings)taken uit te voeren, waarvan 19% een acuut te kort. 72% van de Urker sportaanbieders heeft behoefte aan (specifieke) verenigingsondersteuning door middel van online informatie, cursussen en/of individuele begeleiding.
5: Ondersteunen en stimuleren van sportverenigingen
Bredere blik voor de buurtsportcoaches. Inwoners en sportaanbieders kunnen bij de buurtsportcoaches terecht met vragen en kunnen ondersteund worden waar nodig. De buurtsportcoaches zetten nadrukkelijker in op de maatschappelijke organisaties en sportverenigingen die de verbinding en ontmoeting mogelijk maken.
De rol van de gemeente Urk in het uitvoeren van de Sportnota is faciliterend en stimulerend. De uitvoering van het sportbeleid vindt plaats door een samenwerking tussen de gemeenten en verschillende partners in de gemeente. Deze samenwerking is essentieel bij het komen tot een goede uitvoering van de Sportnota. De partners die een grote rol spelen zijn onder andere de sportaanbieders, zowel verenigingen als commerciële sportaanbieders, buurtsportcoaches van Caritas Urk, SSU, scholen, gezondheidsinstellingen, buurtorganisaties, maatschappelijke organisaties en Sportservice Flevoland.
Daarnaast is er in toenemende mate sprake van samenwerking tussen sport en andere beleidsterreinen binnen de gemeente Urk, zoals onder andere sociaal domein, jeugd, gezondheid, onderwijs, recreatie en toerisme. Deze beleidsterreinen worden, waar mogelijk, betrokken bij de uitvoering van het sportbeleid.
De Sportnota wordt na vaststelling gemonitord en geëvalueerd. Elke twee jaar, voor het eerst in 2020, worden de doelstellingen doorgenomen om de resultaten van het voorgestelde beleid te volgen of te bewaken met als doel om eventuele veranderingen in beeld te brengen. Het gevoerde beleid kan op basis van deze monitoring worden bijgestuurd.
*deze post behelst o.a. incidentele subsidies aan sportaanbieders en de regeling buurtsportcoaches.
Bijlage 1: Monitor sportaanbieders Urk
Analyse monitor sportaanbieders
In totaal hebben 18 sportaanbieders de vragenlijst ingevuld. Ten opzichte van 2015 zijn er enkele 'nieuwe' sportaanbieders en zijn ook sportaanbieders toegevoegd die een meer commercieel karakter hebben:
Niet alle verenigingen hebben gereageerd op de oproep (rood). De monitor geeft dus geen volledig beeld.
Stand van de sportvereniging op Urk in 2018
Zwemclub Urk en SV Urk hebben een sterke ledengroei t.o.v. 2015. Chong mu Kwan een lichte ledengroei onder de 12 jaar. Zwemclub Urk heeft bijna een verdubbeling in het aantal jeugdleden. SV Urk heeft tot 12 jaar een kwart ledendaling en een toename van 30% van 18 jaar en ouder en een flinke toename van het aantal steunleden.
* Noot: berekend m.b.v. inwoneraantal op 1 januari 2018, CBS Statline - 20.524 inwoners.
81% geeft aan dat ze behoefte hebben aan ondersteuning vanuit de gemeente. In onderstaande grafiek staan de onderwerpen. Van de verenigingen die ondersteuning willen, ziet 55% dit graag in de vorm van cursussen, 45% wil graag ondersteuning onder individuele begeleiding van een verenigingsondersteuner en 27% via een online informatiepunt. (Meerdere antwoorden mogelijk, waardoor totaal niet 100%).
Verdeling leden per vereniging* - 2018
Verdeling leden per vereniging en leeftijdsgroep* - 2018
* Noot: Berekend m.b.v. inwoneraantal op 1 januari 2018, CBS Statline – 20.524 inwoners.
Bijlage 2: Tarievenbeleid verhuur sportaccommodaties
De tarieven voor het gebruik van de sportaccommodaties zijn in de gemeente Urk voornamelijk historisch bepaald zonder dat er een bepaalde berekeningssystematiek aan ten grondslag ligt. Gemeente Urk wijzigt de tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke sportaccommodaties per 1 januari 2019.
De gemeente realiseert en exploiteert sportaccommodaties om sport bereikbaar en toegankelijk te maken voor haar bewoners. Voor verschillende soorten gebruikers en/of activiteiten gelden de volgende tariefgroepen:
Commercieel en/of marktconform tarief
Het commercieel tarief is gebaseerd op de kostprijs van De Nagel. De overige tarieven zijn hier een afgeleide van.
Jaarlijks worden de tarieven geïndexeerd. Aan het einde van de beleidsperiode worden de tarieven opnieuw berekend om te zien of het tarief nog past bij de kosten en het gebruik van dat moment. Indien nodig kunnen de tarieven dan worden bijgesteld.
