Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2019, 73985 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2019, 73985 | Beleidsregels |
Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen gemeente Nijmegen:
Hoofdstuk 2 HET INFORMATIEBEHEER
De informatiebeheerder beheert de voorziening voor de basisregistratie personen Key2Burgerzaken, het gegevensmagazijn Key2Datadistributie en het autorisatiebesluit.
De informatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
de uitvoering van het periodieke onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet BRP naar de inrichting, de werking en de beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van gegevens in de basisregistratie;
de periodieke toezending van een uittreksel van de resultaten van het onderzoek aan de Autoriteit persoonsgegevens en aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder beslist:
over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van de applicatie;
op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie Personen;
op verzoeken van derden als genoemd in artikel 3.6 van de Wet en als genoemd in de bij Verordening BRP genoemde derden tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie Personen;
over de wijze van de verstrekking van gegevens met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b en c.
Hoofdstuk 3 HET GEGEVENSBEHEER
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de voorziening van de Basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder, vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de voorziening voor de Basisregistratie Personen .
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van de bedrijfsapplicatie Key2Burgerzaken waarmee een voorziening voor de Basisregistratie Personen wordt gevoerd (hierna applicatie).
De systeembeheerder voorziet in:
de fysieke beveiliging van de applicatie;
een dagelijkse back-up, die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de apparatuur voor een voorziening van de BRP is opgesteld;
de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van de applicatie Key2Burgerzaken;
de beschikbaarheid van de applicatie Key2Burgerzaken, overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen.
Hoofdstuk 5 HET FUNCTIONEEL APPLICATIEBEHEER
De functioneel applicatiebeheerder/de technisch applicatiebeheerder voorziet in:
de communicatie bij storingen in hard- en software;
een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;
de toekenning van de autorisatieniveaus voor actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de functioneel applicatiebeheerder/de technisch applicatiebeheerder zelf op grond van een besluit van de informatiebeheerder; de bijhouding van een dossier van autorisaties, die overeenkomstig artikel 6 door de informatiebeheerder zijn toegekend;
het testen en evalueren van nieuwe versies van de applicatie Key2Burgerzaken, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;
de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van de applicatie Key2Burgerzaken;
de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van de applicatie Key2Burgerzaken ontstaan;
een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder of een derde, voor de onder 6 genoemde problemen en klachten;
de voorlichting aan alle in artikel 2 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van de applicatie Key2Burgerzaken;
de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder;
de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de Basisregistratie Personen worden ontleend;
de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;
een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen de applicatie Key2Burgerzaken, zo nodig door inschakeling van een derde.
De functioneel applicatiebeheerder/de technisch applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
de ondersteuning bij het gebruik van de applicatie Key2Burgerzaken;
het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;
het beheer van de tabellen van de Basisregistratie Personen;
De functioneel applicatiebeheerder/de technisch applicatiebeheerder is bevoegd:
gegevensverwerkers en het personeel van externe organisatie onderdelen/diensten die direct toegang hebben tot de aanwijzingen te geven over het gebruik van de applicatie Key2Burgerzaken;
De functioneel applicatiebeheerder/de technisch applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het informatiebeveiligingsbeleid.
de privacyfunctionaris BRP adviseert de medewerkers van het bureau Burgerzaken, de informatiebeheerder en het hoofd van de afdeling Publiekszaken over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de wet BRP en de Verordening BRP.
de privacyfunctionaris BRP is verantwoordelijk voor:
de advisering over de inhoudelijke afhandeling van de verzoeken als bedoeld in artikel 6, onder b, c en d van deze regeling;
het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften in relatie tot het gebruik van gegevens uit de BRP die voortvloeien uit de wet BRP en de Algemene verordening gegevensbescherming.
De privacyfunctionaris BRP adviseert over:
de afhandeling van verzoeken om inzage in de overeenkomstig artikel 2.55 van de wet BRP respectievelijk artikel 15 van de Algemene verordening gegevensbescherming;
de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet BRP ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet;
de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 17 en 21 van de Algemene verordening gegevensbescherming;
de kennisgeving ingevolge artikel 19 van de Algemene verordening gegevensbescherming;
de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de aan overheidsorganen en derden.
De privacyfunctionaris BRP is bevoegd:
op grond van het in artikel 25, sub 2b genoemde toezicht, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie Personenaanwijzingen te geven;
ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie Personen, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.
Hoofdstuk 7 DE GEGEVENSVERWERKING
beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de wet worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 26 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;
beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een overheidsorgaan;
stellen overheidsorganen in kennis van de beslissing ingevolge sub b van dit artikel.
Hoofdstuk 8 HET BEVEILIGINGSBEHEER
De beveiligingsbeheerder BRP is bevoegd:
uit hoofde van diens verantwoordelijkheid als bedoeld in artikel 38, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie Personen aanwijzingen te geven;
ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie Personen, waarbij de beveiliging in het geding is.
onderkent en reageert op incidenten en adviseert over de maatregelen die nodig zijn om de gevolgen van een incident te beperken en om herhaling te voorkomen;
stelt passende normen en controlemaatregelen op;
implementeert beveiligingsmaatregelen;
coördineert en handhaaft de uitvoering van de maatregelen als genoemd onder c.
De beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiligingsbeleid en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 9 HET BEVEILIGINGSPROTOCOL
De controller informatiebeveiliging is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures met inachtneming van de door alle gemeenten overgenomen Baseline Informatiebeveiligingsbeleid Gemeenten (BIG).
De controller informatiebeveiliging is bevoegd om het management dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en de BIG.
De controller informatiebeveiliging ziet er op toe dat:
beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet BRP en het informatiebeveiligingsbeleid worden nageleefd;
de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP evenals voor de in de voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP in het gegevensmagazijn.
Artikel 44 Inwerkingtreding en geldigheidsduur
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen gemeente Nijmegen.
Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop het is bekend gemaakt.
De Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Nijmegen van 26 augustus 2014 wordt ingetrokken op de dag na die waarop dit besluit bekend is gemaakt.
Nijmegen, 26 maart 2019
Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen,
De gemeentesecretaris
mr. drs. A.H. van Hout
De burgemeester
drs. H.M.F. Bruls
Sinds 1 januari 2010 geldt voor de hele overheid, en dus ook binnen gemeenten, de verplichting om bij de uitvoering van taken gebruik te maken van persoonsgegevens uit de basisadministratie persoonsgegevens (GBA), thans (BRP). Organisatieonderdelen (volgens de wet ‘organen’) van de gemeente (voorheen afnemers) dienen gegevens over de personen met wie ze zaken doen te betrekken uit de BRP.
Op grond van artikel 4.15 van de Wet BRP mag de gemeente tot aan het moment dat ze overgaat op het gebruik van een nieuwe ‘BRP-voorziening’, gebruik blijven maken van het GBA-systeem waarmee ze werkte tot aan het moment van inwerkingtreding van de Wet BRP. In aansluiting op artikel 4.15 van de Wet BRP, wordt in deze regeling de term ‘voorziening voor de uitvoering van de BRP’ gebruikt, in deze toelichting afgekort tot GV. In GV registreert de gemeente gegevens over haar inwoners.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is op grond van artikel 1.9 Wet BRP verantwoordelijk voor de centrale voorzieningen waarmee de Wet BRP wordt uitgevoerd. De centrale voorzieningen (afgekort CV) zullen gegevens gaan bevatten over alle personen die in Nederland woonachtig zijn (ingezetenen) en over personen die niet in Nederland wonen, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid (niet-ingezetenen). Vooralsnog zal de minister aan de Wet BRP uitvoering geven met behulp van de reeds bestaande landelijke voorziening voor de BRP, de GBA-V, en met een voorziening voor registratie voor de niet-ingezetenen (RNI).
Voor het gebruik van persoonsgegevens uit de GV kunnen nadere regels worden gesteld bij of krachtens Verordening. De verkrijging van gegevens uit de BRP is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
In de praktijk vindt distributie van persoonsgegevens doorgaans niet (meer) rechtstreeks vanuit de BRP plaats, maar vanuit een specifiek daarvoor ingericht gegevensmagazijn. Dat gegevensmagazijn wordt gevoed, zowel vanuit de GV (inwoners) als vanuit de (toekomstige) centrale voorziening (voor de niet-inwoners en niet-ingezetenen). Het hiervoor beschrevene wordt geïllustreerd met figuur 1.
Uit oogpunt van privacy, beveiliging, beheer en toezicht is het noodzakelijk voor de GV een aantal taken te benoemen en vast te leggen in een regeling waarin de hoofdlijnen van het beheer van en toezicht op de GV is geregeld. Los van de noodzaak verplicht ook de wetgever het College van B&W via artikel 1.11 Wet BRP, zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (vooralsnog Logisch Ontwerp GBA). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 8 de aanwijzing door Het College van B&W voor van functionarissen die een aantal beheertaken uitvoeren. Deze hebben alleen betrekking op de GV.
De regeling is formeel gezien bedoeld voor de gegevensverwerking in de GV. Op de gegevens van inwoners en niet-inwoners in het gegevensmagazijn is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing. De verwerking van de uit de BRP afkomstige gegevens met behulp van het gegevensmagazijn dient te worden gemeld bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP), maar de Wbp schrijft geen vergelijkbare regeling voor.
Desondanks is het van belang om uit oogpunt van eenheid van persoonsinformatie- en privacybeleid en beheersbaarheid van de informatiestromen ook de voor het gegevensmagazijn relevante beheeraspecten onder te brengen respectievelijk te integreren in de regeling voor de GV. Daarmee ontstaat een ‘regeling voor informatievoorziening basisgegevens’, die zowel betrekking heeft op het beheer van de GV als op het gegevensmagazijn.