De gemeente Urk heeft Gymzaal de Nagel en Turnhal de Noord in eigen beheer. De overige sportaccommodaties zijn in handen van Stichting Sportaccommodaties Urk (SSU). De tariefstelling gaat enkel over de accommodaties die de gemeente in eigen beheer heeft: De Nagel en De Noord. De genoemde tarieven zijn per uur.
Bijlage 3: Subsidiebeleid maatschappelijke inzet sportaanbieders
Maatschappelijke inzet sportverenigingen
De gemeente Urk stimuleert verenigingen om sport- en beweegactiviteiten te organiseren. Hierbij gaat het om activiteiten die een breed maatschappelijk belang dienen en in samenwerking met andere maatschappelijke organisaties worden uitgevoerd. De activiteiten zijn gericht op een doelgroep die achterblijft wat betreft gemiddelde sportdeelname. Op Urk zijn dat:
De aanvraag van de sportaanbieder moet gericht zijn op:
Sportaanbieders kunnen maximaal € 1.000,- aanvragen. Jaarlijks is er ruimte voor vijf nieuwe aanvragen.
De bijdrage wordt onvoorwaardelijk verstrekt. Dit betekent dat na toekenning de sport- en beweegaanbieder geen inhoudelijke en financiële verantwoording hoeft af te dragen aan de gemeente Urk of andere partij. Het onvoorwaardelijke karakter van het stimuleringsbudget zorgt ervoor dat sport- en beweegaanbieders minder last hebben van bureaucratie en minder tijd aan administratieve lasten ervaren. Ook maakt het de aanvraagprocedure eenvoudig en transparant te hanteren voor zowel de sport- en beweegaanbieder als de subsidieverstrekkende.
Bijlage 4: Stichting Waarborgfonds Sport
Het raadsvoorstel Borgstelling sportverenigingen is aangenomen door de raad op 25 april 2013. Hieronder een beknopte uiteenzetting van het besluit.
Het komt nogal eens voor dat sportverenigingen een borgstelling vragen voor sportverenigingsprojecten. Bij het realiseren van nieuwbouw van sportaccommodaties hebben verenigingen meestal een hypothecaire geldlening nodig van de bank. Echter deze wordt tegenwoordig slechts verstrekt onder zeer zware voorwaarden: namelijk 30% eigen vermogen en daarnaast een bankgarantie voor de overige 70%. Voor de bankgarantie wordt vervolgens door de sportvereniging dan vaak een aanvraag tot borgstelling gedaan bij de gemeente.
Wanneer een sportvereniging een investeringsbedrag nodig heeft voor de realisatie van een eigendom, dan dient zij hiervoor een verzoek om een borgstelling in bij het college. Deze sportverenigingen worden gewezen op de mogelijkheid om een aanvraag borgstelling in te dienen bij de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS). SWS zal het verzoek om borgstelling beoordelen aan dan hand van haar 'Reglement Stichting Waarborgfonds Sport'. Door een verzoek tot borgstelling of gemeentegarantie vanuit sportverenigingen slechts te beoordelen in samenhang met een aanvraag tot borgstelling bij de Stichting Waarborgfonds Sport, kan de gemeente Urk onafhankelijk laten toetsen of borgstelling verantwoord is.
Daarnaast stelt het college aanvullend de volgende beoordelingscriteria vast:
Bijlage 5: Terugblik Sportnota 2012-2019
Het maatschappelijk belang van sport is groeiende. De gemeente Urk heeft gewerkt aan de ontwikkeling en versterking van sportieve activiteiten en heeft deze vertaald in doelstellingen en speerpunten. De doelstellingen en speerpunten zijn in nauwe samenwerking met partners in het werkveld, zoals sportaanbieders, vrijwilligers, buurtsportcoaches opgepakt. De doelstellingen zijn op twee thema's opgesteld: sportinfrastructuur en sportstimulering.
Doelstelling 1: Versterking en ontwikkeling van de sportieve infrastructuur
Voor het versterken van de sport op Urk heeft de gemeente haar uitvoeringsprogramma gericht op het behoud van en met de wens om de sportinfrastructuur uit te breiden.
Onderzoek haalbaarheid nieuwe sportaccommodatie.
In 2014 is een behoefteonderzoek gedaan naar binnensportaccommodaties door Kennispraktijk. Uit het onderzoek blijkt dat Urk nog geen tekort heeft aan binnensportaccommodaties, maar door efficiënter inrichten van de tijdsloten en gebruik er nog potentiële ruimte onbenut is. In 2018 is opnieuw een behoeftebepaling uitgevoerd. De volledige rapportage is bijgevoegd aan dit bijlagenboek.