Verdeling beheer- en toezichtrollen
Deze regeling onderkent naast een aantal beheerrollen, te weten informatiebeheer, gegevensbeheer, applicatiebeheer, technisch beheer, beveiligingsbeheer en privacybeheer ook de rol van de gegevensverwerker de toezichthouder controller informatiebeveiliging. Gegevensverwerkers verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voor de GV. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de basisgegevens van personen die niet tot de bevolking van de gemeente worden gerekend, ligt namelijk bij de beheerder van de GV’s van de andere gemeenten en bij de beheerder van de centrale voorzieningen, de Minister van BZK.
De verdeling van de beheer- en toezichtrollen is mede afhankelijk van de inrichting van de (persoons-) informatiehuishouding en het informatie- en beveiligingsbeleid van de gemeente. De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden per rol en de bijbehorende competenties zijn richtinggevend voor de plaats in de organisatie waar deze belegd worden.
De inhoud van de rol van de beveiligingsbeheerder had onder het regime van de GBA vooral betrekking op toezichtaspecten. Voor een correcte uitvoering van beveiligingsbeheer en -toezicht (en tevens aansluiting op de baseline informatiebeveiliging gemeenten) is het noodzakelijk gebleken om de inhoud van beheer en toezicht in aparte rollen onder te brengen. De regeling bevat nu in hoofdstuk 8 het beveiligingsbeheer en het beveiligingstoezicht hoofdstuk 9
De privacyfunctionaris BRP heeft als rol de informatiebeheerder te adviseren over alle privacyvraagstukken aangaande de persoonsgegevensverwerking waarvoor de informatiebeheerder verantwoordelijk is. Daarnaast adviseert de privacyfunctionaris BRP degenen die belast zijn met de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden in het kader van de Wet en Verordening BRP.
De taken van de privacyfunctionaris BRP beperken zich in deze regeling niet tot de verwerking van persoonsgegevens uit de GV. Verzoeken uit de organisatie om gegevens uit de GV zowel als uit de centrale voorzieningen dienen door de privacyfunctionaris BRP getoetst te worden op doelbinding, rechtmatigheid, proportionaliteit, et cetera. Daaronder valt ook de advisering over wijze van verstrekking van gegevens uit de BRP en over koppelingen tussen het gegevensmagazijn en de verschillende systemen van de gebruikers in de organisatie. de privacyfunctionaris BRP adviseert de informatiebeheerder, die moet beslissen op dergelijke verzoeken. Een verzoek kan inhouden gebruik te maken van de bestaande ministeriële autorisatie, maar ook uitbreiding van de autorisatie in verband met de uitvoering van een taak die nog niet in het autorisatiebesluit is voorzien.
Het eerste hoofdstuk betreft de aanwijzing van de functionarissen die worden belast met de verschillende beheer- en toezichtrollen. Het College van B&W wijst de functionarissen aan waarvan de inhoud van de rol die zij vervullen, zich niet beperkt tot de GV of het gegevensmagazijn.
Gelet op de noodzaak van een onafhankelijke rolinvulling, wijs het College van B&W de privacyfunctionaris BRP aan.
De informatiebeheerder voorziet in de aanwijzing van het functioneel inhoudelijk beheer en het verstrekkingenbeheer uit de GV en het gegevensmagazijn. De informatiebeheerder als bronhouder beheert inhoud en kwaliteit van de gegevens in de GV en stelt tevens leveringsvoorwaarden (i.c. privacy voorwaarden) aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen.
De gegevensverstrekking binnengemeentelijke organisatie over niet-inwoners uit de BRP, dient gebaseerd te zijn op het autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken. Het beheer en de uitvoering van dat autorisatiebesluit, maken deel uit van het functioneel inhoudelijk en verstrekkingenbeheer.
Hoofdstuk 1 betreft de aanwijzing van de functionarissen door het hoofd van de afdeling Publiekszaken en door de informatiebeheerder. De hoofdstukken 2 tot en met 9 bevatten de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden per rol. De slotbepalingen zijn opgenomen in hoofdstuk 10.
B ijlage 1 Aanwijzing van beheerfunctionarissen
Op grond van artikel 1 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen gemeente Nijmegen zijn de door het college van burgemeester en wethouders navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder is het afdelingshoofd Publiekszaken aangewezen.
Als zijn /haar plaatsvervanger zijn aangewezen de bureauhoofden van de afdeling Publiekszaken.
Als gegevensbeheerder is het afdelingshoofd Publiekszaken aangewezen.
Als zijn /haar plaatsvervanger zijn aangewezen de bureauhoofden van de afdeling Publiekszaken.
Als systeembeheerder zijn aangewezen de manager ICT beheer en zijn vervanger senior ICT beheerder van de iRvN.
Als applicatiebeheerder is aangewezen de manager Informatie- en applicatiebeheer en zijn plaatsvervangers de (senior)applicatiebeheerder(s) van de iRvN.
Als privacybeheerder is aangewezen de specialisten burgerzaken.
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het bureau Burgerzaken /Publiekszaken aangewezen.
Als beveiligingsbeheerder worden aangewezen de specialisten en als plaatsvervanger de stafmedewerkers.
Als toezichthouders zijn aangewezen:
De senior medewerker informatie-architectuur;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-73985.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.