Bevorderen multifunctioneel accommodatiegebruik.
Er zijn gesprekken met verenigingen gevoerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van accommodaties, ook door het inzetten van meer trainers en minder gunstige tijden. De afgelopen beleidsperiode heeft de gemeente Urk zich ingespannen om een multifunctioneel sportcentrum te realiseren voor vier sportverenigingen. Na het afhaken van één van de verenigingen is dit plan beëindigd.
Overige ontwikkeling binnensport:
Op sportpark De Vormt is een kunstgrasveld gerealiseerd. Een van de hurende voetbalverenigingen heeft aangegeven een uitbreiding van het aantal kunstgrasvelden te willen. Met de verenigingen wordt in de komende beleidsperiode bepaald of dit mogelijk is en op welke manier dit gerealiseerd kan worden.
Onderzoek mogelijkheden Sportboulevard Noorderzand.
Tijdens de beleidsperiode is een visiedocument opgesteld voor de Sportboulevard. Een aantal onderdelen van dit visiedocument zijn al uitgevoerd: realisatie Ons Sporthuis (hapkido), inrichten buitensporttoestellen in het park. De komende beleidsperiode wordt dit visiedocument omgezet in een uitvoeringsplan.
Doelstelling 2: Ondersteunen en stimuleren sportverenigingen
De gemeente Urk heeft aangegeven dat het belangrijk is om de sportverenigingen ondersteuning aan te bieden. De vele vrijwilligers moeten voorzien worden van de nodige kennis en instrumenten om hun taak goed te kunnen verrichten. De speerpunten die zijn gesteld voor de periode 2012-2019 waren:
Onderzoek invulling verenigingsondersteuning in combinatie met buurtsportcoaches.
Sportservice Flevoland en de buurtsportcoaches hebben samen gewerkt aan verschillende ondersteuningsmogelijkheden voor verenigingen. Zo zijn er meerdere cursussen georganiseerd, hebben individuele verenigingen ondersteuning ontvangen en hebben de buurtsportcoaches verenigingen ondersteund bij ledenwerving.
Scholing vrijwilligers sportverenigingen en verhogen kwaliteit technisch kader.
Tot en met 2016 heeft Sportservice Flevoland jaarlijks een aantal cursussen voor sportverenigingen aangeboden. Hier werd goed gebruik van gemaakt. Wegens budgettaire redenen heeft de gemeente Urk deze opdracht stopgezet in 2017 en 2018.
Doelstelling 3: Samenwerking tussen diverse verenigingen, instellingen en bedrijfsleven
Er zijn veel sport- en beweegactiviteiten op Urk. De wens was om deze in kaart te brengen en meer te stroomlijnen als basis voor samenwerking. De speerpunten die zijn gesteld voor de periode 2012-2019 waren:
Samenwerking tussen scholen, welzijnsinstellingen en sportverenigingen bevorderen en kennismakingsprogramma sport opstellen voor basisschoolleerlingen.
De buurtsportcoaches, ingezet naar aanleiding van de Sportnota, hebben dit speerpunt gerealiseerd. De buurtsportcoaches dragen zorg voor het kennismakingsaanbod voor basisschoolleerlingen en de samenwerking tussen scholen, welzijnsinstellingen en sportverenigingen.
Doelstelling 4: Stimuleren sportdeelname voor diverse doelgroepen
Mensen uit diverse doelgroepen moeten kunnen deelnemen aan sporten en bewegen. Sport is een belangrijk middel om overgewicht tegen te gaan en/of een betere gezondheid te verkrijgen. Er zijn een aantal doelgroepen omschreven waarvoor het belangrijk is deze te stimuleren om te gaan sporten en bewegen. De speerpunten die zijn gesteld voor de periode 2012-2019 waren:
Lidmaatschap jongeren op landelijk niveau.
Het lidmaatschap van jongeren bij sportverenigingen blijft achter ten opzichte van landelijk niveau: 5-10-jarigen landelijk: 49% en Urk: 30% en 10-25-jarigen landelijk: 44% en Urk 33%. Op Urk is er ook veel sport- en beweegaanbod voor jongeren dat buiten de reguliere sportverenigingen valt.
Senioren en mensen met een beperking:
Productontwikkeling, aandacht voor gehandicaptensport en vergroten sportmogelijkheden.
De beweegcoaches bij de verschillende organisaties hebben in samenwerking met welzijn en sportverenigingen sportaanbod ontwikkeld en voor meer aandacht voor deze doelgroep gezorgd. Het zwembad heeft een groep senioren en mensen met een beperking. De beweegcoach van Fytac heeft een samenwerking met huisartsen.
Bijlage 7: Ruimte behoefteonderzoek sportaccommodaties Mulier instituut
Of ga naar sportflevo.nl/sportnota-urk
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-74264.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.